Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
4.8.2004
 Formel 1 benzin, hvordan bruges det?
 
3.8.2004
 Interessante forslag fra Jean Todt
 

Hop til top4.8.2004

Formel 1 benzin, hvordan bruges det?

Formel 1 benzinen ligner i en vis grad det brændstof som vi bruger i vores almindelige gadebiler, men så ophører stort set alle lighedspunkter.

Kan Formel 1 benzinen bruges i gadebiler og omvendt? Det og andre spørgsmål prøver vi her at besvare udfra oplysninger som Petrobras har stillet til rådighed. Petrobras er leverandør af benzin til BMW-Williams teamet.

Bedre økonomi, flere hestekræfter. Det er nogle af de elementer som benzinen i Formel 1 skal levere. Men fra råstof til brug, er der lang vej. Brændstoffet skal ifølge FIA og EU også være blyfri, dette kontrolleres hver gang at der er Grand Prix et eller andet sted. Rogerio Concalves fra Petrobras besvarer her nogle spørgsmål om det meget hemmelighedsfulde brændstof.

Sp:
Hvad er de mest relevante forskelle mellem Formel 1 benzinen og den benzin som bruges i almindelige gadebiler?
Sv:
Faktisk er regulativet Formel 1 brændstoffet meget lig den almindelige benzin. Formel 1's tekniske reglement foreskriver at benzinen skal have samme karakteristik som kommerciel benzin fra og med 2005. Den eneste forskel umiddelbart er forskellen mellem mængden af tilsat svovl, hvor almindelige biler må køre med ét fem gange så højt indhold som Formel 1 bilerne. Den største udfordring er at udvikle benzin indenfor de meget snævre regulativer, hvor man prøver at få så mange hestekræfter ud af brændstoffet som muligt, samtidigt med at man prøver at reducere benzinforbrug og få motoren til at kunne holde en hel løbsweekend.

Sp:
Er det muligt at bruge Formel 1 benzin i en almindelig bil, og ville det give flere hestekræfter og et mindre forbrug?
Sv:
Både ja og nej. Man kan godt bruge almindelig benzin i en Formel 1 motor, men effekten vil dale meget. Formel 1 brændstoffet er udviklet med forskellige komponenter som gør det muligt at for den at forbrænde hurtigt, men kortvarigt. En Formel 1 motor kører med op til 19.000 omdr./min - ca. 150 antændinger i sekundet. Det er ikke nødvendigt i en alm. gadebil, så dér vil en motor ikke drage den store fordel.

Sp:
Er det muligt for en Formel 1 bil at køre med alm. brændstof, og i så fald, hvor stort et effekttab vil der være?
Sv:
Vi har aldrig testet alm. benzin i en Formel 1 motor når det drejer sig om holdbarhed, men anslået vil effekttabet være større end 45 hestekræfter.

Sp:
Er der nogen forskel på benzin afhængig af hvor man kører henne?
Sv:
Det er der, ja. Det afhænger ikke så meget af stedet, mere af forholdene på stedet. Temperaturer og luftfugtighed er vigtige faktorer. Der kan udvikles benzin fra gang til gang med forskellige karakteristika, men det giver en stor risiko i forhold til sammenblanding. Selv hvis man ved et uheld kommer til at blande to godkendte blandinger sammen, kan det give en tredje blanding som er ulovlig i forhold til hvad FIA har godkendt.

Sp:
Bliver der udviklet nye blandinger løbende under en sæson?
Sv:
Brændstoffet er altid under udvikling. Lige så snart en ny formel er udviklet (og godkendt, red.) og produceret, begynder teknikerne og udviklerne at kikke på en ny sammensætning. Der kan være kommet nye råmaterialer, nye raffineringsmetoder og nye blandinger. Lige så snart vi har fået godkendt en ny blanding hos FIA og hos BMW, bliver den sendt til Grand Prixerne.

Sp:
Hvor mange liter brændstof bruger I hos Petrobras i løbet af en fuld Grand Prix sæson?
Sv:
Til hvert Grand Prix sender vi 2000 liter brændstof af sted. Pr. testdag anvendes der i snit 600 liter. Og med udviklingsarbejdet hos BMW iberegnet anvendes der i snit pr. år ca. 200.000 liter.

Der er ganske givet mange andre spørgsmål vedr. benzinen. Hvad koster den pr. liter osv. Der udvikles på mange områder. Tidligere i år var det således fremme at Shell til Ferrari havde udviklet en benzinblanding der var lettere. Det betyder at der kan hældes samme mængde benzin på bilen, men den samlede vægt v

PDL  


 

Hop til top3.8.2004

Interessante forslag fra Jean Todt

Midt i al debatten om de nye forslag fra Max Mosley og FIA der har til hensigt at gøre Formel 1 mere økonomisk forsvarligt og endnu mere sikkert, kommer Jean Todt med et lille bidrag til debatten.

Max Mosley og FIA har præsenteret flere forslag der skal gøre Formel 1 i fremtiden mere økonomisk forsvarligt og endnu mere sikkert, bl.a. med mindre motorer osv. Ferrari bossen Jean Todt har suppleret med et par forslag der måske kan virke lidt kontroversielle, men som samtidigt vil skabe en anderledes spænding i Formel 1. Jean Todts forslag vil sikre flere overhalinger, men i hvert fald det ene forslag vil nok ikke blive gennemført.

Et næsten for godt virkende kvalifikationssystem og alt, alt for gode bremser skal have skylden for de manglende overhalinger i Formel 1, ifølge Jean Todt.

Jean Todt:
"Hvis man ønsker at de alle skal overhale hinanden, så byt rundt på startrækkefølgen så hurtigste mand starter bagerst. Så vil vi se dem alle overhale, men det vil nok ikke virke særlig naturligt på den måde."

Det næste forslag eller rettere én kommentar til Max Mosleys seneste påfund for at reducere omkostninger osv. ved at indføre mindre motorer, begrænse den aerodynamiske effekt og langtidsholdbare dæk, får denne kommentar med på vejen af Jean Todt, som mener at der skal kigges nærmere på bremserne i stedet for:

"Overhaling er overordentligt vanskeligt med de nuværende kulfiberbremser. Alle bremser meget sent, og mange af kørerne endda på nøjagtigt det samme sted."

Jean Todt ligger op til at bremserne skal ændres. Om det så skal være størrelsen, materialet eller andre ting, uddyber han ikke. Hans kommentar til at vende startfeltet om, er for så vidt rimeligt interessant, men mon ikke der hurtigt går spekulation i at kvalificere sig tilpas dårligt for at opnå en fordel ved ikke at skulle overhale alt for mange. De fleste teamchefer vil nok mene at Jean Todt sandsynligvis har haft et underfundigt smil på da han fremlagde disse forslag og kommentarer til pressen.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk