Forud for denne sæson var der lagt op til at kortene i feltet ville blive blandet. Et nyt reglement, nye features på racerne der skulle simplificeres så der var lagt mere op til race. I grunden ikke noget nyt, da det gennem de sidste ti år har været kutyme at der altid blev ændret på forskellige områder for at tune Formel 1 til mere race, begrænse det voldsomme forbrug af tekniske dele. Alt sammen har det været med til at holde sporten i live, så teknikken og økonomien ikke løber af sporet. Ikke desto mindre har der været investeret milliarder af kroner i at udvikle nye dele og forsøge at vinde den store pokal - spørg blot Toyota om hvordan det er at smide den en milliard efter den anden ud af vinduet, og stadig have sin første sejr til gode.
Da sæsonen begyndte i Melbourne var der splittelser - en gruppe på fire teams havde læst reglementet på en bestemt måde, mens de andre havde troligt valgt at følge lovens bogstav. Normalt har FIA det jo med at holde sig til den strengeste læsning af reglementet, men her viste det sig at synes på det alligevel var med de milde øjne. Dermed var feltet fra starten delt i to - en række teams med gode muligheder og så flere andre der skulle hente ind. Og det blev meget tydeligt at ellers dominerende og stærke teams var distanceret til mellem-teams - prøv blot at se hvor hårdt McLaren, BMW og Ferrari kæmper - alle tre teams som hentede sejre sidste år, men som ligner nogle der skal drømme om overhovedet at se deres navn øverst på podiet.
Problemerne med 'diffuser banden' blev siden løst og de det senere kom frem at blandt andet Ross Brawn havde forsøgt at få en dialog med de øvrige teams i læsningen af reglementet men at det var blevet overhørt af de andre teams - måske fordi det kom fra et af de teams der ikke blev anset så store, fra det kæmpende Honda team. Ross Brawn, der altid har været en mester i at planlægge og ikke mindst læse reglerne helt til grænsen står nu med et team som ingen i 2009 kan slå. Han griner helt sikkert hver eneste dag - og kan få lov til resten af 2009.
Spørgsmålet er så hvor længe han kan få lov til det, når de øvrige teams får banket rusten af sig. Eller om det overhovedet kommer igen i 2009. Flere af de store teams kan meget vel bestemme sig for at slå bak og afskrive 2009. Ret beset er der ikke meget mere at køre om i mesterskabet hvor det er Button og Barrichello der er stukket afsted. Og så er vi igen tilbage til det kapitel vi skal skrive: for hvad skal vi skrive? Jenson Button som verdensmester: en kører som i flere år lignede en katastrofe, som var voldsomt hypet i de engelske medier, mere kendt for sit playboy liv - og pludselig verdensmester. Og så endda kørende for et team som stor set kun lige nåede på banen i sidste øjeblik. Nogle vil sikkert se paralleler til James Hunt der sikrede sig mesterskabet i 1976.
Om Formel 1 er blevet mere interessant ved Brawns dominans er nok ikke til at måle, men et eller andet sted er det noget ambivalent at se et team ud af intetheden pludselig vinde alt, mens de 'etablerede' dårlig nok kan ramme pointene. Det giver stof til eftertanke - det svarer stor set til at AC Horsens vinder det danske mesterskab med fem runder tilbage af den danske Superliga - for måske året efter at rykke direkte ud! Det trækker ikke helt så mange tilskuere og interessen for TV-dækningen vil nok også være mindre. Igennem mange år har Formel 1 sporten opbygget et image som sportens superliga og en 'oprykker' skal ikke blot have lov til at løbe med guldet. Men det er sket i år: Nogle vil sige det er fascinerende, andre tragisk. Interessen omkring Formel 1 har været bygget op omkring de store navne og teams.
Kampen om 2010 - nyt kapitel eller nyt historie-bind?
Netop at magtbalancen i Formel 1 anno 2009 er flyttet væk fra de etablerede teams sætter debatten om 2010 i perspektiv. Den verserende krig mellem de deltagende teams og FIA omkring rammerne for 2010 mesterskabet er på grænsen til krig. Vi taler ikke om en kold krig hvor der spilles med muskler, men en direkte konfrontation. Senest har teams'ene direkte angrebet hele 2010 pakken og vil have den totalt af bordet for at ville skrive under for 2010. Stridens kerne er budgetloftet på 40 millioner pund, uanset om der bliver tale om en to-dels serie eller ej. FIA fastholder at der skal være en begrænsning i budgettet - teams'ene siger i det store hele nej.
Og det er blevet endnu mere tydeligt at kampen ikke blot er for at kridte banen op, men stort set en kamp på liv og død. Ferrari har lagt hele sin styrke ind i kampen. Deres loyalitet til FIA har igennem årene været stor, men da de blev en af de drivende kræfter i udformingen af FOTA (sammenslutningen af de deltagende Formel 1 teams) har forholdet til FIA kølnet. Ferrari har nok tidligere støttet op - måske ikke direkte, men i det mindste passivt. Da 2010 reglementet skal til at forhandles på plads slår Ferrari total bak. Og her skal vi måske igen tilbage til den nuværende situation i Formel 1. Accepteres budgetloftet bindes Ferrari på hænder og fødder og med den nuværende udsigt til vedvarende slag, kan det blive svært at svinge sig op til fordums kræft. Og når der så endvidere står en række mindre teams og banker på for at blive lukket ind i feltet, og som stort set fra dag 1 vil kunne køre lige op med Ferrari, så siger de nej!
Noget af det handler i særdeleshed om at ville bevare sin position. Ferrari har spillet det store es i kampen - 'vi trækker os hvis vi ikke får vores vilje'. Nu er der også en stor portion italiensk passion i sådanne udtalelser, hvilket gør at der skal tilsættes store mængder salt for at kapere udtalelsen. Men Luca di Montezemolo har afvist at det er luftige udsagn. 'Der er vægt bagved' er meldingen fra Maranello. Og efter de politiske bestræbelser i Monte Carlo er Ferraris exit ikke kommet længere væk. Officielt siger FIA og Ecclestone at Formel 1 ikke er Ferrari, men det er spørgsmålet om de virkelig mener det. Her kan der blot kigges på en typisk dansk Formel 1-fan. Det er Ferrari der trækker. Det er navnet alle kender, også de fans der kigger med fra tid til anden. Udsagnet 'Brawn - er det ikke en barbermaskine?' er blevet hørt fra en ikke helt velbevandret Formel 1-seer...
Er Formel 1 blevet 'for let'?
Udover at der selvfølgelig er store interesser i spil når der skal forhandles om fremtidens Formel 1, så er budgetloftet historisk. Og hvis det bliver indført er det spørgsmålet om historiebogen om Formel 1 skal lukkes af med kapitlet for 2009. Et helt nyt bind skal skrives herefter. Hvorfor? Fundamentet for sporten har slet og ret ændret sig. Tænk blot tilbage for et blot et par få år tilbage. Her skulle et nyt team lægge en stor sum penge - i omegnen af en halv milliard kroner - i en periode førend de trådte ind. Og der var ikke noget med at trække sig igen, så var pengene tabt. For ikke så længe siden var det nødvendigt for det lille Super Aguri team at trække sig ud. Honda kunne ikke støtte dem mere, de havde deres egne problemer. Umiddelbart var der ingen der ville redde Super Aguri og så røg de ud. De betalte den store pris for at komme ind i Formel 1. De var blot på det forkerte sted på det forkerte tidspunkt! Fra 2010 kan du være med i Formel 1 for stort set 'ingen penge'. Og når man ser på listen af interesserede så er det ikke navne der ligefrem har Formel 1-glitter. Bevarres, de har da leveret godt på flere områder, flere er nye projekter der kan brede sporten ud til mere end blot at være et europæisk fænomen! Men trække interessen for Formel 1? Det rører ved et centralt punkt i hvad Formel 1 er nu - og skal være i morgen. Kan klassen overleve at køre på lavbudget? Er smagen den samme ved at købe ind i Netto fremfor Løgismose?
Gør Ferrari alvor af sin trussel er jeg ikke i tvivl - bindingen i Formel 1-historien vil helt klart forsvinde. Måske ikke officielt i de meldinger der kommer fra Ecclestone og Mosley, men i det billede som en almindelige tilskuer vil opfatte det. Og det er i sidste ende dem som betaler for at se på showet. Og så er det vi igen vender tilbage til der hvor vi begyndte - med den nuværende magtforskydning. Brawn GP fører an, Red Bull ligger godt til og er måske bedste bud som en udfordrer. Det er ikke som det var i 'de gode gamle dage'. Spørgsmålet er om Formel 1 er klar til et så stort skifte midt i en global krisetid. Scenen er sat til et uvejr der kan rasere henover hele sommerens Formel 1-aktiviteter.