Presse
Frankrigs Grand Prix


 Morning Warm-Up rapport
 Løbet omgang for omgang
 Jordan - Race
 Minardi - Race
 Stewart - Race
 Williams - race
 Prost - Race
 Sauber - race
 Ferrari - Race
 Presse konferencen
 

Morning Warm-Up rapport

Nu starter morning warm-up, den sidste trænings mulighed for at få afprøvet bilernes opsætning før dagens Franske Grand Prix her på Magny-Cours banen. Vejret er overskyet og banen er fugtig og fedtet, næppe lige de mest gunstige forhold til et sidste check af racerne.
TidHændelse
00 Ingen har tilsyneladende lyst til at være de første ude på den fedtede bane.
05 Stadig ingen vogne på banen.
06 Så går der hul på "bylden".

1 - Michael Schumacher - 3,3673 - 70 km/t.
2 - Heinz-Harald Frentzen

07 Der har indtil nu været 7 vogne på banen.

1 - Michael Schumacher
2 - Jean Alesi
3 - Alex Zanardi
4 - Rubens Barrichello
5 - Alexander Wurz
6 - Heinz-Harald Frentzen
7 - Olivier Panis

10 16 vogne har indtil nu været på banen.

Stillingen i top 6 er følgende:
Plac.KørerTeamTid
1Eddie IrvineFerrari1:33,576
2Alex ZanardiWilliams1:37,917
3Luca BadoerMinardi1:40,657
4Rubens BarrichelloStewart1:40,934
5Ricardo ZontaBAR1:42,892
6Michael SchumacherFerrari2:06,670

Mika Hakkinen stopper ude ved Adelaide svinget.

15 Banen stadig både fugtig og fedtet.

Top 6:
1 - David Coulthard - 1:32,188
2 - Michael Schumacher - 1:32,449
3 - Heinz-Harald Frentzen
4 - Eddie Irvine
5 - Ralf Schumacher
6 - Jean Alesi

Der har været ialt 20 vogne på banen indtil nu.

17 Pedro de la Rosa spinder af banen i "180" kurven.

Top

AN  


Løbet omgang for omgang

Omg.Hændelse
Op imod griddenM.Schumacher havde lidt problemer med sit benzindæksel, men det er tapet til og han køre løbet i sin løbs bil
Warm up LapIngen problemer alle 22 biler kommer rundt på tørvejrsdæk
1Løbet starter i tørvejr, og Barrichello tager starten efterfulgt af Alesi og Coulthard
2Barichello - 1.189 Alesi - Coulthard kommer forbi Alesi, og ligger nu nummer 2
3Barichello Coulthard Alesi Frentzen M.Schumacher - Coulthard hurtigste omg. 1:20,458 - Häkk nr. 8
4Coulthard Jagter Barichello, og er meget tæt på ham
5M.schumacher(5) - Häkkinen(7) - Häkkinen kommer forbi Panis og ligger nu lige bag M.Schumacher - Herbert i pit med defekt og udgår
6Coulthard kommer forbi Barichello i Adelaid kurven, og Barichello forsøger at kommer forbi igen, men det lykkedes ikke
7Coulthard Barichello Alesi Frentzen M.Schumacher Häkkinen - Häkkinen ligger lige bag M.Schumacher - Coulthard hurtigste omg 1:19,496 - Häkkinen laver skinangreb på M.Schumacher
8Coulthard har trækker 5 sek. Fra Barichello - Häkkinen forsøger at gå forbi M.Schumacher op imod Adelaid kurven
9Häkkinen presser M.schumacher på vej op imod Adelaid kurven og kommer forbi - Coulthard er ude med teknisk defekt
10Häkkinen trækker fra M.Schumacher - Häkkinen lægger pres på Frentzen i kampen om 3. Pladsen
HVJ  


Jordan - Race

Benson and Hedges Jordan Mugen-Honda teamet fejre deres anden Grand prix sejer, efter Heinz-Harald Frentzen på helt fantastisk vis vandt dagens løb. Det skete kun to uger efter han kørte galt i Canada, men Tyskeren kørte alligevel er perfekt løb, og med hjælp fra en fantastisk god løbs strategi, hvilket gjorde at han han kun behøvede et pit-stop, erobrede han B & H Jordan første sejer og 3. podie placering i 99 sæsonen. Frentzen ligger nu på en 4. plads i kørenes mesterskab, kun 3 point bag Irvine, og B & H Jordan ligger på en 3. plads i konstruktørenes mesterskab, mere end 10 point foran Williams. Damon Hill var desværre nød til at udgå af løbet efter 31 omg., på grund af et elektrisk problem på motoren, som forårsagede misfire.

HEINZ-HARALD FRENTZEN Vinder
Chassis nr. 5
"Jeg er simpelthen så tilfreds med det arbejde som Jordan teamet udførte idag. Det vare nok lidt inden jeg virkeligt forstår hvad det var der skete, men vi skal helt sikkert fejre det iaften – men jeg ved ikke hvordan endnu! Vores strategi virkede perfekt og teamet holdt mig hele tiden informeret om vejrsitustionen, og hvor meget brændstoft jeg havde tilbage. Mit pitstop tog ret lang tid og jeg var ved at blive lidt nervøs, indtil det gik op for mig at at de havde ændret strategi således at vi havde e lang andet stint. Min bil virkede perfekt hele løbet igennem. Denne her sejer var bedre end den jeg lavede på Imola, måske fordi jeg ikke havde forventet den. Det var virkeligt et hårdt løb, og vi vandt det."

DAMON HILL DNF - elektrisk problem
Chasis nr. 4
"Det har ikke været en særlig god weekend for mig. Kvalifikationen var noget af et chok for mig. Løbet gik meget godt for mig i starten. Jeg lavede mit pit-stop på det rigtige tidspunkt men da jeg køre ud af pit lanen rammer De La Rosa mit venstre baghjul hvilket betød at jeg punkterede så jeg var nød til at køre tilbage til pitten. Og ikke nok med det, da safety car’en kom på banen fik jeg elektriske problemer på min motor og så var der bare ikke noget at gøre. "

EDDIE JORDAN
"Heinz-Harald Frentzen har simpelthen bare lavet det bedste jeg har set nogensinde i Formula One. Se bare hvad han har lavet for os hele sæsonen, Det er kun 14 dage siden han havde en alvorlig ulykke i Montreal som gjorde at han var nød til at komme på hospitalet.Startegien var perfekt og med Heinz's fantastiske kørsel vandt han løbet.."

HVJ  


Minardi - Race

LUCA BADOER
"Jeg er neget godt tilfreds med løbet. Min bil opførte sig faktisk meget pænt på den tørre asfalt. Men den gjorde det ikke så godt på den våde bane hvor der flere steder stod flere cm vand. Nå men det vigtigste i dag var at jeg havde et godt løb. Jeg vil bare sige tak til hele teamet for deres indsats."

MARC GENE
"Jeg er virkeligt skuffet, for både jeg og bilen var virkeligt oplagt til det våde vejr. Jeg havde det virkeligt godt på den våde bane, og det er gået op for mig i dag, at jeg nyder at køre i regnvejr. Min bil er også mere konkurrencedygtig i sådan et vejr. Vores pit-stop strategi var perfekt. Da safety car’en kom på banen, havde jeg en eller anden fornemmelse af at jeg kunne blive offer for en af de store vandpytter der var på banen, og aquaplane af banen. Og uheldigvis var det, det der skete."

CESARE FIORIO
"Dagens løb var bare så godt for os. Hele teamet gjorde bare hvad de skulle, og holdbarheden på vores biler var helt fantastisk og jeg føler at vi er ved at indhente dem der ligger foran os. Denne gang var vi foran begge Arrows bilerne."

GIAN CARLO MINARDI
"Det var et hårdt løb, hvor Luca hele tiden pressede bilen til det yderste, uden at lave nogen fejl, som andre gjorde. Dagens resultat, er et lille skridt i den rigtige retning."

HVJ  


Stewart - Race

RUBENS BARRICHELLO
Endnu en god præstation i et løb præget af uheld. Pole position og endnu en podie placering, du må da være tilfreds med den forgangende weekend ?
"Det var virkeligt et fantastisk løb. Og helt ubeskriveligt at føre et løb igen. På et tidspunkt gik det virkeligt godt for mig, da David (Coulthard) måtte udgå tideligt af løbet og andre måtte kæmpe voldsomt med det våde vejr. Jeg troede faktisk på et tidspunkt, at dette virkeligt ville blive min dag. Jeg vidste at jeg var nød til at lave et andet pit-stop i slutningen af løbet men jeg forsøgte alligevel at spare på mit brændstof, men det var så hektisk derude at jeg var nød til at presse bilen. Det var lidt af en balance akt. Jeg var involveret i nogle virkeligt gode dueler med Mika (Häkkinen) og Michael(Schumacher). Det er faktisk lidt mærkeligt, for jeg føler mig faktisk en lille smule skuffet, for havde jeg bare haft en lille smule held med mit brændstof, kunne jeg havde vundet idag."

Hvor slemt var vejret derude?
"Det var overhoved ikke sjovt, og meget vanskeligt at køre i. Der var meget vand på banen. Jeg aquaplanede temmelig meget men prøvede bare hele tiden på at holde bilen på sporet. Jeg blev glad da pace car’en kom ud. Jeg kunne se, at selv chaufføren i pace car’en havde problemer med at holde Mercedes’en på banen, så kan du selv forestille dig hvordan det var for os. Der var virkeligt på et tidspunkt hvor jeg troede at han ville skøjte af banen. Selv da banen begyndte at tørre en lille smule op var der meget vand udenfor ideal sporet."

JOHNNY HERBERT
Hvornår gik det op for dig at du havde nogle problemer med din gearkasse?
"Allerede halvvejs igennem den første omg. mistede jeg anden gear. Efter yderligt et par omgange, mistede jeg de andre gear, og jeg havde kun en mulighed, nemlig at cruise tilbage til pitten og se resten af løbet fra muren."

PAUL STEWART
"Rubens lavede simpelthen et vidunderligt løb og resten af Stewart-Ford teamet bakkede ham 100% op. For os er det vigtigt at vide at vi er på vej i den rigtige retning. Vi viste at vi var nød til at lave endnu et pitstop for at få brændstof på og Rubens var helt fantastisk, ved at han hold Michael Schumacher væk fra trediepladsen."

MARTIN WHITAKER
"Alle har arbejdet hårdt hele weekenden, og det har givet os dette resultat. Rubens kørte et fantastisk løb under meget svære betingelser. Han førte flere omgange end nogen anden i dette løb – Dette illustrere bare at vi er hurtige både på vådt og tørt underlag. Vi ændrede på brændstofblandingen under løbet i et forsøg på at spare på brændstoffet."

HVJ  


Williams - race

Winfield-Williams F1 Teamet fik i dag endnu 4 værdifulde point, som blev scoret af Ralf Schumacher, som startede det Franske Grand prix fra 16. pladsen. Alex Zanardi kom som så mange andre ikke igennem løbet. Han mistede simpelthen grippet i bane og spandt, og der kom herved noget vand ind i bilen og stoppede motoren.

Ralf Schumacher
Slut position: 4.
Bedste omg.: 1:20.313
Chassis: FW21 03

"Det lykkedes for mig at få en god start, og erefter kom jeg forholdsvis nemt forbi en del biler, inkl. Panis, selvom jeg måtte kæmpe lidt for det. safety car’en kom på banen på det helt rigtige tidspunkt, fordi der var så meget vand på banen. FIA lavede den rigtige beslutning på dette tidspunkt. Da pace car’en igen forlod banen, fungerede min bil stadig perfekt og jeg kom endda forbi min bror. Jeg synes altid at det er sjovt at slås med ham! Jeg er glad for min 4. plads, hvilket betyder at Winfield-Williams F1 Teamet, fik yderligere 3 point. Jeg håber at vi får en bedre kvalifikation på Silverstone, hvilket også betyder at vi kan lave et bedre resultat."

Alex Zanardi
Slut position: DNF
Bedste omg.: 1:21.983
Chassis: FW21 02

"Jeg lavede et dårligt løb idag, på grund af de dårlige vejrforhold. På den 27. omg., imens jeg var på vej op til pace car’en, mistede jeg grip på grund af en pukkel i asfalten. Det betød at bilen gik sidelens og jeg tror at der kom lidt for meget vand in i airbox’en, og derfor stoppede min motor."

Patrick Head

"Ralf kørte et rigtigt godt løb, specielt taget i betragtning af hans start position. Man skal være glad for en 4. plads, når man er startet som nummer 16! Hvorom alt er, så mener jeg at vi har lavet flere fejl under denne løbs weekend og vi er simpelthen nød til at stramme op på tingene hvis vi gør os håb om gode resultater."

HVJ  


Prost - Race

OLIVIER PANIS
"Det har stort set været en positiv weekend for teamet. Havde ingen mekanisk problemer overhoved og vi lavede en god kvalifikation. Jeg startede i anden startrække og kørte det meste af løbet helt fremme i feltet. Vi gjorde alt hvad vi kunne, men vi scorede desværre ingen point idag og det er virkeligt ærgerligt. Men det vil snart ske. Hvorom alt er, er jeg glad fordi min bil fungerede rigtigt godt i regnvejret."

JARNO TRULLI
"Jeg lavede en god start og tog en placering. Jeg var helt oppe bag Olivier og vi kørte den første del af løbet sammen, og vores omgangstider lå meget tæt på de førende’s, indtil de begyndte at regne. Fra det tidspunkt blev forholdene farlige at køre under og jeg synes at dt var helt rigtigt at bringe Safety Car’en ud på banen. mit set-up var ikke ideelt til regnvejrs kørsel, for jeg havde for meget understyring. Jeg startede på mit angreb efter SC bilen var kommet af banen, men det var desværre ikke nok til at score point idag."

ALAIN PROST
"Det sværeste for teamet lige nu, er at vi ikke scorede point i dag. Det er første gang i år, at vi har begge biler med igennem hel løbet og tilmed på omgangshøjde med den vindende bil. 7. og 8. pladsen er de sværeste placeringer at acceptere. Vi var konkurrencedygtige igennem hele løbet, Olivier og Jarno har begge kørt et godt løb uden at lave fejl."

CORRADO PROVERA
"For første gang i denne sæson, er begge vores bilermed igennem hele løbet. Uheldigvis sluttede de lige udenfor pointene, hvilket er de værste positioner. Det er frustrerende for hele teamet at lave et sådan resultat her ved vores hjemme Grand Prix. Konklusion: Vi har efterhånde kørt nogle Grands Prix’er uden mekaniske problemer i løbenen."

HVJ  


Sauber - race

JEAN ALESI
"Jeg løb tør for held idag. Fra min fantastiske startplacering, havde jeg alle muligheder for at lave e godt resultat. Jeg lå helt oppe bag Rubens Barichello, Men lige før det begyndte at regne, var jeg nød til at lukke David Coulthard forbi. Både bilen og motoren gik rigtigt godt og efter mit pitstop, hvor jeg fik regnvejrs dæk på, kom jeg tilbage på banen og beholdte min tredje plads. Uheldigvis var banen på det tidspunkt blevet så våd og der var mange vandpytter. Da jeg bremsede ind til et sving spandt min bil og jeg røg ud i gruset. Det var helt sikkert min fejl!"

PEDRO DINIZ "Jeg mistede en placering i starten, men min bil kørte godt og set-up’et på den var godt. Jeg kom forbi Johnny Herbert, og jeg kørte virkeligt hurtigt, da min bil pludseligt mistede alt sin kraft på 7. omg. og jeg var nød til at udgå af løbet."

PETER SAUBER
"Det er ironisk at vore gode startplacering til Jean, blev spild under lige så dårlige forhold, som kvalifikationen blev kørt under. What a pity!"

HVJ  


Ferrari - Race

JEAN TODT
"Det var et meget skuffende løb for os. Michael mistede omkr. 8 sekunder på grund af et elektrisk problem, som blev fikset ved at skifte rat på hans bil. Vi mistede også radioforbindelsen til ham telematrien til/fra Schumachers bil røg også. Efter de sidste pit stop fungerede hans bil ikke optimalt og dette betød at han sled for meget på sine fordæk. Eddie lavede endnu et godt løb og i slutningen af løbet bad vi ham køre forbi Michael. Det er tredje gang denne sæson, at bilernes potentiale ikke giver os hvad vi vil ha’ og vi er simpelthen nød til at løse disse problemer for at vinde."

MICHAEL SCHUMACHER
"Det var et ret kaotisk løb for mig. Min radioforbindelse til pitten røg tidligt i løbet, så jeg forsøgte at kommunikere med pitten via håndsignaler. Mit første problem var at jeg havde problemer med at skifte gear og grunden til at jeg tabte meget fart på et tidspunkt var at jeg kun havde 1. og andet gear. Så jeg kørte i pit for at få skiftet rat, men jeg kunne ikke gøre ret meget ved resultatet alligevel. Mit sidste sæt dæk virkede heller ikke optimalt, og jeg ved ikke hvorfor. I slutningen af løbet havde jeg en morsom fight med min bror Ralf, lige som i de gode gamle kart dage. Bortset fra mine problemer, var vi bare ikke hurtige nok under tørvejr. Takke værde fantastisk kørsel af Heinz-Harald Frentzen, er gappet i mesterskabet ikke så stor, så tillykke og tak til ham."

EDDIE IRVINE
"Alt der kunne gå galt gik galt idag. Jeg var helt neutral i starten. Jeg vidste at det ville begynde at regne, så jeg havde besluttet ikke at gå så hårdt til værks. Så begyndte jeg at overhale bilerne en efter en. Og så kom regnen, Jeg kaldte pitten over radioen, og sagde 'pits, pits.' Jeg vidste godt at de ikke var 100% klar, men ve besluttede alligevel at jeg skulle komme ind. Det blev et meget dårligt stop og uden det havde jeg måske kunnet lidt bedre. Jeg spandt også bag Safety Car’en. Min bil var ok, og jeg følte at jeg nemt kunne følge med Michael. Jeg kunne godt have kørt løbet på kun et stop, da jeg startede med meget brændstof ombord. "

HVJ  


Presse konferencen

Q: Tillykke med din anden Grand Prix sejer Heinz-Harald, og med strategien som gjorde at du kun skulle have et stop. Du må være lykkelig
Heinz-Harald Frentzen: Det var faktisk ikke en bslutning jeg tog. Jeg kørte i pit fordi det var begyndt at regne ret meget. Men jeg lagde selvfølgeligt mærke til at mit pit stop tog lidt længere tid end normalt, og da jeg kom ud igen kunne jeg mærke at bilen var blevet tungere. Jeg spekulerede virkeligt meget over hvordan jeg skulle holde min bil på vejen på grund af aquaplaning. Jeg surfede nærmest rund på banen og jeg lagde mærke til at de andre kørte med mindre brændstof end mig, på grund af at de kunne køre væsentligt hurtigere end mig. Men så kom Safety Car'en på banen, og så var der tid til at snakke lidt med dem inde i pitten over radioen. Vi talte om strategien og hvorfor min bil skulle være læsset så tungt med brændstof. Brændstoføkonomien var lige så den passede men jeg var også nød til at spare på det kostbare dråber, så jeg kunne være sikker på at jeg ikke skulle i pit igen. Men det gik jo godt.

Q: Omkring 20 omgange før mål, havde du en episode med en Arrows racer, da du skulle forbi den i Adelaide svinget. Hvad skete der?
Frentzen: Det var virkeligt tæt på, og jeg tog indersiden af svinget. Og så kunne jeg ikke finde mine gear, og jeg troede faktisk at min gearkasse var færdig. Jeg ved ikke hvad der skete, men jeg begyndte at lede efter mine gear. Det var virkeligt et adrenalin kick.

Q: Mika, det må have været et de bedste løb du nogensinde har kørt i F1. Du kom helt nede fra 14. pladsen, og sluttede på 2. pladsen, Så spandt du og faldt tilbage på 8. pladsen og alligevel kom du tilbage til førefeltet, og sluttede som nummer 2. Prøv at fortælle os om det?
Mika Hakkinen: Wow, fortæl mig ikke alle de ting på en gang! Der skete bare så mange ting, Jeg startede løbet fra 14. pladsen. Vi er jo efterhånden blevet vandt til at starte løbene fra 1. startrække i år, så det at starte fra 14. position var en helt ny situation for mig. Det var bare et skide godt race: God taktik, perfekt kommunikation og jeg kunne presse bilen 100% i 80% af løbet. Uheldigvis lavede jeg ikke det bedste race imens det regnede, for jeg spand og mistede meget tid. Og det er grunde til jeg sidder her, på 2. pladsen. men ... ok, når jeg tænker over det, gør det ikke så meget. Det var skide sjovt.

Q: Du havde et par gode kampe med Rubens Barrichello. Den sidste af dem var kampen om 1. pladsen. Hvordan gik det? Hakkinen: Det var sjovt. Bare rolig Rubens, Jeg vil ikke give dig for mange komplimenter! Men dagen i dag har vis at vi kan køre professionelt race uden at flette hjul, også selvom vi køre meget tæt på hinanden. Vi lave noget godt race uden at røre hinanden's biler. Det sådan motorsport skal være. Det var også et godt eksempel for den unge generation som kører kart og kokurerer i lavere formel klasser. Sådan skal racerløb være: ikke flette hjul og køre ind i hinanden. Det skal være fair race. Sådan som Rubens kørte i dag, var bare flot. Der var ingen beskidte tricks, ok der var et par små ting, men ikke noget alvorligt. Og det var det samme med de adre kører, det var bare sjovt idag.

Q: Rubens, Du førte løbet tre gange idag. Er du skuffet over kun at have fået en tredje plads?
Rubens Barrichello: Jeg har lidt blandede følelser omkring dette løb. Jeg bør vist ikke være skuffet, for jeg sluttede jo på podiet. Det er anden gang i år jeg slutter på podiet, og det er der ikke noget skuffende ved. Da jeg førte løbet havde jeg en følelse af at, i dag skulle det være min dag. Men da den kraftige regn kom, aquaplanede min bil meget og jeg var heldig ikke at spinde af banen. Efter mit første pit stop havde jeg det svært på den våde bane, på grund af at jeg skulle kæmpe med meget overstyring. Bilen var ret svær at styre og jeg skulle virkeligt koncentrere mig, og selvom det lykkedes mistede jeg hele tiden

HVJ  

 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk