Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
21.5.2004
 Anthony Davidson til Williams? - og andre korte noter
 Ny McLaren MP4-19B testes inden længe
 
20.5.2004
 Giver Williams Ralf Schumacher sparket?
 Monacos GP - Team previews - top 5
 

Hop til top21.5.2004

Anthony Davidson til Williams? - og andre korte noter

BAR testkøreren, Anthony Davidson, er i søgelyset hos Williams. Patrick Head erkender en interesse i Davidson. Men han er ikke den eneste der kigges på.

Williams leder tilsyneladende efter andre kørere til teamets to biler. Montoya siger farvel efter denne sæson og meget tyder på at Ralf Schumacher også gør det. De to kørere skal selvfølgelig erstattes af andre, men af hvem? Nyeste ankomne på emnelisten er BAR testkøreren, Anthony Davidson, som har gjort det imponerende godt under tests og især under fredagstests. Patrick Head erkender at man kigger nærmere på Anthony Davidson, men understreger at han ikke er det eneste emne.

Jenson Button mener ikke at den tidsforskel der mellem ham selv og Michael Schumacher efter torsdagens test, fortæller hele sandheden om forskellen mellem Ferrari og BAR indbefattet de to kørere. Jenson Button fortæller at ved sidste år GP i Monaco, var der en tilsvarende forskel, og at denne forskel blev mindre under kvalifikationen og også i GP'et. Jenson Button hentyder til dækkrigen mellem Bridgestone og Michelin.

Mange mener at Renault har feltets næsthurtigste bil. Det mener Pat Symonds fra Renault ikke er tilfældet. Han mener at de fleste analytikere læser pointtavlen forkert. Godt nok er Renault toer efter Ferrari der, men Symonds afviser at Renault har den næsthurtigste bil, og det skaber panderynker hos Symonds der mener at det burde de faktisk have.

Mike Gascoyne fra Toyota fortæller at Toyota får endnu flere hestekræfter i bilerne nu. Problemet er bare at bilen ikke er hurtig nok, og det er et problem. Det burde blive bedre til næste sæson, hvor en ny bil står klar. Mike Gascoyne har allerede startet udviklingen af en ny racer til Toyota teamet til næste sæson.

PDL  


Hop til top
Ny McLaren MP4-19B testes inden længe

McLaren kæmper i øjeblikket en hård kamp for at komme tilbage i toppen. Den nuværende bil har været en meget stor skuffelse, nu er anden generation af den på vej.

McLaren MP4-19 har været en stor skuffelse for teamet. Der har været rigtig mange problemer med bilen, også under karrosseriet. Motormæssigt ser det nu ud til at man er på rette vej. Men selve bilen har under gået en dyb, dyb analyse og en version 19B skal snart testes. Teamets tekniske direktør, Adrian Newey, har i Monaco udtalt at en ny specifikation (19B. red.) forventes klar til test inden for 2 til 4 uger. Han udtaler at man i øjeblikket er ved at bygge og samle bilen. Diverse simulationer af 19B som den ser ud i øjeblikket har været meget lovende.

Adrian Newey:
"Vi bygger i øjeblikket på bilen og forventer at den vil være klar til test i løbet af 2 til 4 uger. I forhold til omgangstider ser simuleringerne ganske lovende ud. Det er en stærkt opdateret bil, så grundlæggende er alle de mekaniske dele de samme. Til gengæld er karrosseriet stærkt opdateret, det involverer bl.a. visse dele af monocoque'en. Når bilen bliver klar deles vores opgaver med at få den testet og klargjort, samtidigt med at der bliver testet videre med vores nuværende racer. Det er i hvert fald sådan at vi har planlagt det. Motormæssigt ser det nu ud til at vi er på rette vej, så her har vi ikke de store bekymringer mere. Vi er alle i teamet fast besluttede på at det arbejde der her er sat i gang, skal udmønte sig i succes."

Og succes er vel det McLaren har brug for i øjeblikket. Med kun 5 points på kontoen er der ved at være langt til toppen. Både Renault og BAR teamene er kommet et langt stykke foran McLaren. Men Adrian Newey og co. har langt fra opgivet endnu. Tværtimod er det nu der skal ske noget og det er også hvad Newey siger at vil ske.

PDL  


 

Hop til top20.5.2004

Giver Williams Ralf Schumacher sparket?

Der har i længere tid verseret mange rygter om Ralf Schumacher og hans forsatte karriere hos Williams. Rygterne har i de seneste dage fået ny næring. Er han på vej ud af teamet?

Ralf Schumacher og Williams teamets ledelse, har i lang tid ikke talt ret godt sammen. Der ryger bemærkninger både den ene og den anden vej. Kontraktforhandlingerne er afbrudt og Ralf Schumacher synes på vej ud af teamet efter denne sæson.

Den seneste melding fra Willi Weber siger at Williams teamet vil prøve at sparke Ralf Schumacher ud af teamet. De arbejder kun på at bevise at han ikke lever op til sit værd. At han ikke leverer den ønskede vare. At han ikke præsterer det han skal. Modsat så er der kommet en melding fra Patrick Head der siger at Ralf Schumacher med vilje ikke kører stærkt nok. Man har, ifølge Patrick Head, analyseret data fra kvalifikationen på Circuit de Catalunya, og disse data fortæller at Ralf Schumacher ved 4 - 5 sving bremsede 10 til 15 meter for tidligt, og tidligere end de fleste andre. Patrick Head skulle også have udtalt at Ralf Schumachers manglende fart stammer allerede fra en ulykke på Imola sidste år.

Ralf Schumacher siger til sit forsvar, at Patrick Heads bemærkning er helt hen i vejret. Ralf Schumacher siger at sommetider er dét Patrick Head siger fuldstændig ugennemtænkt. Han tænker ikke hvad det er han siger. Han er for følelsesbetonet.

Flere af bemærkningerne fra diverse mudderkastninger mellem de to parter er bragt i det tyske blad "Bild". "Bild" har før præsteret at levere tvivlsomme nyheder, men også engelske medier fortæller at atmosfæren mellem Sir Frank Williams, Patrick Head og Ralf Schumacher ikke er god. Den skader teamet mere end den gavner. Det giver så igen grobund for alle rygter og antydninger om en evt. Jacques Villeneuve tilbagekomst til teamet. Men dét er en helt anden historie.

PDL  


Hop til top
Monacos GP - Team previews - top 5

Siden det spanske GP har der igen været travlt på testbanerne rundt omkring. Der er testet både i Frankrig, England og Italien. Nu skal der køres på bybane.

Et af de store spørgsmål i tiden er om der dog ikke snart kommer en anden vinder end Michael Schumacher og Ferrari. Som Nigel Mansell har udtalt i et interview, så kørte Ferrari faktisk kun 90 % i Spanien og alligevel blev det en dobbelt sejr. Det er snart nødvendigt at der er andre der vinder end de to førnævnte. Måske lykkedes det i Monacos snævre gader.

Ferrari:
Ferrari har som sædvanligt været meget aktive i deres forberedelser forud for et GP. Der kommer nogle ændringer på karrossen på bilerne. Det tjener til at forbedre aerodynamikken og kølingen af motoren. Michael Schumacher kan hente endnu en rekord. Vinder han Monacos GP slår han Nigel Mansells snart gamle rekord med fleste vundne sejre i træk, startende fra sæsonstarten. Og Barrichello, ja han får lov til at køre med som han plejer, måske falder der lidt krummer af til ham. Han fylder 32 på søndag. Ferrari har haft 2 shakedowns forud for dette GP. Normalt plejer de at kan holde sig på en, men ikke denne gang. Nærmere specifikt hvad årsagen er til dette, er ikke kommet frem i skrivende stund, men mon ikke at det drejer sig om en sidste øjebliks ændring på bilen, som man vil have tjekket endeligt. Går det som det plejer, og det håber de selvfølgelig på hos Ferrari, så er der endnu en gang en Fiat ejet bil der vinder Monacos GP. Der er dog den risiko at der er par enkelte konkurrenter der godt vil snakke med om det.

Renault:
Renault møder op med en speciel udviklet aerodynamisk pakke til GP'et, bl.a. med en Ferrari lookalike frontvinge. Renault klarer sig som regel godt i de snævre gader og hvorfor ikke denne gang også? Der hvor man især har arbejdet med bilen, er med gearkassen. Der bliver skiftet gear godt 3800 gange i GP'et i Monaco. Men også motoren skal arbejde. I Monaco er det meget nødvendigt med et godt drejningsmoment. Drejningsmomentet skal være meget bredere her end andre på andre baner. Kørerne glæder sig til løbet, om end det faktisk er mere stressende at køre her end andre steder pga. banen. Til gengæld skal de ikke køre så mange kilometer.

BAR:
BAR fik et lille dyk i præstationen i Spanien og det vil man gerne have ændret igen. Teamet har ved den seneste test haft et tæt samarbejde med Michelin for at finde de helt rigtige dæk til netop dette løb. Honda har arbejdet meget med motoren for at finde flere hestekræfter, og måske også et bedre drejningsmoment. Jenson Button er vild med denne bane, den giver ifølge ham mange udfordringer man ikke møder andre steder. Sato har ikke kørt her siden 2002, men glæder sig til et gensyn med banen og ikke mindst de ændringer der er foretaget siden han var her sidst. Anthony Davidson får travlt allerede torsdag med at teste og finde inputs til teamet.

Williams:
Williams teamet halter lidt efter i øjeblikket, men håber en snarlig succes. Måske kommer det i Monaco. Det var Williams og Montoya der vandt her sidste år, så hvorfor ikke prøve at gentage det. Sam Michael mener at pitstrategien kan blive alt afgørende i og med at det stort set umuligt at overhale i Monaco. I teamet har man bemærket at de første pitstops i de seneste GP'er er kommet tidligere og tidligere. Måske har Williams noget i ærmet.

McLaren:
Håbet hos McLaren kan næsten ikke være højere end at hente nogle points. Bagfra kommer Sauber og kan hente endnu flere points. Kun 2 points adskiller de to teams. Og her taler vi om ét cifrede points. Ikke just hvad McLaren er forvænt med. Alle fire kørere i teamet har været i aktion med testarbejde siden det spanske GP. Chassiset er forbedret ligesom også motoren er blevet revideret, dog uden at man kan tale om en ny evolution. Nej det er mere holdbarhed der satses på. Og mon ikke også at der snart skal noget fart i bilerne. Det må være frustrerende for alle i teamet, at se sig overhalet med mindst én

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk