Richards var kun 15 år gammel da han traf sin beslutning, at dedikere sit liv til motorsporten. Efter at have kørt RAC rally, vidste han at han havde fundet sin niche og kun ét år senere, blev han co-driver og vandt sit første nationale mesterskab. På det tidspunkt virkede en karriere som fuldtids rally co-driver som en oplagt mulighed, men Richards valgte alligevel at gøre sin uddannelse som revisor færdig.
Det blev en meget turbulent periode i Richards’ liv og han måtte arbejde hårdt, både på og udenfor banen. Rally var dog stadig hans største lidenskab, og da han i 1976 fik et tilbud fra British Leyland, lagde han til sidst bøgerne helt på hylden og satsede 100% på en karriere i rallysporten.
David Richards’ eventyr som rally co-driver fortsatte, og efter flere rallyer for fabriksteams i de sene 70’ere, vandt han verdensmesterskabet i 1981 for Ford, sammen med Ari Vatanen. Oven på succesen besluttede Richards at stoppe karrieren og har aldrig deltaget i et rally siden, på trods af at han er blevet ved med at arbejde i rallysporten.
Da Richards stoppede sin rallykarriere, stiftede han tuningsselskabet ”Prodrive”. Under hans ledelse er Prodrive vokset fra et lille firma med ganske få ansatte, til et 1000-mand stort selskab der har opnået stor anerkendelse, ikke bare indenfor motorsporten, men også ved at udvikle adskillige nye teknologier til brug i personbiler.
Prodrive startede deres hidtil længste samarbejde i 1990, hvor de blev partnere med Subaru i kampen om rally verdensmesterskabet, et samarbejde der fortsætter den dag i dag og som i år, var en af de medvirkende årsager til at Richard Burns kunne kåres som verdensmester for Subaru. I 1995 guidede Prodrive også Colin McRae til en titel som verdensmester.
Al denne success gjorde Richards til et interessant emne for Formel 1 hold, og det førte altså til ansættelsen hos Benetton. I 1999 solgte Richards 49% af sit firma og brugte pengene til at købe International Sportworld Communicators (ISC), og dermed også TV rettighederne til FIAs rally verdensmesterskab. Så selvom David Richards nu frister en tilværelse som BAR-boss, er det ikke ensbetydende med et endegyldigt farvel til rallyverdenen.