Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
5.8.2004
 Ralf til lægeundersøgelse i næste uge
 BAR appellerer FIA afgørelse
 
4.8.2004
 Formel 1 benzin, hvordan bruges det?
 

Hop til top5.8.2004

Ralf til lægeundersøgelse i næste uge

Det har været håbet at Ralf Schumacher kunne blive klar til det ungarske GP. En lægeundersøgelse i næste uge afgør om det kan lade sig gøre.

Ralf Schumachers brækkede ryg skal til lægeundersøgelse i næste uge. Undersøgelsen skal afgøre om det er forsvarligt at sætte Ralf Schumacher i Williams bilen på nuværende tidspunkt. Får han nej fra lægerne, er det sandsynligt at Antonio Pizzonia igen får chancen for at score points. Pizzonia scorede 2 points på Hockenheim for nyligt.

PDL  


Hop til top
BAR appellerer FIA afgørelse

Ved det tyske GP på Hockenheim, fandt den tekniske kontrol visse uoverensstemmelser på Anthony Davidsons BAR racer.

BAR teamet har appelleret en afgørelse som den tekniske kontrol ved det tyske GP på Hockenheim afsagde. Ved den tekniske kontrol fandt kontrollanterne visse uoverensstemmelser på reservekøreren Anthony Davidsons bil. Der blev ikke fundet noget på de to løbsbiler. BAR har siden appelleret afgørelsen fra kontrollanterne til FIA for at få afdækket hvor vidt det man har lavet, har været ulovligt eller ej.

Sagens kerne drejer sig om et softwarestyret hydraulisk system, som skulle være i stand til at overføre moment mellem de to forhjul på raceren. Effekten af dette system skulle virke så en bil skal kunne dreje lettere gennem et sving, hvilket er lig med at køre hurtigere gennem et sving i denne sag. Hovedpunktet i appellen drejer sig om FIAs tekniske reglement artikel 11.1.3.

Pga. de til tider noget uklare fortolkninger af det tekniske reglement, har BAR besluttet sig for at appellere afgørelsen fra Hockenheim, for at få klarlagt hvad man må og ikke må på netop dette punkt. Måske har det udstyr som BAR har installeret i Anthony Davidsons racer, været stærkt medvirkende til den imponerende kørsel og især de træningstider han gennem længere tid har præsteret ved de frie træningssessioner om fredagen forud for Grand Prixerne.

Udstyret som har været anvendt i BAR bilen er faktisk ikke nogen helt ny opfindelse. Grundmodellen af udstyret har i flere år været anvendt i Honda Prelude SH modellen, og det er med det som basis at BAR og Honda har udviklet det udstyr som Anthony Davidson har testet i BAR raceren. I gadebilen hedder systemet Active Torque Transfer System.

PDL  


 

Hop til top4.8.2004

Formel 1 benzin, hvordan bruges det?

Formel 1 benzinen ligner i en vis grad det brændstof som vi bruger i vores almindelige gadebiler, men så ophører stort set alle lighedspunkter.

Kan Formel 1 benzinen bruges i gadebiler og omvendt? Det og andre spørgsmål prøver vi her at besvare udfra oplysninger som Petrobras har stillet til rådighed. Petrobras er leverandør af benzin til BMW-Williams teamet.

Bedre økonomi, flere hestekræfter. Det er nogle af de elementer som benzinen i Formel 1 skal levere. Men fra råstof til brug, er der lang vej. Brændstoffet skal ifølge FIA og EU også være blyfri, dette kontrolleres hver gang at der er Grand Prix et eller andet sted. Rogerio Concalves fra Petrobras besvarer her nogle spørgsmål om det meget hemmelighedsfulde brændstof.

Sp:
Hvad er de mest relevante forskelle mellem Formel 1 benzinen og den benzin som bruges i almindelige gadebiler?
Sv:
Faktisk er regulativet Formel 1 brændstoffet meget lig den almindelige benzin. Formel 1's tekniske reglement foreskriver at benzinen skal have samme karakteristik som kommerciel benzin fra og med 2005. Den eneste forskel umiddelbart er forskellen mellem mængden af tilsat svovl, hvor almindelige biler må køre med ét fem gange så højt indhold som Formel 1 bilerne. Den største udfordring er at udvikle benzin indenfor de meget snævre regulativer, hvor man prøver at få så mange hestekræfter ud af brændstoffet som muligt, samtidigt med at man prøver at reducere benzinforbrug og få motoren til at kunne holde en hel løbsweekend.

Sp:
Er det muligt at bruge Formel 1 benzin i en almindelig bil, og ville det give flere hestekræfter og et mindre forbrug?
Sv:
Både ja og nej. Man kan godt bruge almindelig benzin i en Formel 1 motor, men effekten vil dale meget. Formel 1 brændstoffet er udviklet med forskellige komponenter som gør det muligt at for den at forbrænde hurtigt, men kortvarigt. En Formel 1 motor kører med op til 19.000 omdr./min - ca. 150 antændinger i sekundet. Det er ikke nødvendigt i en alm. gadebil, så dér vil en motor ikke drage den store fordel.

Sp:
Er det muligt for en Formel 1 bil at køre med alm. brændstof, og i så fald, hvor stort et effekttab vil der være?
Sv:
Vi har aldrig testet alm. benzin i en Formel 1 motor når det drejer sig om holdbarhed, men anslået vil effekttabet være større end 45 hestekræfter.

Sp:
Er der nogen forskel på benzin afhængig af hvor man kører henne?
Sv:
Det er der, ja. Det afhænger ikke så meget af stedet, mere af forholdene på stedet. Temperaturer og luftfugtighed er vigtige faktorer. Der kan udvikles benzin fra gang til gang med forskellige karakteristika, men det giver en stor risiko i forhold til sammenblanding. Selv hvis man ved et uheld kommer til at blande to godkendte blandinger sammen, kan det give en tredje blanding som er ulovlig i forhold til hvad FIA har godkendt.

Sp:
Bliver der udviklet nye blandinger løbende under en sæson?
Sv:
Brændstoffet er altid under udvikling. Lige så snart en ny formel er udviklet (og godkendt, red.) og produceret, begynder teknikerne og udviklerne at kikke på en ny sammensætning. Der kan være kommet nye råmaterialer, nye raffineringsmetoder og nye blandinger. Lige så snart vi har fået godkendt en ny blanding hos FIA og hos BMW, bliver den sendt til Grand Prixerne.

Sp:
Hvor mange liter brændstof bruger I hos Petrobras i løbet af en fuld Grand Prix sæson?
Sv:
Til hvert Grand Prix sender vi 2000 liter brændstof af sted. Pr. testdag anvendes der i snit 600 liter. Og med udviklingsarbejdet hos BMW iberegnet anvendes der i snit pr. år ca. 200.000 liter.

Der er ganske givet mange andre spørgsmål vedr. benzinen. Hvad koster den pr. liter osv. Der udvikles på mange områder. Tidligere i år var det således fremme at Shell til Ferrari havde udviklet en benzinblanding der var lettere. Det betyder at der kan hældes samme mængde benzin på bilen, men den samlede vægt v

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk