Gennem de sidste to måneder har det væltet ind med pressemeddelelser om tider på forskellige baner, og med forskellige kører. Så har den ene været hurtig, så har den anden været hurtig, så er der en der har været knap så hurtig og så bliver diverse banerekorder stukket. Interessant er det i virkeligheden ikke, for når først sæsonen starter, så er alle tiderne fra vintertestene blevet glemt. Test tjener to formål: For det første skal man naturligvis afprøve sin nye bil, sin nye kører, sine nye dele; for det andet skal man også holde interessen i kog. Fra det sidste løb i november til det første i marts er der lang tid, og sponsorerne vil gerne have omtale, også i vinterhalvåret. Men nu er pausen overstået, de sidste test omgang bliver kørt færdige og hele cirkuset pakker deres heste og rejser til Melbourne, hvor premieren atter bliver holdt.
Og hvad kan man så forvente? Man kan vel med rette forvente at både McLaren og Williams er tættere på Ferrari i år end de var sidste år. Engang kunne magtbalancen i F1 tippe på en vinter, mellem to sæsoner. Den slags sker ikke længere, i dag tipper magtbalancen oftest over flere sæsoner. Og hvis ikke Williams og McLaren i år er tættere på Ferrari, så er det lige før, det ikke bare er 2002 der er afgjort, men også 2003. Men lad os bevare optimismen og håbe på hård kamp og VM trofæet mellem de tre teams.
Hos Ferrari hedder den ubestridte konge Michael Schumacher og ligesom de sidste to år er han sekunderet af Rubens Barrichello, der til stadighed kæmper for at bevise sit værd, men ved siden af Schumacher kommer de fleste til kort. Der er ikke meget nyt fra det italienske team, måske med undtagelse af, at den nye bil åbenbart ikke er klar, og man starter med sidste års model. Men lad os nu se, hvordan virkeligheden ser ud, når den første træning starter på fredag i Melbourne. Efter sidste års dominans må Ferrari igen i år være farvoritter til at hjemtage begge titler.
Michael Schumacher er forsvarende mester - kan McLaren og Williams kørerne ryste ham af pinden?
(Foto: Shell Ferrari)
Hos de sølvgrå McLaren-Mercedes'er ser situationen lidt anderledes ud. Mens Ferrari holder status quo fra sidste sæson og "bare" skal forsvare deres position som det bedste team, så er der dels sket ændringer hos McLaren, dels skal de både hale ind på Ferrari, samtidig med at de skal holde Williams bag sig. Begge dele kan blive svært. Mika Häkkinen holder en pause, måske permanent, og er blevet erstattet af landsmanden Kimi Raikkonen. Den unge substitut var en af de store overraskelser i F1 sidste sæson, bag rettet i den forbavsende pålidelige Sauber. Men at klare sig godt i en Sauber og og klare sig godt i en McLaren er to forskellige ting. Andre kørere har fået ødelagt deres karriere, af at komme til et topteam på et alt for tidligt tidspunkt. David Coulthard har overtaget førstekørerværdigheden fra Häkkinen, og skal nu for alvor bevise at han kan klare den opgave. I de sidste mange år har Coulthard sagt, at i år skal det være. I år har han ikke sagt så meget, måske fordi han er klar over, at nu skal han løfte det meste af teamet på sine egne skuldre. Det forventes at han tager teten i t