Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
16.6.2004
 Vil Svejts ophæve forbud mod banesport?
 
15.6.2004
 Heldige tilskuere i Canada
 Canadas GP - Set og sket - bunden
 

Hop til top16.6.2004

Vil Svejts ophæve forbud mod banesport?

Siden starten af 1950'erne har der været forbud mod al banesport i Svejts, når det gælder motorsport. Er dette forbud nu på vej til at blive ophævet.?

Da der i starten af 1950'erne skete en meget alvorlig ulykke Le Mans hvor godt 80 mennesker blev dræbt, har der været forbud mod banesport i alpelandet. De svejtsiske kørere der havde lyst til at køre motorløb måtte enten tage til udlandet, eller tage til takke med de såkaldte bakkeløb, som nu også er ved at vinde indpas herhjemme, dog mest i Historisk Motor Sport.

Men nu skal der tilsyneladende ske noget. Det svejtsiske folkeparti har fremlagt forslag i repræsentanternes hus om at forbuddet nu ophæves. Det svejtsiske blad "Automobil Revue" skriver at der for så vidt ikke er noget grundlag for at beholde forbuddet.
Citat: "Sikkerheden er nu i top."

Der er allerede fremlagt planer om at bygge en bane med Formel 1 tilsnit i forbindelse med en nedlagt militær lufthavn tæt ved byen Interlaken. Disse planer har dog allerede mødt ret så voldsom modstand. Det kræver nok mere end en ophævelse af et forbud. En holdningsændring er også nødvendig. Blandt de mest kendte svejtsiske kørere i Formel 1 - der har været en del stykker gennem tiderne - finder man et par kendte navne som Clay Regazzoni, Jo Siffert og Marc Surer. Og så er det jo også landet hvor Sauber Petronas holder til.

PDL  


 

Hop til top15.6.2004

Heldige tilskuere i Canada

For en gangs skyld var der noget tv kameraerne ikke fangede. I transmissionen fra det canadiske GP, så man ikke hvordan vragdele fra Massas bil havnede hos tilskuerne.

Da Felipe Massa "satte" hans bil i dækmuren, skete der en del ting som tv kameraerne ikke fangede. Man så nemlig ikke hvordan vragdele fra bilen blev kastet i alle retninger, også op på tilskuerpladserne. Øjenvidner har fortalt at det ene forhjul blev revet af ved mødet med dækmuren og blev slynget op i luften. Forhjulet sammen med bremser og i hvert fald den ene af bærearmene ramte jorden på den rigtige side af hegnet, men hoppede derefter op i luften igen og over hegnet hvor tilskuerne sprang til side for ikke at blive ramt. Der er kommet meldinger frem om at en tilskuer ikke nåede væk og blev ramt, men at vedkommende ikke skulle være alvorligt såret af det flyvske forhjul.

PDL  


Hop til top
Canadas GP - Set og sket - bunden

Takket være anvendelsen af ulovlige komponenter hos Williams og Toyota, fik McLaren og Jordan points med fra Canada.

Williams og Toyota tog chancen og benyttede nogle ulovlige komponenter på deres biler i det canadiske GP. Det kostede en diskvalifikation og det rykker så de bagved placerede op i rækkerne.

McLaren - 12 points:
Hos McLaren er man sikkert yderst taknemmelige for at Williams og Toyota klokkede i det. Det gav nemlig points til begge kørere for første gang i år. Ellers er pointene kommet i hus enten til den ene eller den anden af kørerne. Men denne gang endte Raikkonen og Coulthard henholdsvis på femte og sjettepladsen i det reviderede resultat. Men det var ikke uden problemer. Kimi Raikkonen var i pit ikke mindre end fem gange. Udover de ordinære pitstops fik han også en drive through straf, og så måtte han have skiftet to gange. Der var elektriske problemer med bilen som angiveligt stammede fra det højteknologiske rat. David Coulthard fik en god start, lige indtil sving 2. Her ramte Jaguaren med Klien bag rattet, Coulthards bil med det resultat at han spandt rundt. Det kostede selvfølgeligt nogle placeringer som han dog undervejs fik kørt op igen. Med resultatet mere end fordoblede McLaren deres pointscore.

Jordan - 5 points:
Jordan fik også mere end fordoblet deres pointscore. Både debutanten Timo Glock som erstattede Pantano, og Nick Heidfeld fik takket være det reviderede resultat points på kontoen. Men det klager der sikkert ikke over, heller ikke i teamet. De havde nok at kæmpe med hver især undervejs i løbet. Timo Glock fik beskadiget frontvingen på første omgang, og kæmpede efterfølgende med understyring resten af stintet. Der blev vingen skiftet, men så var det galt med overstyring i stedet. Tillige med begyndte motoren i hans bil at lyde underligt, så han kørte mere konservativt for at spare motoren og komme i mål, hvilket jo lykkedes. Nick Heidfeld havde et måske kostbart pitstop. Ved hans første pitstop hævede mekanikeren slikkepinden lidt for tidligt med det resultat at mekanikeren der skulle fylde benzin på Heidfelds bil ikke var kommet væk og blev næsten kørt over. Han er heldigvis ikke kommet alvorligt til skade. Men uheldet kostede Heidfeld næsten et minut i pittet. Udover dette havde han lidt problemer med bagdækkene som ind i mellem føltes meget slidte selvom de faktisk ikke var det. Måske et setup problem. Nu er Jordan med igen og foran konkurrenterne fra Toyota og Jaguar.

Toyota - 4 points:
Toyota fik frataget et enkelt point og dermed var der ingen gevinst at hente i Canada. Man indgav protest over afgørelsen, men desværre var det uden for protesttiden, så det reviderede resultat bliver stående. Cristiano da Matta kom ellers i mål på ottendepladsen, men fik det ene point frataget da Toyota blev diskvalificeret ligesom Williams. da Matta lagde ellers godt fra land og holdt på længe men blev til sidst overhalet af et par af konkurrenterne. Olivier Panis var uheldig ved starten da der pludselig holdte flere biler i vejen for ham. Ydermere blev han forsinket da Satos motor endnu en gang gik op i røg. Men det virkede som om at Toyotaerne kørte bedre og stærkere end hidtil set i denne sæson. Er den lovede fremgang ved at komme for alvor nu? Næste chance for at bevise det, er ved det amerikanske GP i den kommende weekend.

Jaguar - 3 points:
Uden at fornærme nogen kan man vel godt sige at Christian Klien var flyvende. Først blev han ramt af en konkurrent, ramlede ind i Coulthard, lettede næsten og ramte teamkammeraten Mark Webber. Og som om det ikke var nok var han vist også involveret i en episode med en konkurrent senere i løbet. Der var vist også et par gange hvor der ikke var græs nok til den unge østriger. Trods diverse flyveture og afkørsler formåede han alligevel at få bilen i mål, men imponerende kørsel kan man ikke kalde det. Mark Webber røg ud allerede på ottende omgang som følge af de skader hans bil havde fået ved sammenstødet med Klien på

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk