Det har ligget i luften at Williams skulle blive det team der ville bryde igennem som løbsvindere. Der blev givet en klar indikation på Interlagos, hvor Juan Pablo Montoya viste at både han og Williams 'means business'. De to første løb i sæsonen gav ikke et entydigt billede af at Williams ville være med fremme i spidsen. På Sepang var Ralf dog godt med fremme, og det slog helt igennem da han kørte sig i forreste række på Interlagos ved siden af storebroder Michael Schumacher. Vi sætter fokus på Williams-teamet og den nye løbsvinder i Formel 1.
Ferraris sats – galt eller genialt?
Det helt store samtaleemne var efter lørdagens kvalifikation om Ferrari havde satset vildt og voldsomt ved at køre på de hårdere dæk. "Vores dækvalg er det rigtige – vi går ikke efter at sætte de hurtigste tider," forklarede den VM-førende kører da han måtte 'beklage' at han blot startede som nummer 4. Slået af David Coulthard – som i øvrigt viste at han kan den samme kunst som Hakkinen med at sætte pole – og den anden McLaren med Hakkinen. For at føje mere skade til kilede Ralf Schumacher sig ind på tredjepladsen. Og med udsigten til at Williams-BMW med Michelin – der i øjeblikket måske nok er Formel 1-feltets bedste sammensætning i løbssammenhæng – lå så tæt på de store kanoner, var der mulighed for fyrværkeri fra det tredje store team.
Tilbage til Ferraris taktiske 'finesse'. Vi får ikke at vide om de havde satset på at gennemføre løbet med blot et enkelt pitstop. Barrichello stoppede halvvejs i løbet, men blev måske nok 'flyttet' over på en 2-stops strategi for at komme forbi Mika Hakkinen – hvilket også lykkedes til UG. Men "vort dækvalg var tydeligvis ikke optimalt!" – citat Jean Todt. Læg dertil at Michael Schumacher ikke gennemførte løbet. Problemer med ophænget og bremserne gjorde at Michael Schumacher måtte parkere sin racer i garagen med et sjældent teknisk problem. Dermed blev VM igen åbnet op – og med udsigten til at yderligere et team begynder at blande sig, bliver det først for alvor rigtig sjovt.
Ferrari fik ikke den store succes på egen grund
Efter løbet på Interlagos så jeg meget frem til løbet på Imola. Det var nok Michelins svendeprøve – nu er Formel 1 tilbage i hjertet af hvor det hele sker, nemlig i Europa. Kunne man tro at de franske dæk kunne sejre efter blot fire løb? Stof til eftertanke hos Bridgestone der får svært ved at holde Williams i ro resten af sæsonen. Og Michelin er ikke engang kommet rigtig i gang endnu! Samtidig kan der så sendes en tanke til Tom Kristensen der har sørget for at 'sutterne' er blevet så gode som de er!
Hakkinen er gået kold!
Den store skuffelse i løbet var Mika Hakkinen – selvom det må siges at Ferrari også havde en halvsløj dag på teamets tidligere testbane. Hvad sker der for Hakkinen? Han rodede rundt efter Jarno Trulli igennem store dele af løbet og det må siges at italieneren ikke kørte alt for stærkt fra sin 3. plads. Efter 14 omgange var der således over 17 sekunder mellem Coulthard og Trulli. Hakkinen blev hæmmet af dette – men overskud? Det har hverken McLaren eller Hakkinen, til at gøre noget ved det. Det ligner det samme koldstart som finnen fik på sæsonen sidste år, og selvom Coulthard nok ikke er det store lys – og måske nok heller ikke kan stå distancen året igennem – så fighter skotten! Hatten af for det. Overmagten i form af Ralf