Michael Schumacher

Kører infoTeamsGrand Prix 
 
 
ØgenavnShumi
NationalitetTysk
FamilieGift med Corinna, to børn: Gina-Maria og Mich
HobbyGokart og fodbold
SportLøb, cykling, mountain-bike
Højde174
Vægt77.5
wwwhttp://www.michael-schumacher.de Eksternt link
Fødselsdato03.01.1969 
Baggrund
(jan. 2003)

Formel 1's mest kendte kører, og en af verdens bedst tjenende sportsfolk med en årsgage hos Ferrari på over en kvart million plus en masse lukrative sponsoraftaler og hvad der følger med - navnet er Michael Schumacher.

Det må siges at Schumacher er indbegrebet af en Formel 1-kører fra 1990´erne, og han har været målestokken i store dele af årtiet, hvor ingen efterhånden betvivler at han er den bedste til at køre race, især hvis der køres lidt udenfor ideallinien. Hans kørerstil er ikke ligefrem den mest bløde og flydende, men er det nødvendigt hvis blot det går hurtigt? Schumacher har vundet fem VM-titler, men det kunne nok have været blevet til mange flere hvis ikke...

Schumacher fik en lyndebut i 1991 for Jordan på Spa - en rigtig god kvalifikation og et par hundrede meter i selve løbet. Det var mere end rigeligt - Schumacher blev hentet til Benetton. Her opbyggede han ganske langsomt teamet omkring sig, og kunne præcis et år efter sin debut vinde sit første grand prix, og det var vel at mærke i et team der var underlegent i forhold til de to teams der dominerede på daværende tidspunkt, McLaren og Williams. I 1994 var Benetton det team der stod bedst efter en større ændring af reglementet, og selvom der stadig er en overhængende formodning om at Benetton var lidt overdrevne i deres fortolkning af reglementet, sikrede tyskeren sig som den yngste nogen sinde, Formel 1-verdensmesterskabet. Han nåede at blive meget kontroversiel, dels for at have 'overset' det sorte flag på Silverstone og ved at sejre sig til VM ved at banke sammen med Damon Hill i Adelaide, Australien.

I 1995 var der dog ingen tvivl. Schumacher udraderede konkurrenterne, og efterhånden så man sig om hvem der egentlig kunne matche tyskeren. For at søge nye udfordringer (og sikre sig en skyhøj lønforhøjelse) skiftede han til Ferrari. Det stolte italienske team havde ikke leveret noget af nævneværdig karakter, og Schumacher blev hentet til teamet som den store redningsmand. Han vendte skuden rigtig godt i 1996m, og sikrede sig 3 sejre for teamet, men teamet var stadig under opbygning. I 1997 havde Ferrari så fået hentet alle topfolk fra Benetton, og så var teamet klar til at tage udfordringen op imod Williams. Det blev til en hidsig kamp mellem ham og Villeneuve, kulminerende med sammenstødet på Jerez, som Schumacher fik skylden for. FIA straffede Schumacher med fratagelse af andenpladsen i VM!

I 1998 skulle det så være, men så var det McLaren der havde været på rov hos Williams. Mika Hakkinen blev den nye rival og de to kørere pressede hinanden til det sidste, men i afslutningsløbet på Suzuka gik alt i sort for teamet. Tyskeren måtte starte bagerst, og nåede aldrig frem til Hakkinen, der kunne tage sin først VM-titel. 1999 så ud til at blive Schumachers år, men her blev han ramt af karrierens største ulykke, og viste at han som alle andre mennesker, ikke er usårlig. Et brækket ben på Silverstone, og så var den VM-titel ellers forsvundet. Han vendte senere tilbage og var med til at sikre Ferrari VM-titlen for konstruktører.

Endelig i 2000 faldt brikkerne på plads. Med en bundsolid racer opbyggede Schumacher meget hurtigt en stor føring, og havde efter det canadiske grand prix en føring som ingen troede ville blive spist op. Men så begyndte problemerne at ramme teamet og Schumacher. Flere løb endte inden han nåede igennem det første sving, og krisen så ud til at have ramt teamet. Men sejren på Monza ændrede alt. Lettet over endelig at have fået Ferrari på rette vej, og at have nået op på siden af Ayrton Sennas antal grand prix-sejre, brød han sammen ved pressemødet. Schumacher holdt hovedet koldt resten af sæsonen, selvom Hakkinen blev en stærk udfordrer og han kunne på Suzuka sikre sig VM-titlen.

2001 blev på ingen måde besværlig for Schumacher. Der var godt nok et par kørere der undervejs udfordrede, og duellerne med den debuterende Williams-kører, Juan Pablo Montoya gav lidt modspil. Men ellers var sæsonen 2001 den rene wal
Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk