Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
20.5.2004
 Giver Williams Ralf Schumacher sparket?
 Monacos GP - Team previews - top 5
 
19.5.2004
 Monacos GP - Teams previews - bunden
 

Hop til top20.5.2004

Giver Williams Ralf Schumacher sparket?

Der har i længere tid verseret mange rygter om Ralf Schumacher og hans forsatte karriere hos Williams. Rygterne har i de seneste dage fået ny næring. Er han på vej ud af teamet?

Ralf Schumacher og Williams teamets ledelse, har i lang tid ikke talt ret godt sammen. Der ryger bemærkninger både den ene og den anden vej. Kontraktforhandlingerne er afbrudt og Ralf Schumacher synes på vej ud af teamet efter denne sæson.

Den seneste melding fra Willi Weber siger at Williams teamet vil prøve at sparke Ralf Schumacher ud af teamet. De arbejder kun på at bevise at han ikke lever op til sit værd. At han ikke leverer den ønskede vare. At han ikke præsterer det han skal. Modsat så er der kommet en melding fra Patrick Head der siger at Ralf Schumacher med vilje ikke kører stærkt nok. Man har, ifølge Patrick Head, analyseret data fra kvalifikationen på Circuit de Catalunya, og disse data fortæller at Ralf Schumacher ved 4 - 5 sving bremsede 10 til 15 meter for tidligt, og tidligere end de fleste andre. Patrick Head skulle også have udtalt at Ralf Schumachers manglende fart stammer allerede fra en ulykke på Imola sidste år.

Ralf Schumacher siger til sit forsvar, at Patrick Heads bemærkning er helt hen i vejret. Ralf Schumacher siger at sommetider er dét Patrick Head siger fuldstændig ugennemtænkt. Han tænker ikke hvad det er han siger. Han er for følelsesbetonet.

Flere af bemærkningerne fra diverse mudderkastninger mellem de to parter er bragt i det tyske blad "Bild". "Bild" har før præsteret at levere tvivlsomme nyheder, men også engelske medier fortæller at atmosfæren mellem Sir Frank Williams, Patrick Head og Ralf Schumacher ikke er god. Den skader teamet mere end den gavner. Det giver så igen grobund for alle rygter og antydninger om en evt. Jacques Villeneuve tilbagekomst til teamet. Men dét er en helt anden historie.

PDL  


Hop til top
Monacos GP - Team previews - top 5

Siden det spanske GP har der igen været travlt på testbanerne rundt omkring. Der er testet både i Frankrig, England og Italien. Nu skal der køres på bybane.

Et af de store spørgsmål i tiden er om der dog ikke snart kommer en anden vinder end Michael Schumacher og Ferrari. Som Nigel Mansell har udtalt i et interview, så kørte Ferrari faktisk kun 90 % i Spanien og alligevel blev det en dobbelt sejr. Det er snart nødvendigt at der er andre der vinder end de to førnævnte. Måske lykkedes det i Monacos snævre gader.

Ferrari:
Ferrari har som sædvanligt været meget aktive i deres forberedelser forud for et GP. Der kommer nogle ændringer på karrossen på bilerne. Det tjener til at forbedre aerodynamikken og kølingen af motoren. Michael Schumacher kan hente endnu en rekord. Vinder han Monacos GP slår han Nigel Mansells snart gamle rekord med fleste vundne sejre i træk, startende fra sæsonstarten. Og Barrichello, ja han får lov til at køre med som han plejer, måske falder der lidt krummer af til ham. Han fylder 32 på søndag. Ferrari har haft 2 shakedowns forud for dette GP. Normalt plejer de at kan holde sig på en, men ikke denne gang. Nærmere specifikt hvad årsagen er til dette, er ikke kommet frem i skrivende stund, men mon ikke at det drejer sig om en sidste øjebliks ændring på bilen, som man vil have tjekket endeligt. Går det som det plejer, og det håber de selvfølgelig på hos Ferrari, så er der endnu en gang en Fiat ejet bil der vinder Monacos GP. Der er dog den risiko at der er par enkelte konkurrenter der godt vil snakke med om det.

Renault:
Renault møder op med en speciel udviklet aerodynamisk pakke til GP'et, bl.a. med en Ferrari lookalike frontvinge. Renault klarer sig som regel godt i de snævre gader og hvorfor ikke denne gang også? Der hvor man især har arbejdet med bilen, er med gearkassen. Der bliver skiftet gear godt 3800 gange i GP'et i Monaco. Men også motoren skal arbejde. I Monaco er det meget nødvendigt med et godt drejningsmoment. Drejningsmomentet skal være meget bredere her end andre på andre baner. Kørerne glæder sig til løbet, om end det faktisk er mere stressende at køre her end andre steder pga. banen. Til gengæld skal de ikke køre så mange kilometer.

BAR:
BAR fik et lille dyk i præstationen i Spanien og det vil man gerne have ændret igen. Teamet har ved den seneste test haft et tæt samarbejde med Michelin for at finde de helt rigtige dæk til netop dette løb. Honda har arbejdet meget med motoren for at finde flere hestekræfter, og måske også et bedre drejningsmoment. Jenson Button er vild med denne bane, den giver ifølge ham mange udfordringer man ikke møder andre steder. Sato har ikke kørt her siden 2002, men glæder sig til et gensyn med banen og ikke mindst de ændringer der er foretaget siden han var her sidst. Anthony Davidson får travlt allerede torsdag med at teste og finde inputs til teamet.

Williams:
Williams teamet halter lidt efter i øjeblikket, men håber en snarlig succes. Måske kommer det i Monaco. Det var Williams og Montoya der vandt her sidste år, så hvorfor ikke prøve at gentage det. Sam Michael mener at pitstrategien kan blive alt afgørende i og med at det stort set umuligt at overhale i Monaco. I teamet har man bemærket at de første pitstops i de seneste GP'er er kommet tidligere og tidligere. Måske har Williams noget i ærmet.

McLaren:
Håbet hos McLaren kan næsten ikke være højere end at hente nogle points. Bagfra kommer Sauber og kan hente endnu flere points. Kun 2 points adskiller de to teams. Og her taler vi om ét cifrede points. Ikke just hvad McLaren er forvænt med. Alle fire kørere i teamet har været i aktion med testarbejde siden det spanske GP. Chassiset er forbedret ligesom også motoren er blevet revideret, dog uden at man kan tale om en ny evolution. Nej det er mere holdbarhed der satses på. Og mon ikke også at der snart skal noget fart i bilerne. Det må være frustrerende for alle i teamet, at se sig overhalet med mindst én

PDL  


 

Hop til top19.5.2004

Monacos GP - Teams previews - bunden

Blandt de nederste 5 teams er der begyndt at komme flere points. Desværre er det kun Sauber der formår at score disse points pt.

De nederste 5 teams halter ganske alvorligt bagefter efterhånden. Sauber er nu kommet foran Jaguar og er tæt på at indhente det store McLaren team. Spørgsmålet er nu om de lavest rangerede teams kan få et bedre udbytte i Monaco hvor det ikke helt kommer så meget an på motorkraft som et bedre drejningsmoment. Noget de måske kan få gavn af sammen med den meget downforce der er nødvendig her. Der er dog en anden faktor der også spiller ind her. Rookies eller debutanter. Nogle er mere talentfulde end andre, og måske kan de snævre gader i Monaco blive en lidt for stor udfordring for nogle af dem i en Formel 1 racer.

Sauber:
Sauber er ved at hægte sig på McLaren. Et godt spørgsmål er om McLaren og deres Mercedes motor kan stå distancen i Monaco. Der skal ikke køres så mange kilometer, men til gengæld er der mange accelerationer og mange gearskift. Sauber har et velgennemprøvet materiale og har måske en større chance her end netop McLaren som er den nærmeste konkurrent opad i stillingen. Sauber er opmærksom på at både det tekniske og mekaniske setup bare skal stemme i Monaco. Ellers går det slet ikke. Man har forberedt nogle aerodynamiske ting netop til dette race. Fisichella betegner banen som meget udfordrende for kørerne. Enten rammer man den rigtigt eller slet ikke. Gør man det undervejs, er det for sent. Massa har kun kørt her en gang før med et uheld til følge. Alligevel ser han frem til at gøre det bedre end sidste gang han kørte her. Den lille succes man fik i Spanien skal følges op.

Jaguar:
Jaguar har noget at indhente. Det er ikke blevet til mere end ét point i år. Teamet har ikke testet siden det spanske GP men har i stedet forberedt bilerne hjemme på fabrikken. Man har også brugt en vindtunnel i Stuttgart ganske flittigt i stedet for at teste. Der har man bl.a. fundet de nødvendige aerodynamiske ændringer der skal anvendes i Monaco. Om det så er nok må tiden vise. Set udefra virker det som om at der flere ting i bilen der ikke stemmer, forhåbentligt for Jaguar er det noget af det man har arbejdet med hjemme på fabrikken. Kørerne har ikke kørt her så mange gange, Christian Klien slet ikke. Han må i stedet bruge test og træningssessionerne på at lære banen at kende, og så lytte til de erfaringer som Mark Webber og teamet har fra banen. Testkøreren Bjørn Wirdheim har vundet her én gang og blev nr. 2 efter Nicolas Kiesa sidste år. Wirdheims erfaring om Monaco stammer fra Formel 3000.

Toyota:
Toyotas indsats i år må være den store skuffelse. Teamet med det angiveligt største budget, har endnu ikke fået et eneste point på tavlen endnu. Og egentligt ser det heller ikke ud til at det bliver i Monaco at teamet får point. Teamet erkender selv at deres racere ikke er så gode når det kræves meget eller maksimum downforce og det er jo netop tilfældet her. Man kan kun håbe på at Olivier Panis kan gentage sin overraskende regnvejrssejr fra 1996. Ellers må man prøve at få det bedst mulige ud af det.

Jordan:
Vi skal to år tilbage for at finde Jordan blandt de pointscorende i Monaco. Siden er det godt stille og roligt tilbage for teamet. Undtagelsen var Brasilien sidste år. I forberedelserne til Monacos GP har teamet testet på Paul Ricard, og kun med få mekaniske problemer. Noget som ellers har forhindret teamet i at fuldføre de fleste løb i år. Holdbarhed er nøgleordet i øjeblikket hos teamet, som snart må præstere noget bedre. Nick Heidfeld giver også udtryk for at man må støtte sig til at der ofte sker noget uforudset i Monaco. Men mon ikke det er et spinkelt håb at klynge sig til. Jordan er ikke hvad det har været. Fra teamets side er man dog ret forhåbningsfulde i og med at den seneste test har givet gode resultater og data til teamet. Og da banen i Monaco ikke ligefrem er den hurtigste, er der måske håb om et bedre resultat end hidtil i denne sæson.

Min

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk