Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
26.8.2004
 Er det slut for Jaguar og Ford i Formel 1?
 Belgiens GP - Teams preview - top 5
 
25.8.2004
 Belgiens GP - dæk preview
 Belgiens GP - Teams preview - bunden
 

Hop til top26.8.2004

Er det slut for Jaguar og Ford i Formel 1?

Ford og Jaguar. Det samarbejde er ifølge de seneste rigtigt mange rygter, ved at krakelere for alvor. Ford føler ikke at de får noget for de investerede penge.

De seneste rygter antyder endda at Ford for alvor overvejer at skille sig af med mærket Jaguar, simpelthen fordi Ford føler at de ikke får nok retur for de investerede penge i Formel 1 projektet. Bl.a. siges der uofficielt i krogene at Ford ville sælge flere biler hvis der stod Ford på Formel 1 racerne i stedet for som nu, Jaguar.

Men det er altså rygtesmedene der har travlt igen med Jaguar. Rygterne fortæller at spørger man 20 forskellige ledere på topplan hos Ford, får man ligeså mange forskellige svar. Altså er der gået politik i sagen. Enhver adspurgt har tilsyneladende hver sin dagsorden og måske også personlige interesser i denne sag. En ting er dog helt sikkert - og det er også det rygtesmedene har deres grobund i - og det er at Jaguar ikke just har imponeret. På den anden side set, ser dog ud til at man trods et mere begrænset økonomisk budget end tidligere, har formået at bringe mere stabilitet ind i resultaterne, men rigtig godt er det absolut ikke.

PDL  


Hop til top
Belgiens GP - Teams preview - top 5

Efter det ungarske GP er der nu "kun" kørernes mesterskab at køre om. Konstruktørernes mesterskab er placeret.

Ferrari har nuppet konstruktørernes mesterskab og blandt kørerne er der nu kun Barrichello der har en teoretisk chance for at blive verdensmester, men hvem tror på det udover Barrichello selv. Til gengæld kan det blive afgjort søndag om det bliver M. Schumacher der bliver verdensmester. Det sker vis Barrichello slutter dårligere end nr. 2. Dermed kan det tilbagevendte belgiske GP på den gamle, hæderkronede og berømte Spa bane blive stedet, hvor M. Schumacher stadfæster sin position som verdens absolut bedste Formel 1 kører. Spa banen er siden Formel 1 feltet sidst var på besøg, blevet ændret ved busstop chikanen. Indkørslen til svingkombinationen er ændret en hel del som man bl.a. kunne se ved det næsten lige så berømte 24 timers løb for nylig. Og som vanligt bliver det vanskeligt at træffe det rigtige dækvalg til banen. Pr. tradition regner det altid mindst en dag i GP weekenden på Spa. Og så har en del af banen fået ny asfalt.

Ferrari:
Michael Schumacher kan med en sejr - eller rettere med 2 points mere end Barrichello sikre sig sit syvende verdensmesterskab på Spa søndag eftermiddag. Og mon ikke det bliver sådan. Ferrari-bilerne har på ingen måde vist nogen deciderede svaghedstegn i denne sæson. Enkelte gange har nogen været hurtigere i kvalifikationen, men når løbet er flaget har det været med M. Schumacher som nr. 1 og i mere end halvdelen af de hidtil kørte GP'er, med Barrichello som toer. Eneste undtagelse var i Monaco hvor Jarno Trulli vandt. Ferrari vil igen, som i Tysklands og Ungarns GP'er anvende Shells nyeste udvikling af brændstoffet. Den med det tekniske navn lydende Shell V-Power ULG 59. Ligeledes vil det være de samme olier som man brugte i Ungarn som man også vil anvende på Spa. Mandag kørte Luca Badoer shakedown på bilerne, så alt skulle være klappet og klart til det belgiske GP.

Renault:
Renault teamet kommer som vanligt velforberedt til et GP. Men det bliver sværere end det plejer at lave det rigtige setup til Spa - erkender man i teamet. Pga. banens længde og det meget kuperede terræn, skal der indgås en masse kompromisser. Man håber dog på at den ny "D" specifikations motor, som blev introduceret i Ungarn med rimelig succes, kan afhjælpe med nogle af spekulationerne. Kørerne har haft en blandet succes i de seneste GP'er. I de sidste 5 løb har Trulli kun scoret points i de 2, mens Alonso til gengæld har været på podiet 3 gange i de 5 seneste GP'er. Trulli er stadig en teamplayer og siger at han har til hensigt at gøre sit bedste for at Renault kan sikre sig andenpladsen i konstruktørernes VM. Begge kørere er klar over at det bliver vanskeligt at finde det rigtige setup. Mest spekulativ er Alonso som finder det uhyre vanskeligt, og spændende, at køre på Spa. Men begge glæder sig til gensynet med den gamle bane som har en lang og spændende historie bag sig.

BAR:
Craig Wilson som er teamets løbsingeniør siger at, nu vender man tilbage til en af de få rigtige racerbaner der er tilbage. Med det i baghovedet ved han også hvor vanskeligt det er at finde det helt rigtige setup. Men BAR racerne har vist sig at være gode på de hurtige baner, så optimismen er i behold, især efter at det lykkedes for begge kørere at få points på Hungaroring, som man ikke mener, er en bane der passer specielt godt til BAR racerne. Man håber på at man i løbet af fredagen kan få samlet alle de nødvendige data på de ændringer der er lavet på siden 2002. Det drejer sig om busstop chikanen og pit indkørslen der også er ændret. Kørerne er enige - også med mange andre af kørerne - om at det er én "kørernes bane". Den har alt - hurtige og langsomme sving, lange hurtige stræk og ikke mindst er der anselige højdeforskelle på banen. En gentagelse med begge kører i pointene - og helst foran Renault'erne, er hvad man går ind til.

Williams:
Antonio Pizzonia får endnu en chance. Ralf Schumac

PDL  


 

Hop til top25.8.2004

Belgiens GP - dæk preview

Dækkrigen. Det tales der meget om. Der er endda flere steder afstemninger om det er godt og sundt for Formel 1 med en dækkrig.

Dækkrig er et ofte anvendt ord når man læser om Formel 1 rundt omkring. Hvem vinder dækkrigen osv. Der er mange spørgsmål vedrørende dette emne. Der er flere fordele ved en dækkrig. Konkurrencen er et udmærket moment. Og så forhindrer det at et enkelt team bliver favoriseret af dækfirmaet. Der er ganske givet også ulemper, men det er et emne der kan diskuteres i en uendelighed. Hvordan har Bridgestone og Michelin forberedt sig til det belgiske GP?

Bridgestone:
Bridgestone og Ferrari er tæt forbundet. Ferrari er på det nærmeste næsten urørlige, så det er ganske naturligt at de knyttet tæt til hinanden. Det er til gengæld også Ferrari der udfører langt, langt det største test- og udviklingsarbejde sammen med Bridgestone. Og det betaler sig. De er førende. Men tæller man det samlede antal points sammen som dækmærkerne har kørt ind i år, så er situationen ikke den samme. Bridgestone tager det sædvanlige antal dæk med til Belgien. Denne gang er det compounds rækkende fra medium til hård der er valgt. Da man ikke har haft mulighed for at se nærmere på ændringerne på banen, er det et lille sats man foretager i forhold til de helt specifikke compoundblandinger. Man er dog klar over at Spa har et rimelig højt dækslid, men det skal så igen indgå i de pitstopsstrategier der bliver lavet i teamene. Der er selvfølgelig også taget forbehold for det meget omskiftelige vejr i Ardennerbjergene.

Michelin:
Michelin siger officielt - modsat Bridgestone - at de har gjort brug af deres erfaringer fra Spa 24 timers løbet fornyeligt. Ikke uden grund for Michelin var nærmest eneherskende blandt dækfabrikanterne ved den lejlighed. De opsamlede erfaringer og data er indgået i beslutningstagen om hvilke dæktyper og compounds, og især hvilke specifikationer af compounds som Michelin i samråd med teamene har valgt at tage med til Spa til Formel 1 Grand Prixet. Med i beregningerne har man også taget at knap halvdelen af bane er blevet asfalteret om siden det seneste Formel 1 GP for 2 år siden. For en gangs skyld vil man ikke oplyse om hvilke typer dæk der vil blive anvendt, men mon ikke at valget ligger tæt på Bridgestones valg. De plejer normalt ikke at være ret langt fra hinanden.

PDL  


Hop til top
Belgiens GP - Teams preview - bunden

De små teams har af naturlige årsager det handicap, at det kun er den ene af kørerne der primært laver pointene til teamet. Kan det blive anderledes på Spa?

Hos de nederste 5 teams er det primært den såkaldte førstekører, der er i stand til at lave points. På Spa er der to muligheder. Enten vil nogle af andenkørerne benytte de sidste løb til at bevise deres værd og talent, hvis bilerne kan holde, eller også får vi endnu en gang bekræftet at der er stor forskel på hvem der skal have det bedste materiale som et team nu en gang kan tilbyde.

Sauber:
Fisichella er den hos Sauber der har formået at lave langt de fleste points. Massa har til tider vist sit potentiale, men det er ikke sket ofte nok. Lidt for mange fejl har ofte sendt ham ud af pointene. Massa har dog Spa banen som sin absolutte favoritbane, og elsker at køre på den. Her får han chancen for at bevise sit talent. Fisichella har kørt her masser af gange og siger også at banen er en hans favoritter. Hans erfaring med banen vil gøre forskellen mellem ham og Massa. Sauber teamet har igen haft arbejdet med aerodynamikken. Ingeniørerne er meget glade for den nye vindtunnel. Og aldrig har man set så mange små ændringer fra løb til løb som siden Sauber har fået færdiggjort vindtunnelen. Desværre har ændringerne ikke altid virket som forudset, men ingen tvivl om at Sauber har fået gang i en af de vitale sider af udviklingsarbejdet. Faktisk er man lidt konservativ denne gang, men ikke uden grund. Man forventer at vil benytte nogenlunde samme aerodynamiske setup som i Canada, men med diverse forbedringer som man har hittet på siden.

Toyoto:
Toyota har omstruktureret i teamet. Testkører Zonta rykkede frem som GP kører i det ungarske og Ryan Briscoe blev officiel test- og reservekører ved samme lejlighed. Debuten var måske lidt anspændt, men begge kørere udtaler at de nu har en meget bedre fornemmelse af deres situation og kan køre mere afslappet. Panis kender banen fra mange tidligere GP'er, og det er hans absolutte GP bane. Zonta og Panis venter sig begge meget af den TF104'eren på netop denne bane. Det virker som om at Toyota bilerne i år passer bedst til baner hvor der bliver hurtigt. Den nye bil har dog vist sig som en forbedring i forhold til forgængeren, og hele teamet mener at Spa er stedet hvor man kan bevise at den er meget bedre. Motoren fejler for så vidt ingenting, det er mere chassiset der ikke rigtigt har kunnet følge med. Mike Gascoyne har tryllet lidt igen på tegnebrættet og bilerne har undergået nogle små aerodynamiske ændringer der skulle sikre det samme vejgreb med mindre downforce. Det fungerer i vindtunnelen, men gør det i praksis?

Jaguar:
David Pitchford mener at man har opnået en ganske pålidelig pakke i Jaguars Formel 1 biler. Det ser ud til at være næsten rigtigt. Det vigtigste mangler dog, nemlig farten. Kun Mark Webber har været i stand til at score points for teamet i denne sæson. Rookie'en Christian Klien har - pænt sagt - prøvet grænser af, men en løftet pegefinger har fået ham til at køre pænere og lidt mere konstant, uden at det dog er blevet til points endnu. Det virker som at Jaguar stadig fører Stewart traditionen videre, og leverer den bedste bil til førstekøreren. Det sikrer selvfølgelig at man har en større chance for points, men kun til den ene af kørerne. Andenkøreren må så gøre det bedst muligt med det materiale der nu en gang er disponibelt. Det koster så i den anden hvor - i dette tilfælde - Klien ikke får de optimale betingelser for at sikre sig sin videre karriere i Formel 1. Bilen er blevet lettere modificeret i forhold til næsten tilsvarende baner. Teamet har næsten deres største fokus på dækkene. Spa er pr. tradition ret hård ved dækkene, og Jaguar og Michelin har da også haft adskillige samtaler om dette. Det grønne håb er ikke så stort som det har været, men er dog steget lidt i de sidste 3 GP'er, hvor der er blevet til points i de to.

Jordan:
Medium downforce er nøgleordet for Jorda

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk