Artikler

Indeks 

Massive ændringer i Formel 1

 
Af Martin Møller-Thomsen.
 
Tidligere i denne uge blev der vedtaget en masse ændringer i Formel 1. Kvalifkationen bliver ændret, så den bliver mere tilskuer venlig, dækskiftet vender tilbage, bilens design bliver ændret. Man skal være mere end almindelig sur for ikke at være positiv. Men alligevel kan tvivlen nage - det er ikke første gang i dette årti at der kommer ændringer, så er det nok nu - eller kommer der flere?

Formel 1 har brug for ændringer. Hvis man aldrig ændrer reglementet, vil udviklingen ende i en blindgyde. I stedet for at finde på nye måder at lave den bedste bil, vil man finde en formel for den bedste bil og blive med at justere på den i detaljer - en dims der, en dingenot her. Prøv at sammenligne årets F1 racere i profil - der er ikke den store forskel fra bil til bil. For hvordan en optimal F1'er i dag ser ud, er man enige om. Nu er det de små ting der afgør det hele.

Så derfor er det nødvendigt at lave markante ændringer i reglerne, så de deltagende hold igen må opfinde den dybe tallerken. Og det er vel det man har forsøgt på, med de nye aerodynamiske regler, der træder i kræft fra 2008. Den tvedelte bagvinge bliver næppe køn, men hvis beregningerne over luftens bevægelser omkring dem, holder stik, vil Formel 1 kunne se frem til ganske mange flere overhalinger.

Omvendt er vi flere gange de sidste år, blevet lovet at nu ville Formel 1 blive mere spændende at se på, og indtil videre er det kun lykkedes i moderat omfang. 2003 var den første sæson hvor man lavede en del regelændringer, de fleste af disse var af sportslig karakter. Undervejs i sæsonen tog Max Mosley æren for at sæsonen var mere interessant, end den forgående. Det var reglernes skyld mente han. Efterfølgende kom så 2004, der i forudsigelighed nåede samme triste højder som 2002 - men med det samme reglement som i 2003. Noget tydede på at Max Mosley (som han har for vane) tog fejl.

I 2005 fik vi godt nok en ny verdensmester, og selvom kampen mellem Alonso og Raikkonen aldrig blev rigtig tæt, så var der dog kamp om VM i 2005. Men når euforien over en ny verdensmester og det faktum at hele to biler (TO) var i stand til at vinde (her tillader jeg mig glemme at Ferrari uden nævneværdig opposition vandt i USA), så var 2005 faktisk ikke nogen fremragende sæson. Det startede godt og de første løb bød på flere gode overhalinger og kamp om pladserne.

Men som sæsonen skred frem sad Renault og McLaren mere og mere på det hele, og ingen kom nærmere, de andre hold skiftedes bare til at være "best of the rest". Bevares, der var også gode løb i slutningen af sæsonen, men at gætte en vinder af et løb, var ikke den store kunst.

Så Formel 1 har et problem, stadigvæk. Og det ved man godt. Derfor skal reglerne ændres - igen igen. Næste år vender dækskiftene tilbage og kvalfikationen ændres. Som det er lagt an til, bliver det et udskilningsløb, hvor der i de sidste tyve minutter er 10 biler tilbage på banen, der kæmper om pole. Interessant tv skal det nok blive.

Et lille twist ved den kvalifikation er at de 10 (eller 12) biler der ryger ud i de første 40 minutter må fylde deres bil op med benzin efter kvalifikationen, mens de 10 der er tilbage, ikke må. Det vil sige at den bagerste del af feltet kan køre ret langt og køre på markant anderledes pitstrategier end de de 10 forreste. Og så er vi tilbage ved at det er i pitten at løb vindes i dag, ikke på racerbanen.

Et spændende tiltag ville have været at lade alle køre med minimal brændstof i tidskørslen og så afskaf de latterlige brændstofpåfyldninger, der gør Formel 1 til tre kombinerede sprintløb, i stedet for det som det burde være - et halvanden times løb. En Formel 1 racers opførsel er markant anderledes med fuld tank end tom tank. Og setuppet på bilen skulle i langt højere grad end i dag være et kompromis.

At der har været få overhalinger i Formel 1 skyldes ikke kun at det er svært at overhale. Det skyldes også at det ikke er nødvendigt at overhale. I dag sætter man meget mere sin

MMT  

 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk