Artikler

Indeks 

Sejr til jubilaren

 
Af Martin Møller-Thomsen.
 
Button vinder spændende løb foran Sebastian Vettel.

En blanding af regler og regn gav et sjældent underholdende løb på Hungaroring. I sidste ende var det Jenson Button der vandt, efter at det skiftevis havde været Sebastian Vettel og Lewis Hamilton der havde lignet de bedste bud på vindere. Button vandt løbet fordi han holdt sig ude af problemer og havde den rigtige dækstrategi.

Sebastian Vettel kom ellers bedst fra start på den våde bane, hvor alle startede på intermediates. Men på den hastigt tørrende bane, holdt hans føring kun fem omgange, inden han sejlede for langt ud gennem et sving og lod dermed døren stå på vid gab for Hamilton.

Reglerne om brug af dæk er ret simple - man skal bruge to typer dæk i et løb. Det betød at når man havde brugt intermediates i starten, behøvede man ikke bruge både det bløde og det superbløde dæk, som var de dæk Pirelli havde med.

Her havde Hamilton så sin store fordel, han havde nemlig et par helt friske superbløde dæk til sin rådighed, i modsætning til de fleste andre.

Imens havde Button overhalet Vettel i forbindelse med pitstoppet, og lå nu som nr. 2. På dette tidspunkt lignede det ret meget en dobbelt McLaren sejr med fuld bonus til Hamilton. Men sådan skulle det nu ikke gå.

Da de nåede frem til anden runde af pitstop var Alonso først ude, med et nyt skifte til de superbløde dæk - der umiddelbart bragte ham foran de to Red Bull racere. Men de to havde valgt de bløde dæk - og var sådan set i stand til at køre løbet færdig på dem.

Også Button havnede på de bløde dæk, mens Hamilton var på de superbløde. Her var det så klart at Hamilton skulle i pit igen, mens Button sikkert kunne køre løbet færdig. Men indtil han kom i pit var der ingen grund til at tro at Hamilton ikke kunne bevare føringen.

Men det kunne han bare ikke. Lidt regn ude på banen sendte Hamilton i spind og han var alt for ivrig for at komme tilbage, så andre biler måtte lave undvige manøvrer. Button var nu i front for løbet, men duellerede et par gange tæt med Hamilton indtil denne endelig kom forbi.

På dette tidspunkt faldt der let regn over banen, hvilket havde fået blandt andre Mark Webber til at satse på intermediates, og Hamilton gjorde nu det samme. Men satset var forkert. Regnen kom aldrig rigtig i gang.

Få omgange senere måtte de begge ind i pit igen og have nye dæk - og dennegang var det bløde dæk de fik på. Der var stadig for langt tilbage af løbet til at de superbløde kunne holde hele vejen hjem. Og hermed var de to herrers chancer i løbet forspildt.

Oveni hatten fik Hamilton så også en straf for sin ivrige tilbagevenden til løbet, da han havde spundet. Det sendte ham ned bag både Webber og Massa, men han kom forbi begge på de sidste omgange og fik en sikker, men ret distanceret 4. plads.

Button vandt løbet på den rigtige taktik og den kloge kørsel. Vettel sikrede sig 2. pladsen ved at holde sig ude af problemer, selvom bilen tydeligt ikke længere er den bedste i feltet, men presset af både McLaren og Ferrari. Alonso blev nr. 3 og kunne så overveje at satset med de superbløde dæk, og det ekstra pistop, havde kostet ham 2. pladsen i løbet.

Efter Hamilton fulgte Webber og Massa, mens unge Paul di Resta nupsede en fornem 7. plads. En placering der var megen kamp om, da Kobayashi længe lå på den plads, som den langsomste af en stor flok. Et fantastisk var det ned ad langsiden hvor alle bag ham havde DRS til rådighed og tre biler på en gang trak ud for at overhale. Det gav lidt kaos i svinget for enden af langsiden.

Buemi blev nr. 8 foran Rosberg, der i starten havde et godt løb, men faldt drastisk tilbage efter også han havde satset på intermediates på et sent tidspunkt, og Alguersuari på en 10. plads.

Lidt ekstra krydderi til løbet blev leveret af blandt andre Michael Schumacher der cruisede fremad i feltet, mens det stadig var vådt, og endda fik en enkelt omgang i front, ved det første pitsop - da banen tørrede ud forsvandt han dog ud af ligningen, indtil han udgik. Felipe Massa nød også regnen og dansede rundt i den, og rykkede endda et pænt stykke bagvinge af, uden af det tilsyneladende betød ret meget.

Men mest opmærksomhed fik Nick Heidfeld hvis Renault begyndte at ryge dramatisk umiddelbart efter et pitstop. Snart gik røgen dog over, og blev til flammer i stedet, og Heidfeld parkerede fornuftigt nok bilen inden han løb fra den. Brænden var af en ret pæn størrelse, og der var endda en lille eksplosion i bilens venstre side. Men til sidst fik de slukket brænden og kørt liget væk.

MMT  

 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk