Heinz-Harald Frentzen |
Kører info | Teams | Grand Prix |
| |
Nationalitet | Tysk |
Familie | Gift med Tanja, har datteren Lea |
Hobby | Karting og modelfly |
Sport | Mountain bike |
Højde | 178 |
Vægt | 64.5 |
www | http://www.frentzen.de |
Fødselsdato | 18.05.1967 |
Baggrund | ||
(februar 2001) Han er nok den mest rolige kører i feltet – med en stoisk ro udstråler Heinz-Harald at der skal meget til at få ham til at koge over. Men bag den rolige facade, gemmer der sig en kører der kan virke meget følsom overfor ændringer – det er dog en egenskab som han har fået godt bearbejdet de seneste to år. Der har hele tiden været klistret et mærkat på Frentzen – "hurtigere end Schumacher". Det var kendt at Frentzen var hurtigere Schumacher i deres unge dage. Men flere omstændigheder gjorde at Frentzen måtte ud på en stor omvej for at komme i Formel 1. Men selvom han var kendt i Formel 1-teams´ene var der ikke rigtig nogen der turde satse på ham. Det gjorde Peter Sauber imidlertid i 1994. Her kunne tyskeren på ingen tid have været kommet til at køre i en racer med vinderpotentiale. Efter Sennas død forsøgte Frank Williams at få fat i 'Schumachers overmand', men Frentzen valgte at forblive loyal overfor Peter Sauber, der jo havde givet ham chancen. Han blev hos Sauber til og med 1996 – så kom skiftet endelig til Williams, der stadig var det ledende teams. Men det blev en kedelig oplevelse for Frentzen. Teamet blev domineret af Jacques Villeneuve og Frentzen nåede aldrig at falde til i teamet. Den konstante kritik og til tider nedtromlende adfærd internt i teamet, var slet ikke noget som passede Frentzens person. På randen af et større sammenbrud, og med kufferten pakket til at tage til ChampCar, kom Jordan på banen med en kontrakt til 1999-sæsonen. Det var nok et af 1990´ernes største scoop. I mere familiære omgivelser, og hvor tonen var mindre hård, faldt han rigtig godt til. Jordan havde brudt isen og vundet deres første grand prix året før, og nu gik teamet efter mere succes. Frentzen kørte solidt og udraderede Damon Hill total, da den tidligere verdensmester mere tænkte på tiden som pensioneret racerkører end at trykke på speederen. Frentzen var nok den bedste kører i 1999, når vi ser henover hele sæsonen. Han sikrede sig to sejre – hvor sejren på Magny-Cours var meget spektakulær. Teamets gamblede og den halvskadede tysker kunne tage sin anden sejr i karrieren (den første kom på Imola i 1997 for Williams). Der fulgte yderligere en sejr på Monza, og mod slutningen var Frentzen endda en mulig VM-kandidat. 2000-sæsonen var dog en kedelig sæson – både for Jordan og Frentzen. Ikke at Frentzen ikke kørte solidt, men han blev ikke belønnet særlig meget for sin indsats. Han blev til dels presset af Jarno Trulli, der er ekstrem sulten efter succes, men det generelle billede var dog at Frentzen med sin rolige og bløde kørerstil stadig var den bedste af de to kørere. Frentzen er efterhånden også ved at være på vej mod de sidste sæsoner, men så længe motivationen stadig er der, er han en mulig løbsvinder. Karrieren 1987 - Tysk Formel Ford - nr. 2, 2 sejre 1988 - Formel Opel Lotus mester; nr. 6 i Europa 1989 - Tysk Formel 3 - nr. 2, 3 sejre 1990 - Formel 3000 - nr. 16; Gruppe C med Mercedes 1991 - Formel 3000 - nr. 14 1992 - Japansk Formel 3000 - nr. 14 1993 - Japansk Formel 3000 - nr. 9 1994 - Formel 1 med Sauber - nr. 13 med 7 pts. 1995 - Formel 1 med Sauber - nr. 9 med 15 pts. 1996 - Formel 1 med Sauber - nr. 12 med 7 pts. 1997 - Formel 1 med Williams - nr. 2 med 42 pts, 1 sejr 1998 - Formel 1 med Williams - nr. 7 med 17 pts 1999 - Formel 1 med Jordan - nr. 3 med 56 pts, 2 sejre 2000 - |