Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
27.8.2004
 Timo Glock jagter 2005 sæde - hos Jordan
 
26.8.2004
 Er det slut for Jaguar og Ford i Formel 1?
 Belgiens GP - Teams preview - top 5
 

Hop til top27.8.2004

Timo Glock jagter 2005 sæde - hos Jordan

Timo Glock som i år er reserve- og testkører hos Jordan, har fået smag for Formel 1 for alvor. Nu skal kræfterne sættes på at sikre sig et sæde i 2005.

Timo Glock har haft én indsats i Formel 1 i år. Som tak kvitterede han med at sikre sig én syvende plads i det canadiske GP, og foran teamkollega Nick Heidfeld. Ellers har han måttet nøjes med testkører tjansen ved fredagenes frie træninger. Også der har han klaret sig ganske udmærket i forhold til teamets normale kørere.

En ikke navngiven kilde hos Jordan bekræfter at Timo Glock i øjeblikket arbejder på at sikre sig det ene af sæderne i teamet. Og ifølge kilden har Timo Glock i øjeblikket garantier for ca. $ 10 millioner. Det er Deutsche Post som står bag ham, ligesom de tidligere har sponseret HH Frentzen hos Jordan. Timo Glock kører da også rundt med Deutsche Post logoet på bilen om fredagen.

PDL  


 

Hop til top26.8.2004

Er det slut for Jaguar og Ford i Formel 1?

Ford og Jaguar. Det samarbejde er ifølge de seneste rigtigt mange rygter, ved at krakelere for alvor. Ford føler ikke at de får noget for de investerede penge.

De seneste rygter antyder endda at Ford for alvor overvejer at skille sig af med mærket Jaguar, simpelthen fordi Ford føler at de ikke får nok retur for de investerede penge i Formel 1 projektet. Bl.a. siges der uofficielt i krogene at Ford ville sælge flere biler hvis der stod Ford på Formel 1 racerne i stedet for som nu, Jaguar.

Men det er altså rygtesmedene der har travlt igen med Jaguar. Rygterne fortæller at spørger man 20 forskellige ledere på topplan hos Ford, får man ligeså mange forskellige svar. Altså er der gået politik i sagen. Enhver adspurgt har tilsyneladende hver sin dagsorden og måske også personlige interesser i denne sag. En ting er dog helt sikkert - og det er også det rygtesmedene har deres grobund i - og det er at Jaguar ikke just har imponeret. På den anden side set, ser dog ud til at man trods et mere begrænset økonomisk budget end tidligere, har formået at bringe mere stabilitet ind i resultaterne, men rigtig godt er det absolut ikke.

PDL  


Hop til top
Belgiens GP - Teams preview - top 5

Efter det ungarske GP er der nu "kun" kørernes mesterskab at køre om. Konstruktørernes mesterskab er placeret.

Ferrari har nuppet konstruktørernes mesterskab og blandt kørerne er der nu kun Barrichello der har en teoretisk chance for at blive verdensmester, men hvem tror på det udover Barrichello selv. Til gengæld kan det blive afgjort søndag om det bliver M. Schumacher der bliver verdensmester. Det sker vis Barrichello slutter dårligere end nr. 2. Dermed kan det tilbagevendte belgiske GP på den gamle, hæderkronede og berømte Spa bane blive stedet, hvor M. Schumacher stadfæster sin position som verdens absolut bedste Formel 1 kører. Spa banen er siden Formel 1 feltet sidst var på besøg, blevet ændret ved busstop chikanen. Indkørslen til svingkombinationen er ændret en hel del som man bl.a. kunne se ved det næsten lige så berømte 24 timers løb for nylig. Og som vanligt bliver det vanskeligt at træffe det rigtige dækvalg til banen. Pr. tradition regner det altid mindst en dag i GP weekenden på Spa. Og så har en del af banen fået ny asfalt.

Ferrari:
Michael Schumacher kan med en sejr - eller rettere med 2 points mere end Barrichello sikre sig sit syvende verdensmesterskab på Spa søndag eftermiddag. Og mon ikke det bliver sådan. Ferrari-bilerne har på ingen måde vist nogen deciderede svaghedstegn i denne sæson. Enkelte gange har nogen været hurtigere i kvalifikationen, men når løbet er flaget har det været med M. Schumacher som nr. 1 og i mere end halvdelen af de hidtil kørte GP'er, med Barrichello som toer. Eneste undtagelse var i Monaco hvor Jarno Trulli vandt. Ferrari vil igen, som i Tysklands og Ungarns GP'er anvende Shells nyeste udvikling af brændstoffet. Den med det tekniske navn lydende Shell V-Power ULG 59. Ligeledes vil det være de samme olier som man brugte i Ungarn som man også vil anvende på Spa. Mandag kørte Luca Badoer shakedown på bilerne, så alt skulle være klappet og klart til det belgiske GP.

Renault:
Renault teamet kommer som vanligt velforberedt til et GP. Men det bliver sværere end det plejer at lave det rigtige setup til Spa - erkender man i teamet. Pga. banens længde og det meget kuperede terræn, skal der indgås en masse kompromisser. Man håber dog på at den ny "D" specifikations motor, som blev introduceret i Ungarn med rimelig succes, kan afhjælpe med nogle af spekulationerne. Kørerne har haft en blandet succes i de seneste GP'er. I de sidste 5 løb har Trulli kun scoret points i de 2, mens Alonso til gengæld har været på podiet 3 gange i de 5 seneste GP'er. Trulli er stadig en teamplayer og siger at han har til hensigt at gøre sit bedste for at Renault kan sikre sig andenpladsen i konstruktørernes VM. Begge kørere er klar over at det bliver vanskeligt at finde det rigtige setup. Mest spekulativ er Alonso som finder det uhyre vanskeligt, og spændende, at køre på Spa. Men begge glæder sig til gensynet med den gamle bane som har en lang og spændende historie bag sig.

BAR:
Craig Wilson som er teamets løbsingeniør siger at, nu vender man tilbage til en af de få rigtige racerbaner der er tilbage. Med det i baghovedet ved han også hvor vanskeligt det er at finde det helt rigtige setup. Men BAR racerne har vist sig at være gode på de hurtige baner, så optimismen er i behold, især efter at det lykkedes for begge kørere at få points på Hungaroring, som man ikke mener, er en bane der passer specielt godt til BAR racerne. Man håber på at man i løbet af fredagen kan få samlet alle de nødvendige data på de ændringer der er lavet på siden 2002. Det drejer sig om busstop chikanen og pit indkørslen der også er ændret. Kørerne er enige - også med mange andre af kørerne - om at det er én "kørernes bane". Den har alt - hurtige og langsomme sving, lange hurtige stræk og ikke mindst er der anselige højdeforskelle på banen. En gentagelse med begge kører i pointene - og helst foran Renault'erne, er hvad man går ind til.

Williams:
Antonio Pizzonia får endnu en chance. Ralf Schumac

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk