Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
15.8.2004
 En stille eftermiddag på kontoret
 
14.8.2004
 Ingen overraskelser i Ungarn
 

Hop til top15.8.2004

En stille eftermiddag på kontoret

Ferrari vandt en overlegen 1-2 sejr på Hungaroring og sikrede sig de VM titler, som kun i teorien ikke var deres. Michael Schumacher var som vanligt forrest, og i praksik har han forlængst sikret sig dette års verdensmesterskab, mens Barrichello dog stadig har en teoretisk mulighed for at nå ham.

Med den overlegenhed Ferrari demonstrerede i gårsdagens kvalifikation (et ord som Jens Winther jr. åbenbart har svært ved at udtale på dansk), kunne man håbe på at det skyldtes en alternativ pit-strategi. Men det var ikke årsagen. Årsagen var i virkeligheden at de to biler bare var meget hurtigere end alle andre. Og sådan gik det også i løbet. Fra de røde lamper blev slukket og de næste 70 omgange frem i tiden var der alletiders chance for at få sovet til middag. Eneste virkelige seværdige begivenhed var Alonsos fantastiske start, der sendte spanieren op på 3. pladsen - en placering han, selvfølgelig beholdt resten af løbet.

Montoya var også i fremdrift i de tidlige stadier, han kæmpede sig hurtigt op på en 4. plads, og længere kom han ikke i dette løb. Takuma Sato der i går var dagens overraskelse kan så passende tage jobbet som dagens skuffelse i dag. En dårlig start sendte ham ned i feltet og han nåede aldrig rigtig tilbage. Han sluttede på en fornuftig, men ikke-imponerende 6. plads.

Imellem Montoya og Sato lå på 5. pladsen ugens omdiskuterede hovedperson, Jenson Button, der som alle andre, heller ikke gjorde meget væsen af sig i Ungarn. Han holdt bilen på banen, men var ude af stand til at for alvor true Montoya og Sato bag ham var ingen trussel.

De to sidste pointgivende placeringer gik til Pizzonia og Fisichella. Pizzonia imponerede i går med en tidskørsel der var bedre end Montoyas. Men i selve løbet måtte han ikke overraskende se sig slået af holdkammeraten. Men stadigvæk har Pizzonia formået at få nogle fornuftige resultater ud af sit vikarjob hos Williams. Fisichella kørte som sædvanligt et fornuftigt løb og blev belønnet med endnu et point.

Mest skuffende i dag var McLaren. I de sidste par løb har de virket som om de var lidt på vej i den rigtige retning og måske ved at være den bedste af Ferraris udfordrere, men her i Ungarn blev de sølvfarvede biler sat voldsomt tilbage. Kimi Raikkonen måtte udgå med tekniske problemer, men havde ikke imponeret inden. David Coulthard holdt hele løbet hjem - på en 9. plads og dermed uden for pointene - ikke imponerende af et af verdens mest ansete Formel 1 hold.

Resten af feltet endte som man kunne forvente. Mark Webber var den bedste af de dårligste, fulgt af Panis og Heidfeld. Toyotas nye dreng, Riccardo Zonta imponerede heller ikke specielt meget, og endte med at udgå.

Ungarn 2004 var et klassisk løb. Det var måske i virkeligheden det kedeligste Formel 1 løb der er blevet kørt nogensinde, og standarden i dette årti taget i betragtning er det ganske imponerende. Der er mange faktorer der spiller ind på dette. En af dem er naturligvis af Hungaroring bare ikke er egnet til at køre Formel 1 på.

At Michael Schumacher, teoretisk set, kan nåes endnu, burde hos mange, vække en vis harme over det moderne pointsystem. Tyskeren har vundet alle undtagen et, af sæsonens løb, og alligevel kan han, hvis han falder af cyklen derhjemme i morgen og brækker 17 knogler, samtidig med at Barrichello vinder resten af løbene, miste sin VM titel. To points forskel på en sejr og en 2. plads er simpelhen for lidt. Spænding i Formel 1 skal ikke skabes ved at gøre sejrene ubetydelige. Med et mere retfærdig pointssystem var Michael Schumacher allerede verdensmester.

Næste gang vender cirkusset blikket mod Belgien. Denne fremragende bane der sidste år måtte stå over, pga. Ecclestones fascination af tobaksreklamer, er nu på programmet igen. Og mens Ungarn næsten pr. defination producerer ensformige og kedelige løb på grund af den lay-out, så er Spa en rigtig racerbane, af den slags der burde være 18 af!

MMT  


 

Hop til top14.8.2004

Ingen overraskelser i Ungarn

Næsen var sat op efter noget nyt, men virkeligheden var ikke så søde som drømmene. Med en overlegen tid satte Michael Schumacher og Rubens Barrichello deres Ferrari racere på første række. Skal man bevare optimismen til løbet i morgen, skal man bide mærke i at deres tider var så meget bedre end konkurrenternes, at man må formode at de kører på mindre brændstof.

Når det så er sagt, husker man tilbage til de gange i år hvor Ferrari har valgt alternative strategier. De gange har de haft stor succes med det, og så er vi jo lige vidt. Men en dag skifter lykken vel, og måske, måske er det i morgen at McLaren eller Williams har valgt den rigtige taktik.

McLaren virkede ellers som om de var på vej tilbage til den forreste del af Formel 1, men på Hungaroring skuffede de sølvfarvede biler. Kimi Raikkonen var bedst med en beskeden 10. plads i kvalifkationen. Heller ikke Williams virkede specielt skarpe på trods af at bilen havde fået en skønhedsoperation siden sidst. Men den mere konventionelle næse så ikke ud til at have den store indflydelse. Ydermere måtte Juan Pablo Montoya lide den tort at sig slået af Antonio Pizzonia. Vikaren ydede en fin indsats og er som konsekvens med fremme på gridden når starten går i morgen.

De positive indslag, thi der var der også, var først og fremmest Takuma Sato, der lige præcis og med et antal tusindele der ville have gjort James Bond stolt, snuppede 3. pladsen fra holdkammeraten Button. Flot kørt af den japaneren med den tunge højrefod. Undervejs på sin tur rundt på banen var han da også et smut ude og banke jord op, men det generede ham tilsyneladende ikke. Og så må BAR teamet sidde med en vis tilfreds følelse over at ham der skal blive slår ham der forlader skuden.

En anden overraskelse var Giancarlo Fissichella, der fik placeret sin Sauber racer i den sjove del af gridden. I den tidlige kvalifikation var også Felipe Massa med fremme i front, men han fik åbenbart problemer da det for alvor gik løs og i stedet for at køre, måtte han stå og posere for en flok fotografer. Ærgeligt for unge Massa, der muligvis også kunne have sat sin bil i den bedste trediedel.

Perspektiverne for morgendages løb kan være mange. Måske er Ferrari bare milevidt bedre end de andre. Men de andres relative forbedringer over det sidste stykke tid, tyder mere på at der er tale om en taktisk overlegenhed. Derfor vil det være mit gæt at de to røde biler skal i pit nogle omgange før de andre. Om det så giver de andre en egentlig fordel vil jeg være mere skeptisk over. Den største taktiker i Formel 1 er også klædt i rødt, og han har sikkert en idé med det hele. Men lad os se hvad morgendagen bringer.

MMT  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk