Gaston Mazzacane

Kører infoTeamsGrand Prix 
 
 
NationalitetArgentinsk
FamilieSingle
HobbyFodbold og Mountain Bikes
Højde173
Vægt68
Fødselsdato08.05.1975 
Baggrund
CBA - februar 2001
Det er måske svært at forestille sig, men i sit hjemland, Argentina, er Gaston Mazzacane en superstjerne. Uden at drage forhastede konklusioner, kan man godt udelukke at populariteten skyldes charme, selvtillid og lækkert hår. Det handler nok heller ikke om de enestående resultater, som argentineren har opnået i gennem karrieren, for bare et hurtigt blik på hans CV afslører, at den eneste egentlige mesterskabstitel, som Mazzacane kan smykke sig med, er fra det italienske Formel Ford 2000 for kørere under 23 i 1994 – hans første år i europæisk motorsport. Inden da havde han konkurreret i sydamerikanske gokart-, standardvogne- og F3-mesterskaber, men havde altid endt 2., 3, og 4. pladser.

I Europa fortsatte han med italiensk F3 (som teamkammerat til Giancarlo Fisichella) og F3000 uden de prangende resultater til følge. Med til historien hører dog også, at Mazzacane ikke seriøst gik op i sin racer-karriere, før han i 1998 begyndte at køre for Astromega-teamet i F3000-serien. Men hvis argentineren ikke som så mange andre forfulgte drømmen om at blive professionel racer-kører, hvordan i alverden han så fik pengene til at dalre rundt i de europæiske formel-serier? Svaret på det spørgsmål kan ikke komme bag på nogen, for det er det samme som man så tit støder på indenfor sporten: En rig far. Mazzacane Sr., der har skabt sin formue i bryggeri-branchen, havde ikke selv midlerne til at forsøge sig som racerkører som ung, men har i stedet ladet ambitionerne gå i arv til sine sønner, der begge er opkaldt efter argentinske motorsportsstjerner: den legendariske Juan Manuel Fangio og touring car-køreren Gaston Perkins.

I 1999 blev Gaston Mazzacane testkører for Minardi. Det er i de færreste team, at dette er mere end et halvtidsjob, og i Minardi er det snarere end titel – intet andet. Da Mazzacane debuterede i Formel 1 i 2000 havde han omtrent 600 km erfaring bag sig i en F1-racer. Dertil kom, at han knapt nok havde siddet i en formel-bil i halvandet år. 1999 var gået med at deltage i Sport Racing Cup. Til gengæld havde debutanten to andre fortrin. Den ene var Telefonica, det spanske telefonselskab, der var blevet Minardis nye hovedsponsor og medejer. Telefonica var interesseret i en sydamerikansk kører, der kunne hjælpe dem ind på dette marked. Det andet fortrin i denne sammenhæng var Mazzacanes personlige sponsor PSN (PanAmerican Sports Network), der sidder på rettighederne til at vise Formel 1 i Argentina. Det betyder, at Mazzacane efter hver eneste træning og kvalifikation må finde sig at blive interviewet til PSN’s seere.

Det er svært at vise noget som helst i en Minardi-racer – især hvis, nå alt kommer alt, ikke er så meget at vise. Mazzacane bevægede sig i sin debutsæson knapt nok væk fra bagerste startrække, men faldt heller ikke helt i gennem i sammenligningen med den en anelse mere erfarne og nok noget mere anerkendte teamkammerat, Marc Gene. Minardi så længe ud til ikke at holde en sæson mere, så efter forhandlinger med Arrows, blev det endeligt besluttet at Mazzacene (og PSN) rykker til et andet bundhold i 2001, nemlig Prost, der ligeledes har måtte afværge en alvorlig krise. Rygtet siger dog, at Alain Prost har sikret sig retten til at præsentere Mazzacane for en fyreseddel efter bare fire løb, hvis han ikke lever op til forventningerne.

Forklaringen på Mazzacanes popularitet skal nok findes i, at han simpelthen er den eneste argentiner på gridden i dag. At miste hjemme-GP’et var et svidende nederlag, som der arbejdes seriøst på at få gjort noget ved. Derfor støtter argentinerne op om deres eneste kører. Også selvom det så kun bliver for fire løb…

Karriere:
1989
2’er i det regionale gokart-mesterskab.

1990
2’er i det argentinske 125 cc-mesterskab

1991
3’er i det argentinske 125 cc-mesterskab. 125 cc Metropolitan-mester.

1992
4’er i (CAP) Datsun-mesterskabet 280zx

1993
2&
Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk