Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
6.8.2004
 Jody Scheckter genindtager scenen - men kun for en kort bemærkning
 Jenson Button til Williams næste år
 
5.8.2004
 Ralf til lægeundersøgelse i næste uge
 BAR appellerer FIA afgørelse
 

Hop til top6.8.2004

Jody Scheckter genindtager scenen - men kun for en kort bemærkning

Jody Scheckter skal køre ved Nelson Mandelas velgørenhedsarrangement i Sydafrika, hvor bl.a. Nicolas Kiesa også skal køre.

Jody Scheckter, navnet lyder ganske sikkert bekendt, især hos de lidt ældre læsere. Jody Scheckter var, for lige at genopfriske hukommelsen en smule, den seneste verdensmester hos Ferrari inden Michael Schumacher begyndte at vinde verdensmesterskaber for de røde biler. Det var i 1979 at Jody Scheckter blev verdensmester for Ferrari.

I dagene 7. - 8. og 9. august køres der nogle velgørenhedsløb der skal støtte Nelson Mandelas støtteorganisationer til fordel for sultne børn blandt meget andet. Ved dette arrangement skal der bl.a. køres et race med to-sædede Formel 1 racere, hvor bl.a. danske Nicolas Kiesa, Alex Wurz, Marc Gene, Johnny Herbert, Eddie Irvine blandt mange andre skal køre.

Ved et af arrangementerne skal den tidligere Formel 1 verdensmester for Ferrari, Jody Scheckter, genforenes med den bil han blev verdensmester i, nemlig en Ferrari T4. Jody Scheckter kørte 9 år i Formel 1. Han deltog i 112 Grand Prixer, vandt 10 sejre og var derudover på podiet 23 gange. Han opnåede en samlet score på 255 points. I sin Formel 1 karriere kørte han for McLaren, Tyrrell, Wolf og Ferrari hos hvem han blev verdensmester.

Jody Scheckter og hans Ferrari T4 vandt i 1979 3 sejre, 3 andenpladser og 6 gange var han i top 10 i den sæson. For øvrigt efter mange tætte og intense dueller med holdkammeraten Gilles Villeneuve. T4'eren var udstyret med Ferraris meget berømte 12 cylindrede boxermotor, som en overgang var stort set den eneste motor som kunne tage kampen op med Fords berømte Cosworth V8 motor.

Der er ingen tvivl om at ud over duellen med de mange, især Minardi to-sædede racere, så vil gensynet med Jody Scheckter og hans røde Ferrari T4 være et af de mange attraktive elementer i det store 3 dages show i Sydafrika. Hele arrangementet finder sted på den tidligere Grand Prix Kyalami International Raceway.

PDL  


Hop til top
Jenson Button til Williams næste år

Et mindre chok gik gennem Formel 1 verdenen i aftes da blev offentliggjort at Jenson Button skifter til Williams i næste sæson.

Jenson Button skifter til hans første arbejdsgiver i Formel 1, Williams, næste år. Den noget overraskende meddelelse kom sent i aftes og er bekræftet af Williams teamet. Dermed er Jenson Button tilbage i det team som gav ham chancen i Formel 1. Det er ikke kommet nærmere enkeltheder frem om kontrakten endnu, men det forlyder at det er én toårig kontrakt der er indgået.

Med indgåelsen af denne kontrakt, har Williams teamet deres kørersammensætning på plads. Fornyeligt skrev de kontrakt med Mark Webber der forlader Jaguar efter denne sæson. Det efterlader så i første omgang Williams testkørerne Pizzonia og Gene tilbage. De havde nok sat næsen op efter den ledige plads. Men sådan skulle det ikke være.

Til gengæld skal Jaguar og BAR til at finde erstatninger for de to kørere de her mister. BAR er måske dem der er mest afklaret i øjeblikket. Det er ikke utænkeligt at teamets testkører, Anthony Davidson, her får en gratis chance i Formel 1. Men andre står på spring. Cristiano da Matta der i denne uge er blevet frataget sin plads som GP kører hos Toyota vil ganske givet også ligge billet ind på den indtil videre ledige plads hos BAR.

Willliams teamet siger i deres pressemeddelelse at de længe har haft kontakt til Jenson Button, og at det nu er lykkedes at få løst de kontraktlige forviklinger der har været forbundet med skiftet. Desuden har man fulgt Buttons karriere tæt siden han forlod teamet til fordel for bl.a. Renault og BAR.

Jenson Button har ikke noget dårligt at sige om BAR, men glæder sig til at komme tilbage til Williams, som han mener kan give ham det materiel der skal til for at blive verdensmester.

Det er dog det spegede ved den nye kontrakt Jenson Button har indgået, at han stadig har kontrakt med BAR også for næste år. De juridiske spidsfindigheder skulle være løst ifølge Williams og Jenson Button, men det mener man ikke hos BAR teamet. Det skal nu undersøges nærmere, men ifølge de udtalelser David Richards foreløbigt er kommet med, tyder det mere på bitterhed og skuffelse, end at der skulle være nogle kontraktlige juridiske problemer med den netop indgåede kontrakt mellem Williams og Jenson Button.

PDL  


 

Hop til top5.8.2004

Ralf til lægeundersøgelse i næste uge

Det har været håbet at Ralf Schumacher kunne blive klar til det ungarske GP. En lægeundersøgelse i næste uge afgør om det kan lade sig gøre.

Ralf Schumachers brækkede ryg skal til lægeundersøgelse i næste uge. Undersøgelsen skal afgøre om det er forsvarligt at sætte Ralf Schumacher i Williams bilen på nuværende tidspunkt. Får han nej fra lægerne, er det sandsynligt at Antonio Pizzonia igen får chancen for at score points. Pizzonia scorede 2 points på Hockenheim for nyligt.

PDL  


Hop til top
BAR appellerer FIA afgørelse

Ved det tyske GP på Hockenheim, fandt den tekniske kontrol visse uoverensstemmelser på Anthony Davidsons BAR racer.

BAR teamet har appelleret en afgørelse som den tekniske kontrol ved det tyske GP på Hockenheim afsagde. Ved den tekniske kontrol fandt kontrollanterne visse uoverensstemmelser på reservekøreren Anthony Davidsons bil. Der blev ikke fundet noget på de to løbsbiler. BAR har siden appelleret afgørelsen fra kontrollanterne til FIA for at få afdækket hvor vidt det man har lavet, har været ulovligt eller ej.

Sagens kerne drejer sig om et softwarestyret hydraulisk system, som skulle være i stand til at overføre moment mellem de to forhjul på raceren. Effekten af dette system skulle virke så en bil skal kunne dreje lettere gennem et sving, hvilket er lig med at køre hurtigere gennem et sving i denne sag. Hovedpunktet i appellen drejer sig om FIAs tekniske reglement artikel 11.1.3.

Pga. de til tider noget uklare fortolkninger af det tekniske reglement, har BAR besluttet sig for at appellere afgørelsen fra Hockenheim, for at få klarlagt hvad man må og ikke må på netop dette punkt. Måske har det udstyr som BAR har installeret i Anthony Davidsons racer, været stærkt medvirkende til den imponerende kørsel og især de træningstider han gennem længere tid har præsteret ved de frie træningssessioner om fredagen forud for Grand Prixerne.

Udstyret som har været anvendt i BAR bilen er faktisk ikke nogen helt ny opfindelse. Grundmodellen af udstyret har i flere år været anvendt i Honda Prelude SH modellen, og det er med det som basis at BAR og Honda har udviklet det udstyr som Anthony Davidson har testet i BAR raceren. I gadebilen hedder systemet Active Torque Transfer System.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk