Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
18.6.2004
 USA's GP - Teams preview - top 5
 
17.6.2004
 USA's GP - Teams preview - bunden
 USA's GP - Dæk preview
 

Hop til top18.6.2004

USA's GP - Teams preview - top 5

Hvad har vi da gjort? For et par år siden var Formel 1 nærmest dræbende kedeligt. Og nu er det godt på vej til at blive det igen. Det må efterhånden være et folkekrav at se et andet team end Ferrari vinde. Det hjælper nok ikke med en underskriftsindsamling.

Et par teams var så flinke at bruge ulovlige komponenter i det canadiske Grand Prix og hjalp dermed alle andre end sig selv. Det har de nok fået rettet til det amerikanske Grand Prix. Ferrari passer sig selv i toppen, men hvad kan og vil de andre teams gøre ved det?

Ferrari:
Ferrari har vundet alle GP'er på Indianapolis, undtagen i 2001, og det håber de selvfølgelig selv på at det forsætter også i år. Michael Schumacher har lidt respekt for det kompromis man nødvendigvis må lave når bilen skal sættes op. Han anser til dette løb lillebror Ralf og Montoya i Williams som de værste konkurrenter. Shell har afsløret at Ferrari vil forsætte med at bruge den nye letvægtsbenzin. Desuden har Shell udviklet en motorolie, specielt designet til højfartsbaner.

Renault:
Hos Renault anser man Indianapolis Motor Speedway for at være en kompromisernes bane. Man har her den længste strækning hvor der køres med fuld gas. Et tidsrum der varer ca. 23 sekunder. Til gengæld så har man også en indersektion med mange sving og hvor der ikke er ret meget vejgreb. Hos Renault regner man med et setup der ligner det man anvendte i Canada, men alligevel ikke helt. I forberedelserne har man været lidt forsigtige med at forudse alt for meget. Man ved f.eks. ikke hvordan vejret bliver. Ej heller om konkurrenterne måske kan præstere en væsentligt højere topfart på langsiden. Og da den er så lang som den er, koster det lige pludseligt mere tid end på andre baner. Der dog kørt adskillige simuleringer og man mener at have fundet det rigtige kompromis til et setup. Man må så håbe at trækakslerne kan holde den gang. Det var øjensynligt disse aksler der forårsagede at Renault overhovedet ikke kom til bidet i Canada.

BAR:
Jenson Button har været meget konstant i år angående podieplaceringer. Det håber både han og BAR at det kan forsætte. Samtidigt sætter man sin lid til at Honda - og Sato - kan få det til at fungere så også Sato kommer i mål i det mindste i pointene. Sato har været ramt af adskillige motoruheld i de seneste løb, og det spekuleres da også i om ikke at han kører motorerne for hårdt, eftersom det kun er ham der udgår i røg og damp. BAR forventer at køre med et setup der meget om det man anvendte i Canada. Det var ikke specielt langsomt efter kvalifikationen at dømme. Men banen er anderledes og stiller lidt andre krav. BAR teamet vil dog ikke ændre de store ting til dette GP. Kørerne glæder sig til køre igen og mest alt forsøge at indhente det 9 points forspring som Renault har i forhold til BAR.

Williams:
Williams kørerne kørte et temmelig godt løb i Canada, men Williams og Toyota blev dømt som klassens slemme drenge da der blev anvendt nogle ulovlige komponenter. De blev som følge af det diskvalificeret. Det har de nok lært af og stiller op iført lovlige køretøjer denne gang. Montoya har tidligere vundet her på banen, men det var i det berømte Indy 500 løb. Det her er noget helt andet. Ralf Schumacher var ikke specielt heldig her sidste år efter nogle snurreture. Montoya blev efter hans mening idømt en straf som ingen anden ville have fået, da han kørte Barrichello af banen, og mistede dermed den sidste chance for at vinde VM. Williams vil køre med et andet setup denne gang. Bremserne bliver ikke påvirket på samme måde som i Canada, og man vil derfor ændre setuppet for at få det optimale ud af det lidt anderledes layout som den amerikanske bane har. Rent motormæssigt bliver der ingen ændringer denne gang.

Sauber:
Sauber er pga. McLarens manglende succes stadig på femtepladsen. Dog er McLaren nu rykket væsentligt tættere på. Men Sauber har scoret points i fem af de otte hidtidige løb i år, og så er de altså med i top 5 - endnu. Det afhænger

PDL  


 

Hop til top17.6.2004

USA's GP - Teams preview - bunden

De nederst placerede teams er takket være forskellige omstændigheder også begyndt at score points. Vil der komme flere til i det amerikanske GP?

De nederste 5 teams har alle med undtagelse af Minardi fået points i år. Det er det mest takket være et stort mandefald i Monaco og Williams og Toyotas diskvalifikationer i Canada at det er lykkedes. Men pointene er der og det giver optimisme og forhåbninger for de små teams alligevel.

McLaren:
For en gangs skyld lykkedes det for McLaren at få begge biler i mål. At det så blev til points for dem begge, er der ingen der beklager sig over. Man er tilsyneladende på rette vej. Det store problem i år har været Mercedes motorerne. Denne gang kunne de holde til målstregen og det er også hvad McLaren håber på denne gang. Skulle det kaste points af sig, tager man selvfølgelig imod dem med stor kyshånd. Og kan man overhale Sauber i regnskabet så man kommer i top 5 vil der sikkert være en stor glæde i det ellers udadtil humørforladte McLaren team.

Jordan:
Igen var Jordan teamet heldige og fik points. Det tager de selvfølgelig i mod med kyshånd. Giorgio Pantano er tilbage igen bag rattet efter at han måtte undvære det canadiske GP pga. manglende indbetaling for at få lov til at køre. Pantano har ikke kørt på banen før, men har været der som tilskuer. Hvis ikke omstændighederne tillader lignende ting, må Jordan håbe på regnvejr. Det er stort set eneste chance for at være med. Vejret har hidtil i denne uge været meget omskifteligt i og omkring Indianapolis, så måske. Nick Heidfeld har før scoret points her, og håber selvfølgelig på en gentagelse, men hvis holdbarheden og lovligheden holder hos konkurrenterne, skal han og Pantano nok ikke håbe på alt for meget. Teamet er i fuld gang med at klargøre bilerne til de første tests som starter fredag formiddag lokal tid.

Toyota:
Toyota var den anden synder i Canada og fik frataget da Mattas ellers fortjente indkørte points. Toyota viste sig at være temmelig godt kørende i Canada, og det håber man selvfølgelig på at kan forsætte på søndag. Det bliver Grand Prix nr. 150 for Olivier Panis. Sidste år klarede han at kvalificere sig som nr. 3, det gør han nok ikke i år, men der er kommet fart i Toyotaerne og måske i løbet at der kan komme points på tavlen. Toyota har gang i udviklingen og selv om der ikke de store ændringer på bilen til dette løb, så har teamet forberedt sig via adskillige simuleringer og håber at få det bedst mulige ud af løbet.

Jaguar:
Christian Klien har noget at gøre godt igen. Hans indsats i Canada var flyvende men absolut ikke imponerende. Det kostede en del skader på bilerne. Jaguar har faktisk sendt en del ting tilbage til fabrikken i Milton Keynes for at få dem enten repareret eller fået lavet nye. Alt disse ting samt nye komponenter er allerede sendt retur til Indianapolis Motor Speedway til teamet som her er i fuld gang med at klargøre bilerne til søndagens race. Jaguar regner med at skrue en lille smule op for downforcen i forhold til Canada, men igen, det er et kompromis, og det til dels op til kørerne at vælge hvad de vil køre med. Christian Klien får travlt. Han skal gøre skaden god igen og køre et modent løb, men han skal også lære en ny bane at kende. Måske han kan få lidt tips fra Bjørn Wirdheim der har kørt nogle omgange på banen sidste år i en Jordan.

Minardi:
Minardi har ikke gode erfaringer med Indianapolis. Bedste placering kom sidste år hvor Jos Verstappen kørte sig ind på en tiendeplads og med Kiesa på en elvteplads. Bruni kørte sidste år på banen i sin egenskab af testkører, mens Baumgartner ikke har været der før. Minardi ændrer en smule på setuppet men vil ellers køre med stort set de samme indstillinger som i Canada.

PDL  


Hop til top
USA's GP - Dæk preview

Der er længe mellem snapsene. Dvs. at det er yderst sjældent at Michelin vinder. I hvert fald i denne sæson, hvor det kun er blevet til én enkelt sejr.

Michelin kan ikke prale af ret mange sejre i denne sæson hidtil. Faktisk er det kun blevet til en enkelt, men Williams og for så vidt også BAR var ved at vise vejen i Canada. Men den holdt altså ikke. Igen var Bridgestone og Ferrari nærmest uovervindelige.

Bridgestone:
Der har ikke været mulighed for at teste mellem de to oversøiske GP'er, derfor er de valgte dæk allerede testet og godkendt. Bridgestone har til det amerikanske GP taget 1400 dæk med. Det er blevet til 4 typer tørvejrsdæk rangerende fra en medium compound til de mere bløde compounds. Og så lige et intermedium og et rigtigt regnvejrsdæk. Bridgestone har selvfølgelig bemærket at løbet er flyttet ca. 3 mdr. frem og man derfor kan forvente højere banetemperaturer. Bridgestone fortæller også at ifølge de vejrprognoser som man har kunnet fremskaffe, at det tyder på at det bliver et vejrlig der kan indeholde lidt af hver vejrtype. Alt i alt mener Bridgestone udfra forarbejdet at man er godt forberedte til det amerikanske Grand Prix.

Michelin:
Michelin vil så gerne vinde, også på Indianapolis Motor Speedway hvor Michelin endnu ikke har vundet i Formel 1. Men med det tempo som både Ralf Schumacher og Jenson Button havde på i Canada, håber man på at det endelig lykkedes. Man har selvfølgelig noteret sig - ligesom konkurrenterne fra Bridgestone - at man i Indianapolis kører på den vel nok længste langside i Formel 1 i dag. Det svarer til godt 20 sekunder med fuld fart. Det belaster dækkene temmelig meget. Modsat så er der alle svingene i inderkredsen af banen. Michelin har arbejdet en del med at finde de rigtige dæk til den kombination. Det er bl.a. sket ved tests på Monza og Silverstone. Også Michelin er ret fortrøstningsfulde forud for det amerikanske GP.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk