Skal man i en overskrift nævne to ting som mange især fokuserer på i den kommende sæson, så er det: Stewart og Bridgestone. Stewart, som er ledet af Paul Stewart, i samarbejde med sin kendte far, den 3-dobbelte verdensmester Jackie Stewart, gjorde det klart for et år siden at de arbejdede på at komme med i Formel 1 fra 1997. Der er store forventninger til teamet, men Jackie Stewart har gentagne gange forsøgt at få folk til at indse at de er nybegyndere. Så er der Bridgestone der kommer til at kæmpe med Goodyear på dæksiden. (Se artikel om dette)
Der er også sket nogle ændringer i løbsterminen. Blandt andet skal Luxembourgs G.P. løbe af stabelen. Banen hedder Nürburgring og ligger i Tyskland! Men FIA og FOCA vil så gerne have at tobakfirmaerne kan få lov at reklamere, og det må man godt i Luxembourg. Derfor kommer der i 1997 et G.P i Luxembourg. Hvad bliver det næste? Tongaøernes G.P. på Hochenheim? Men der kan godt komme problemer i flere lande med afholdelsen af Formel 1-løb. Blandt andet det canadiske og belgiske G.P. kan kommer i vanskeligheder, efter at der er et politisk pres for at indføre forbud mod tobaksreklamer. I 1997 er der en ny bane i terminen. Det er i Østrig på den nyrenoverede A1-banen ved Zeltweg. I 1998 kan det tænkes at der kommer flere nye baner med, især fra Asien, men et G.P. i USA presser sig fortsat på. I det næste er de enkelte team beskrevet, og til allersidst er der en oversigt over teams og kørere.
Arrows-Yamaha: Den meget succesrige Tom Walkinshaw som i 1995 købte Arrows teamet har sikret sig megen omtale. Teamet har i mange år tilhørt den absolutte bund i Formel 1-hiriarikiet. Walkinshaw er kendt for at kunne vende udviklingen hvilket ses af hans tidligere bedrifter både i Formel 1 men også i standardvogns-serier. Hans store intension er naturligvis at komme op og være et af de førende hold på meget kort tid. Arrows havde meget tidligt set en fordel i at udvikle et samarbejde med Bridgestone i Walkinshaws forsøg på at komme fremad. Derefter hyrede han Damon Hill, verdensmesteren, til førstekører, hvilket næsten var det sidste sted man troede at Hill ville slå sine folder i. Pedro Diniz, brasilianeren der kørte for Ligier og egentlig scorede pæne resultater er andenkører og bringer mange millioner til teamet (de går faktisk direkte ned i Hills lomme). Motorleverandøren hedder Yamaha. Den tilhører ikke ligefrem de bedste i Formel 1, og hvis man skal pege på et virkeligt dårligt punkt hos Arrows så er det nok motoren. Tyrrell, som har haft motorerne i en del år, har ikke haft de bedste erfaringer med motoren. Den brød sammen en del gange. Holdet satser højt, endda på sejre, hvilket nok er lige lidt i overkanten. Holdet vil sikkert komme til at få pro