Presse
Japans Grand Prix


 Williams: En rap bane for dem der satser alt
 Ferrari - preview
 Prost - preview
 Jordan - preview
 Eddie Irvines store chance
 Torsdagens pressekonference
 BAR - fri træning
 Ferrari - fri træning
 McLaren - fri træning
 Stewart - fri træning
 Jordan - fri træning
 Bridgestone - fri træning
 Fredagens pressekonference
 Benetton - kvalifikation
 Ferrari - kvalifikation
 McLaren - kvalifikation
 Prost - kvalifikation
 Stewart - kvalifikation
 Williams - kvalifikation
 Sauber - kvalifikation
 Bridgestone - kvalifikation
 Pole position - pressekonference
 McLaren - race
 

Williams: En rap bane for dem der satser alt

Williams-teamet ser frem til sæsonafslutningen på Suzuka den 29. Oktober, hvor det Japanske Grand Prix køres for 15. gang. Banen, som er populær hos de fleste kørere, kan karakteriseres som medium down-force med sving til alle hastigheder. Otte-tals formen er unik i årets løbskalender og har belægning med lav friktion kombineret med nogle 'alvorlige ujævnheder'. Det er en hurtig og teknisk bane, der passer til dem der vil satse alt, og det er måske en af grundene, til at den er placeret sidst. Her er ofte høj dramatik, som da Senna og Prost i 1989 og 1990 i deres indædte kamp om titlen begge år kolliderede og udgik.

Hvordan gik det så sidste år ? I 1998 var det Japanske Grand Prix altafgørende for begge VM-titler. Løbsvinderen Mika Hakkinen snuppede alle 10 point og blev dermed verdensmester og sikrede samtidig Mercedes-McLaren konstruktørernes titel for næsen af Ferrari. For Michael Schumacher var løbet et mareridt, hvor han først stallede i grid'en under omstarten. Derpå kæmpede han sig helt op på 12.-pladsen allerede under den første omgang! Dramaet sluttede på 32. omgang hvor hans højre bagdæk eksploderede lige efter han havde passeret pit-strækningen.

Williams teamet kæmpede om trediepladsen for konstruktører, og da Frentzen og Villeneuve sluttede som henholdsvis nr. 5 og 6, lykkedes det at bevare denne placering.

Ralf Schumacher:
Efter en hel sæson med gode præstationer ser Ralf i høj grad frem til at konkurrere på en bane, han kender ud og ind. "Suzuka er en af mine favorit baner. Jeg har altid haft gode minder med mig herfra, fordi jeg har kørt mange gode resultater hjem. Det er vanskeligt at finde det rette set-up, fordi man skal finde det optimale kompromis mellem aerodynamisk downforce og mekanisk greb. Suzuka stiller store krav til såvel kører som vogn. Gennem de hurtige, slyngede S-kurver er vejgreb meget vigtigt, men så igennem Degner og Spoon svingene skifter kravet til aerodynamisk greb fra høj downforce. For eksempel i den første del af Spoon-svinget skal man bremse meget sent og dybt inde i kurven, hvorefter vognen understyrer i den andel del af svinget, så det er meget svært at finde balancen mellem de to ting. Et af de mest spændende hjørne er 130R - et meget hurtigt venstre sving, som 'næsten' kan tages i fuld fald i 6. gear !"

Alessandro Zanardi:
Alex nyder også Suzukas mange udfordringer og ser frem til at dyste der. "Suzuka er en ekstremt spændende bane, jeg ville sige en 'rigtig' bane. Jeg håber at FW21-chassiset kan tilpasses bedst muligt - og da det er en bane der minder en del om Spa - håber jeg vognen vil opføre sig ligeså godt som i Belgien. Jeg ser absolut frem til at køre i Japan, selvom tilværelsen i den uge for en europæer bliver ... kompliceret. Faktiskt - og jeg håber japanerne vil bære over med mig - er det svært på så kort tid at finde den rette rytme og finde sig til rette i et samfund, der er så forskelligt fra vor verden."

GRN  


Ferrari - preview

Efter en nervepirrende uge med venten mens Scuderia Ferrari havde deres appel behandlet af FIA, viser en positiv beslutning at de er tilbage i jagten på VM-titlerne for kørere og konstruktører i det sidste grand prix i sæsonen på Suzuka, Japan.

Eddie Irvine:
Eddie Irvine, som nu fører VM med fire point ned til rivalen Mika Hakkinen håber at kunne gentage det fornemme teamwork mellem ham og Michael Schumacher som bragte teamet deres utrolige 1-2 sejr i Malaysia, hvilket sendte dem foran i begge mesterskaber inden det sidste løb. "Raceren er god, og vi har potentialet til at vinde begge titler, men alt kan ske på en bane som Suzuka. Men at have Michael tilbage som støtte, er en stor bonus," siger Irvine. Irerens banerekord på den hurtige japanske bane er imponerende.

"Jeg har sluttet som 6., 5., 4., 3. og toer før på Suzuka, så jeg vil gerne fylde det sidste ud for at holde rækkefølgen," siger Eddie Irvine som skal køre efter sejren for at være sikker på hans første VM-titel. Skulle Hakkinen vinde og Irvine slutte som toer, vil finnen tage titlen med flest antal sejre selvom de står lige på point. Irvine, som tog fri mellem løbene for at besøge venner i Macau og Tokyo, kan lide at køre på Suzuka-banen, som er en favorit for mange kørere. "Højfartssvingene og det flydende layout gør den udfordrende at køre på. På nær chikanen før pitstrækningen, som er for smal, er det en bane som har nogle utrolig sving og man bliver meget tilfreds når man kører en hurtig omgang," siger han.

Michael Schumacher:
Michael Schumacher er klar til at hjælpe Ferrari til deres første titel siden Jody Scheckter i 1979. "Lige siden jeg kom til teamet har de arbejdet hårdt for mig, så det er kun i orden at jeg giver dem noget tilbage," siger Schumacher som har vundet på Suzuka i 1995 og 1997. "Hvis vi kan skabe det samme resultat som i Malaysia vil det være en utrolig afslutning på sæsonen," siger Michael som helt utroligt kontrollerede udfaldet af løbet og kærte bedre end hidtil i sit comeback for teamet i Malaysia. Alligevel vil han sikkert gå efter sin tredje sejr i Japan hvis ikke det berører hans holdkammerats chancer for at titlen.

Med titlen i balance, takket være Ferraris genindsættelse efter deres ekskludering fra det malaysiske grand prix, ser Suzuka nu ud til at blive en spændende afslutning til hvad der har været en spændende sæson, på trods af Michael Schumachers fravær i syv løb efter hans uheld på Silverstone.

BB  


Prost - preview

Efter det malaysiske grand prix, mens løbsteamet tog et par dages ferie på det asiatiske kontinent forud for Japan, har Prost-Peugeots testteam gennemført en tredages test på Magny-Cours i Frankrig. Nick Heidfeld kørte AP02-chassis nr. 1 med A18-motoren. Han gennemførte 117 omgange, og arbejdede for det meste med racerens køreegenskaber på tør og våd bane. Han begyndte også en serie af tests på det elektroniske system som skal anvendes på AP03'eren til Formel 1-sæsonen år 2000. Det japanske grand prix, det sidste i 1999-sæsonen, vil også være det sidste grand prix for Olivier Panis med et team som han har været hos i seks år.

"Jeg besluttede at bruge et par dage med mit team før vi tager til Japan og køre mit sidste løb for teamet. Den tid vi alle har været sammen har givet mig nogle gode minder. Selvfølgelig har der været op- og nedture - glæden over min sejr i Monaco, en svær tid efter mit uheld i Canada, og begyndelsen på en stor udfordring med Prost Grand Prix. Selvom det er meget svært har jeg tiltro i teamets fremtid. Jeg forlader det med lidt vemodighed, men jeg er glad for alle de oplevelser vi har haft sammen, og jeg vil virkelig takke alle folkene for den tiltro der blev vist mig til hver en tid under vores eventyr."

Prost-Peugeot AP02'eren vil blive udstyret med Peugeot EV7 motoren til kvalifikationen og med EV5 motoren i løbet.

BB  


Jordan - preview

Efter at have sikret tredjepladsen i Formel 1-VM for konstruktører, tager Jordan-teamet til Suzuka og ser frem til at slutte 1999-sæsonen på toppen.

Eddie Jordan:
"Vi skal simpelthen køre vores eget løb og gøre det så godt som vi kan," siger Jordans chef. "Det vil være Damons sidste løb og det vil være godt at have begge kørere sluttende i pointene. Et godt løbsresultat vil også være en vidunderlig måde at give noget til Mugen-Honda, som har gjort så stort set stykke arbejde for Jordan i år. Vi ville gerne have flere grunde til at havde det sjovt i karoke-bars efter søndag eftermiddag. Men hvad der end sker ved vi at vi kan fejre et utroligt år."

Trevor Foster:
Suzuka er en god bane at slutte sæsonen på, som Jordans administrerende direktør, Trevor Foster forklarer.

"De flere kørere elsker Suzuka-banen. Banen bølger og har flere krævende sving som kørerne virkelig nyder. Både Damon og Heinz er konkurrencedygtige på banen. Heinz køre i den japanske F3000 og har kørt masser af test der, så han kender banen ret godt. Damon vandt VM i 1996 og havde en af hans bedste race i karrieren på Suzuka, for eksempel i løbet i 1994 hvor han slog Michael Schumacher i kampen mod uret efter at løbet var blevet afbrudt af regn," siger Foster.

"Vi går efter at være på podiet i Japan. Malaysia var et kort glimt for os da vi ikke gjorde det så godt som vi havde forudset. Det er det første løb siden Barcelona hvor vi ikke var så konkurrencedygtige som vi gerne ville have været. Mens vi hev os tilbage i løbet har vi haft en gennemgående undersøgelse for at finde ud af hvorfor vi var efter i kvalifikationen. Heinz lavede nogle ændringer i kørerlinien I løbet, men vi skal forstå om der var noget vi ændrede på raceren som satte ham i stand til at køre en ny linie. Som det viste sig satte han den næsthurtigste tid i løbet (efter at Ferrari fik godkendt deres resultat af FIA). Hans tid ville have givet ham andenpladsen i kvalifikationen!"

Damon Hill:
Siden det malaysiske grand prix har teamet nydt en uges pause i Thailand. Mekanikerne fløj til feriestedet Phuket efter løbet, ligesom Heinz-Harald og hans kæreste Tanja. Damon Hill og Eddie Jordan fløj til ferieøer i nærheden.

Kommenterende på det japanske grand prix, hans sidste i Formel 1-karrieren, siger Hill: "Jeg ser meget frem til det. Jeg vil elske at sluttet sæsonen med et godt resultat. Suzuka-banen er en bane jeg ret godt kan lide at køre på - den har mange gode minder for mig, så lad os håbe at jeg har mere held end i Malaysia og slutte, ligesom teamet, på toppen."

BB  


Eddie Irvines store chance

Vi nærmer os nu sæsonafslutningen i Japan, men det er desværre ikke rigtig det, der præger overskrifterne i medierne den seneste uge, men derimod FIA's manglende kompetence, som mere eller mindre har stillet hele F1 sporten i miskredit. Vi tager her ikke stilling til selve dommen eller diskvalifikationen. Vi tager stilling til, at man ikke det ene øjeblik kan have den ene holdning og kun en uge senere en anden, mens verdensmesterskabet skifter hænder, som vinden blæser.
Hvis man fra FIA' s side for alvor mener, at man er arrangør af verdens mest professionelle sport, så må vi fra sidelinien endnu engang fortælle dem, at der er et pænt stykke vej endnu. Vi er faktisk ikke kommet længere, end det var tilfældet ved sidste års Engelske Grand Prix, hvor "The stewards of the meeting" formåede at forsmøle Michael Schumacher' s "stop and go" straf, så udgangen blev at Schumacher ikke nåede at "afsone" sin straf før løbet var forbi. Tyskeren undgik derved det meste af den straf, der var påtænkt, da han blev sparet for den tid, det tager at køre til og fra pit'en, og der blev derefter blot lagt 10 sekunder til Schumacher' s vinder tid.
Normalt vil en "stop and go" straf tage ca. 35 sekunder, altså 25 sekunder mere end den faktiske straf. Smøleriet betød meget belejligt at spændingen I VM blev opretholdt.

Hvis FIA vil undgå flere af den slags undergravende og ydmygende situationer i fremtiden, må forbundet meget snart begynde at arbejde målrettet på at forbedre kommunikationen inden for egne rækker. Uoverensstemmelser, som den vi har været vidner til den seneste uge, slider væsentligt på FIA's renommé og troværdighed.

Som sagt har denne yderst beklagelige, og ikke mindst pinlige episode, på mange måder overskygget den forestående sæsonafslutning på Suzuka banen. Men uanset om vi er enige med FIA's afgørelse eller ej, må vi forholde os til den faktiske situation, hvor Eddie Irvine har en meget gunstig fire points føring over sin VM rival Mika Hakkinen. Irvine siger selv: "Bilen føles god, og den har potentialet til at vinde begge titler, men alting kan ske på en bane som Suzuka. Og at Michael er tilbage til at støtte min chance er en stor bonus".

Eddie Irvine har en del gode minder fra Suzuka banen. Det var på Suzuka banen at Irvine havde sin meget imponerende F1 debut tilbage i 1993. Under næsten umulige vejrforhold lykkedes det Irvine at slutte på en fornem 6. plads. Men det var ikke det eneste Irvine inkasserede den eftermiddag, for efter løbet lykkedes det, den dengang meget unge Irer, at hidse Ayrton Senna så meget op, at brasilianeren til sidst stak Irvine en på siden af hovedet. Ayrton Senna mente, at Irvine ikke havde gjort noget for at give plads, da brasilianeren skulle sætte Irvine tilbage med en omgang. Da Senna efter løbet spurgte, hvad meningen var, havde Irvine kun en kommentar: "I was racing". Det var åbenbart for meget for Ayrton Senna, og ord rakte ikke længere.

Om Eddie Irvine skal vinde sit første Verdensmesterskab på Suzuka, må tiden vise. Om grand Prix'et siger Irvine: " Jeg har sluttet som nr. 6; 5; 4; 3; og 2, og jeg vil meget gerne tilføre den sidste sekvens".
Irvine skal køre for at vinde, for at være sikker på at vinde det Verdensmesterskab, som Ferrari så inderligt ønsker sig. Hvis Hakkinen derimod vinder løbet, og Irvine kommer ind på en anden plads, vil finnen blive verdensmester, selv om de to kørere så står lige hvad point angår. Hakkinen vil have en sejr mere end Irvine, og det vil give Hakkinen verdensmesterskabet.
Den mindste margin hvormed en kører har vundet/mistet et verdensmesterskab, er et sølle ½ point. Det var tilbage i 1984, hvor Niki Lauda slog team kollegaen Alain Prost med dette halve point.

Men hvordan ser det ud fra Hakkinen's og Mclaren-Mercedes side. Her må vi sige, at det ikke er de aller bedste odds, de står over for. Godt nok vandt Hakkinen over Irvine på Suzuka sidste år, men Hakkinen er lige knapt den perso

CS  


Torsdagens pressekonference

Der var linet op til den store konfrontation: McLaren mod Ferrari - på alle områder: Kørere mod kørere og team mod team. Ved torsdagens pressekonference var de 4 kørere og to teamledere med til at indlede kapitlet om det japanske grand prix i fortællingen om sæsonen 1999.

Kørere: Coulthard og Mika Hakkinen (McLaren), Eddie Irvine og Michael Schumacher (Ferrari). Teamledere: Norbert Haug (Mercedes) og Jean Todt (Ferrari).

Sp: Eddie og Mika: Hvad er jeres største minder om denne bane og de løb som I har deltaget i her?
Hakkinen: "Jeg har kun gode minder om denne bane. Det er banen hvor jeg fik min første podieplacering i 1993, og så det at have vundet mit første VM her sidste år var en utrolig oplevelse. Der er masser af andre gode minder: teamet har mange partnere fra Japan. Personligt mener jeg at det er et fabelagtigt sted. Jeg elsker stedet!"

Irvine: "Som I ved har jeg brugt meget tid her i Japan. Jeg kørte her i tre år mellem 1990 og 1993. Jeg kørte også i 1993 mit første grand prix på Suzuka og scorede mit første grand prix-point her det samme år. Jeg har altid haft gode løb her, på nær det i 1997 hvor Berger kørte mig af banen. Hvis jeg skulle vinde mesterskabet og jeg kunne bestemme hvor det skulle vindes, er dette stedet jeg ville gøre det. Jeg kom ud af amatørrace i Europa til det der var en meget professionel serie på det tidspunkt her i Japan, og dette er landet hvor jeg føler jeg blev en rigtig racerkører. Jeg lærte så meget, at det for mig ville være meget passende at vinde mesterskabet her."

Sp: Hvordan vil du beskrive dine følelser for denne weekend?
Irvine: "Jeg har ikke i sinde at bearbejde det anderledes end som jeg plejer at gøre det ved andre løb. Det kan man ikke: man skal gøre tingene på den samme måde som man plejer at. Hvis man forsøger at gøre for meget, skaber man forvirring. Jeg har i sinde at klare mig igennem på min normale måde."

Sp: Er du nervøs for weekenden?
Irvine: "Ikke endnu... Der er en masse i dette løb for mig, men det er ikke kun det: det er det samme for mekanikerne, og for alle Ferrari-fans rundt om i verden. Jean Todt vil sikkert være mere nervøs end tidligere. Men jeg må sige at jeg overhovedet ikke var nervøs i Malaysia. Vi må se hvad der sker her, men 'so far, so good'. Presset er der men heldigvis ser det ud til at der er noget over mit hoved som holder det væk. Jeg må blot gøre mit bedste, og hvis det sker, så sker det! Hvis det ikke bliver til noget så er der ikke noget man kan gøre ved det så længe man har gjort sit bedste."

Sp: Giver det dig en fordel over Eddie allerede at have været i situationen sidste år?
Hakkinen: "Det kan være en fordel, men situationen i denne weekend er anderledes end sidste år. Gennem alle tre dage skal man leve med tingene som de sker. Man skal være klar til nye ting, og man kan ikke stole på tidligere erfaringer. Jeg er sikker på at weekenden vil bringe mange nye ting, som man må være klar til at læge - og til at kæmpe!"

Sp: Jean, hvor anderledes vil Ferraris indgangsvinkel være til denne weekend? Hvor meget har I ændret fra de andre løbsweekender?
Todt: "Der er ikke så meget der bliver anderledes. Vi ved præcist hvad vi skal opnå, både med Eddie og Michael - og for teamet. Vi skal kun koncentrere os så godt som vi kan. For tredje år i træk er vi involveret i det afgørende løb i den sidste afdeling. I 1997 og 1998 gik det ikke. Vi håber det går i 1999."

Sp: Eddie mente at du ville være mere nervøs end alle andre hos Ferrari. Er det hvad du forventer?
Todt: "Jeg vil forsøge at kontrollere mig selv. Men det et meget vigtigt løb. Hvordan kan være rolig uden at tage mig af det? Der er så mange års arbejde fra alle i teamet, flere års passion og følelser. Jeg er et menneske - og jeg er nervøs."

Sp: Norbert, er McLaren-Mercedes også nervøse?
Haug: "Jeg tror at hvis man lader sig selv blive nervøs så er man i fare for at begå fejl. Vi ønske

BB  


BAR - fri træning

Efter den første dags træning til det sidste grand prix i 1999-sæsonen, ligger Jacques Villeneuve og Ricardo Zonta nummer 8 og 17, men kun adskilt med 7/10 af et sekund. Manglende vejgreb var en faktor for begge kørere til morgen og Villeneuves træning blev forkortet af en olielækage - han gennemførte i alt 7 omgange. Begge kørere satte deres bedste tider på nye dæk om eftermiddagen - Ricardo tidligt i træningen, og Jacques mod slutningen. Eftermiddagen var problemfri for begge.

Efter den første dag var de to McLaren forrest, med Hakkinen på den foreløbige pole, og Michael Schumacher som en tæt treer i den førende Ferrari. Titelkandidaten Eddie Irvine, i den anden Ferrari er på nuværende tidspunkt tilbage på tiendepladsen.

Jacques Villeneuve - 1:43,047, nr. 8
"På trods af olielækage til morgen betød det ikke at vi ikke arbejde nok. Vi formåede at køre en hel eftermiddags træning for at hente ind. Vejgrebet er meget lavt her og dækkene virker altid en smule hårde, men mod slutningen af træningen, på nye dæk, virkede raceren ret god. Med mere arbejde på balancen og hvis vi er i stand til at have en god dag i morgen, kan vi håbe på en top-6 placering i kvalifikationen. Jeg kan lide Suzuka - det er en god bane hvor man altid kan have det sjovt."

Ricardo Zonta - 1:43,776, nr. 17
"Det er første gang for mig på Suzuka i Formel 1, så jeg brugte morgenen med gamle dæk, og pressede ikke til at begynde med, fordi raceren var med meget lidt benzin, og jeg kendte ikke grænserne her. I den anden træning satte vi nye dæk på, og raceren var meget bedre og jeg fandt meget vejgreb. Selvom de nye dæk gjorde en stor forskel kunne jeg ikke presse for hårdt på uden at kende racerens grænser, så jeg mistede måske godt et halvt sekund på min første flyvende omgang."

Craig Pollock:
"Efter begyndende problemer på Jacques' racer - tingene gik ikke så godt for ham. Ricardo gjorde også et godt arbejde da han først var blevet kendt med banen."

Robert Synge:
"Vi havde ikke nogen problemer om eftermiddagen og er cirka der hvor vi forventede at være efter den første dag. Ricardo gjorde det godt, selvom vi måske gav ham nye dæk lidt for tidligt i dag, men han lærer hurtigt en bane og skulle være længere fremme i morgen."

BB  


Ferrari - fri træning

Michael Schumacher nr. 4 - 1:42,215
28 omgange, chassis nr. 195
Eddie Irvine nr. 10 - 1:43,375
33 omgange, chassis nr. 196

Jean Todt:
"I dag var vores arbejde centreret om forberedelse til løbet. Ingen af kørerne har endnu fundet det rigtige set-up eller balance i racerne. I morgen - både i træning og kvalifikation vil vi bruge 048C-motorversionen."

Michael Schumacher:
"Som forventet passer banen ikke vores ret godt som den i Malaysia, eftersom den har mange hurtige sving og vores racer har en tendens til at være bedre på de langsommere. Banen var også meget glat i dag og gav mindre vejgreb end i det sidste løb. Mod slutningen af eftermiddagens træning fandt vi et meget godt set-up, som ikke kunne ses i tiderne, da dækkene var gamle på det tidspunkt. Der er stadig plads til forbedringer, så jeg er sikker på at vi kan kæmpe om pole i morgen og en sejr på søndag."

Eddie Irvine:
"Jeg tror ikke tingene ser så dårlige ud som mine omgangstider viser i dag. Min største bekymring var det manglende vejgreb. I den situation er det altid svært at balancere raceren da jeg havde problemer med understyring i midten af svingene, som ændrede sig til overstyring da jeg gav gas ud af svinget. Med et anderledes set-up og friske dæk i morgen er jeg sikker på at jeg kan gøre det bedre."

BB  


McLaren - fri træning

West McLaren-Mercedes teamet arbejdet konstant gennem træningen med at forberede racerne til løbet på søndag. Mika Hakkinen satte den hurtigste tid på dagen med 1:41,746 med David Coulthard lige efter ham med 1:41,894. Dette var før et uheld hvor David Coulthard spandt af banen og beskadiget raceren, hvilket holdt ham ude resten af den anden træning.

Mika Hakkinen:
"Begge træninger gik godt i dag. Vi arbejdede gennem vores løbsprogram for at finde et godt set-up og ser ud til at have fundet en rimelig balance. Det betyder at man altid kan køre hurtigere og vi ser frem til at gøre det i morgen i kvalifikationen."

David Coulthard:
"En produktiv morgen indtil sammenstødet! Som man kunne forvente pressede jeg meget hårdt i et sving - jeg var lidt bred og fik et hjul på curb'en som fik raceren til at spinde hurtigere end jeg kunne redde den. Der er ret meget skade på raceren, men jeg ved at teamet vil arbejde hårdt som altid, for at klare det før i morgen, så jeg ser frem til i morgen til en konkurrencedygtig kvalifikation."

Ron Dennis:
"På nær Davids uheld var det en udramatisk dag. Raceren fungerer ret godt og alle er koncentrerede omkring arbejdet."

Norbert Haug:
"En god start på weekenden da teamet fandt en godt udgangsposition at forbedre sig fra. David var meget godt med indtil han mistede raceren, men vil være helt klar i morgen."

BB  


Stewart - fri træning

Vejret: Solskin (lufttemperatur 21-23 grader, banetemperatur 29-33 grader)

Rubens Barrichello var femte hurtigst i dagens frie træning til søndagens japanske grand prix. Johnny Herbert sluttede træningen som nr. 20.

Rubens Barrichello - 1:42,529, femte plads

Hvad koncentrerede du dig om i dag?
"Suzuka er så kompliceret layout og man behøver at finde en balance der fungerer godt gennem s-svingene, højfartssvingene og chikanen. Man skal have en racer der arbejder i harmoni i alle tre områder, så man har en tendens til at jonglere med set-up'et. Vi tog et stort skridt frem med set-up mod slutningen af den anden træning. Der er stadig noget arbejde at udføre, og jeg er sikker på at vi er på vej i den rigtige retning."

Johnny Herbert - 1:44,179, tyvende plads

Hvorfor er du kun i stand til at sætte 20. hurtigste tid i dag?
"Jeg forventede en forbedring da jeg kørte ud på nye dæk mod slutningen, men motoren røg ud og en sensoralarm lyste op. Raceren er meget nervøs i bagenden og vi forsøgte mange set-up ændringer for at forsøge at dæmpe den lidt. Vi forbedrede det mod slutningen af træningen. Banen er ret beskidt især i "130R". Ser man på Rubens tid i dag er jeg dog optimistisk til kvalifikationen."

Paul Stewart:

"Vi foretog mange ændringer for at sætte begge racere op, selvom vi stadig ikke rigtig har fundet det rigtige endnu. Vi er ikke så urolige over Johnnys tid, på grund af problemet han havde med raceren på nye dæk. Det var en typisk travl fredag."

Tyrone Johnson, Ford:

"Begge racere kørte med serie 3-motorer og vi vil fortsætte med at bruge denne specifikation i morgen. En sensor i Johnnys racer viste en fejl det forårsagede at motoren gik ud mod slutningen af den anden træning og selv om han var i stand til at komme i gang og komme tilbage til garagen, var det for sent for ham at sætte en hurtig tid."

BB  


Jordan - fri træning

Mika Hakkinen fik en god start på weekenden i Japan ved at slutte fredagens frie træning på førstepladsen. Hans holdkammerat, David Coulthard, var efter ham, med Michael Schumacher på tredjepladsen. Irvine som håber holde hans 4 points føring og tage mesterskabet, var kun 10'er.

Jordan-kørerne, Heinz-Harald Frentzen og Damon Hill sluttede fredagens frie træning på 9. og 16. pladserne - Frentzen beklagende over manglende vejgreb, Hill over manglende balance. Hill mistede den første træning efter at være spundet af banen. Frentzens sidste tid, som gav ham 3. pladsen blev underkendt fordi han havde kørt over chikanen under den sidste træning.

Heinz-Harald Frentzen:
"Banen var meget glat i dag, og det var hårdt at få en god omgang," siger Frentzen. "Vejgrebet er mindre end sidste år. Men det er det samme for alle og jeg tror at vi vil være konkurrencedygtige i morgen."

Damon Hill:
"Det var svært til eftermiddag fordi jeg skulle indhente det der blev mistet til morgen. Man kan ikke klare at give 20 omganges forberedelse væk. Jeg var ikke glad i starten af den anden træning, men jeg fik lavet nogle ændringer som jeg er glad for, og til sidst var jeg glad for min omgangstid. Jeg kunne dog stadig ikke finde den rigtige balance - jeg kunne ikke få raceren til at være konstant, og resultatet blev at jeg fandt den svært at køre."

BB  


Bridgestone - fri træning

Yoshihiko Ichikawa, Bridgestone:
"Som vi havde forventet var den ru overflade på Suzuka-banen skyld i et højt niveau af dækslitage på flere racere i dag. Teams'ene er også bekymret over det manglende vejgreb, som giver sig udslag i både over- og understyring, men grunden til dette er sikkert banens snavsede tilstand, og i morgen skulle den være blevet ren. Selvom de fleste kørere koncentrerede sig om soft-compound'en, var der andre der evaluerede vores hårde dæk. Den endelige beslutning vil sikkert komme på baggrund af nedslidningsniveauet efterhånden som det bliver slidt."

Mike Gascoyne,teknisk leder, Jordan:
"Vi kørte med de samme to set med bløde dæk i dag. Dækslitagen er ret høj her, og jeg forventer at de fleste team kører på en to-stop strategi på søndag. Faktisk var banen ret grøn i dag og på søndag tror jeg ikke at slitagen vil være så stort et problem. Dette skulle gøre det et spændende løb, fordi en nedgang i dækkens præstation vil være meget tydeligt, og det vil være vigtigt at få timet pitstoppene rigtigt. I dag havde vi et problem med at bagdækkene gik af, men det er hvad man kan forvente når man kører på en frisk bane. På søndag skulle overfladen have mere vejgreb, som vil reducere problemerne i præstationen markant og dækkens holdbarhed. Jeg er interesseret i at se hvordan de nye regnvejrsdæk klarer sig, men med udsigt til godt vejr hele weekenden, ser det usandsynligt ud at vi skal bruge vores regnvejrsdæk."

Robin Gearing,ingeniør for Rubens Barrichello's:
"Fordi vi kun har chancen for at besøge Suzuka en gang om året, blev dagen brugt på at finde en balance og få etableret stabilitet i raceren. Selvom vi mistede de første 15 minutter af den første træning i dag med et speederproblem, var det ikke så alvorligt fordi banen stadig var meget "grøn" på det tidspunkt og der skete ikke meget mht. omgangstider. Vi kæmpede lidt med denne bane sidste år, på grund af manglende erfaring, og vi forsøger stadig at finde et godt set-up lige nu. Vi har ikke taget vores endelige beslutning mht. dæk, og vi vil ikke beslutte os indtil vi har set hvor meget banen ændrer sig i morgen."

BB  


Fredagens pressekonference

Deltagere: Toranosuke Takagi (Arrows), Damon Hill (Jordan), Jacques Villeneuve (BAR), Hirotoshi Honda (Mugen), Sir Frank Williams (Williams) og Hirohide Hamashima (Bridgestone).

Sp: Toranosuke - kan du fortælle os hvad der er af fremtid for dig i Formel 1?
Takagi: Jeg taler med Tom Walkinshaw og jeg håber at jeg kan blive hos ham næste år. Dette år har været svært på nær de to første løb hvor der ikke var noget problem med racerens holdbarhed. Efter tre løb begyndte vi at få problemer med motoren og raceren - alt - og vi har ikke gennemført adskillige løb. Efter en halv sæson har vi ikke haft nogen test - intet.

Sp: Hr. Honda - Jordan skal bruge en ny version af jeres motor i kvalifikationen i morgen. Hvad kan du fortælle om den?
Honda: Det er rigtigt - den er speciel og jeg ved at I journalister har kaldt den "SS" eller endda "SSS"-version. Jeg har spurgt mine egne ansatte om dette, men ingen ved hvad det rigtige navn er. Hvis den viser sig at være rigtig god, kan vi måske tilføje et par flere s'er. Men det vil vi ikke gøre indtil efter kvalifikationen.

Sp: Honda har netop annonceret et par få detaljer om RA000E V10-motoren som BAR bruger næste år. Forventer I at levere til Jordan med en anden version af den samme motor?
Honda: Nej, Mugen-motoren bliver anderledes. Hvad Honda laver med BAR er selvfølgelig ikke mit område, men jeg kan fortælle at den motor vi vil levere til Eddie Jordan er fuldstændig anderledes. Der er masser af udviklingsmuligheder i den og vi vil fortsætte med at gøre det godt næste år.

Sp: Hr. Hamashima - i år har Bridgestone haft fire compounds til tørvejr. Planlægger I et bredere udvalg til næste år?
Hamashima: Nej, vi vil introducere fire nye dæk med samme specifikation næste år. Først skal vi teste dem gennem vinteren. Specifikationerne af vores nuværende dæk gik meget godt gennem vintertests sidste år, så jeg tror at den nye specifikation vil reagere godt selv under kølige forhold under vintertests.

Sp: Det var formodet i Malaysia at præstationen af jeres "extra soft" dæk faktisk blev bedre da rillerne var kørt af, og næsten lignede det slicks. Kan du kommentere?
Hamashima: Dækkets præstation blev dårligere da det blev slidt ned. I en sammenligningstest af et helt nyt rillet dæk, viste vores data at præstationen gik ned da dækket blev slidt ned. Hvis nogen alligevel var i stand til at køre en god omgang på vores dæk efter så mange omgange, var det på grund af racerens gode balance.

Sp: Frank du har været tæt på Goodyear i mange år. Hvad er din formodning når det drejer sig om et comeback til Formel 1?
Williams: Efter min mening sker der ikke noget i Akron. Jeg har ikke sankket med deres direktør Mr. Gibara i flere måneder - og jeg tror at Williams vil være højt oppe på listen af folk hvis der skal ringes for at sige noget. Jeg tror slet ikke der er nogen aktivitet.

Sp: Der er fare for at dit team vil ryge ned på 5. pladsen i konstruktørernes VM efter søndagens løb. Hvordan vil det påvirke jeres forhold til BMW, jeres nye motorpartner næste år?
Williams: Det påvirker ikke BMW på nogen måde. Det er klart at præstationen er skuffende for alle i teamet, også de to kørere. I Formel 1 går tingene op og ned for teams'ene. Vi arbejde på at komme op igen. Den første officielle BMW-Williams test er sat til tidligt i december når vi vil bruge den sidste BMW-motor i et FW21-chassis. Flere BMW-motorer har allerede klaret sig godt når det drejer sig om en hel løbsdistance - langt over 350 km. - på banetests. Formel 1 er meget, meget svært og der er ingen grund til at være optimistisk. Det vil tage BMW en kort tid at blive konkurrencedygtige, og vi håber at det vil blive mindre end det tog deres forgængere at komme dertil - men det bliver et hårdt bjerg at bestige.

Sp: Der har været rygter om at Alessandro Zanardi ville blive udskiftet hos Williams. Hvad kan du sige om det?
Williams: Ingen af de

BB  


Benetton - kvalifikation

Giancarlo Fisichella - 1:40,261, nr. 14
"Jeg kunne ikke finde et set-up der løste problemerne med vejgrebet som har plaget os i denne weekend. Jeg kunne have forbedret mig en smule på mit sidste sæt dæk, men banen var beskidt så jeg var langsommere end tidligere. Hvis vi ikke finder en løsning fra nu og til warm-up'en i morgen får vi et svært løb."

Alexander Wurz - 1:40,303, nr. 15
"Kvalifikationen var ret svær. Balancen var god, men der var meget lidt vejgreb om min motor havde nolge skrøbeligheder. På min sidste omgang, som kunne have været min hurtigste, var der gule flag i det sidste sving, så jeg satte farten ned og mistede 1,5 til 2 tiendedele der. Så kvalifikationen var ret besværlig, men der er ikke noget andet vi virkelig kan få ud af raceren i øjeblikket."

Rocco Benetton:"Det var meget frustrerende i dag, med masser af trafikproblemer, så jeg tror vores bedste forventninger kun kunne have været et par pladser længere fremme. Vi har dog lavet masser af arbejde med masser af benzin og gamle dæk, så dette skulle give noget igen i løbet."

BB  


Ferrari - kvalifikation

Michael Schumacher, nr. 1 - 1:37,470, 11 omgange
Eddie Irvine, nr. 5 - 1:38,975, 11 omgange

Jean Todt
"Vi ønskede og forventede at få Michael i den forreste række med den bedste tid og at have Eddie i top-4. Vi sluttede med pole til Michael og femtepladsen."

Michael Schumacher
"Jeg er meget glad for at være på pole i dag. Dette er yderligere en bekræftelse af racerens høje konkurrenceniveau i øjeblikket. Vi gjorde fremskridt til morgen og forbedrede endda mere om eftermiddagen. Nu skal vi se på den bedst mulige måde at hjælpe Eddie i morgen, fordi vi arbejder som et team. Eddie kan være sikker på at han har alt til rådighed. Den bedste måde jeg kan hjælpe ham og teamet er at vinde løbet og konstruktørernes VM for Ferrari."

Eddie Irvine
"Lige før mit uheld lavede vi en større ændring på fronten af raceren, som var en stor forbedring. Men det gjorde raceren mere nervøs, og jeg mistede kontrollen over bagenden, hvilket er grunden til at jeg kørte galt. Min nakken er lidt stiv, men det er ikke noget problem i morgen. At være på den tredje række er ikke ideelt, men det betyder ikke at det er en katastrofe. I det mindste er jeg på den rene side af banen. Det var nyttigt at have reserveraceren da vi lærte noget fra den som vi kan bruge i morgen og som vil forbedre raceren."

Temperatur: luft 21, bane 30.

BB  


McLaren - kvalifikation

West McLaren-Mercedes teamet sluttede kvalifikationen til sæsonens sidste grand prix med anden og tredjepladserne. Mika Hakkinen satte en tid på 1:37,820 med David Coulthard efter ham i tiden 1:38,239.

Mika Hakkinen:
"Det er klart at jeg skuffet over ikke at være på pole, specielt eftersom jeg tror at jeg kunne have kørt hurtigere på min sidste omgang. Mit sammenstød i den sidste chikane med Jean Alesi var uheldig, men ting som det sker og jeg tror ikke det var nogens fejl. Raceren er blevet forbedret gennem træning og kvalifikationen og køles god - den er især konstant hvilket jeg tror bliver rigtig godt for os i løbet i morgen."

David Coulthard:
"Taget alt i betragtning er jeg rimelig glad for kvalifikationen og jeg vil klart være i bedre form i løbet. Jeg er spændt på at se hvad der sker i morgen eftermiddag, fordi selvom kvalifikationen sluttede på denne måde, betyder det ikke at vi får den samme rækkefølge i morgen når vi er kommet ud af det første sving. Vi er forhåbentlig holdbare og vi håber at vi får det resultat som vi har været fokuseret på."

Ron Dennis:
"Mika var uheldig at miste muligheden for at forbedre hans tid både på hans tredje og sidste forsøg. Mens Irvines uheld var en af de ting der sker, var uheldet i chikanen en lille smule sværere at acceptere. Vi er dog i god form til løbet og vores placeringer giver os en reel mulighed for at bevare vores mesterskaber."

Norbert Haug:
"Hvis vi i morgen får det samme resultat så er vi der vi gerne vil være."

BB  


Prost - kvalifikation

Olivier Panis: nr. 6 - 1:39,623
"Jeg er meget glad for vores kvalifikation. Vi har udført en masse arbejde siden i går og hele teamet - kørerne, ingeniørerne og mekanikerne - har opretholdt den nødvendige motivation til en god løbsweekend. Jeg takker alle meget dybt. Peugeot-teamet har udført et utroligt stykke arbejde ved at give os en så konkurrencedygtig motor som gav så meget i denne kvalifikation. Vi har ventet lang tid på et resultat som dette med begge racere på samme tid, og jeg er meget glad for dette selv om det er vores sidste grand prix sammen. Løbet er i morgen og jeg tror at vi har en meget god chance for at slutte 1999-sæsonen højt."

Jarno Trulli: nr. 7 - 1:39,644
"Vi arbejde godt til morgen på raceren og fandt en god balance. Jeg følte mig meget sikker til eftermiddagen - kvalifikationen. Jeg havde uheldigvis forskellige problemer, inklusiv en snavset bane og trafik. Raceren er dog godt afbalanceret og EV7-motoren var konkurrencedygtig og takket været disse to faktorer havde jeg en chance for at sikre mig en god startplacering. Bravo - og tak til alle folk i teamet. Løbet i morgen bliver interessant da vi starter fra placering der lover at give chance for at score nogle point."

Alain Prost:
"Vi regner dette for at være vores bedste resultat i år, specielt da det er blevet opnået under normale forhold. Arbejdet der er blevet udført siden i hår har givet en rolig fremdrift og begge kørere er glade for racernes opførsel. Peugeot Evolution EV7'eren har også været et plus ved at skære de 10. dele det var nødvendigt at få en god placering på grid'en, da omgangstiderne var så tætte. Jeg er meget glad for hele teamets opførsel og håber for alle, men især for kørerne, at vi får et godt løbsresultat i morgen. Det er meget vigtigt at slutte sæsonen og vores oplevelser med succes. Vi er alle totalt motiveret til dette sidste løb."

BB  


Stewart - kvalifikation

Johnny Herbert, nr. 8 - 1:39,706

Er du tilfreds med 8. pladsen?
"Jeg troede at en placering i top-6 var indenfor rækkevidde, men vi var vist ikke stand til at finde mange forbedringer siden i morges i forhold til vores rivaler. I nogle tilfælde var det et halvt sekund. Jeg kæmpede med vejgreb i de langsomme sving, hvor jeg mistede tid. Set i forhold til teamet er det vigtigt at jeg er foran Ralf Schumacher når man ser på stillingen i VM. Jeg har været meget glad for den måde raceren har fungeret i løbsopsætning så det bliver interessant i morgen. Vi kunne dog have undværet de to Prost'ere der sluttede foran os, men stor ros til dem."

Rubens Barrichello, nr. 13 - 1:40,140

En begivenhedsrig kvalifikation?
"Jeg fik ikke et frit forsøg under hele kvalifikationen. På mit første forsøg røg jeg ind i gule flag efter at Ralf Schumacher var kørt af. På mit andet udviklede raceren en vandlækage og jeg måtte køre ud i reserveraceren som bare ikke fungerede nogenlunde så godt. Så gik jeg ud til mit sidste forsøg i min egen racer. Jeg måtte tage farten af fordi Alesi og Hakkinen spandt foran mig på min sidste hurtige omgang. Med den tid jeg satte til morgen er jeg sikker på at en tid omkring 1:39,00, skulle være hvor vi mente vi skulle have været hele weekenden. Jeg ville virkelig en speciel sidste kvalifikation med Stewart-Ford. Jeg er på teamets vegne ked af at tingene ikke ville som jeg ville i dag."

Paul Stewart:
"Rubens var ikke i stand til at få noget "flow" under kvalifikationen på grund af de problemer han havde. Johnny gjorde det godt ved at finde tid efterhånden som kvalifikationen fortsatte. Vi har stadig en chance for at score point i dette løb - som har været vores måle denne weekend."

Tyrone Johnson, Ford:
"I forhold til mesterskabet er det godt nyt at Jordan kvalificerede sig foran Ralf Schumachers Williams. Alligevel havde vi håbet at begge racere var i top-6 til det sidste løb i 1999. Friske serie-3 motorer bliver monteret natten over og alle i Stewart-Ford teamet håber at vi kan bevare vores 4. plads i konstruktørernes VM 1999."

BB  


Williams - kvalifikation

Vejret: Solrigt og varmt. Lufttemperatur 20 grader - banetemperatur 22 grader

Winfield Williams Formel 1-kørerene, Ralf Schumacher og Alex Zanardi sluttede som niende og 16. hurtigst. Det var en hård kvalifikation for Ralf som røg af banen i hans allerførste forsøg og måtte vente lidt indtil han kunne få et lift tilbage til garagen. Han gennemførte kvalifikationen i reserveraceren, som er sat til han i denne weekend.

Ralf Schumacher, nr. 9 - 1:39,717
"I mit første forsøg i kvalifikationen pressede jeg for hårdt, og kom for hårdt over kerb'erne og kørte ind i barrieren. Med reserveraceren opdagede jeg nogle problemer med set-up med det andet sæt dæk, men vi kunne finde ud af det. I mit sidste forsøg var jeg i stand til at opnå niendepladsen, på trods af at jeg blev sinket af gule flag. Det er en skam fordi jeg er sikker på at min egen racer kunne have givet en bedre placering på grid'en - sikkert omkring 6. pladsen. Vi må dog nu forberede alt til morgendagens løb og jeg føler mig rimelig sikker på at vi vil være i stand til at slutte i pointene."

Alex Zanardi, nr. 16 - 1:40,403
"Jeg er ret glad, da det var en rimelig god kvalifikation. Vi kunne roligt forbedre os, men til sidst i kvalifikationen, mens vi ledte efter nogle bedre justeringer, tog jeg et valg der viste sig at være forkert. Så vi kunne ikke sætte en god tid da vi behøvede det, og alle andre forbedrede sig. Snup det hele, mist det hele."

Patrick Head
"Det var en rimelig skuffende kvalifikation for Ralf - han begik en fejl på den allerførste omgang i hans løbsracer, så uheldigvis måtte han køre i reserveraceren, som ikke rigtig var lige så god og balanceret. På trods af dette gjorde han det meget godt på hans sidste omgang og fik ham selv op i top ti. Alex havde ikke rigtig nogen problemer, men kunne simpelthen ikke opnå en bedre placering."

BB  


Sauber - kvalifikation

Jean Alesi:
"FIA bør virkelig se meget på hvad der sker på banen. Hakkinen havde allerede blokeret for mig under mit tredje forsøg og på det sidste holdt han mig bagved helt fra hårnålen til chikanen, selvom jeg var på en hurtig omgang og han ikke var det. Det er helt uforståeligt, specielt i en mesterskabssituation at McLaren, skulle være så forsigtige. Min tid var helt sikkert ved at være hurtigere, men da vi kom til chikanen kørte Hakkinen pludseligt langsomt og for at undgå at køre under hans vinge måtte jeg totalt misse chikanen. Min omgang var færdig, kun chikanen tilbage. Jeg mistede sandsynligvis 6. pladsen."

Pedro Diniz:
"Vi opdagede at der var et problem med underdelen på min racer i går, og i dag var det klart bedre. Men det var stadig svært for mig at finde et set-up, og jeg havde for meget overstyring i de hurtige sving - helt ærligt: jeg er skuffet!"

Peter Sauber:
"Det var ikke Pedros dag i dag, og problemet med hans racer gjorde ikke hans liv lettere. Tillykke til Jean, som var i stand til at køre i top-10 på denne udfordrende bane. Hvis han ikke to gange var kommet op bag en langsom racer, ville han havde været i stand til at nå 6. pladsen, fordi han var kun 9/100 langsommere."

BB  


Bridgestone - kvalifikation

Efter en intens og spændende kvalifikation hvor Mika Hakkinen og Michael Schumacher skiftede hurtigste omgangstider, var det Ferrari-køreren der sluttede hurtigst efter at Hakkinen var blevet presset af banen da han forberedte sig til hans sidste forsøg. Hakkinens VM-rival Eddie Irvine var involveret i et vildt uheld som gjorde at han måtte fortsætte i reserveraceren. Irvine, som var uskadt, starter fra 5. pladsen på grid'en, med et løfte fra Schumacher om at give ham al den hjælp han behøver.

Yoshihiko Ichikawa:
"Soft-compound'en, som har en fordel på godt 0,3 sekund i forhold til medium, var dagens populære valg. Den høje nedbrydningshastighed som vi så på den bløde compound gennem weekenden vil sikkert være mere kontrolleret i morgen. Visse team fandt dog ikke et godt set-up med det samme, hvilket pressede dem til at bruge dæk som de normalt ville have reserveret til løbet. På grund af den forventede nedbrydning, vil det sige at nogle kørere vil starte løbet på brugte dæk."

Ross Brawn, Ferrari:
"Der er mange forskellige kombinationer af resultater som vi vil bruge i morgen for at sikre at Eddie vinder mesterskabet. Det ideelle ville være at Michael vinder, med Eddie på 4. pladsen eller bedre. Der er værd at bemærke at overhalinger altid har været svært her, hvilket betyder at løbsstrategien vil spille en vigtig rolle. Når det drejer sig om dækkene har vi i dag set mindre nedbrydning end i går, og det er ikke muligt at give en præcis vurdering om dækstrategien indtil i aften eller måske først i morgen efter warm-up'en."

Steve Hallam, McLaren:
"En dag tilbage I VM 1999 og der stadig alt at kæmpe for! Indtil videre har den eneste plet på en god weekend været skaderne på Davids racer i går, som er blevet effektivt repareret natten over. Mika har haft en god weekend og han følte at han havde en god chance for at tage pole position indtil hans sidste forsøg blev afkortet af et sammenstød hvor det var tydeligt at Alesi havde skylden. Med udsigten til godt vejr og med alle på de bløde dæk er der nu færre variabler for os at bekymre os om. Det er vores synspunkt at vi er tilbage med det samme pres som vi oplevede på Suzuka sidste år. Jeg håber vi får en fair kamp i morgen."

BB  


Pole position - pressekonference

1. Michael Schumacher, Ferrari - 1:37,470
2. Mika Hakkinen, McLaren - 1:37,820
3. David Coulthard, McLaren - 1:38,239

Sp: Tillykke Michael - du ser ud til at have det meget muntert I denne weekend. Hvordan har du det over igen at være på pole?
Schumacher: Jeg har nydt det i det mindste i dag. I går var lidt af en prøve fordi banen var meget glat, dækkene blev gamle og man havde ikke lyst til at bruge et sæt nye dæk under de forhold. Men i dag gjorde vi rimeligt fremskridt. Racerens føles god og jeg var i stand til at forbedre mig konstant i kvalifikationen.

Sp: Din holdkammerat, Eddie Irvine starter fra 5. pladsen i morgen. Hvordan vil det påvirke jeres taktik i løbet?
Schumacher: Jeg tror ikke min taktik bliver ændret. Det er meget klart at det bedste der kan ske for os er hvis jeg kan vinde løbet. Jeg vil give den bedste hjælp til Eddie og teamet. Det vil være strategien.

Sp: Mika, du matchede Michaels tid indtil de to sidste runder i eftermiddags, indtil du havde et underligt sammenstød der involverede Jean Alesi i chikanen. Hvad skete der præcist?
Hakkinen: Jeg ved ikke hvilke ord jeg kan bruge! Det var en ualmindelig situation at en overhaler en baglæns når man er den sidste i chikanen og er klar til en flyvende omgang. Jeg forstår at Jean var på en flyvende omgang, da jeg begyndte min omgang meget langsomt fra chikanen da jeg kunne få den bedst mulige udgangsfart ned ad langsiden. Han kørte tydeligvis så tæt på mig og bremsede så sent at der ikke var nogen måde han kunne undvige mig uden at køre lige igennem chikanen - og spandt lige foran mig. Da hans spandt havde jeg drejet skarpt til venstre for at undgå at ramme ham. Det var en meget usædvanlig situation for en kører som har så meget erfaring som han har...

Sp: Tror du at raceren var god nok til at have taget pole i dag?
Hakkinen: Det ved jeg ikke (griner) - jeg fik ikke chancen til sidst på dagen. Banen blev lidt bedre hele tiden, så man var i stand til at forbedre sig hele tiden, og med de ændringer man laver på raceren gjorde den hurtigere. Så jeg fik ikke rigtig muligheden for en sidste chance.

Sp: Med Eddie startende som femmer og dig på andenpladsen, det giver dig teoretisk de fire points forspring du behøver for at beholde mesterskabet. Hvad vil være jeres taktik i løbet?
Hakkinen: Følg lysene! Kør til starten og se hvad der sker når lysene slukker. Når de skifter kan vi begynde at planlægge. Det er den første taktik.

Sp: Velkommen, David. Du starter fra tredjepladsen på grid'en selvom du ikke er helt glad for det, men det var det bedste du kunne få ud af raceren i dag?
Coulthard: Det er klart at raceren er i stand til at køre bedre tider, og Mika har været hurtigere end jeg hele weekenden. Eftersom jeg har kæmpet lidt i den første sektor, repræsenterer det ikke en dårlig kvalifikation for mig. Det er meget vigtigt for teamet at Eddie har haft en dårlig kvalifikation, så måske kan jeg hjælpe en lille smule i løbet og forsøge at give Mika de fire pluspoint han behøver.

Sp: Ser du dig selv i rollen som stopper, ved at holde Eddie tilbage?
Coulthard: For det første må vi vente og se hvad der sker. Dit spørgsmål går ud fra at alle racere kører, og kører pålideligt. Som du vil vide er Formel 1 en lille smule overmodig. Vi skal komme ind i løbet og se hvordan vores racere fungerer, og så tage det derfra.

Sp: Michael, du har klaret dig godt i dag, mens Eddie har haft flere større problemer. Vil du hjælpe ham natten over for at løse hans raceres set-up?
Schumacher: Selvfølgelig. Vi er et team og vi vil arbejde med hinanden meget indgående når det drejer sig om set-up. Uanset hvilke informationer han ønsker er de til rådighed. Det er klart at han har den bedste "pakke", hvilket er normalt, for at være ærlig, vi har kun nr. 1-dele. Vi ser hvordan vi kan forbedre hans situation i morgen. Hvis jeg vinder behøver ham blot at være nummer 4: det er en strategi, og i øjeb

BB  


McLaren - race

Mika Hakkinen:
Brilliant! Hvilket godt engelsk ord at udtrykke hvordan jeg har det. Det var et af mine bedste løb og jeg vil aldrig glemme det. Selvom jeg mener at jeg gjorde det godt, kunne det ikke have været muligt uden alle de folk på fabrikken og her i Japan. En stor tak til jer og selvfølgelig til min holdkammerat, David, West, Mercedes, Mobil, Ilmor, Bridgestone, alle vores sponsorer, Erja og min mor og far. Tak til alle.

David Coulthard:
Det var en god dag for teamet og jeg tror at den rigtige mand vandt VM i år. Jeg er dog meget skuffet over Michael Schumachers kommentarer, specielt den måde hvorpå han satte spørgsmålstegn ved min integritet i forbindelse med sammenstødet på Spa, som jeg mente var overstået på det tidspunkt. Jeg har aldrig forsøgt at skade nogen kører på banen og kæmper hos GPDA for kørersikkerhed. Faktum er at da Michael var bag mig led min racer under nogle problemer som jeg ikke vil gå længere ind i. Han var kun sinket med to et halvt sekund, som kommer fra de officielle tider. Derefter fortalte teamet at jeg skulle udgå da det var klart at det problem jeg havde kun ville blive værre. Jeg kan kun tro at Michael forsøger at aflede opmærksomheden af det faktum at Mika slog ham i fair kamp og at han derfor ikke var i stand til at hjælpe Eddie til mesterskabet.

Ron Dennis:
En næsten perfekt weekend. Mika fortjener hans resultat - det var et af hans bedste løb, hvis ikke hans bedste. David skulle lægge maksimalt pres på konkurrenterne og ved at gøre dette lavede han en fejl som kan ske for alle. Det var klogt at tage raceren ud da den havde udviklet en fejl som gjorde raceren meget svær at køre. Det vigtigste var at teamet under de sværeste forhold udmærkede sig og begge kørere gjorde præcist hvad der blev forventet af dem. Mens vi er her i Japan og nyder vores succes, må vi huske at uden al arbejdet som alle i firmaet er det umuligt at få succes. Godt klaret!

Norbert Haug:
En utrolig sejr og titelsejr til Mika Hakkinen. Han har givet det rigtige svar på banen og har vist at han er en værdig dobbelt verdensmester. Det er for mig en drøm der er gået i opfyldelse. Tak til teamet som har gjort så meget for at nå dette mål.

BB  

 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk