Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
24.8.2005
 Overtræder BAR og Toyota igen testreglerne?
 Monza test - tirsdag
 
22.8.2005
 Tyrkiets GP - Set og sket - Top 5
 Tyrkiets GP - Set og sket - Bunden
 

Hop til top24.8.2005

Overtræder BAR og Toyota igen testreglerne?

Da BAR og Toyota testede tidligere på sæsonen på Jerez, skete med et løftet øjenbryn eller to fra de fleste andre teams. Overtrådte de to teams de aftalte testregler?

De aftalte testregler blandt alle teams minus Ferrari, indeholder et vist antal testkilometre, testdage osv. Men også antallet af biler repræsenteret ved testen er der aftale om. Det hedder sig at man kun tester med to biler, men der er for så vidt ingen aftale om at man tager tre eller fire biler med, og så kun anvender to ad gangen på banen. Dette lille smuthul har BAR og Toyota tænkt sig igen at benytte i denne uge, hvor der testes på Monza.

Toyota har planlagt at teste 2005 modellen med R. Schumacher og Ricardo Zonta bag rattet i de to biler, mens Olivier Panis tester en bil med Toyotas nye V8 motor installeret. BAR har tre kørere med til Monza, udover de to GP kørere, er Adam Carroll med til testen.

Udover at BAR og Toyota tester på Monza, er de fleste andre teams også repræsenteret, bl.a. Jordan med Nicolas Kiesa bag rattet i en af bilerne. Om Kiesa får lov til at teste i den nye EJ15B, har vi endnu ikke fået nogen underretninger om.

PDL  


Hop til top
Monza test - tirsdag

Gårsdagens test på Autodromo di Monza i Italien, gav Felipe Massa sit comeback hos Ferrari teamet - det team som han skal køre for i 2006 sæsonen.

Selv om Massa stadig har kontrakt med Sauber teamet resten af denne sæson, så har Peter Sauber givet tilladelse til at Massa allerede nu kan påbegynde sit testarbejde med Ferrari teamet.

Tirsdagens test på Monza banen havde kun Ferrari teamet på banen, udover Massa så deltog Rubens Barrichello også i denne test.
Hovedformålet med testen var for Barrichello afprøvning af forskellige setup muligheder, samt test af dæk forud for det Italienske Grand Prix der køres på denne bane den 2. til 4. september.
Det forlyder at Ferrari har 15 forskellige compounds og dækopbygninger fra Bridgestone at vælge imellem til løbet.

Massa brugte dagen til at vænne sig til Ferrari F2005 raceren, samt til finjusteringer af bilens setup.
hans test blev dog begrænset på grund af en defekt motor.

Tirsdagens tider fra Monza:
Plac.KørerTeamTidOmg.
1Rubens BarrichelloFerrari1:22,50694
2Felipe MassaFerrari1:23,46161

Ferrari teamet fortsætter testkørslerne i dag, hvor det igen er Felipe Massa der tester, men her får han selskab af Luca Badoer der afløser Rubens Barrichello.
Ligeledes kommer alle de øvrige Formel 1 teams og tester på banen i dag, bortset fra Minardi.
Det vides endnu ikke om Nikolas Kiesa skal teste sammen med Jordan teamet på Monza banen i denne omgang.

AN  


 

Hop til top22.8.2005

Tyrkiets GP - Set og sket - Top 5

Spændingen i toppen blev skærpet, men kun lidt. Raikkonen fik hentet to points på Alonso i et rimeligt debut løb på den nye og gode bane i Tyrkiet.

Hermann Tiltke har begået en rigtig god bane i Tyrkiet. En bane hvor der kan blive kørt gode og spændende løb, når teknikere og ingeniører har fået indarbejdet data osv. Det første tyrkiske GP blev måske ikke så spændende som mange havde håbet, men alligevel blev der kørt noget godt race, og der var også flere spændende momenter. Men også mærkelige hændelser.

Renault - 130 points:
Renault tabte terræn til McLaren i konstruktørernes mesterskab. Forskellen er nu på ni points. Tabet for Alonso i forhold til Kimi Raikkonen blev begrænset til to points, takket være en noget tvivlsom overhaling af Montoya på Monteiro. I hvert fald mistede Montoya herredømmet over hans racer i et senere sving som gjorde at Alonso kunne køre forbi, og overtage andenpladsen i løbet, og dermed begrænse tabet til to points i stedet for fire. Stabilitet må være nøgleordet for Renault i den resterende del af sæsonen. McLaren viste igen i Tyrkiet, at de kan køre fra stort set alt og alle i øjeblikket. Derfor satsede Renault også på en lidt anderledes pitstrategi for at komme så langt frem i kvalifikationen som muligt. Dette for at undgå for meget trafik, som dæmper præstation og tempo. Det lykkedes. Fisichella tog starten fra sin startplacering som nr. 2, men blev overhalet allerede på første omgang. Alonso bevarede sin tredjeplads, som dog senere blev vekslet til andenpladsen, da han kunne køre i et hurtigere tempo end Fisico. Ved pitstoppene kom Montoya dog foran Alonso, men grundet en hændelse med Monteiro, mistede han på sidste omgang placeringen til Alonso. Fisichella var igen noget uheldig. Han tog starten, men mistede placeringen ret hurtigt, da han ikke fik varme nok i dækkene, skred en lille smule og mistede momentum i forhold til Raikkonen. Og da det igen kiksede med benzinpåfyldningen, var hans tredjeplads pludselig vekslet til en niendeplads. Han kørte sig dog flot tilbage og sluttede løbet på fjerdepladsen. Briatore var da også godt tilfreds med begge sine kørere efter løbet, men ved godt hvad der skal arbejdes videre med. Fart.

McLaren - 121 points:
Det lå til én et-to sejr til McLaren, men Montoya sørgede vel egentligt selv for at det ikke skulle slutte sådan. Hans overhaling af Monteiro var for så vidt god nok, hvis ikke det var fordi at han huggede luften foran Monteiros bil, som sikrer downforce på frontvingerne. Ingen downforce, ingen bremseevne. Hos McLaren var der umiddelbart efter løbet ingen tvivl om at det var Monteiros skyld. Da Montoya blev ramt af Monteiro, spandt bilen rundt og flatspottede dækkene. Det forårsagede senere en afkørsel, som gjorde at Alonso lige kunne nå at passere Montoya. Ellers må man konstatere at alt stort set fungerer for McLaren i øjeblikket. Raikkonen tog føringen på første omgang efter at han havde overhalet Fisichella. Derefter var der ikke nogen af de andre der så ham i resten af løbet. Også et godt kørt løb af Montoya lige indtil episoden med Monteiro. Bortset fra denne hændelse, så var alt fryd og gammen hos teamet efter løbet.

Ferrari - 86 points:
For mindst tredje gang i denne sæson kunne Jean Todt tørt konstatere, at dette var et løb som bare skulle over i glemmebogen. Ingen points for tredje gang i denne sæson. Nærmest kom Barrichello som sluttede som nr. 10 - én omgang efter Raikkonen. M. Schumacher var uheldig da han blev holdt lidt tilbage i starten. Han fik kørt sig rimeligt op til en placering midt i feltet. Senere havde han en ufrivillig sammenkomst med M. Webber. De to kørere er absolut ikke enige om hvem der begik fejlen i episoden. Men skaden var sket. Et dækskifte hjalp ikke på Schumachers bil, og han kørte ind i pitgaragen. Det var galt med styringen af bilen. Mekanikerne fik i løbet af seks omgange skiftet servostyringen på bilen, og Schumacher kørte ud igen, men kun med det ene formål at sikre en bedre

PDL  


Hop til top
Tyrkiets GP - Set og sket - Bunden

Det lykkedes for to af de fem teams i bunden at hente points i debutløbet i Tyrkiet. Sauber teamet fik det heller ikke til at fungere her. Er teamet allerede gået i stå efter ejerskiftet?

Det var Red Bull og BAR som hentede points i Tyrkiet - når vi kigger på de nederst fem placerede teams. Sauber ligner derimod noget som er ved at gå i stå. Er motivationen ved at forsvinde efter ejerskiftet, og efter at Massa har fået ny arbejdsgiver fra årsskiftet? Minardi og Jordan er hvor vi plejer at se dem - nemlig bagerst. Denne gang dog med en afvigelse i forhold til det gængse billede. Jordan bilerne sluttede feltet af blandt de biler som kom i mål.

Red Bull - 27 points:
Begge Red Bull biler gjorde det godt. DC startede som nr. 12 og C. Klien som nr. 10. Meget hurtigt fandt de ind i deres tempo som var bedre end længe. Stabil kørsel sikrede dem de to sidst pointgivende placeringer, dog hjulpet lidt på vej af at de to Williams biler udgik. Men i alt en bedre præstation end længe set. Der var da heller ikke nogen af kørerne der var utilfredse efter løbet. DC klagede over lidt understyring i starten, men det blev rettet i forbindelse med det første pitstop. Der efter var det bare at køre. Ledelsen i teamet var da også svært tilfredse med resultatet, især efter at det netop var Red Bull bilerne der skulle starte kvalifikationen. Nu ser teamet frem til Monza, og glæder sig samtidigt til at, der må man bruge nye motorer. Sikkert ikke nogen ulempe på den italienske powerbane.

BAR - 24 points:
Gil de Ferran siger selv at det var teamets bedste løb i år, og for så vidt har han jo ret. Det var ikke det mest pointgivende løb, men præstationsmæssigt, så er det rigtigt. Sato måtte starte bagerst, og valgte at starte fra pittet, grundet den straf som han og teamet blev pålagt efter misforståelsen i kvalifikationen. Sato kom ikke af vejen og forstyrrede Webber unødvendigt på hans kvalifikationsomgang. Det blev derfor et løb op ad bakke for Sato, som i forvejen er under pres, fordi han skal bevise sit værd for teamet i forhold til et sæde næste år. Men han klarede vel egentligt opgaven ok. Han sluttede nier - lige uden for pointene, efter fornuftig kørsel op gennem feltet. Jenson Button var første mand efter McLaren og Renault bilerne som satte sig på løbet. Han kunne holde tempo, men tæt nok på, kom han vel egentligt aldrig til at kunne true dem. Men absolut ok præstation fra BAR teamet, som nu er rykket ét point tættere på Red Bull teamet.

Sauber - 14 points:
Sauber teamet skuffede vel egentligt og der var også skuffelse i ansigter hos alle i teamet efter det første tyrkiske GP. Massa mistede frontvingen i den store forvirring og placeringskamp inden første sving. Det kostede en tur i pit, men trods problemet fik Massa alligevel kørt sig godt frem i feltet, inden motoren udåndede med en stor røgsky. Jacques Villeneuve trak sig lidt i starten for at undgå balladen, men kom ved den handling til at ligge efter både Minardi og Jordan bilerne. De kunne holde et godt tempo i den første del af løbet, og JV kunne faktisk kun lige følge med dem på langsiden, men da han endelig kom forbi, kunne han køre i et bedre tempo generelt end de to førnævnte teams. Mens Massa måtte udgå, sluttede JV løbet på 11 pladsen.

Jordan - 11 points:
Jordan sluttede for en gangs skyld efter Minardi. Måske burde kørerne og teamet have lyttet lidt mere efter Kiesas råd om at anvende en hårdere compound. Flot tempo i starten, men så gik det faktisk kun baglæns derfra. Kørerne indrømmer da også - mellem linierne - i deres udtalelse til pressen, at de måtte køre konservativt i den sidste del af løbet for ikke at ødelægge dækkene. Endnu en cadeau til Kiesa. Det var for så vidt ikke meget man så til Jordan racerne i løbet. Størst dramatik opstod på andensidste omgang da Montoya stjal Monteiros linie og "fjernede" downforcen på Monteiros bil. Ingen downforce, ingen bremseevne. Og dermed var et sammenstød uundgåeligt. Monteiro var selvføl

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk