Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
17.6.2004
 USA's GP - Teams preview - bunden
 USA's GP - Dæk preview
 
16.6.2004
 Vil Svejts ophæve forbud mod banesport?
 

Hop til top17.6.2004

USA's GP - Teams preview - bunden

De nederst placerede teams er takket være forskellige omstændigheder også begyndt at score points. Vil der komme flere til i det amerikanske GP?

De nederste 5 teams har alle med undtagelse af Minardi fået points i år. Det er det mest takket være et stort mandefald i Monaco og Williams og Toyotas diskvalifikationer i Canada at det er lykkedes. Men pointene er der og det giver optimisme og forhåbninger for de små teams alligevel.

McLaren:
For en gangs skyld lykkedes det for McLaren at få begge biler i mål. At det så blev til points for dem begge, er der ingen der beklager sig over. Man er tilsyneladende på rette vej. Det store problem i år har været Mercedes motorerne. Denne gang kunne de holde til målstregen og det er også hvad McLaren håber på denne gang. Skulle det kaste points af sig, tager man selvfølgelig imod dem med stor kyshånd. Og kan man overhale Sauber i regnskabet så man kommer i top 5 vil der sikkert være en stor glæde i det ellers udadtil humørforladte McLaren team.

Jordan:
Igen var Jordan teamet heldige og fik points. Det tager de selvfølgelig i mod med kyshånd. Giorgio Pantano er tilbage igen bag rattet efter at han måtte undvære det canadiske GP pga. manglende indbetaling for at få lov til at køre. Pantano har ikke kørt på banen før, men har været der som tilskuer. Hvis ikke omstændighederne tillader lignende ting, må Jordan håbe på regnvejr. Det er stort set eneste chance for at være med. Vejret har hidtil i denne uge været meget omskifteligt i og omkring Indianapolis, så måske. Nick Heidfeld har før scoret points her, og håber selvfølgelig på en gentagelse, men hvis holdbarheden og lovligheden holder hos konkurrenterne, skal han og Pantano nok ikke håbe på alt for meget. Teamet er i fuld gang med at klargøre bilerne til de første tests som starter fredag formiddag lokal tid.

Toyota:
Toyota var den anden synder i Canada og fik frataget da Mattas ellers fortjente indkørte points. Toyota viste sig at være temmelig godt kørende i Canada, og det håber man selvfølgelig på at kan forsætte på søndag. Det bliver Grand Prix nr. 150 for Olivier Panis. Sidste år klarede han at kvalificere sig som nr. 3, det gør han nok ikke i år, men der er kommet fart i Toyotaerne og måske i løbet at der kan komme points på tavlen. Toyota har gang i udviklingen og selv om der ikke de store ændringer på bilen til dette løb, så har teamet forberedt sig via adskillige simuleringer og håber at få det bedst mulige ud af løbet.

Jaguar:
Christian Klien har noget at gøre godt igen. Hans indsats i Canada var flyvende men absolut ikke imponerende. Det kostede en del skader på bilerne. Jaguar har faktisk sendt en del ting tilbage til fabrikken i Milton Keynes for at få dem enten repareret eller fået lavet nye. Alt disse ting samt nye komponenter er allerede sendt retur til Indianapolis Motor Speedway til teamet som her er i fuld gang med at klargøre bilerne til søndagens race. Jaguar regner med at skrue en lille smule op for downforcen i forhold til Canada, men igen, det er et kompromis, og det til dels op til kørerne at vælge hvad de vil køre med. Christian Klien får travlt. Han skal gøre skaden god igen og køre et modent løb, men han skal også lære en ny bane at kende. Måske han kan få lidt tips fra Bjørn Wirdheim der har kørt nogle omgange på banen sidste år i en Jordan.

Minardi:
Minardi har ikke gode erfaringer med Indianapolis. Bedste placering kom sidste år hvor Jos Verstappen kørte sig ind på en tiendeplads og med Kiesa på en elvteplads. Bruni kørte sidste år på banen i sin egenskab af testkører, mens Baumgartner ikke har været der før. Minardi ændrer en smule på setuppet men vil ellers køre med stort set de samme indstillinger som i Canada.

PDL  


Hop til top
USA's GP - Dæk preview

Der er længe mellem snapsene. Dvs. at det er yderst sjældent at Michelin vinder. I hvert fald i denne sæson, hvor det kun er blevet til én enkelt sejr.

Michelin kan ikke prale af ret mange sejre i denne sæson hidtil. Faktisk er det kun blevet til en enkelt, men Williams og for så vidt også BAR var ved at vise vejen i Canada. Men den holdt altså ikke. Igen var Bridgestone og Ferrari nærmest uovervindelige.

Bridgestone:
Der har ikke været mulighed for at teste mellem de to oversøiske GP'er, derfor er de valgte dæk allerede testet og godkendt. Bridgestone har til det amerikanske GP taget 1400 dæk med. Det er blevet til 4 typer tørvejrsdæk rangerende fra en medium compound til de mere bløde compounds. Og så lige et intermedium og et rigtigt regnvejrsdæk. Bridgestone har selvfølgelig bemærket at løbet er flyttet ca. 3 mdr. frem og man derfor kan forvente højere banetemperaturer. Bridgestone fortæller også at ifølge de vejrprognoser som man har kunnet fremskaffe, at det tyder på at det bliver et vejrlig der kan indeholde lidt af hver vejrtype. Alt i alt mener Bridgestone udfra forarbejdet at man er godt forberedte til det amerikanske Grand Prix.

Michelin:
Michelin vil så gerne vinde, også på Indianapolis Motor Speedway hvor Michelin endnu ikke har vundet i Formel 1. Men med det tempo som både Ralf Schumacher og Jenson Button havde på i Canada, håber man på at det endelig lykkedes. Man har selvfølgelig noteret sig - ligesom konkurrenterne fra Bridgestone - at man i Indianapolis kører på den vel nok længste langside i Formel 1 i dag. Det svarer til godt 20 sekunder med fuld fart. Det belaster dækkene temmelig meget. Modsat så er der alle svingene i inderkredsen af banen. Michelin har arbejdet en del med at finde de rigtige dæk til den kombination. Det er bl.a. sket ved tests på Monza og Silverstone. Også Michelin er ret fortrøstningsfulde forud for det amerikanske GP.

PDL  


 

Hop til top16.6.2004

Vil Svejts ophæve forbud mod banesport?

Siden starten af 1950'erne har der været forbud mod al banesport i Svejts, når det gælder motorsport. Er dette forbud nu på vej til at blive ophævet.?

Da der i starten af 1950'erne skete en meget alvorlig ulykke Le Mans hvor godt 80 mennesker blev dræbt, har der været forbud mod banesport i alpelandet. De svejtsiske kørere der havde lyst til at køre motorløb måtte enten tage til udlandet, eller tage til takke med de såkaldte bakkeløb, som nu også er ved at vinde indpas herhjemme, dog mest i Historisk Motor Sport.

Men nu skal der tilsyneladende ske noget. Det svejtsiske folkeparti har fremlagt forslag i repræsentanternes hus om at forbuddet nu ophæves. Det svejtsiske blad "Automobil Revue" skriver at der for så vidt ikke er noget grundlag for at beholde forbuddet.
Citat: "Sikkerheden er nu i top."

Der er allerede fremlagt planer om at bygge en bane med Formel 1 tilsnit i forbindelse med en nedlagt militær lufthavn tæt ved byen Interlaken. Disse planer har dog allerede mødt ret så voldsom modstand. Det kræver nok mere end en ophævelse af et forbud. En holdningsændring er også nødvendig. Blandt de mest kendte svejtsiske kørere i Formel 1 - der har været en del stykker gennem tiderne - finder man et par kendte navne som Clay Regazzoni, Jo Siffert og Marc Surer. Og så er det jo også landet hvor Sauber Petronas holder til.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk