Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
9.7.2010
 Englands GP - 1. fri træning
 Bruno Senna ude i det Engelske Grand Prix
 ART Grand Prix trækker sig fra Formel 1
 
8.7.2010
 "Nyt" chassis til Mark Webber
 Måske flere GP´er i USA
 

Hop til top9.7.2010

Englands GP - 1. fri træning

Bruno Senna er i det engelske Grand Prix udskiftet med Sakon Yamamoto, men også andre steder er der kørere der er væk, dog kun til de fri træningssessioner som vi kender det. 1. fri træning startede på tør asfalt hvor temperaturen var 27 grader, mens luftens temperatur var på 21 grader.

Ganske som vanligt var der ikke den store aktivitet de første minutter. Det var stort set kun installationsomgange der blev kørt, og så skulle man lige snuse lidt til den baneændring der er lavet til denne sæson på Silverstone banen.

Vitantonio Liuzzi fra Force India teamet og Jarno Trulli fra Lotus Racing står over i denne session og lader i stedet henholdsvis Paul Di Resta og Fairuz Fauzy køre sessionen.

Vi skulle hen i nærheden af den sædvanlige halve time før første omgangstid blev noteret. Jenson Button i McLaren stod for denne. 1:35.580 lyder den på. Tiden kan dog ikke sammenlignes med andre tidligere tider, idet baneforløbet er ændret siden sidste sæson. Efter den første halve time af sessionen er det kun Fairuz Fauzy og Timo Glock der ikke har været ude på banen.

Nu begynder så småt at ske noget. Mark Webber piller 0,9 sek af Jenson Buttons tid. I alt 5 kørere har sat tider. Til gengæld er antallet af installationsomgange steget. Mark Webber gør forskellen mellem ham og Jenson Button større. Forskellen er nu på 1,675 sek.

Efter at halvdelen af sessionen er gået, har godt og vel halvdelen af feltet fået sat tider. Hurtigst er Nico Rosberg med tiden 1:33.622 efterfulgt af Mark Webber og Nico Hülkenberg henholdsvis 0,283 og 0,793 sek. efter.

Tiderne blev nu forbedret af de hidtil 15 kørere der nu har sat tider. Fauzy og Glock har endnu ikke været på banen.

Kort før den første time rundes er det Sebastian Vettel der har kørt hidtil hurtigste tid. Den lyder nu på 1:32.280. Vettel bliver efterfulgt af Robert Kubica og Nico Rosberg på de næste placeringer. Nu har både Timo Glock og Fairuz Fauzy fået kørt deres første installationsomgange.

Med et kvarter tilbage er det stadig Sebastian Vettel der er i front med tiden 1:32,280. Han bliver nu efterfulgt af Lewis Hamilton og Robert Kubica. Der er 8,442 sek. fra Sebastian Vettel til langsomste kører som pt. er Lucas Di Grassi.

Der skete ikke de store forandringer i toppen i de sidste minutter. Dog skal man hvis man er Ferrari fan, kigge noget ned ad listen for at finde teamets to kørere. Michael Schumacher imponerer stadig ikke og kan med nød og næppe akkurat holde sig i top 10.

Tiderne fra 1. fri træning:
Pos # Kører Team Tid Diff Omg
1 5 Sebastian Vettel RBR-Renault 1:32.280 22
2 2 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 1:32.614 0.334 16
3 11 Robert Kubica Renault 1:32.725 0.445 21
4 6 Mark Webber RBR-Renault 1:32.747 0.467 23
5 14 Adrian Sutil Force India-Mercedes 1:32.968 0.688 18
6 4 Nico Rosberg Mercedes GP 1:33.318 1.038 21
7 10 Nico Hulkenberg Williams-Cosworth 1:33.377 1.097 19
8 1 Jenson Button McLaren-Mercedes 1:33.519 1.239 20
9 3 Michael Schumacher Mercedes GP 1:33.955 1.675 18
10 9 Rubens Barrichello Williams-Cosworth 1:34.016 1.736 17
11 16 Sebastien Buemi STR-Ferrari 1:34.132 1.852 21
12 12 Vitaly Petrov Renault 1:34.365 2.085 22
13 8 Fernando Alonso Ferrari 1:34.490 2.210 20
14 15 Paul di Resta Force India-Mercedes 1:34.580 2.300 22
15 23 Kamui Kobayashi BMW Sauber-Ferrari 1:34.710 2.430 16
16 22 Pedro de la Rosa BMW Sauber-Ferrari 1:34.901 2.621 17
17 7 Felipe Massa Ferrari 1:35.037 2.757 21
18 17 Jaime Alguersuari STR-Ferrari 1:35.318 3.038 27
19 19 Heikki Kovalainen Lotus-Cosworth 1:36.747 4.467 16
20 24 Timo Glock Virgin-Cosworth 1:37.330 5.050 11
21 25 Lucas di Grassi Virgin-Cosworth 1:37.518 5.238 15
22 20 Karun Chandhok HRT-Cosworth 1:38.735 6.455 21
23 18 Fairuz Fauzy Lotus-Cosworth 1:39.510 7.230 11
24 21 Sakon Yamamoto HRT-Cosworth 1:39.673 7.393 27

PDL  


Hop til top
Bruno Senna ude i det Engelske Grand Prix

Det blev sidst på dagen i går meddelt fra HRT teamet, at man i det Engelske Grand Prix erstatter Bruno Senna med Sakon Yamamotor. Der blev i går ikke angivet nogen årsag til denne rokering. Det er ventet at der i løbet af formiddagen i dag kommer en officiel meddelelse fra teamet, der nærmere angiver årsagen.

Har Bruno Senna kørt sit sidste Formel 1 Grand Prix i denne omgang, eller vil HRT teamet give Sakon Yamamoto en chance for en større evaluering? Bruno Senna har ikke just imponeret hidtil i denne sæson, og teamet er snart nødt til at handle. Om det er årsagen til rokering som der endnu ikke er kommet nærmere enkeltheder frem, vides ikke.

Sakon Yamamoto har til gengæld en vis Grand Prix erfaring. Han har kørt 14 Grand Prixer for henholdsvis Super Aguri og for det Spyker teamet der nu hedder Force India. Sakon Yamamoto kom til HRT i april måned og har ved et par fredagstests vist god fart, og ikke mindst at være hurtigere end Bruno Senna.

Det forlyder dog at teamet vil tage en beslutning efter denne weekend om hvem der skal køre i Bruno Sennas racer i resten af sæsonen.

PDL  


Hop til top
ART Grand Prix trækker sig fra Formel 1

ART Grand Prix som deltager både i GP2, GP3 og i Formel 3 klasserne, har trukket sin ansøgning om deltagelse i Formel 1 i næste sæson tilbage. Man tør ikke satse teamets økonomi på en eventuel deltagelse. Det er vigtigere at bestå i fremtiden.

ART Grand Prix teamet var opsat på også at deltage i Formel 1 og havde derfor indsendt en ansøgning for at få adgang som et af de nye teams i næste sæson. Men efterfølgende har teamet vurderet at omkostningerne med at i det hele taget at få sat scenariet op, bliver langt større end forventet og i hvert fald så store at man ikke vil satse teamets fremtid på deltagelsen - ikke endnu.

Det er blandt andet den stadigt herskende usikre økonomi globalt der gør at man hos ART Grand Prix vurderer at den økonomiske risiko endnu er for høj. Derfor er har man trukket sin ansøgning tilbage.

Det er ikke kun teamet der vurderer risikoen for høj. Teamet kan måske nok skaffe den nødvendige økonomi til at få projektet startet op, men økonomien afhænger ligesom hos så mange andre deltagere af indtægten fra sponsorer. Teamets nuværende sponsorer har for så vidt udtrykt stor begejstring for at være med i deltagelsen, men disse er ligeså afhængige af økonomi som et team er, og det er denne iagttagelse hos teamets sponsorer, der gør at ART Grand Prix trækker sin ansøgning tilbage.

Den ene af teamets medejere, Nicolas Todt, siger at det i øjeblikket er for dyrt bare i etableringsomkostninger, og man vil pt. ikke satse hele butikken for at få adgang til det forjættede land. Nicolas Todt siger også at man dog ikke opgiver projektet, men udsætter det indtil videre.

Der er en plads ledig i feltet efter at US F1 ikke kom til start i år. Flere andre ansøgere har også lagt billet ind på pladsen, blandt andet nogen af de som ikke fik chancen i år.

PDL  


 

Hop til top8.7.2010

"Nyt" chassis til Mark Webber

Mark Webber kom ud for lidt af en flyvetur i forbindelse med det Europæiske Grand Prix. Teamet har vurderet at chassiset godt kan udbedres efter de skader det fik, men Mark Webber får ikke lov til at køre med det. I stedet bliver chassiset fuldstændig repereret og vil blive brugt som reserve chassis.

Det chassis som Mark Webber brugte i det Europæiske Grand Prix i Valencia, vil blive fuldstændig udbedret men det kommer ikke ud at køre igen, istedet får det status som reservechassis som en del af et af teamets reservebiler. Internt får det nu betegnelsen "chassis nr. 4."


Mark Webber får "nyt" chassis i det engelske Grand Prix
(Foto: Red Bull Getty Images)

Mark Webber får istedet et af Sebastien Vettels "gamle" chassiser. Dette chassis har nr. 3, og blev kasseret af Sebastien Vettel efter Grand Prixet i Monaco da han følte det ikke var godt nok. Der var adskillige problemer med det ifølge Sebastian Vettel, der dog vandt i Malaysia med netop dette chassis. Siden Monaco har man dog udbedret diverse fejl som Sebastian Vettel fandt, og nu får Mark Webber muligheden med dette chassis. Det engelske Grand Prix som køres i den kommende weekend vil vise om fejlene er blevet udbedret godt nok.

PDL  


Hop til top
Måske flere GP´er i USA

Bernie Ecclestone har for alvor vendt øjnene mod USA. Han har bekræftet flere fremkomne rygter om et Grand Prix mere i USA. Flere muligheder bliver undersøgt. Til gengæld afviser han flere andre rygter om flere Grand Prixer i Europa.

Et Grand Prix mere i USA? Det kan meget vel blive aktuelt. I hvert fald bekræfter Bernie Ecclestone at der bliver set på andre muligheder udover over den bekræftede kontrakt med et Grand Prix i Austin, Texas. Flere interessenter har foreslået muligheden for et Grand Prix i New Jersey, som ligger jord til en del af byen New York. Desuden er den til tider stærkt kritiserede banedesigner, Hermann Tilke, i netop i New Jersey for at se på en anden opstået mulighed. Bernie Ecclestone bekræfter at der indledende samtaler i gang. Han vil dog ikke love at samtalerne man er i gang med i øjeblikket, munder ud i en aftale.

Hvor mulighederne i USA igen bliver undersøgt, så er det til gengæld svært at få nye Grand Prixer igennem i Europa. A1-Ring har været nævnt flere gange på det seneste, men her afviser banens ejer, Red Bull chefen Dietrich Mateschitz, al kontakt kontakt med Bernie Ecclestone desangående.

Ferieøen Mallorca har også været fremme i skoene i de seneste ugers tid. Her mener man at man kan skabe en bedre og mere spændende bane end den landsmændene i Valencia har skabt på Valencias havnefront. Her er Bernie Ecclestone omend ikke uenig, så ihvertfald afvisende. Han mener ikke at der er grundlag for endnu en spansk bane, heller ikke som erstatning for Valencias bybane.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk