Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
23.5.2004
 Monacos GP - Set og sket - Top 5
 Trulli sejr i dramatisk løb
 Lord Hesketh sælger ud
 "Ikke vores fejl" - siger BMW om defekt motor
 Montoya vil have annulleret sin kontrakt med McLaren
 
21.5.2004
 Anthony Davidson til Williams? - og andre korte noter
 Ny McLaren MP4-19B testes inden længe
 

Hop til top23.5.2004

Monacos GP - Set og sket - Top 5

Hurra, hurra, hurra. For en gangs skyld var det ikke Michael Schumacher og Ferrari der vandt et GP. Takket være Trullis sejr skete der endeligt noget afvekslende i Formel 1. Men det var ikke det eneste glædelige.

For en gangs skyld - og heldigvis for det - blev det ikke til en Ferrari sejr i Monaco. Godt nok gik Michael Schumacher glip af en rekord, til gengæld blev det et yderst spændende GP. Til det sidste kunne man ikke forud se hvad der ville ske, måske lige med undtagelse af Trullis flotte sejr, hans første i hans snart lange karriere i Formel 1. Tillige fik Sauber skubbet McLaren af femtepladsen og indtager nu denne.

Ferrari - 82 points:
Det var ren nedtur for Ferrari denne weekend. Det blev hverken til pole eller førstepladsen. Man måtte nøjes med Barrichellos tredjeplads. Ingen af kørerne fik den ønskede start. Begge hængte lidt fast i asfalten da starten gik og blev passeret af et par konkurrenter. Episoden mellem Schumacher og Montoya i tunnelen, blev erklæret som værende raceincident. Dvs. ingen straf eller påtaler til nogen af de to implicerede. Michael Schumacher havde svært ved at skjule skuffelsen over denne afgørelse da han optrådte på tysk tv. Men det går altså ikke altid hans vej. Barrichello kæmpede stort set hele løbet med en bil der ikke var i balance. Undervejs oplevede han det som værende en punktering, med det var ikke tilfældet. Mistanken peger i øjeblikket på en fejl i hjulophænget bag på i bilen, men det skal nu til nærmere undersøgelse. Begge kørere var skuffede over diverse oplevelser i denne weekend. Teamet var ikke tilfreds med afgørelsen hos løbets kommissærer, men vil ikke foretage sig yderligere. I stedet vil man bruge energien på forberedelserne til næste weekends GP i Tyskland.

Renault - 52 points:
Hvor der var skuffelse hos Ferrari, var der til gengæld primært glæde hos Renault. Trulli første sejr og Renaults syvende sejr. Det var næsten for nemt for Trulli, bortset fra SC perioderne, førte han fra start til mål, men blev til sidst dog presset godt af Jenson Button. Fernando Alonso kørte også godt til indtil han kørte galt i tunnelen hvor han forsøgte at overhale Ralf Schumacher i ydersporet. Alonso og R. Schumacher er ikke enige om hændelsesforløbet, men det ser dog ud til at Alonso må tage uheldet på sin kappe. Trulli var selvfølgelig jublende lykkelig efter sin første GP sejr. Alonso derimod var skuffet, men var ellers tilfreds med forløbet indtil hans ulykke. Begge kørere var yderst tilfredse med bilerne. Teamet var overordentligt glade for sejren og glæder sig nu til de næste løb. Løb der måske igen kan give gevinst. Men det er andre typer af baner end Monaco, så hvem ved? Nu har de bevist at de kan.

BAR - 40 points:
BAR teamet må også være tilfredse. Igen en kører på podiet og gode points på kontoen. Det startede da også rimelig godt. Begge kørere fik en god start, men desværre røg Sato i bogstaveligste forstand ud af løbet med en kaput motor. Teamet er af flere blevet bebrejdet at man ikke tog Sato i pit da der var mange indikationer på at motoren ville gå i stykker efter måske at have været overophedet ved opstarten. Sato udgik allerede efter 2 omgange. Jenson Button fik en rimelig start men måtte sig se passeret af Alonso. Senere blev han fanget lidt i noget trafik, men så åbnede det sig for ham og kunne gå efter sejren, det blev dog kun til andenpladsen efter at han havde indhentet Trulli få omgange før mål. Glæden var dog nem at få øje på hos teamet efter løbet. Det går stadig meget bedre end forventet i forhold til den strategi man har lagt, da David Richards tiltrådte.

Williams - 35 points:
Begge Williams kørere var involveret i nogle episoder der skaber debat. Først R. Schumacher og Alonso og senere Montoya og hans næsten uundgåelige påkørsel af M. Schumacher. Episoderne fik dog ikke indflydelse på resultatet. R. Schumacher fik ret tidligt problemer med gearkassen hvor gearene efterhånden forsvandt. Han måtte udgå kun 8 omgange

PDL  


Hop til top
Trulli sejr i dramatisk løb

Det blev Jarno Trulli der trak det længste strå i et høj-dramatisk Grand Prix i Monaco. Efter flot og moden kørsel kunne den lille italiener fejre karrierene første Grand Prix sejr, og en velfortjent sejr ovenikøbet. Trulli kørte, som en af de få, et fejlfrit løb og blev fortjent belønnet for sin indsats. Jenson Button halede ellers snøren kraftigt mod slutningen, men et egentligt angreb blev det aldrig til.

På papiret lyder det måske lidt kedeligt at de to første fra kvalifikationen slutter løbet i samme rækkefølge, men kedeligt var det overhovedet ikke. Monaco hiver en gang imellem et fremragende løb op af hatten, og det her var et af dem. To gange var der safety-car på banen, og to gange skete der dramatiske og væsentlige uheld i den sidste del af tunnelen.

Det første store uheld kom tidligt i løbet, da Satos motor gik op i røg. Japaneren havde ellers lavet en fantastisk start og havde kæmpet sig op på 4. pladsen ved at skyde ind imellem de to Ferrarier. Men allerede på anden omgang kunne man se en blå røg når han skiftede gear, og få hundrede meter senere kom der en tyk hvid røg ud af Satos bil, en røg der fyldte hele banen. De bagvedkørende sagtnede farten og i forvirringen ramlede Fisichella ind i Coulthards bagende og forsøgt at slå en saltomotale over skottens McLaren. Helt gennemført blev den dog ikke, da Fisichella endte på siden tiltende over autoværnet. Heldigvis kunne han selv gå fra stedet, men oprydningen tog nogle omgange, hvor løbet naturligvis var neutraliseret bag safety-car'en.

Anden gang der kom safety-car på banen var midtvejs i løbet, da Trulli og Alonso lå i front og så ud som om de havde løbet under kontrol. Bag dem lå Button foran Schumacher. På vej gennem tunnelen skulle Alonso overhale Ralf Schumacher med en omgang. Hvad der præcist skete kan være svært at afgøre, men Alonso ramte ind i autoværnet og smadrede sin Renault racer. Tydeligt var det at spanieren ikke var imponeret af Ralf Schumacher, som han formåede at give fingeren, endnu mens hans ramponerede Renault snurrede rundt. Alonso mente bagefter at Ralf skulle have lukket ham forbi tidligere og at han øgede farten da Alonso var på siden af ham. Fra tv-billederne virkedede det mere som om Alonso slet og ret lavede en fejl.

Da safety-car'en kom ud på banen benyttede både Jenson Button og Jarno Trulli chancen til at lave deres andet pitstop. Det betød at Michael Schumacher kom i front for løbet. Og så tog dramatikken for alvor fart. På den sidste omgang inden safety-car'en kørte ind igen, ramlede Michael Schumacher og Juan Pablo Montoya sammen i tunnelen. Columbianeren var ellers en omgang efter Schumacher. Igen hvad der skete kan være svært at afgøre. I skrivende stund sidder de to herrer til samtaler med løbsledelsen. Det så ud som at Schumacher bremsede hårdt og Montoya prøvede at komme forbi på indersiden, for at undgå at ramme ham. Men det lykkedes ikke og Schumacher ramte ind i autoværnet og fik smadret både næsen og hjulophænget.

Løbet var herefter en kamp mellem Trulli og Button. Rubens Barrichello var en ganske distanceret 3. plads, mens 4. pladsen blev indtaget af Montoya, der jo var en omgang efter. Blandt de første fire skete der ikke yderligere forskydninger i resten af løbet. Massa kørte et ganske anonymt løb i sin Sauber, men på en dag hvor de fleste kom i fokus på grund af deres fejl, var anonymitet også en dyd. Cristiano da Matta lå ellers til en 5. plads, men måtte en tur gennem pitten som straf for en forseelse.

Den anden Toyota, med Olivier Panis kom også hjem, som nr. 8 og dermed fik begge de japanske biler point i dag. Mellem de to Toyota racere lå Nick Heidfeld i sin gule Jordan. Han havde, ligesom Massa, kørt et anonymt løb. Dog var han kommet lidt i fokus da han på et tidspunkt lå foran Montoya i flere omgange. Selvom columbianeren mange gange prøvede, kunne han ikke finde en vej forbi Heidfeld, førend tyskeren lavede en fejl på vej ned mod hårnålen.

De to McLaren racerere

MMT  


Hop til top
Lord Hesketh sælger ud

Lord Hesketh, tidligere teamejer i Formel 1, sælger ud. Familiegodset skal sælges. Det er nu blevet for dyrt at drive det videre.

Lord Hesketh, ældre læsere vil nikke genkendende til navnet. Men hvem er Lord Hesketh? Lord Hesketh er mere eller mindre født med en guldske i munden og startede allerede da han var først i tyverne Hesketh F1 teamet. Teamet fik hjemsted på ejendommen som nu er sat til salg. En af teamets første kørere var James Hunt som senere blev verdensmester for McLaren. Teamet fik sin debut i 1974. Lord Hesketh havde en ide om at hans team skulle være anderledes. Teamet var et af de første til at bære ens beklædning. Lord Hesketh havde også den ide at han ikke ville have sponsorer på bilen. Noget der senere betød at han måtte opgive at føre teamet videre. Bilerne var røde, hvide og blå.

Men det var et team med en vis succes. Ret hurtigt hyrede man nu afdøde Harvey Postlethwaite til at bygge en ny Formel 1 bil. Resultatet kom hurtigt. James Hunt vandt det hollandske GP og blev samme år nr. 2 i 3 løb. Alt i alt blev det til en samlet 4 plads. Men uden sponsorer var der ikke længere penge til at drive teamet videre, teamet blev overdraget til teamchefen Bubbles Horsley som kørte teamet videre indtil udgangen af 1978.

Ejendommen som nu er sat til salg, har stadig de gamle Hesketh garager stående. Ejendommen er sat til salg til en pris på ca. $ 85 millioner. Ejendommen har været i Hesketh familiens besiddelse ikke mindre end 470 år. Ifølge rygter er Bernie Ecclestone en af de potentielle købere. Det er ikke nogen lille ejendom der er sat til salg. 1200 hektarer er størrelsen.

PDL  


Hop til top
"Ikke vores fejl" - siger BMW om defekt motor

Torsdag fik Ralf Schumacher ikke kørt særligt meget. En defekt motor forårsagede et motorskift med efterfølgende straf.

Da Ralf Schumacher kun fik kørt nogle få omgange i torsdag under træningen pga. en defekt motor, blev teamet nødt til at skifte motoren i bilen. Det giver automatisk en nedrykning i startplaceringen på 10 placeringer. Motoren blev straks sendt til München til nærmere undersøgelse. Den har BMW nu foretaget og i en pressemeddelelse fortæller at årsagen til defekten ikke er deres skyld, men at en defekt komponent fra en ekstern leverandør bærer skylden.

Efter motorskiftet og kvalifikationen, som for Ralf Schumachers vedkommende sluttede på en andenplads, bliver han nu pga. motorskiftet rykket ned på tolvtepladsen. Der har været spekuleret i om at man ville lade Ralf Schumacher starte fra pitlane i stedet for at give ham en anden løbsstrategi, men det afviser Ralf Schumacher selv og siger at det er absolut utænkeligt, idet at det er næsten totalt umuligt at overhale i Monacos gader.

PDL  


Hop til top
Montoya vil have annulleret sin kontrakt med McLaren

Ifølge en engelsk avis arbejder folkene bag Juan Pablo Montoya på at få annulleret kontrakten med McLaren teamet.

Ny arbejdsgiver til Montoya? Det kan blive resultatet hvis Montoyas manager får held af at få annulleret sin kommende kontrakt med McLaren. Ifølge den engelske avis "The Telegraph" som ifølge deres oplysninger har en unavngiven teamejer som kilde, arbejdes der på at få annulleret kontrakten med McLaren. Årsagen skulle angiveligt være McLarens meget dårlige resultater i år. Ifølge avisen taler Montoyas manager og hans folk i øjeblikket med andre teams.

Spørgsmålet er som om Ron Dennis vil give slip på Montoya. Og hvem vil ellers have den iltre colombianer? Han er sikkert ikke billig, og vil sikkert kræve mere end Frank Williams har givet ham. Silly Season tager endnu et trin op.

PDL  


 

Hop til top21.5.2004

Anthony Davidson til Williams? - og andre korte noter

BAR testkøreren, Anthony Davidson, er i søgelyset hos Williams. Patrick Head erkender en interesse i Davidson. Men han er ikke den eneste der kigges på.

Williams leder tilsyneladende efter andre kørere til teamets to biler. Montoya siger farvel efter denne sæson og meget tyder på at Ralf Schumacher også gør det. De to kørere skal selvfølgelig erstattes af andre, men af hvem? Nyeste ankomne på emnelisten er BAR testkøreren, Anthony Davidson, som har gjort det imponerende godt under tests og især under fredagstests. Patrick Head erkender at man kigger nærmere på Anthony Davidson, men understreger at han ikke er det eneste emne.

Jenson Button mener ikke at den tidsforskel der mellem ham selv og Michael Schumacher efter torsdagens test, fortæller hele sandheden om forskellen mellem Ferrari og BAR indbefattet de to kørere. Jenson Button fortæller at ved sidste år GP i Monaco, var der en tilsvarende forskel, og at denne forskel blev mindre under kvalifikationen og også i GP'et. Jenson Button hentyder til dækkrigen mellem Bridgestone og Michelin.

Mange mener at Renault har feltets næsthurtigste bil. Det mener Pat Symonds fra Renault ikke er tilfældet. Han mener at de fleste analytikere læser pointtavlen forkert. Godt nok er Renault toer efter Ferrari der, men Symonds afviser at Renault har den næsthurtigste bil, og det skaber panderynker hos Symonds der mener at det burde de faktisk have.

Mike Gascoyne fra Toyota fortæller at Toyota får endnu flere hestekræfter i bilerne nu. Problemet er bare at bilen ikke er hurtig nok, og det er et problem. Det burde blive bedre til næste sæson, hvor en ny bil står klar. Mike Gascoyne har allerede startet udviklingen af en ny racer til Toyota teamet til næste sæson.

PDL  


Hop til top
Ny McLaren MP4-19B testes inden længe

McLaren kæmper i øjeblikket en hård kamp for at komme tilbage i toppen. Den nuværende bil har været en meget stor skuffelse, nu er anden generation af den på vej.

McLaren MP4-19 har været en stor skuffelse for teamet. Der har været rigtig mange problemer med bilen, også under karrosseriet. Motormæssigt ser det nu ud til at man er på rette vej. Men selve bilen har under gået en dyb, dyb analyse og en version 19B skal snart testes. Teamets tekniske direktør, Adrian Newey, har i Monaco udtalt at en ny specifikation (19B. red.) forventes klar til test inden for 2 til 4 uger. Han udtaler at man i øjeblikket er ved at bygge og samle bilen. Diverse simulationer af 19B som den ser ud i øjeblikket har været meget lovende.

Adrian Newey:
"Vi bygger i øjeblikket på bilen og forventer at den vil være klar til test i løbet af 2 til 4 uger. I forhold til omgangstider ser simuleringerne ganske lovende ud. Det er en stærkt opdateret bil, så grundlæggende er alle de mekaniske dele de samme. Til gengæld er karrosseriet stærkt opdateret, det involverer bl.a. visse dele af monocoque'en. Når bilen bliver klar deles vores opgaver med at få den testet og klargjort, samtidigt med at der bliver testet videre med vores nuværende racer. Det er i hvert fald sådan at vi har planlagt det. Motormæssigt ser det nu ud til at vi er på rette vej, så her har vi ikke de store bekymringer mere. Vi er alle i teamet fast besluttede på at det arbejde der her er sat i gang, skal udmønte sig i succes."

Og succes er vel det McLaren har brug for i øjeblikket. Med kun 5 points på kontoen er der ved at være langt til toppen. Både Renault og BAR teamene er kommet et langt stykke foran McLaren. Men Adrian Newey og co. har langt fra opgivet endnu. Tværtimod er det nu der skal ske noget og det er også hvad Newey siger at vil ske.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk