Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
2.6.2004
 Europas GP - Set og sket - bunden
 Europas GP - Set og sket - top 5
 
30.5.2004
 Dobbeltsejr til Ferrari
 Ny McLaren testes på tirsdag
 

Hop til top2.6.2004

Europas GP - Set og sket - bunden

Her i sæsonens syvende GP skete der igen noget i bunden af ranglisten. Dog ikke så meget som i det sidste GP. Denne gang var det Jaguar der fik points.

Efter at begge McLaren biler udgik, fik de andre teams blandt de nederste fem en ny chance for at få points, det var dog kun Jaguar der formåede det, men med 2 points i hatten er der nu kun 3 points mellem nr. 6 på listen, McLaren og nr. 9, Jordan. Disse fire teams er nu i tæt kamp.

McLaren - 5 points:
McLaren hævder selv at de er på vej frem, og i kvalifikationen så det da også ud til det. Men det kræver at motorerne kan holde. David Coulthard oplevede at to motorer gik døde i løbet af weekenden, og Kimi Raikkonen "kun" én motor. Men det er et problem for teamet. Indtil en nærmere undersøgelse har fundet sted, mener man i teamet at det var en sending stempler der har været fejlbehæftede, men det er endnu ikke fuldt afklaret. Men for at komme videre skal bilerne holde til målstregen og det kniber det altså stadig med. Forhåbningerne til den nye MP4-19B er store, men motorerne skal altså også kunne holde.

Toyota - 4 points:
Det var næsten ren nedtur for Toyota efter at man havde fået sæsonens første points i Monaco. Cristiano da Matta blev ufrivilligt offer for Williams kørernes ikke planlagte møde i første sving. Panis derimod fuldførte, men uden for pointene. Starten for Panis var for så vidt god nok, men Toyota siger selv at de har et problem med at få etableret et ordentligt vejgreb. Det giver bl.a. et større dækslid, og det var også det store hovedproblem for Toyota og Panis denne gang. Straffen for at køre lidt konservativt for at spare dækkene lidt, er at man ikke kunne holde tempoet godt nok. Det benyttede de teams som kørte på to stopsstrategi sig af. Men man har langt fra opgivet endnu. Der foregår en stadig udvikling af bilen. Og mon ikke Mike Gascoyne snart får tryllet lidt ned i bilen, så den bliver hurtigere og bedre.

Jaguar - 3 points:
For en gangs skyld fik Jaguar begge deres biler i mål. Mark Webber kom ind på en syvendeplads og tjente 2 points til ham selv og teamet. Dermed er Jaguar rykket en plads op og har igen skubbet Jordan teamet ned på næstsidstepladsen. Christian Klien mente selv at han blev holdt tilbage af Montoya undervejs i løbet, men sagde også at det havde været en god duel mellem de to. Desværre for Christian Klien uden points. Mark Webber derimod fik solen til at skinne lidt lysere over det efterhånden noget trængte Jaguar team. Han havde lidt problemer med koblingen da starten gik, men fik kørt sig op på syvendepladsen gennem løbet. Han oplevede at bilen faktisk blev bedre og bedre efterhånden som løbet skred frem. Jaguar teamet er blandt de teams som i denne uge tester på Silverstone i forberedelserne til de to løb i nordamerika.

Jordan - 2 points:
Også begge Jordan bilerne kom i mål. En lille sejr, men desværre uden points. Tilsyneladende har teamet fået forbedret holdbarheden på bilerne. Tilsyneladende fordi at Pantano de sidste 25 omgange havde problemer med gearskiftet i bilen, hvilket gjorde at han ikke kunne holde det tempo han havde kørt med tidligere. Nick Heidfeld var i stand til at køre lige op med flere af konkurrenterne. Klien og han havde en god duel undervejs, ligesom Heidfeld i den sidste del af løbet, duellerede ganske godt med Felipe Massa. Heidfeld formåede dog ikke at komme forbi. Men er Jordan på rette vej, det vil de næste GP'er afsløre.

Minardi - 0 point:
Der er også gjort fremskridt hos Minardi. Også her kom begge biler i mål. Og igen var det Bruni der sluttede bedst af de to. Begge kørere klagede lidt over dækkene efter løbet, som de mente var ved at danne blærer hvis de kørte det bilen egentligt kunne. Men mon ikke der så er et problem med opsætningen af bilen i stedet. Ingen af de andre teams har klaget over denne skavank med dækkene i dette GP. Noget tyder dog på at også Minardi er på rette vej. Men nullet er der stadig.

PDL  


Hop til top
Europas GP - Set og sket - top 5

Endnu et kedeligt løb efter det anderledes GP i Monaco. Nu er vi igen tilbage hvor der ikke sker ret meget spændende. Men alligevel er der sket noget. Hvad siger teamene til Europas GP?

Ferrari - 106 points:
Ferrari er nu suverænt i spidsen med lige så mange points som nr. 2 og 3 tilsammen. M. Schumacher lagde hårdt fra starten og skabte rigeligt med afstand til forfølgerne til at kunne bevare førstepladsen efter de efterfølgende pitstop, og med lidt hjælp fra Raikkonen som kunne holde BAR og Renault bilerne bag sig over en del omgange. Rubens Barrichello startede lidt længere ned, og måtte kæmpe sig til sin andenplads, men takket være en anden pitstop strategi lykkedes denne taktik for ham ligesom det gjorde i Spanien. Barrichello havde en lille møde med Sato i sving 1, hvor det godt kunne have gået mere galt, nu måtte han nøjes med at dækkene blev slidt hurtigere end beregnet, hvilket teamet også pointerede efter løbet.

Renault - 61 points:
Igen begge biler i mål i pointene. Det tæller godt i regnskabet. Denne gang kom Trulli ind på fjerdepladsen og Alonso på femtepladsen. Trulli havde nogle mindre konfrontationer med andre kørere ved starten, især med Sato der for alvor er begyndt at markere sig, også som en kører der ikke giver ved dørene. Ved et uheld kom Trulli til at aktivere fartbegrænseren som kun bruges i pitlane, og det satte ham nogle placeringer tilbage men det tabte blev kørt ind igen. Alonso havde lidt problemer med bilen, eller rettere styretøjet som begyndte at opføre sig atypisk, men da han havde vænnet sig til det, kunne han stort set ikke gøre andet end at prøve at bevare sin position i feltet. Fra teamets side var der igen tilfredshed med at begge biler kom i mål i pointene.

BAR - 46 points:
BAR har for alvor markeret sig. Men for at det skal blive bedre skal begge biler i mål hver gang og helst i pointene. Det er nu anden gang at Sato måtte udgå med en temmelig kogt motor. Inden da havde han igen markeret sig som en kører der vil frem i verdenen. Det måtte bl.a. Trulli og Barrichello erfare undervejs. Det kostede Sato en ødelagt frontvinge og et ekstra pitstop. Og det var måske det pitstop som kostede ham den videre deltagelse og points. Motoren blev varm og sagde stop med den kolossale røgudvikling til følge som vi også så i Monaco. Button havde kvalificeret sig måske lidt svagt men endte igen på podiet efter et måske knap så bemærkelsesværdigt løb for hans vedkommende. Teamet var glade for pointene, men knap så glade for den defekt som opstod i motoren i Satos bil. Der er lidt for Honda teknikerne at arbejde videre med.

Williams - 36 points:
Montoya har det med at komme i søgelyset - denne gang måske ufrivilligt. Selv mener han at Barrichello bremsede for tidligt og han derfor måtte bremse hårdere end tiltænkt. Og da han samtidigt blev presset af Panis, gik det som det gik. Ralf Schumacher har en lidt anden forklaring, hvor han siger at Montoya bremsede alt for sent og derfor ramlede ind i R. Schumacher og sendte både ham og da Matta ud af løbet. Skal vi ikke lade tv billederne tale for sig selv. Montoya genoptog løbet efter et besøg i pittet for at få skiftet frontvingen. Han kørte sig dog godt op i feltet og sluttede på den sidste pointgivende placering. Teamet prøvede ikke at bortforklare noget som helst, men konkluderede blot at, nu var de igen uheldige.

Sauber - 10 points:
Sauber har fået smag for points. Denne gang var det Fisichella som tilkæmpede sig points. Og igen var det med en to stops strategi. Det er tilsyneladende ved at vinde indpas. Flere prøver sig frem med det. Sauber med succes. Fisichella startede endda bagerst pga. et ufrivilligt motorskift. Men kørte sig godt op gennem feltet og sluttede på sjettepladsen. Massa derimod havde det besværligt. En nærkontakt med en anden bil beskadigede hans frontvinge, men ikke nok til at den skulle skiftes. Derimod måtte han så kæmpe med en kraftig understyring, og det er ikke ligefrem befo

PDL  


 

Hop til top30.5.2004

Dobbeltsejr til Ferrari

Det er ikke altid let at sidder her, søndag eftermiddag, tre minutter efter det ternede flag er faldet, og skal skrive en artikel om et nu historisk Formel 1 løb. Sådan som Formel 1 er i øjeblikket er der en overhængende fare for at man ender med at gentage sig selv.

Michael Schumacher vandt, hvilket der jo som sådan ikke var noget overraskende ved. Måden han vandt på - overlegen - er der heller ikke noget nyt. At Rubens Barrichello blev 2'er er så lidt mere spændende - det er trods alt ikke hver gang den loyale væbner kan drage hjem med sølvmedaljer.

Helt uden sværdhug var det dog heller ikke for Barrichello. En drabelig duel, hvor han måske nok lukkede døren lidt for hårdt for Sato, måtte der til undervejs. Japaneren havde ellers løbet igennem sat en stor streg under det prædikat han har fået som den hidtil bedste japaner i Formel 1. Han var også klart hurtigere end Barrichello, men forskelle i strategi betød at han befandt sig bagved Ferrarien på et tidspunkt. På vej ind i første sving prøvede han at køre indenom om Barrichello. Resultatet var en mindre kollision, der knækkede Satos næse.

At det så var helt uden betydning da Sato kort efter måtte udgå med en defekt motor. Det betød tilgenæld at holdkammerat Button fik 3. pladsen uden rigtigt at imponere, på en dag hvor Formel 1 viste sig fra en af sine mest kedsommelige sider.

Michael Schumacher vandt starten, mens Trulli, Sato og Raikkonen kæmpede om 2. pladsen. Længere nede i feltet ramlede Montoya og Ralf Schumacher sammen, så tyskeren måtte udgå. Det gik også udover Cristiano da Matta, der ramte liget af Ralfs racer.

Kimi Raikkonen tog 2. pladsen tidligt i løbet, men var ude af stand til at følge med i Michael Schumachers tempo. Og efter sit pitstop gik Mercedes motoren op i røg. Samme skæbne overgik David Coulthard der ellers havde kørt et flot løb fra sin startplacering som nummer sidst.

Renault bilerne kom hjem som nummer 4 og 5. Ganske fornuftigt indsats af de franske biler, der stadig døjer lidt med mangel på hestekræfter. Men på den anden side var den heller ikke imponerende. Renault burde være tættere på BAR.

Gode præstationer var der af Fisichella og Webber. De to kører kom hjem som nr. 6 og 7 og hentede gode points til deres teams. Det sidste point gik til Montoya der måtte have en næseoperation efter sit sammenstød med Ralf i starten.

Men løbet? Det var ikke spændende, slet ikke. Det var procenssionskørsel af værste skuffe, undtaget Satos kamp mod Barrichello. Et gennemsnitteligt begravelsesoptog er mere interessant at følge. En klog mand sagde engang: Helvede - det er gentagelsen.

MMT  


Hop til top
Ny McLaren testes på tirsdag

Der er tilsyneladende modstridende oplysninger om hvornår den ny McLaren MP4-19B skal testes. Ifølge nyhedsbureauet AFP sker det på tirsdag.

McLaren-Mercedes MP4-18 kom aldrig ud at køre race. Efter for mange problemer af forskellig art, valgte McLaren teamet at skrotte den og udviklede i stedet videre og skabte MP4-19. Den har ikke præsteret andet end 5 point hidtil, og vil blive erstattet af en kraftigt modificeret MP4-19B.

Der har flere steder været tale om en udsættelse af introduktionen, hvilket måske kan være rigtigt. Der har endda været tale om problemer med den nye model, hvilket også har skabt rygter om at diverse tests af den også skulle være blevet udsat. Men ifølge nyhedsbureauet AFP, vil den første test ske i næste uge ved en tre dages test, startende på tirsdag på Silverstone. AFP har talt med Ron Dennis som bl.a. har udtalt flg. til bureauet:

"Den vil køre på tirsdag, som det har været meningen. Det har hele tiden været planlagt til denne dag og forhåbentligt vil den køre alle tre dage af testen."

Adrian Newey som er en af de hovedansvarlige også for denne model, har tidligere udtalt at den nye MP4-19B vil indeholde markante forbedringer i forhold til den nuværende MP4-19. Man kan blot konstatere at den nuværende, har McLaren ikke været så heldige med endnu.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk