Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
14.6.2004
 Canadas GP - Set og sket - top 5
 Nyt resultat efter diskvalificeringer
 
13.6.2004
 Når en Ferrari rækker tunge
 

Hop til top14.6.2004

Canadas GP - Set og sket - top 5

Det canadiske GP var ikke sæsonens kedeligste løb. Men det nærmede sig. Efter løbets afslutning blev der lavet op på resultattavlen. To teams fik frataget deres placeringer.

Ferrari - 124 points:
Ferrari forsætter hvor de slap. Igen satte Michael Schumacher sig på førstepladsen. Takket være Ross Brawn og hans berømte taktiske evner lykkedes det igen for Ferrari at sætte sig på toppen. Michael Schumacher som nr. 1 og Barrichello som nr. 3. Barrichello blev dog rykket en placering frem efter den tekniske kontrol efter løbet. Kørerne var særdeles tilfredse med bilerne. Og for en gangs skyld så man Barrichello være fremme og presse M. Schumacher. M. Schumacher indrømmede efter løbet at han følte sig hårdt presset af Barrichello. M. Schumacher sagde også at de havde valgt forskellige dæk til løbet, og at Barrichello havde lavet det bedste valg. Barrichello var meget tilfreds med sit løb, eneste klagepunkt fra ham, var at bremserne begyndte at blive for varme og han derfor ikke kunne blive ved med at presse M. Schumacher. Men igen en et to sejr til Ferrari.

Renault - 61 points:
Ingen point denne gang til Renault. Allerede da starten gik, forsvandt Jarno Trulli ud af løbet. Endnu er årsagen ikke helt klarlagt, men alt tyder på at en trækaksel har været årsag til at han udgik. Trækakslen var også årsag til at Alonso forsvandt ud af løbet på 45 omgang. Stor nedtur for Renault der nu skal undersøge om det er en sending trækaksler der er galt med, eller om bruddet skyldes andre årsager. Trods at Renault ingen points fik, bevarer man andenpladsen i mesterskabet, men mere herom senere.

BAR - 52 points:
Igen et motorsammenbrud for Sato. Sato startede fra pitlane, da han havde haft en noget uheldig kvalifikation. Teamet fyldte i stedet bilen op med benzin så han kunne køre én to-stopsstrategi. Men det gik kun til omgang 48, så ville motoren ikke mere. Over and out for Sato. Jenson Button havde lidt problemer undervejs. Balancen i bilen var ikke for god, man prøvede at rette det ved at give bilen lidt mere understyring ved det første pitstop, og det faldt heldigt ud. Button var tilfreds med bilen. Men så var der et lille kiks i pittet ved en senere lejlighed hvor motoren næsten stallede, men det lykkedes at holde liv i den. En betjeningsfejl var årsagen. Button sluttede løbet på en fjerdeplads efter god kørsel. Han er senere rykket op på endnu en podieplads som nr. 3.

Williams - 36 points:
Williams sluttede løbet med Ralf Schumacher på andenpladsen og Montoya på femtepladsen. Men kikker man i den reviderede resultatliste fra Grand Prixet i Canada og den samlede stilling også, vil man finde at Williams og deres kørere ingen points har fået i det canadiske GP. Årsagen er Williams teamet har anvendt nogle ulovlige og ikke godkendte køleelementer til nedkøling af bremserne, som bliver hårdt belastet netop i det canadiske GP. Williams er blevet diskvalificeret lige som Toyota også er det for en tilsvarende forseelse. Nul point til køreren og teamet. Kørerne lagde ellers godt til og kørte et fint og flot løb, men blev nok i sidste ende ofre for Ferraris taktik med kun to pitstops. Og så viste det sig at være helt forgæves. Trist efter et ellers godt løb for Williams. Nu må de så prøve at revanchere sig i Indianapolis.

Sauber - 15 points:
Felipe Massa var en af denne weekends uheldige personer. Hele weekenden har været lidt af et mareridt for den unge brasilianer. I selve Grand Prixet kæmpede han med bilen. Ved et pitstop var der problemer med det ene baghjul og også rattet med dets mange elektriske funktioner gav problemer. Og kun 5 omgange før mål kørte han pludseligt nærmest frontalt i dækmuren. Teamet kender endnu ikke årsagen. Peter Sauber var nærmest dybt ulykkelig over uheldet og beklagede meget overfor Massa at man ikke har kunnet give ham en bedre bil denne gang. Fisichella derimod startede godt, men kørte et meget anonymt løb. Det resulterede i en sjetteplads, som dog efterfølgend

PDL  


Hop til top
Nyt resultat efter diskvalificeringer

Resultatet af det canadiske Grand Prix er blevet ændret, da både Toyota og Williams har fået frataget deres placeringer. De to teams har kørt med ulovlige bremse-elementer - elementer der har til formål at køle bremserne.

Netop på Circuit Gilles Villeneuve er bremserne uhyre vigtige, og derfor bliver de prøvet til det yderste. For Williams er det særligt bittert da de endelig er kommet frem til nogle gode pointplaceringer på en dag hvor de hentede ind på Renault. Men det blev en skuffelse for dem i stedet, ligesom også Cristiano da Matta fratages sin 8. plads.

Dermed bliver det til en dobbeltsejr til Ferrari og med Jenson Button på 3. pladsen - og de helt store vindere bliver Jordan der får begge kørere i pointene - endda med debutpoint til Timo Glock. Mon ikke Pantano ærgrer sig over at der i denne weekend var rod med betalingerne til teamet?

Revideret resultat af det canadiske Grand Prix

Nr.KørerTeamTid
1.Michael SchumacherFerrari1t28m24,803s
2.Rubens BarrichelloFerrari+ 5,108s
3.Jenson ButtonBAR-Honda+ 20,409s
4.Giancarlo FisichellaSauber-Petronas+ 1 omg
5.Kimi RaikkonenMcLaren-Mercedes+ 1 omg
6.David CoulthardMcLaren-Mercedes+ 1 omg
7.Timo Glock
BB  


 

Hop til top13.6.2004

Når en Ferrari rækker tunge

Michael Schumacher sejr i Canada i dag satte en tyk streg under Ferraris øjeblikkelige overlegenhed. På trods af en anden strategi end de andre tophold, var Ferrari reelt set usårlige i Montreal. Ferraris pointe var tydelig: I KAN ikke fange os!

Mens alle de andre tophold valgte en tre-stops strategi til løbet i Montreal, valgte Ferrari en to-stops strategi, hvilket så også giver en god forklaring på de røde bilers relativt lave startplaceringer. På papiret var der ingen grund til denne strategi, ind og udkørslen ved pitten er ganske korte og netop i Canada burde tre-stop være det rigtige. Og hvorfor mon Ferrari så valgte en to-stops strategi alligevel? Tja - et gæt herfra er, at Ferrari i øjeblikket er så selvsikker (og det ikke uden grund), at de ville vise at de kunne vinde selvom de andre på papiret fik en fordel!

Hvad grunden end var til Ferraris strategi lykkedes det dem at vinde løbet, og mon ikke Schumacher også havde vundet hvis de havde kørt med tre, eller for den sags skyld fire stop. Ferrari er bare bedre en de andre, der groft sagt ikke har gjort deres hjemmearbejde godt nok.

Schumacher vandt, næsten traditionen tro, foran sin lillebror Ralf i Williams. Ralf Schumacher startede ellers fra pole og førte i starten, men som løbet skred frem og det første pitstop nærmede sig, var det tydeligt at de to Ferrarier ikke var langt nok bagud til at Ralf og Williams ville have en fordel. Alligevel lykkedes det for Ralf ved det sidste pitstop at kile sig ind mellem de to italienske hingste.

Rubens Barrichello har et par gange været handicappet af at han kørte på en anden strategi end Michael Schumacher, men dennegang var de på samme strategi og alligevel havde Schumacher den klare fordel. Midtvejs i løbet lå de ellers tæt sammen og et par gange så det ud som om Barrichello ville forsøge sig, men han var aldrig helt tæt nok på til at det for alvor blev farligt. Og efter sit andet pitstop var han simpelthen for langt tilbage.

Jenson Button og Juan Pablo Montoya hentede de næste par placeringer. Button virkede ellers skarp i de indledende omgange, men som løbet skred frem kom han mere og mere til at spille andenviolin i løbet. Montoya gjorde sit bedste, men det var ikke nok i dag. På et tidspunkt pressede han ellers Michael Schumacher og virkede hurtigere end tyskeren, men det må nok tilskrives vægtforskellen på grund af de forskellige strategier.

Den næste plads gik til en ganske anonym Giancarlo Fisichella. At være anonym er ganske ok når man får tre point for det. En god og solid indsats af italieneren der stadig drømmer om en bedre bil engang i fremtiden. Raikkonen sluttede på 7. pladsen og fik dermed en hel masse point - i al fald i forhold til hvad han plejer. At en McLaren gennemfører nærmer sig næsten en sensation, og da Coulthard også kom hjem, dog uden for pointene må det engelske team være ganske glade i aften. Raikkonens løb var dog ikke problemfrit, da han ti omgange før mål var en tur i pit for at få skiftet rattet!

Det sidste point gik til lille da Matta i Toyota. De japanske biler har ikke været prangende denne sæson, men med en 8. og en 10. plads har fået McLaren i sigte på den øjeblikkelige form-kurve. En fornuftig indsats af da Matta og et fortjent point.

Løbet bød ellers på en del dramatik, en hel del af det kom fra Christian Klien, der allerede i starten fløj en lille tur og ramte sin holdkammerat da han landede. Surt uheld for Mark Webber der måtte udgå kort efter. Men Klien var ikke færdig med at trække opmærksomhed til sin Jaguar. Han fløj og spandt ganske ofte med gode tv-billeder til følge. Sådan kan man også gøre sig fortjent til sin løn!

Værre var det at vi mistede Jarno Trulli allerde inden banen slog sit første sving. Italieneren lavede ellers en god start, men efter få meter faldt han drastisk tilbage og måtte gå den korte vej tilbage til pitten. Også den anden Renault med Fernando Alonso døde ude på banen, uden nogen synlig forklaring. Ærg

MMT  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk