Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
2.8.2005
 Klien bliver i Red Bull raceren
 Monza test - mandag
 
31.7.2005
 Ungarns GP - Set og sket - Top 5
 Ungarns GP - Set og sket - Bunden
 Raikkonens drømmeløb
 Toyota - Dæk og motorer
 Uro om tobaksreklamerne?
 

Hop til top2.8.2005

Klien bliver i Red Bull raceren

Der har længe været spekuleret i hvornår der igen ville blive skiftet mellem Christian Klien og Vintantonio i Red Bull raceren, og i dag kom så meddelelsen om at Klien fortsætter som kører.

Det er foreløbig planen at Klien skal køre de to næste løb, Tyrkiet's og Italien's Grand Prix, og det betyder at Liuzzi så må fortsætte med kun at deltage i fredagens testkørsler.


Christian Klien får endnu to løb i Red Bull raceren.
(Foto: Red Bull Racing / Sutton Images)

Teamets faste kører skotten David Coulthard har allerede fået sin kontrakt med Red Bull teamet forlænget for 2006 sæsonen, mens Klien og Liuzzi's fremtid endnu er uvis.

AN  


Hop til top
Monza test - mandag

Allerede dagen efter Michael Schumachers's anden plads i Ungarns Grand Prix, så påbegyndte Ferrari teamet en ny testrunde på Monza banen i Italien.

Teamets faste testkører Luca Badoer kørte 110 omgange på den 5793 meter lange bane, hvorunder han testede både nye aerodynamiske tiltag på Ferrari F2005 modellen, samt testede nye dæk for Bridgestone.

Luca Badoer sluttede dagen med en bedste tid på 1:23,054, og han fortsætter testkørslerne i dag.

AN  


 

Hop til top31.7.2005

Ungarns GP - Set og sket - Top 5

For en gangs skyld et oplivende ungarsk GP der normalt plejer at være temmelig søvndyssende, men ikke denne gang.

Raikkonen og McLaren fik points, mens Renault ikke formåede at nå noget som helst. M. Schumacher formåede at forsvare sin andenplads i den sidste halvdel af løbet trods dækproblemer. Toyota og Williams er ved at være tilbage i sporet igen, over så var det muligt at overhale på banen, så alt i alt et godt ungarsk GP, der lå væsentligt over den normale standard for dette GP.

Renault - 117 points:
Begge Renault kørere blev ofre for den spektakulære hændelse i første sving. Fisichella mistede placeringer fordi han blev tvunget langt ud i svinget, mens Alonso knækkede frontvingen i et sammenstød med R. Schumacher. Senere på omgangen røg vingen helt af og skabte yderligere forvirring. Alonso måtte i pit, og have en ny frontvinge på bilen, og var deklasseret til den bagerste ende af feltet da han kom ud på banen igen. Derefter var det faktisk op ad bakke for Renault'erne i resten af løbet. Fisichella har måske en fremtid som rallykører. I hvert fald var han i græsset to gange, men det viste sig at bilen begyndte at overstyre mere og mere gennem løbet. Ikke nok med det. På andensidste omgang måtte han ind til en splash and dash for at få benzin på pga. et svingende brændstoftryk. Var han ved at køre tør? Det er der nok ikke nogen i teamet der vil indrømme. Alonso fik sit GP ødelagt i første sving. Man fandt ud af at med den nye vinge var aerodynamikken ændret drastisk, så det var en kamp at komme frem i feltet. Og da kølingen var blevet ødelagt i første sving, og man blev tvunget til at reducere omdrejningstallet, så var det konservativ kørsel der skulle findes frem. Dette med henblik på startplaceringen i den næste kvalifikation. Der var da heller ikke nogen begejstrede miner i teamet efter GP'et.

McLaren - 105 points:
De mest tilfredse mennesker på Hungaroring må findes i McLaren teamet. Raikkonen kørte sig flot til sejren og 10 points til ham og teamet hver især. Og da Renault overhovedet ikke fik points, så haler man godt ind på konkurrenterne. Desværre måtte Montoya udgå med knækket trækaksel på omgang 41. Han lå ellers i føringen og kunne måske have vundet da han var på en to-stops-strategi. Alt var lagt i hænderne til McLaren kørerne, men en knækket trækaksel satte en stopper for den helt store succes. Denne gang lykkedes strategien fuldt ud for McLaren. De fleste har nok løftet øjenbrynene da Raikkonen kørte meget tidligt ind til sit første pitstop. Det er ellers et langt første stint der plejer at være dagsordenen i teamet. Men en flot sats der lykkedes.

Ferrari - 86 points:Det lykkedes ikke for M. Schumacher at udnytte sin pole-position 100 %. Et hurtigt pitstop hos McLaren sammenholdt med at Bridgestone dækkene ligesom på Hockenheim ikke kunne stå distancen, satte M. Schumacher en placering tilbage. Og måske kunne det være gået endnu værre for ham og Ferrari hvis ikke Montoya måtte udgå. Barrichello måtte en tur i pit efter at han i første sving, kørte op bag i Trullis bil, og måtte have skiftet frontvinge på bilen. Det satte ham tilbage i feltet, og skulle bl.a. kæmpe med Renault'erne for at komme frem i placeringerne. Det endte med at blive til en sandwich mellem netop de to Renault biler. M. Schumacher holdte ellers et godt tempo, men måtte give op ca. midtvejs i løbet da dækkene begyndte at sige fra. Derfra drejede det sig kun op at få et så godt resultat som muligt med hjem fra Ungarn. I teamet ser man det som en lille fremgang, men absolut heller ikke mere. Der er da også varslet videre arbejde og test i sommerpausen hvor de andre teams ikke tester.

Toyota - 68 points:
Endelig en podieplacering igen til Toyota teamet. Og endelig til R. Schumacher for første gang i denne sæson. Og da Trulli kom ind lige efter på fjerdepladsen, var glæden tilbage i teamet. R. Schumacher havde tilsyneladende ingen problemer med bilen, selvom at han og Alonso berørte hinanden i fo

PDL  


Hop til top
Ungarns GP - Set og sket - Bunden

Det var ikke mange biler fra de nederste fem teams der kom i mål. BAR og Jordan fik begge biler i mål. Sauber fik en bil klassificeret, mens resten udgik.

Kun BAR scorede points i dag - endda med begge biler, og er nu ved at være lige i hælene på Red Bull, der uforskyldt havde en meget uheldig dag. Begge biler blev sendt ud af løbet på første omgang. Sauber kæmpede for at få Massa i mål, men måtte nøjes med en klassificering. De resterende biler udgik af forskellige årsager.

Red Bull - 24 points:
Det er muligt at vi har været lidt på nakken af Red Bulls presseafdeling pga. deres ikke særligt oplysende previews, men ret skal også være ret. Søndag eftermiddag blev teamets biler uforskyldt sendt ud af det ungarske GP allerede på første omgang. Først C. Klien der blev ramt af Jacques Villeneuves bil i første sving, og sendt i luften og efter en flot rulning landede på alle fire hjul uden for banen. Heldigvis uden personskade. Senere på omgangen kørte David Coulthard ind i resterne af Alonsos frontvinge. Andre kørere nåede med nød og næppe at undgå vingen, men desværre ikke DC. Bilen ramte vingen med højre forhjul, der blev revet af ved sammenstødet. Der var da forståeligt nok heller ingen begejstring at spore i teamet. Nu kan Red Bull se frem til at være dem der skal starte kvalifikationen ved det næste GP, og det er for så vidt dobbelt uheldigt. Det er ikke optimalt at være først i kvalifikationen, og slet ikke på en helt ny bane. Trist dag for Red Bull.

BAR - 20 points:
BAR fik begge biler i mål i pointene, hvilket er første gang i denne sæson. Samtidigt var det også første gang at Sato fik point. Måske kunne det endda være blevet endnu bedre, da det ret tidligt i løbet blev klart for teamet, at dækvalget ikke havde været helt optimalt. Der var dog en god og alm. tilfredshed i teamet med points til begge kørere. Kørerne var godt tilfredse, især Sato som klagede over problemer med varmen, men han kørte et godt og fornuftigt løb og fik sin belønning.

Sauber - 14 points:
Sauber bilerne led under et måske lidt usædvanligt problem. Overophedede tændledninger. I hvert fald er det teamet angiver som årsag til at begge biler måtte enten udgå eller køre i pit. Problemet blev klaret på Massas bil, mens JV måtte stoppe ude på banen. Bortset fra de tekniske problemer med tændingen, så var begge kørere tilfredse med bilerne som de følte var i god balance, og at man også kunne holde et fornuftigt tempo. Massa var med i den bedste halvdel indtil han fik problemet med bilen. JV kørte i knapt samme tempo, men var godt med indtil det første pitstop. Teamet vil nu kigge nærmere på dataene fra især JVs bil for at se nærmere på omstændighederne omkring tændledningerne.

Jordan - 11 points:
Denne gang var det Karthikeyan der kom først i mål af de to Jordan kørere. Monteiro fik en god start, men blev ramt af Albers, og måtte derfor i pit for at skifte et dæk, som var punkteret ved påkørslen. Det fik bragt Karthikeyan foran efter den meget tumult i starten. Begge kørte for så vidt et fornuftigt løb og fik bragt bilerne sikkert i mål, men som vanligt langt efter alle andre. Et eller andet sted så det også ud til at bilerne kørte mere roligt, og det kan vi så tilskrive Nicolas Kiesas arbejde.

Minardi - 7 points:
Robert Doornbos startede forsigtig, men begyndte så at køre stærkere og stærkere, især da han så Albers køre ind til sit første pitstop. Det bragte Doornbos forrest af de to Minardi kørere, men det holdt kun til omgang 27 hvor han stoppede ude på banen med hydraulisk fejl på bilen. Samme skæbne overgik Albers, der dog kunne køre i pit, hvor det lykkedes for mekanikerne at udbedre fejlen så meget at han kunne køre på banen igen. Det kan vise sig at være en god ide, da det har forbedret hans startposition i kvalifikationen i det næste GP. Faktisk skal han starte efter JV, men før Massa. Trods fejlen på bilerne, et fornuftigt løb for Minardi, der denne gang sluttede langt efter Jordan team

PDL  


Hop til top
Raikkonens drømmeløb

Selvom Michael Schumacher havde pole, så var det Kimi Raikkonen der stjal billedet på Hungaroring. En god taktik og fejlfri kørsel var den finske opskrift på sejr. Og sejren skulle i hus på en dag hvor Renault og Fernando Alonso fejlede og endte uden for pointene.

Alle havde forventet at det ville være Michael Schumacher der skulle først i pit. Efter en række middelmådige placeringer, også i kvalifikationen, var overraskelsen over pole-position til den tyske verdensmester så stor, at de færreste troede der var ret meget andet end dampe i tanken.

Men da det kom til stykket var det i stedet Kimi Raikkonen der lavede dagens første pitstop, overraskende tidligt, og umiddelbart sendte det også finnen lidt ned i feltet. Men satsningen betalte sig og Raikkonen kunne vinde sæsonens fjerde sejr uden de store problemer, han skulle bare køre hurtigt og holde bilen på banen. Og så selvfølgelig håbe på at den holdt hele vejen hjem.

Det gjorde den ikke for holdkammeraten Montoya, der ellers også fik kørt et fornuftigt løb, den tid han var med. Som en anden kanin spurtede han afsted, da han tidligt i løbet kom i front. Men det var ikke nok. På bagsiden af banen faldt tempoet dramatisk og Montoya blev indhentet og overhalet af både Raikkonen og Schumacher, inden han kørte i pit for at udgå.

Selvom det ikke blev til en sejr i dag, for Michael Schumacher, blev det alligevel til en 2. plads. Flere faktorer spiller ind her, men først og fremmest må det tilskrives at Ferrari i dag simpelthen var mere konkurrencedygtig end i de tidligere løb. At ydre omstændigheder så også hjalp på det, er en anden historie.

Udover Montoyas frafald midt i løbet, var de ydre omstændigheder der hjalp Ferrari og Michael Schumacher, det faktum at Alonso ikke spillede nogen rolle i dagens løb. På vej gennem det første sving blev han klemt lidt i indersiden og knækkede en frontvinge - der senere på omgange faldt af. Alonso måtte i pit og formåede aldrig at gøre det store indtryk derefter. En ganske beskeden 11. plads blev det til.

Den første omgang bød også på flere uheld. Rubens Barrichello forårsagede noget skubberi, der resulterede i at Christian Klien ret bogstaveligt fløj ud af løbet, med en flot saltomotale. At Klien kunne gå fra ulykken er en understregning af den fantastiske sikkerhed der er ved bilerne nu om dage.

Fernando Alonsos aflagte frontvinge betød et farvel til den anden Red Bull kører, David Coulthard. Alonso tabte den beskadigede vinge halvvejs rundt på banen, og de efterfølgende biler zigzaggede for at undgå den. Men Coulthard kunne ikke nå at se den, før den havde revet hans ene forhjul af. Så exit to Red Bull biler på første omgang.

At Alonso ikke spillede nogen rolle i løbet, og at Barrichello heller ikke gjorde det, qua sit uheld på første omgang, og at Montoya måtte udgå, betød at der var en podieplads billigt til salg. Den købte Ralf Schumacher, der så for første gang i sin tid som Toyota kører fik en lille pokal med hjem. Ralf kørte et fint, men som vanligt lidt anonymt løb. Mod slutningen hentede han sin storebror, men kunne ikke gøre mere ved det.

Jarno Trulli rundede en fin Toyota dag af med en 4. plads. Efter et par knapt så gode løb, gik det fremad igen for det japanske team, med to gode placeringer. Jenson Button havde også en rimelig anonym dag på kontoret, men kom hjem med fire gode point for 5. pladsen.

Williams klarede sig godt i Ungarn, i forhold til hvordan de har klaret sig gennem de sidste løb. En 6. plads til Heidfeld, der igen understregede at han faktisk har masser af talent, og en 7. plads til Webber, der stadig mangler at bevise at han er så god, som så mange (inklusive mig selv) troede.

Det sidste point gik til Takuma Sato, der holdt sig fri af alt for mange eskapader og fik sæsonens første pointgivende placering. I alt en fornuftig da for BAR. Tilgengæld en dårlig dag for Renault. Ud over Alonsos uheld i starten og middelmådige indsats i løbet, gjorde

MMT  


Hop til top
Toyota - Dæk og motorer

Toyota har været ved forhandlingsbordet adskillige gange i den seneste tid. Der har været forhandlet om dæk og motorer.

Forhandlerne i Toyota teamet har haft travlt ved forhandlingsbordet i den senere tid. Toyota motorerne er eftertragtede, og mindst to teams har forespurgt. Og lad os afsløre at det ikke blev Williams som får lov til at bruge Toyota kundemotorerne. Williams er i stedet tæt på Cosworth, antydes der flere steder. Nej, man forlænger aftalen med Jordan/Midland, så Midland F1 også i næste sæson anvender Toyotas motorer.

Ligeledes har der i den seneste tid været rygter fremme om at Toyota alvorligt har overvejet at skifte dækleverandør, men det bliver der angiveligt ikke noget af. Rygterne siger at der har været forhandlet, men Mike Gascoyne har mere end antydet at man forsætter med Michelin.

Mike Gascoyne:
"Hvis man ser på hvad der sker i øjeblikket, er det vist klart for enhver hvilket dæk man skal anvende."

PDL  


Hop til top
Uro om tobaksreklamerne?

I nat ved midnat udløb den sidste mulighed for at anvende tobaksreklamer på bl.a. Formel 1 bilerne. Eller gjorde den? Hvad med logoet?

Når Formel 1 bilerne senere i dag kører ud på Hungaroring, bliver det uden tobaksreklamer. EU lovgivningen trådte i kraft ved midnat, således at der ikke fremover må bruges tobaksreklamer i bl.a. Formel 1. Alle teams har i større eller mindre grad haft travlt med at finde andre sponsorer. McLaren er klar idet West reklamerne er væk, og i stedet erstattes af Johnnie Walker reklamer. Sponsoraftalerne afløste hinanden ved midnat. Sådan. Men hvad med de andre teams der stadig har tobaksfirmaer som sponsorer? De må ikke mere. Men som vanligt i Formel 1 verdenen, søges der alternative muligheder. Når der køres uden for EU må man gerne anvende tobaksreklamer, men da der stadig køres i EU området i nogle GP'er endnu, søges der mulighed for stadig at pege på sponsoren uden direkte reklame.

Man kan gøre som Ferrari har gjort ved tidligere lejligheder i år, nemlig at bruge profilen på sponsorlogoet tilsat nogle sorte streger. Det betyder at der ikke er nogen der er tvivl om sponsoren.

BAR teamet har igennem længere tid debatteret med den britiske regering vedrørende mange tvivlsspørgsmål i EU lovgivningens udformning og fortolkning. Dertil skal lægges den ekstra lov som den britiske regering har lagt oven i EU lovgivningen. Den siger kort at britiske baserede teams, virksomheder og lign. ikke må reklamere for tobaksprodukter - ej heller i udlandet.

Nu er det dét at Ungarn ikke er med i EU, og flere teams har udtrykt det således at man tager hensyn til lovgivningen i det land man nu skal køre i. Men hvad med senere? BAR har udtalt at man har tre forskellige forklædninger klar til bilerne. Endvidere er EU blevet kontaktet for at få svar på en masse forskellige spørgsmål. Der er endnu ikke kommet noget svar fra EU, og indtil til det kommer, kan vi komme til at opleve flere teams med sponsormærker der ligner det logo som det pågældende tobaksfirma har. Ikke en direkte reklame, men noget der ligner. Og det er bl.a. det som EU vil reagere på. "Be On Edge" kan meget vel vise sig at være ulovligt når EU har talt. Det er heller ikke sikkert at EU vil tillade et tomt logo uden tekst, idet mange logoer stadig vil være for tæt på lovgivningens rammer. McLaren har deres på rene, mens der stadig ventes på hvad Ferrari, Renault, Jordan og BAR finder på.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk