Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
19.5.2004
 Monacos GP - Teams previews - bunden
 
18.5.2004
 Monacos GP - Dæk preview
 Jos "The Boss" spøger stadig hos Jordan
 

Hop til top19.5.2004

Monacos GP - Teams previews - bunden

Blandt de nederste 5 teams er der begyndt at komme flere points. Desværre er det kun Sauber der formår at score disse points pt.

De nederste 5 teams halter ganske alvorligt bagefter efterhånden. Sauber er nu kommet foran Jaguar og er tæt på at indhente det store McLaren team. Spørgsmålet er nu om de lavest rangerede teams kan få et bedre udbytte i Monaco hvor det ikke helt kommer så meget an på motorkraft som et bedre drejningsmoment. Noget de måske kan få gavn af sammen med den meget downforce der er nødvendig her. Der er dog en anden faktor der også spiller ind her. Rookies eller debutanter. Nogle er mere talentfulde end andre, og måske kan de snævre gader i Monaco blive en lidt for stor udfordring for nogle af dem i en Formel 1 racer.

Sauber:
Sauber er ved at hægte sig på McLaren. Et godt spørgsmål er om McLaren og deres Mercedes motor kan stå distancen i Monaco. Der skal ikke køres så mange kilometer, men til gengæld er der mange accelerationer og mange gearskift. Sauber har et velgennemprøvet materiale og har måske en større chance her end netop McLaren som er den nærmeste konkurrent opad i stillingen. Sauber er opmærksom på at både det tekniske og mekaniske setup bare skal stemme i Monaco. Ellers går det slet ikke. Man har forberedt nogle aerodynamiske ting netop til dette race. Fisichella betegner banen som meget udfordrende for kørerne. Enten rammer man den rigtigt eller slet ikke. Gør man det undervejs, er det for sent. Massa har kun kørt her en gang før med et uheld til følge. Alligevel ser han frem til at gøre det bedre end sidste gang han kørte her. Den lille succes man fik i Spanien skal følges op.

Jaguar:
Jaguar har noget at indhente. Det er ikke blevet til mere end ét point i år. Teamet har ikke testet siden det spanske GP men har i stedet forberedt bilerne hjemme på fabrikken. Man har også brugt en vindtunnel i Stuttgart ganske flittigt i stedet for at teste. Der har man bl.a. fundet de nødvendige aerodynamiske ændringer der skal anvendes i Monaco. Om det så er nok må tiden vise. Set udefra virker det som om at der flere ting i bilen der ikke stemmer, forhåbentligt for Jaguar er det noget af det man har arbejdet med hjemme på fabrikken. Kørerne har ikke kørt her så mange gange, Christian Klien slet ikke. Han må i stedet bruge test og træningssessionerne på at lære banen at kende, og så lytte til de erfaringer som Mark Webber og teamet har fra banen. Testkøreren Bjørn Wirdheim har vundet her én gang og blev nr. 2 efter Nicolas Kiesa sidste år. Wirdheims erfaring om Monaco stammer fra Formel 3000.

Toyota:
Toyotas indsats i år må være den store skuffelse. Teamet med det angiveligt største budget, har endnu ikke fået et eneste point på tavlen endnu. Og egentligt ser det heller ikke ud til at det bliver i Monaco at teamet får point. Teamet erkender selv at deres racere ikke er så gode når det kræves meget eller maksimum downforce og det er jo netop tilfældet her. Man kan kun håbe på at Olivier Panis kan gentage sin overraskende regnvejrssejr fra 1996. Ellers må man prøve at få det bedst mulige ud af det.

Jordan:
Vi skal to år tilbage for at finde Jordan blandt de pointscorende i Monaco. Siden er det godt stille og roligt tilbage for teamet. Undtagelsen var Brasilien sidste år. I forberedelserne til Monacos GP har teamet testet på Paul Ricard, og kun med få mekaniske problemer. Noget som ellers har forhindret teamet i at fuldføre de fleste løb i år. Holdbarhed er nøgleordet i øjeblikket hos teamet, som snart må præstere noget bedre. Nick Heidfeld giver også udtryk for at man må støtte sig til at der ofte sker noget uforudset i Monaco. Men mon ikke det er et spinkelt håb at klynge sig til. Jordan er ikke hvad det har været. Fra teamets side er man dog ret forhåbningsfulde i og med at den seneste test har givet gode resultater og data til teamet. Og da banen i Monaco ikke ligefrem er den hurtigste, er der måske håb om et bedre resultat end hidtil i denne sæson.

Min

PDL  


 

Hop til top18.5.2004

Monacos GP - Dæk preview

Det sorte guld kan igen få en afgørende faktor. I de seneste Grand Prixer er racere med Michelin dæk, skudt frem i starten og har taget føringen. Den har dog ikke holdt løbet ud endnu.

Bridgestone:
Bridgestone har testet dæk sammen med 3 af de 4 teams man leverer til forud for Monacos GP. Bridgestone har bl.a. fået at vide at deres dæk ikke er gode nok ved starten og på den første omgang eller to. Det har Ferrari påtalt til dem. Bridgestone har taget det til efterretning og har sammen med primært Ferrari arbejdet med dette. Derudover er den løbende udvikling forsat. Til Grand Prixet i Monaco er det stort set kun dæk med blød compound man tager med. Derudover er der selvfølgelig også taget intermediate og deciderede regnvejrsdæk med. I alt 1400 dæk er der beregnet anvendelse for. For at forsætte den imponerende sejrsrække som Bridgestone har, har man selvfølgelig lyttet meget til sine teams (læs: Ferrari). Siden Bridgestone debuterede i 1997 er der vundet 84 sejre. Halvdelen af dem er vundet af - ja gæt selv.

Michelin:
Hvor Michelin måske har den samme rekord at prale, så går man i stedet efter at sikre sig sin tredje sejr i træk. En vis hr. Michael Schumacher har nemlig ikke formået at vinde her de sidste 2 år. I 2002 var det David Coulthard der vandt og sidste år Montoya. Som Bridgestone, så tager Michelin også primært bløde compounds med til Monaco. Man er hos Michelin meget opmærksom på at af nogen steder, så er Monaco stedet hvor asfalten virkelig samler gummi op. Dvs. at forholdene forandrer sig hele tiden i positiv retning når det gælder vejgreb for dækkenes vedkommende. Michelin har et næsten unikt dæk til Monacos gader. Det er en compound og specifikation som stort set ikke anvendes andre steder - næsten. Man håber ud fra de testresultater man har indsamlet i forberedelserne til dette løb, at man får sin tredje sejr i Monaco i træk.

PDL  


Hop til top
Jos "The Boss" spøger stadig hos Jordan

I og omkring Jordan teamet tales der stadig om Jos Verstappen. Under det spanske GP kom det frem at han skulle have en testkørsel. Overtager han i stedet et sæde?

Ifølge kilder tæt på Jordan teamet, er Pantano endnu en gang dømt ude af Jordan teamet. Måske allerede i Monacos GP. Grunden skulle igen være manglende betaling. Angiveligt skulle flere af Pantanos sponsorer ikke være tilfredse med hans præstationer. På sidelinien står Jos Verstappen i hvert fald klar efter at have aftalt at han skal teste for teamet. Men en talsmand fra teamet afviser disse rygter. Men hvad så?

Jos Verstappen har sandsynligvis allerede fået lavet et sæde og kan hoppe i bilen når som helst. Teamets testkører, Timo Glock, er også klar. Han fik i sidste uge rigtig meget testtid på Silverstone, hvor teamets anden kører, Nick Heidfeld ikke var med. Og måske er det Nick Heidfeld det i virkeligheden drejer sig om. Nick Heidfeld bidrager nemlig ikke med noget til teamet ud over sin erfaring. Nick Heidfeld har således ikke penge med til teamet. Det har Pantano og Timo Glock. Jos Verstappen har også via en af sine sponsorer, Trust. Trust har allerede foden indenfor hos Jordan teamet, og ser sikkert gerne at Jos Verstappen kommer ud at køre Grand Prixer. Situationen er stadig uafklaret.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk