Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
7.7.2010
 Tvungen vægtfordeling i Formel 1?
 A-1 Ring ikke tilbage på Formel 1 kalenderen
 
6.7.2010
 Også Kovalainen bliver hos Lotus
 Gamle og nye Formel 1 baner spøger
 

Hop til top7.7.2010

Tvungen vægtfordeling i Formel 1?

Med ankomsten af en ny dækleverandør, melder et gammelkendt problem sig for deltagerne i Formel 1 klassen. Balanceproblemer og vægtfordeling. Mange mødte problemet da Bridgestone annoncerede ændringer i dimensionerne på fordækkene frem mod denne sæson. FOTA er tilsyneladende med på en fast vægtfordeling i bilerne.

Dårlig balance og måske grundet en forkert vægtfordeling i bilerne. Det er ofte det der angives som årsag til et knap så godt resultat. Og helt galt var det i de pre-seasons tests der blev foretaget efter at Bridgestone annoncerede ændringer i dimensionerne på fordækkene. Det problem ønsker FOTA at imødegå ved at indføre en fast vægtfordeling i bilerne når Pirelli overtager funktionen som dækleverandør til Formel 1 klassen fra og med næste sæson.

Flere teams havde alvorlige - og dyre - problemer med vægtfordelingsproblemet, da Bridgestone indførte nye dimensioner på fordækkene. Det blev meget dyrt for flere teams at skulle ændre bilerne for at kunne imødegå de problemer der opstod med indførslen af de mindre fordæk. Derfor har FOTA foreslået at man indfører en fast vægtfordeling i bilerne, angiveligt i procentfordelingen 46:54 procent. FOTA angiver årsagen værende som førnævnt og ved at indføre reglen nu, vil alle teams være ens stillede.

Ross Brawn som udover sin funktion hos Mercedes GP, også er teknisk chef for team-sammenslutningen FOTA siger blandt andet, at det vil være alt for tilfældigt at ramme den rigtige vægtfordeling rigtigt fra første færd. Det ønsker man hos FOTA at undgå.

PDL  


Hop til top
A-1 Ring ikke tilbage på Formel 1 kalenderen

A-1 Ring i Østrig har været væk fra kalenderen i en hel del år nu, og flere forsøg på at få banen tilbage på kalenderen er slået fejl. Trods det er ejeren af banen, Red Bull chefen, Dietrich Mateschitz, i fuld gang med en meget omfattende renovering af banen.

A-1 Ring kommer ikke tilbage på Formel 1 kalenderen trods det omfattende arbejde med at renovere banen og især faciliteterne på stedet. Så konsekvent er ejeren af banen, Dietrich Mateschitz. Siden han overtog banen efter det hidtil sidste kørte Grand Prix på banen i 2003, har rygterne ellers verseret i større eller mindre omfang.

De seneste rygter om en eventuel tilbagekomst opstod i forbindelse med det Europæiske Grand Prix i Valencia, hvor det rygtedes at Bernie Ecclestone godt kunne finde på at få A-1 Ring tilbage på kalenderen som erstatning for et af asiatiske Grand Prixer. Det afviser Dietrich Mateschitz dog på det kraftigste. Overfor især østrigske aviser, afviser Dietrich Mateschitz at talen er på et comeback for banen indenfor de næste år.

PDL  


 

Hop til top6.7.2010

Også Kovalainen bliver hos Lotus

I sidste uge meldte Jarno Trulli ud at han har til hensigt at forsætte hos Lotus Racing, og nu kommer nogenlunde samme udmelding fra teamets finske kører, Heikki Kovalainen. Han føler sig rigtig godt tilpas i teamet.

Det var i manges øjne et stort trin ned ad stien da Heikki Kovalainen af flere årsager måtte stoppe hos McLaren hvor han har kørt i to sæsoner, og i stedet fandt et sæde hos det genetablerede Lotus Racing. Sæsonen har ikke været alt for god for Heikki Kovalainen, men meget vigtigt for især ham selv er, at han finder sig rigtig godt tilpas i teamet.


Heikki Kovalainen
(Foto: Lotus Racing)

"Her hos Lotus føles alt meget bedre. Jeg har en meget større fornemmelse af at være i kontrol med tingene hos Lotus end i de seneste par sæsoner. Ved stort set hvert eneste Grand Prix, er jeg 100 % sikker på hvilket setup jeg vil bruge, og nu ved jeg at ingeniørerne forstår mig og tror på mig."

"Jeg bryder mig egentlig ikke om at beklage mig, men hvis den gang vidste hvad jeg ved nu, ville jeg have gjort mange ting en hel del anderledes."


Jarno Trulli
(Foto: Lotus Racing)

Lotus Racing forsætter dermed med det samme kørersetup som i år, og det er der en god grund til ifølge Mike Gascoyne.
"Vi har af forskellige årsager valgt at satse på to erfarne kørere fremfor andre muligheder. Går det helt galt i starten, som for eksempel en ulykke i forbindelse med starten, er det vigtigere for os at have to erfarne kørere til at søge uden om episoden fremfor en eller to uerfarne unge kørere der måske ikke har erfaringen."

Lotus Racing søger dermed i hvert fald på kørersiden at gøre erfaring gældende. Comeback året har ikke været specielt nemt for teamet, og i næste sæson skal teamet søge at gøre brug af deres nyindvundne erfaringer.

PDL  


Hop til top
Gamle og nye Formel 1 baner spøger

Magny Cours
Magny Cours var sidst på Formel 1 kalenderen i 2008, hvor de var vært for Frankrigs Grand Prix, og siden da har der ikke været kørt Formel 1 løb i Frankrig.
Men nu er der måske igen lys forude for den franske bane, som blev droppet af Bernie Ecclestone og Co. fordi den rent transport mæssigt lå temmelig dårligt.

Magny Cours banens ny chef Serge Saulnier oplyser at det snart vil være muligt at komme direkte til banen fra Paris, helt uden afbrydelser, så nu skal ideen om at få Formel 1 tilbage Frankrig bare markedsføres rigtigt!

Samtidig præciserer Serge Saulnier at man ikke ønsker et Fransk Grand Prix for enhver pris, prisen fra Bernie Ecclestone skal være 'rimelig', da man i lokalområdet samt fra arrangør side ikke er villige til at tabe flere millioner ?uro på projektet.

Magny Cours banen har desuden været nævnt som en mulig afløser hvis ikke Korea bliver i stand til at afholde det Formel 1 Grand Prix løb som de er blevet tildelt.
Med afholdelse af Formel 1 løb uafbrudt i perioden 1991 til 2008 har Magny Cours i alle tilfælde erfaring nok til eventuelt at træde til. hvid det viser sig nødvendigt.

Mallorca
Borgmesteren for Llucmajor området på Mallorca, Joan Jaume Mulet, holdt i forbindelse med Formel 1 løbet i Valancia møde med Bernie Ecclestone, om mulighederne for at få retten til at afholde Formel 1 Grand Prix løb.
Rygterne omkring utilfredshed'med arrangementet i Valencia har fået Joan Jaume Mulet til at komme frem med et forslag om at Mallorca overtager det - altså et Europæiske Grand Prix.

Joan Jaume Mulet har allerede taget kontakt til de to spanske arkitekter Mateo Palmer og Biel Arbona, med henblik på udarbejdelsen af 'Circuit of the Balearic Islands', derudover er Federico Gastaldi blevet tilknyttet projektet som forbindelsesled til Bernie Ecclestone, ligesom han fungerede for Argentina i 1990'erne for at bringe Formel 1 storten tilbage til Argentina.

Bliver 'Circuit of the Balearic Islands' en realitet, er det planen at banen skal ligge tæt ved lufthavnen i byen Palma.
Falder aftalen på plads, regner Joan Jaume Mulet med at banen står driftklar til 2013 sæsonen.

AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk