Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
10.7.2010
 Englands GP - 3. fri træning
 Konkurrenterne må vente på Sebastian Vettel
 Tidligere vindere på Silverstone
 Todt tror ikke på Texas GP
 
9.7.2010
 Englands GP - 1. fri træning
 Bruno Senna ude i det Engelske Grand Prix
 ART Grand Prix trækker sig fra Formel 1
 

Hop til top10.7.2010

Englands GP - 3. fri træning

Den 3. fri træning inden dagens kvalifikation er i gang. 22 grader i luften og 27 grader på asfalten hvilket er stort set samme betingelser som fredag formiddag ved den 1. fri træning. Vindforholdende er måske lidt bedre i lørdagens session på den meget åbne Silverstone bane.

Dagens tekst er den obligatoriske, alle triller et par installationsomgange. Der skulle gå et kvarter inden første tid blev sat og den stod Jarno Trulli for. Der er så også lidt at indhente idet at Jarno Trulli ikke fik kørt mere end 3 noterede omgange i fredagens 2. fri træning på grund af gearkasseproblemer. Jarno Trullis tid hedder 1:38.026.

Det var måske det der skulle til. Et par andre kørere kommer ud og sætter en tid - der alle er langsommere end Jarno Trullis indtil videre. Efter godt 20 minutter af sessionen, sætter Toro Rosso køreren Jaime Alguersuari en tid der bringer øverst på listen. Hurtigste tid er nu 1:34.369.

Nu er de andre kørere så småt ved at blive vækket. Næsten halvdelen af feltet er nu ude på banen, og med det samme bliver tiden trykket yderligere. Jenson Button er pt. hurtigst med tiden 1:32.854. Den bliver dog hurtigt ændret nu hvor flere og flere af kørerne indfinder sig. Første mand under 1:32 bliver Rubens Barrichello der i sin Williams racer kører 1:31.835.

Med den halve time passeret, er det Robert Kubica der hurtigst med tiden 1:31.818. Nu har alle sat en tid bortset fra Felipe Massa, Sebastian Vettel, Timo Glock og Fernando Alonso. Det bliver dog ret hurtigt ændret da Fernando Alonso sætter hurtigst tid med 1:31.351.

Trafikken omkring den halve er så som så idet mange faktisk kun kører få omgange og så i pit igen for at få foretaget yderligere justeringer med henblik på kvalifikationen i eftermiddag. Top 3 pt. hedder Alonso, Kubica og Barrichello.

Michael Schumacher befinder sig i øjeblikket på én 7. plads, Lewis Hamilton lige efter mens Felipe Massa har bevæget sig op på 10. pladsen. Sebastian Vettel er nu rykket frem på 2. pladsen 0,324 sek. efter Fernando Alonso. Og netop Fernando Alonso trykker tiden yderligere så hurtigste tid nu hedder 1:31.101.

Med et kvarter tilbage er der sket adskillige rokeringer, også i toppen. Top 3 hedder nu: Sebastian Vettel, Fernando Alonso og Felipe Massa.

Mark Webber har indtil videre ikke gjort meget opmærksom på sig selv i denne session, ligesom McLaren kørerne kun sporadisk har været i Top 10. Med 11 minutter tilbage er der stort set stilstand på banen. Kørerne er tilsyneladende i pit for at få foretaget de sidste justeringer inden de sidste omgange køres.

Ganske som ventet sker der en masse på banen de sidste minutter. Det er sidste chance for at få testet kvalifikations-setuppet, og evt. racesetup. Top 3 er stadig den samme med 4 minutter tilbage, men nu har Lewis Hamilton bevæget sig op på fjerdepladsen. Top 3 bliver dog ændret af Mark Webber der har sparet lidt på krudtet indtil nu. Dermed er det igen Red Bull Racing der er i front med Sebastian Vettel forrest. Hurtigste tid er også kommet under 1:31.

I de døende sekunder kører Mark Webber også en tid under 1:31 men mangler lige det sidste i at fange Sebastian Vettel. De sidste omgange omkring hvor tiden rinder ud bliver dog ødelagt, da sikkerhedsbilen kører på banen.

Tiderne fra 3. fri træning:
Pos # Kører Team Tid Diff Omg
1 5 Sebastian Vettel RBR-Renault 1:30.958 14
2 6 Mark Webber RBR-Renault 1:30.992 0.034 15
3 8 Fernando Alonso Ferrari 1:31.101 0.143 10
4 4 Nico Rosberg Mercedes GP 1:31.188 0.230 15
5 7 Felipe Massa Ferrari 1:31.240 0.282 16
6 11 Robert Kubica Renault 1:31.519 0.561 18
7 2 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 1:31.549 0.591 16
8 3 Michael Schumacher Mercedes GP 1:31.555 0.597 14
9 22 Pedro de la Rosa BMW Sauber-Ferrari 1:31.559 0.601 18
10 9 Rubens Barrichello Williams-Cosworth 1:31.581 0.623 16
11 12 Vitaly Petrov Renault 1:31.698 0.740 17
12 1 Jenson Button McLaren-Mercedes 1:31.703 0.745 16
13 10 Nico Hulkenberg Williams-Cosworth 1:31.867 0.909 17
14 23 Kamui Kobayashi BMW Sauber-Ferrari 1:31.947 0.989 16
15 14 Adrian Sutil Force India-Mercedes 1:31.994 1.036 13
16 16 Sebastien Buemi STR-Ferrari 1:32.235 1.277 18
17 17 Jaime Alguersuari STR-Ferrari 1:32.331 1.373 20
18 15 Vitantonio Liuzzi Force India-Mercedes 1:32.723 1.765 18
19 19 Heikki Kovalainen Lotus-Cosworth 1:34.339 3.381 20
20 25 Lucas di Grassi Virgin-Cosworth 1:35.479 4.521 17
21 18 Jarno Trulli Lotus-Cosworth 1:36.098 5.140 11
22 20 Karun Chandhok HRT-Cosworth 1:36.286 5.328 16
23 24 Timo Glock Virgin-Cosworth 1:36.640 5.682 6
24 21 Sakon Yamamoto HRT-Cosworth 1:37.178 6.220 18

PDL  


Hop til top
Konkurrenterne må vente på Sebastian Vettel

Måske ikke helt rigtig, men alligevel. I hvert fald ser det ud til at Red Bull Racings konkurrenter må vente på Sebastian Vettel. Red Bull Racing ønsker ikke sådan uden videre at afgive Sebastian Vettel til et konkurrende team, så derfor er man interesseret i en flerårig kontrakt med den unge tysker.

Red Bull Racing vil angiveligt trække den ene af deres kørere med i mødelokalet i denne weekend, og forsøge at få lavet en kontrakt forlængelse med den unge tysker. Man har for nyeligt overstået kontraktforhandlingerne med Mark Webber, så han er et år mere hos teamet. Men hvad med Sebastien Vettel?


Fremtiden bliver overvejet
(Foto: Red Bull Media)

Jo, man er så begejstrede for Vettel at man ønsker en flerårig kontrakt - rygter vil vide at en 4-årig kontrakt kan være på tale - for at beholde tyskeren i teamet. Ingen er vel i tvivl om tyskerens potentiale, omend at han været ramt af flere defekter i år. Red Bull Racing ønsker derfor at beholde ham i teamet, fremfor at han skal køre for de stærkeste af konkurrenterne. Både McLaren, Mercedes og Ferrari har udtrykt flere gange at Sebastian Vettel er på listen over deres foretrukne kørere i fremtiden.

Teamchef Christian Horner har til flere medier spøgt lidt med de igangværende kontraktforhandlinger og har blandt andet sagt at man ønsker en kontrakt med Sebastian Vettel der udløber i 2028. Så vil Sebastian Vettel være på samme alder som landsmanden Michael Schumacher er i dag. Pointen er selvfølgelig at ingen af de konkurrerende teams i de næste sæsoner skal have gavn af Sebastian Vettel.

PDL  


Hop til top
Tidligere vindere på Silverstone

Når Formel 1 deltagerne i eftermiddag kører ud på Silverstone banen i Englands Grand Prix, bliver det på en ombygget Silverstone bane, som ingen af dem tidligere har kørt på. Tilgengæld tæller Formel 1 feltet hele 5 tidligere vindere af Englands Grand Prix på netop denne bane. Bland dem er Michael Schumacher den mest vindende med tre sejre (1998, 2002 og 2004).

Udover Michael Schumacher deltager også tre af de fire sidste vindere af løbet:
Fernando Alonso (2006), Lewis Hamilton (2008) samt Sebastian Vettel (2009).

Den sidste af de nuværende Formel 1 kørere der har vundet på Silverstone er Rubens Barrichello (2003).

Kigger man helt tilbage til 1950 hvor det første Formel 1 Grand Prix løb blev kørt på Silverstone, kan man konstaterer at den mest vindende kører til dato er Alain Prost med 5 sejre, samt at Ferrari teamet er det team der har vundet flest gange, de har hele 12 af de 43 mulige sejre.
Så selv om Michael Schumacher, lidt usandsynligt, skulle vinde dagens Engelske Grand Prix, vil han altså ikke kunne nå op til Alain Prost's rekord for flest Formel 1 sejre på Silverstone.

Tidligere vindere:
År Kører Team / Motor
2009 Sebastian Vettel Red Bull-Renault
2008 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes
2007 Kimi Räikkönen Ferrari
2006 Fernando Alonso Renault
2005 Juan Pablo Montoya McLaren-Mercedes
2004 Michael Schumacher Ferrari
2003 Rubens Barrichello Ferrari
2002 Michael Schumacher Ferrari
2001 Mika Häkkinen McLaren-Mercedes
2000 David Coulthard McLaren-Mercedes
1999 David Coulthard McLaren-Mercedes
1998 Michael Schumacher Ferrari
1997 Jacques Villeneuve Williams-Renault
1996 Jacques Villeneuve Williams-Renault
1995 Johnny Herbert Benetton-Renault
1994 Damon Hill Williams-Renault
1993 Alain Prost Williams-Renault
1992 Nigel Mansell Williams-Renault
1991 Nigel Mansell Williams-Renault
1990 Alain Prost Ferrari
1989 Alain Prost McLaren-Honda
1988 Ayrton Senna McLaren-Honda
1987 Nigel Mansell Williams-Honda
1985 Alain Prost McLaren-TAG
1983 Alain Prost Renault
1981 John Watson McLaren-Ford
1979 Clay Regazzoni Williams-Ford
1977 James Hunt McLaren-Ford
1975 Emerson Fittipaldi McLaren-Ford
1973 Peter Revson McLaren-Ford
1971 Jackie Stewart Tyrrell-Ford
1969 Jackie Stewart Matra-Ford
1967 Jim Clark Lotus-Ford
1965 Jim Clark Lotus-Climax
1963 Jim Clark Lotus-Climax
1960 Jack Brabham Cooper-Climax
1958 Peter Collins Ferrari
1956 Juan Manuel Fangio Ferrari
1954 José Froilan González Ferrari
1953 Alberto Ascari Ferrari
1952 Alberto Ascari Ferrari
1951 José Froilan González Ferrari
1950 Giuseppe Farina Alfa Romeo

AN  


Hop til top
Todt tror ikke på Texas GP

Selv om Formel 1 Supremo'en Bernie Ecclestone har underskrevet en 10 årig kontrakt omkring afholdelse af Formel 1 Grand Prix løb i Texas, føler FIA's nye præsident Jean Todt sig på ingen måde overbevist om projektets bæredygtighed. Og måske er også Bernie Ecclestone begyndt at tvivle lidt på projektet nu!

Siden kontrakten blev underskrevet for et par måneder siden, har Bernie Ecclestone igen været i kontakt med arrangør gruppen for Texas Grand Prix, hvor han har på lagt dem 'straf' hvis ikke de lever fuldt op til kontrakten, samt overholder alle tidsfrister.

Texas Grand Prix er planlagt til at blive afholdt på en helt ny racerbane, og første Formel 1 løb skal i følge planen afholdes i 2012.

Yderligere tvivl er sået omkring projektet i Texas ved at Bernie Ecclestone igen er begyndt at arbejde på et Formel 1 løb i eller omkring New York.

FIA Præsident Jean Todt betegner da også Texas Grand Prix son 'kun et projekt':
"På nuværende tidspunkt er det kun et projekt, og jeg tror ikke der kommer til at ske noget der næste år!"

AN  


 

Hop til top9.7.2010

Englands GP - 1. fri træning

Bruno Senna er i det engelske Grand Prix udskiftet med Sakon Yamamoto, men også andre steder er der kørere der er væk, dog kun til de fri træningssessioner som vi kender det. 1. fri træning startede på tør asfalt hvor temperaturen var 27 grader, mens luftens temperatur var på 21 grader.

Ganske som vanligt var der ikke den store aktivitet de første minutter. Det var stort set kun installationsomgange der blev kørt, og så skulle man lige snuse lidt til den baneændring der er lavet til denne sæson på Silverstone banen.

Vitantonio Liuzzi fra Force India teamet og Jarno Trulli fra Lotus Racing står over i denne session og lader i stedet henholdsvis Paul Di Resta og Fairuz Fauzy køre sessionen.

Vi skulle hen i nærheden af den sædvanlige halve time før første omgangstid blev noteret. Jenson Button i McLaren stod for denne. 1:35.580 lyder den på. Tiden kan dog ikke sammenlignes med andre tidligere tider, idet baneforløbet er ændret siden sidste sæson. Efter den første halve time af sessionen er det kun Fairuz Fauzy og Timo Glock der ikke har været ude på banen.

Nu begynder så småt at ske noget. Mark Webber piller 0,9 sek af Jenson Buttons tid. I alt 5 kørere har sat tider. Til gengæld er antallet af installationsomgange steget. Mark Webber gør forskellen mellem ham og Jenson Button større. Forskellen er nu på 1,675 sek.

Efter at halvdelen af sessionen er gået, har godt og vel halvdelen af feltet fået sat tider. Hurtigst er Nico Rosberg med tiden 1:33.622 efterfulgt af Mark Webber og Nico Hülkenberg henholdsvis 0,283 og 0,793 sek. efter.

Tiderne blev nu forbedret af de hidtil 15 kørere der nu har sat tider. Fauzy og Glock har endnu ikke været på banen.

Kort før den første time rundes er det Sebastian Vettel der har kørt hidtil hurtigste tid. Den lyder nu på 1:32.280. Vettel bliver efterfulgt af Robert Kubica og Nico Rosberg på de næste placeringer. Nu har både Timo Glock og Fairuz Fauzy fået kørt deres første installationsomgange.

Med et kvarter tilbage er det stadig Sebastian Vettel der er i front med tiden 1:32,280. Han bliver nu efterfulgt af Lewis Hamilton og Robert Kubica. Der er 8,442 sek. fra Sebastian Vettel til langsomste kører som pt. er Lucas Di Grassi.

Der skete ikke de store forandringer i toppen i de sidste minutter. Dog skal man hvis man er Ferrari fan, kigge noget ned ad listen for at finde teamets to kørere. Michael Schumacher imponerer stadig ikke og kan med nød og næppe akkurat holde sig i top 10.

Tiderne fra 1. fri træning:
Pos # Kører Team Tid Diff Omg
1 5 Sebastian Vettel RBR-Renault 1:32.280 22
2 2 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 1:32.614 0.334 16
3 11 Robert Kubica Renault 1:32.725 0.445 21
4 6 Mark Webber RBR-Renault 1:32.747 0.467 23
5 14 Adrian Sutil Force India-Mercedes 1:32.968 0.688 18
6 4 Nico Rosberg Mercedes GP 1:33.318 1.038 21
7 10 Nico Hulkenberg Williams-Cosworth 1:33.377 1.097 19
8 1 Jenson Button McLaren-Mercedes 1:33.519 1.239 20
9 3 Michael Schumacher Mercedes GP 1:33.955 1.675 18
10 9 Rubens Barrichello Williams-Cosworth 1:34.016 1.736 17
11 16 Sebastien Buemi STR-Ferrari 1:34.132 1.852 21
12 12 Vitaly Petrov Renault 1:34.365 2.085 22
13 8 Fernando Alonso Ferrari 1:34.490 2.210 20
14 15 Paul di Resta Force India-Mercedes 1:34.580 2.300 22
15 23 Kamui Kobayashi BMW Sauber-Ferrari 1:34.710 2.430 16
16 22 Pedro de la Rosa BMW Sauber-Ferrari 1:34.901 2.621 17
17 7 Felipe Massa Ferrari 1:35.037 2.757 21
18 17 Jaime Alguersuari STR-Ferrari 1:35.318 3.038 27
19 19 Heikki Kovalainen Lotus-Cosworth 1:36.747 4.467 16
20 24 Timo Glock Virgin-Cosworth 1:37.330 5.050 11
21 25 Lucas di Grassi Virgin-Cosworth 1:37.518 5.238 15
22 20 Karun Chandhok HRT-Cosworth 1:38.735 6.455 21
23 18 Fairuz Fauzy Lotus-Cosworth 1:39.510 7.230 11
24 21 Sakon Yamamoto HRT-Cosworth 1:39.673 7.393 27

PDL  


Hop til top
Bruno Senna ude i det Engelske Grand Prix

Det blev sidst på dagen i går meddelt fra HRT teamet, at man i det Engelske Grand Prix erstatter Bruno Senna med Sakon Yamamotor. Der blev i går ikke angivet nogen årsag til denne rokering. Det er ventet at der i løbet af formiddagen i dag kommer en officiel meddelelse fra teamet, der nærmere angiver årsagen.

Har Bruno Senna kørt sit sidste Formel 1 Grand Prix i denne omgang, eller vil HRT teamet give Sakon Yamamoto en chance for en større evaluering? Bruno Senna har ikke just imponeret hidtil i denne sæson, og teamet er snart nødt til at handle. Om det er årsagen til rokering som der endnu ikke er kommet nærmere enkeltheder frem, vides ikke.

Sakon Yamamoto har til gengæld en vis Grand Prix erfaring. Han har kørt 14 Grand Prixer for henholdsvis Super Aguri og for det Spyker teamet der nu hedder Force India. Sakon Yamamoto kom til HRT i april måned og har ved et par fredagstests vist god fart, og ikke mindst at være hurtigere end Bruno Senna.

Det forlyder dog at teamet vil tage en beslutning efter denne weekend om hvem der skal køre i Bruno Sennas racer i resten af sæsonen.

PDL  


Hop til top
ART Grand Prix trækker sig fra Formel 1

ART Grand Prix som deltager både i GP2, GP3 og i Formel 3 klasserne, har trukket sin ansøgning om deltagelse i Formel 1 i næste sæson tilbage. Man tør ikke satse teamets økonomi på en eventuel deltagelse. Det er vigtigere at bestå i fremtiden.

ART Grand Prix teamet var opsat på også at deltage i Formel 1 og havde derfor indsendt en ansøgning for at få adgang som et af de nye teams i næste sæson. Men efterfølgende har teamet vurderet at omkostningerne med at i det hele taget at få sat scenariet op, bliver langt større end forventet og i hvert fald så store at man ikke vil satse teamets fremtid på deltagelsen - ikke endnu.

Det er blandt andet den stadigt herskende usikre økonomi globalt der gør at man hos ART Grand Prix vurderer at den økonomiske risiko endnu er for høj. Derfor er har man trukket sin ansøgning tilbage.

Det er ikke kun teamet der vurderer risikoen for høj. Teamet kan måske nok skaffe den nødvendige økonomi til at få projektet startet op, men økonomien afhænger ligesom hos så mange andre deltagere af indtægten fra sponsorer. Teamets nuværende sponsorer har for så vidt udtrykt stor begejstring for at være med i deltagelsen, men disse er ligeså afhængige af økonomi som et team er, og det er denne iagttagelse hos teamets sponsorer, der gør at ART Grand Prix trækker sin ansøgning tilbage.

Den ene af teamets medejere, Nicolas Todt, siger at det i øjeblikket er for dyrt bare i etableringsomkostninger, og man vil pt. ikke satse hele butikken for at få adgang til det forjættede land. Nicolas Todt siger også at man dog ikke opgiver projektet, men udsætter det indtil videre.

Der er en plads ledig i feltet efter at US F1 ikke kom til start i år. Flere andre ansøgere har også lagt billet ind på pladsen, blandt andet nogen af de som ikke fik chancen i år.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk