Artikler

Indeks 

Honda under pres

 
Af Christian Sædder.
 
Det er ingen hemmelighed, at Honda ikke har formået at skabe det gennembrud, som den japanske bilproducent havde håbet, og sidste års præstationer står i skarp kontrast til de meget lovende udsigter, der tegnede sig, da Honda påbegyndte sit comeback som et team i vinteren 98/99. Jos Verstappen, som dengang var fast testkører for Hondas test team, satte nogle imponerende tider på Catalunya banen, og der blev sat store forventninger til Hondas comeback, ikke mindst hos japanerne selv.


(Foto: Honda GP)

Men sådan skulle det imidlertid ikke gå. Dr. Harvey Postlehtwaite, som var hjernen bag Hondas comeback, døde pludselig af en blodprop under testkørslerne i Spanien. Med Postlehtwaite’s tragiske død forsvandt grundlaget for Hondas tilbagevenden til Formel 1 som et selvstændigt team.

Fra Hondas side hævdede man dog, at Postlehtwaite’s død ikke havde noget med Hondas beslutning at gøre, men sammenfaldet var og er stadig meget i iøjefaldende, og man kan med rette spørge, hvorfor Honda skulle indstille et så lovende program, hvis det kunne køre videre uden Postlehtwaite. En ting er sikkert. Honda er aldrig kommet med en overbevisende forklaring, som ligger i tråd med deres udmelding tilbage i 1999.

Honda besluttede sig derpå at gå ind i Formel 1 som motor leverandør, og valget faldt, som det er de fleste bekendt, på BAR og senere Jordan teamet. Jordan kørte i forvejen med Mugen Honda motor, og skridtet var derfor ikke så langt. For BAR teamet kom Hondas beslutning om at droppe sit eget team meget belejligt, da BAR teamets første sæson med den aflagte Renault motor, ikke havde bragt succes, snarere tværtimod.


Jordan teamet og her Giancarlo Fisichella er et af de teams der benytter Honda motorere i øjeblikket.
(Foto: Honda GP)

Men Hondas rolle som motor leverandør har ikke bragt den ventede succes, og for Jordan teamet har samarbejdet med Honda faktisk betydet et tilbageskridt, og det har ikke været muligt for Jordan teamet at fastholde positionen i konstruktørernes VM. Lidt bedre er det gået for BAR teamet, men her kunne det også kun gå en vej, og BAR teamet havde en rimelig sæson sidste år.

Men hvis vi retter blikket mod denne sæson, så tegner der sig et helt andet billede. BAR teamet er rykket betydeligt tilbage på grid’en, og Olivier Panis var faktisk blandt de absolut langsomste i Malaysia i denne weekend, både hvad angår sektortider og tophastighed målt flere steder på banen, ikke just imponerende. Vi bør nok her påpege at Honda højst sandsynligt ikke bærer hele ansvaret for den skuffende sæsonstart hvad angår BAR teamet, som blandt andet også har problemer med at finde det rette setup.


BAR teamet har ikke helt samme held med Honda motorene som Jordan teamet.
(Foto: Honda GP)

Hondas problem er nu, at Toyota på kun to løb har demonstreret en klar overlegenhed, som sætter Honda i et lidt kedelig lys, ikke mindst når vi tænker på, at Honda har 2 års forspring, og presset på Honda vil uden tvivl stige i takt med Toyota præstationer, hvis det debuterende team kan fortsætte den overraskende flotte formkurve. Hvis denne tendens fortsætter vil det skabe grobund for nye spekulationer i retning af Hondas fremtidige engagement i Formel 1.

Igen i år er der allerede gang i spekulationer om hvem af det to teams, BAR og Jordan, som skal fortsætte med Honda motoren i 2003, og det på trods af at Honda ikke er kommet med en officiel udtalelse, som bare antyder, at det sk

CS  

 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk