Efter en god lang sommerferie, hvor mekanikere, kokke, pr-folk, ingeniører etc. har haft mulighed for at være sammen med deres familier, er F1 vågnet op igen og taget et smut til Belgien, for at levere årets højdepunkt. Det er muligt at det ikke bliver det bedste løb, men når man ser henover F1 kaleneren, inden sæsonen går i gang, er det altid Spa, man glæder sig til.
Den smukt svungne bane i Ardennerne, er simpelthen den bedste racerbane på programmet. Gang på gang bliver den truet af økonomien fordi en eller anden tilfældig sheik kan betale Bernie E. flere penge. Alligevel overlever den som regel, alt andet vil også være trist, penge er ikke alt, men det er Bernie E. nok alligevel for gammel til at lære.
På kørerfronten er der en enkelt ændring - Bruno Senna, erstatter Nick Heidfeld. Heidfeld kom ind hos Renault som erstatning for den langtidsskadede Kubica, og gjorde det fint nok i starten, men aldrig rigtig overbevisende. Han har flere point end Petrov i den anden Renault, men det er næppe heller resultaterne alene der har sendt tyskeren på en sandsynlig pension. Det er snarere det, at han blev den autoritet, leder, i teamet, som de havde brug for efter Kubicas sygemelding.
Så Senna overtager bilen i Belgien - hans hidtige F1 karriere foregik hos Hispania, så det skal blive interessant at se hvad han kan få ud af en bil, der faktisk kan køre!
Men Senna er næppe den permanente løsning, hos Renault snakker de om at hive Grosjean tilbage til teamet, senere på året. Det giver mening for det franske hold at hente den mest lovende franske kører til teamet. Et bud på opstillingen næste år kunne sagtens være Kubica og Grosjean.
Ellers er det de sædvanlige ansigter der dukker op i Belgien. Og det bliver nok også de sædvanlige der skal kæmpe om sejren. På alle baner gælder det i øjeblikket om at holde Red Bull og primært Sebastian Vettel fra fadet. For McLaren og Ferrari er det selvfølgelig klart bedst at vinde, men det er sådan set også ok at den anden vinder, bare man selv bliver nr. 2 og Red Bull udgår!
For Red Bull er det tilgengæld ikke længere et spørgsmål om nødvendigvis at vinde. Stakkels Mark Webber kunne dog godt tænke sig sæsonens første sejr, men for teamet er det ikke så væsentligt. Det væsentlige er at Sebastian Vettels forspring er så stort, at han kan genvinde VM ved at hente anstændige placeringer hjem i resten af løbene og så bare lade de andre slås.
Helt så simpelt er det naturligvis ikke, også Vettel er racerkører, og vil som alle andre af den slags, gerne vinde hver eneste gang, så det bliver nok ikke frivilligt at han påtager sig biroller i de resterende løb, men det er muligt at bilen tvinger ham til det, helt så unik har den i al fald ikke virket på et sidste.
Hamilton, Button og Alonso, er de tre der kæmper for at fange Vettel. Og som typer er de interessante, Hamilton er den hurtige, der også nogle gange udøver vold på sit kørertøj. Nogle gange vinder han på sin stil, andre gange taber han. Men uanset hvad han gør, gør han det med speederen i bund. Button derimod kører klogt, sparer dækkene, gør det nødvendige. Og ligesom Hamilton vinder han nogle gange på det, mens han andre gange taber. Fernando Alonso er kompromiset, hurtig og klog. Han taber nogle gange på at være fra Sydeuropa og miste tålmodigheden med bilen, sig selv, konkurrenterne eller hvad det nu måtte være.
Pirelli har taget medium dækkene og de bløde dæk, med til Belgien, men forventer også at få brug for både regnvejrsdæk og intermediates. Og det skal nok passe, vejret plejer at være vådt på Spa, mindst en gang hver weekend.
DRS har i år betydet flere tætte dueller og flere overhalinger, uden at det er blevet decideret latterligt, sådan som man kunne have frygtet inden året gik i gang. Normalt er DRS tilladt at bruge både fredag og lørdag, men i Belgien er der en undtagelse - gennem Eau Rouge, svingenes konge, er DRS ikke tilladt. Kørerne har været lidt bekymret for at bruge DRS der.
Og DRS zonen - den kan kunne være et sted på en bane som Spa, på langsiden efter Eau Rouge, i forvejen et fantastisk sted for overhalinger. Det skal nok blive skægt!
Og så er der i øvrigt et dansk islæt til løbet i år, i det seks mand fra Motorsport Sønderjylland, er taget derned for at deltage som officials.