Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
16.7.2010
 PDL
 Raikkonen og Kubica sammen hos Renault?
 
15.7.2010
 Formel 1 til Sydafrika?
 Williams forsætter med Cosworth motorer
 

Hop til top16.7.2010

PDL

PDL
PDL  


Hop til top
Raikkonen og Kubica sammen hos Renault?

Lige siden Kimi Raikkonen stoppede i Formel 1, har rygterne svirret om hvornår han vil vende tilbage. Disse rygter har fået ny grobund efter at det er kommet frem at Mercedes GP chefen Norbert Haug, har været på besøg hos Kimi Raikkonen. Tilsyneladende er der flere teams der gerne ser Kimi Raikkonen tilbage i Formel 1 hos lige netop dem.

Angiveligt evaluerer Kimi Raikkonen på hans forsatte karriere. Efter afskeden med Ferrari, har han kørt i Citroens junior team i WRC. Trods rigtig god kørsel, har han også været ramt af forskellige uheld som har sat ham ud af klassementet ved flere lejligheder. Ingen er dog i tvivl om hans talent, heller ikke i rallysporten.

2010 var oprindeligt planlagt som et sabbatår fra Formel 1, hvilket jo ikke hindrer aktiviteter i en anden klasse, men efterhånden som 2010 er gået, så stiger interessen for Kimi Raikkonen igen på flere niveauer. Silly Season er især i Formel 1 blevet længere og længere, og Kimi Raikkonen har da også været nævnt adskillige gange i år. Angiveligt er 3 teams indtil videre interesseret i at få finnens underskrift. Det drejer sig tilsyneladende om Renault, Mercedes GP og Red Bull Racing.


Vender Kimi Raikkonen tilbage til Formel 1, og i hvilket team?
(Foto: Ferrari media)

Det er dog ikke særlig sandsynligt at det bliver Red Bull Racing. De har inden for de seneste uger forlænget med begge deres kørere. Så er der Renault og Mercedes GP tilbage. Renault har forlænget med Robert Kubica, mens der er endnu ikke er lavet kontrakt om en plads i teamets anden bil. Meget tyder på at Vitaly Petrov mister sit sæde efter denne sæson.

Mercedes GP er en anden interessant mulighed. Godt nok huserer Nico Rosberg og Michael Schumacher som kørere her, men spørgsmålet er om sidstnævnte er i teamet som kører i næste sæson. Selv har Michael Schumacher at han har en kontrakt med Mercedes GP der løber i 3 år, men hvilke klausuler og optioner gælder her? Jackie Stewart blandt flere, har indirekte anbefalet Michael Schumacher at stoppe.


Eller får rallysporten en ny chance?
(Foto: Citroen Press)

Dertil kommer at Norbert Haug hele tiden har været i kontakt med Kimi Raikkonen og som også har bekræftet at han fornyligt har besøgt Kimi Raikkonen. I sidste sæson var McLaren endvidere interesseret i at sikre sig Kimi Raikkonen, her blev det i stedet Jenson Button der sikrede sig et sæde. Martin Whitmarsh anbefaler dog Kimi Raikkonen på det kraftigste. Han har dog kørere på kontrakt, men vil ikke tøve med at få Kimi Raikkonen tilbage i McLaren teamet, når tingene flasker sig.

Skal man tro diverse rygter og iagttagelser, må det være op til Mercedes GP og Renault som de umiddelbare løsninger, at få et puslespil til at gå op for at sikre sig Kimi Raikkonen. Renault har det nok nemmest, men kan de skaffe pengene? Ellers bliver det måske juristerne der skal finde vej til et team for Kimi Raikkonen, hvis han ellers selv vil.

PDL  


 

Hop til top15.7.2010

Formel 1 til Sydafrika?

Bernie Ecclestone har travlt i disse uger. Ud over at forhandle med amerikanerne om flere GP'er, så er der stadig nye lande og baner der byder sig til, så aftalekalenderen er i fuld gang. Et par af de uafklarede spørgsmål er Rusland og Sydafrika.

Rusland vil gerne på Formel 1 kalenderen og det er man også interesseret i i Sydafrika. Med hensyn til Rusland er det for så vidt på plads, undtagen lige hvor man skal køre. Det er åbenbart et af de største problem i landet mod øst. Man ved ikke eller kan ikke blive enige om hvor et Formel 1 Grand Prix skal placeres.

Derudover har Bernie Ecclestone i flere etaper også talt med repræsentanter fra Sydafrika. Landet er tilsyneladende ved at blive en magnet når det gælder store sportsarrangementer. For nogen år siden ansøgte man om at blive OL vært, men fik afslag. Efter et vellykket arrangement af det netop overståede VM fodbold, så prøver man igen at ansøge om OL.

Også Formel 1 har stor interesse i landet. Der blev kørt Formel 1 i landet fra 1962 hvor de første Grand Prixer blev kørt på Prince George banen inden man skiftede til den noget mere kendte Kyalami bane, som efter det sidst kørte Grand Prix i Sydafrika i 1993, i flere år derefter var en yndet testbane for flere teams i vinterperioden. Blandt andet Williams teamet brugte banen i flere år.

Arrangørerne har flere gange talt med Bernie Ecclestone om en tilbagekomst. Og Bernie Ecclestone er absolut ikke afvisende. Han vil gerne have både Rusland og Sydafrika med på kalenderen. Man kan så også sige at så lever man op til seriens navn - et verdensmesterskab. Så er alle kontinenter i og for sig med på kalenderen.

Der er dog ikke noget på plads med hensyn til Sydafrika. Men man er kommet så langt at en eventuel ny bane bør placeres i nærheden af Cape Town. Det hænger selvfølgelig sammen med at man har en stor del af infrastrukturen på plads efter fodbold VM. Der tales om en rigtig Grand Prix bane og altså ikke en gadebane som visse medier mener det bliver. Bernie Ecclestone siger dog også at det tidligst bliver om 3 år at Sydafrika kommer med. Der er endnu mange detaljer der ikke er på plads.

PDL  


Hop til top
Williams forsætter med Cosworth motorer

Selvom adskillige rygter har antydet et skifte, så bekræfter Williams teamet at man forsætter med Cosworth motorer også i næste sæson. Williams har ifølge adskillige rygter været i forbindelse med Renault som man tidligere har haft et succesrigt samarbejde med.

Williams teamet har én 3 årig kontrakt med Cosworth om levering af motorer til teamet. Ifølge adskillige rygter har teamet tilsyneladende talt med Renault om en aftale. Williams bekræfter dog at teamet også i næste sæson vil anvende motorerne fra Cosworth. Hvorvidt der er klausuler og/eller options indbygget i kontrakten mellem de to vides ikke.


(Foto: Williams Media)

Williams teamet lægger dog ikke skjul på at den bedste løsning for et uafhængigt team, vil være at få motorer fra en af de store fabrikker. Teamet har med stor succes tidligere anvendt Renaults motorer, enten i form af Renault eller med navnet Megachrome på ventildækslerne. Også BMW, Honda og Toyota har tidligere leveret motorer til teamet.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk