Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
24.7.2010
 Tysklands GP - kvalifikation
 Tysklands GP - 3. fri træning
 Monacos Grand Prix ikke ude, men...
 
23.7.2010
 Nyt partnerskab på vej i Formel 1
 Tysklands GP - tidligere vindere på Hockenheim
 

Hop til top24.7.2010

Tysklands GP - kvalifikation

Kvalifikation forud for morgendagens Grand Prix på Hockenheim banen, indeholdt både dramatik og spænding. Dramatikken opstod i Q1 da Vitantonio Liuzzi i sin Force India racer kom på den forkerte side af kerbkanten, hvor der stadig var vådt, og hvorefter bilen kom i spin og bragede ind i pitmuren. Heldigvis skete der kun materiel skade.
I Q3 var der spænding på om pole, da Sebastian Vettel og Fernando skulle finde ud om placeringerne.

Q1 havde dramatikken, Q2 havde elementet hvor en tysker slog den anden ud, og Q3 havde den tætteste afgørelse i mands minde. Det var i korte træk sådan kvalifikationen forløb på Hockenheim.

Q1 var kun 4,5 minut gammel da der kom rødt flag. Vitantonio Liuzzi kom ud over kerbkanten med bilen i udgangen af sidste sving. Det skulle han ikke have gjort, da der stadig var temmelig fugtig der. Han var allerede på gassen med det resultat at bilen spandt rundt, forsatte tværs og banen og ramlede ind i den første del af pitmuren, hvor der ingen sikring er. Liuzzi var uskadt, men kom selvfølgelig til det obligatoriske lægetjek. Bortset fra noget ømhed, led han ingen skade. Derimod er der overarbejde til mekanikerne der skal genopbygge bilen.

Ud af Q1 røg de forventede langsomste teams. I Q2 afgjorde en forskel på kun 8/1000 sekund at det var Michael Schumacher der ikke kunne forsætte til Q3. De 2 x gange Nico var begge hurtigere end den tidligere verdensmester som faktisk får sin dårligste startplacering nogensinde i et tysk Grand Prix.

Q3 blev afgjort i de absolut sidste sekunder og med den næsten mindst mulige margin. Fernando Alonso havde tidligere sat en ganske god tid, men efter at alle havde været inde til det sidste dækskifte, skulle det hele afgøres. Det startede med at Sebastian Vettel satte sin absolut hurtigste tid, men lige efter kørte de to Ferrari biler ud. De var inden da rykket en anelse ned ad listen efter at konkurrenterne havde sat deres hurtigste tider. Men deres indbyrdes parløb gav næsten det forventede resultat, men også kun næsten.

Da de kørte over målstregen for sidste gang, var det med en minimal margin til Sebastian Vettel. Tyskeren sikrede sig pole med en forskel til Fernando Alonso på kun 2/1000 sekund og med et halvt sekund til Felipe Massa. Sebastian Vettels teamkollega blev nr. 4.

Begge Williams biler opnåede at komme med i Q3 og er dermed det af de Cosworth motoriserede teams, der har klaret sig bedst. Både i dagens kvalifikation, men også generelt henover sæsonen. Nedtur for di Grassi der ikke fik noteret nogen tid, grundet gearkasse-problemer. Adrian Sutil får en deklassering på 5 placeringer grundet gearkasseskift.

Resultatet af kvalifikationen:
Pos # Kører Team Q1 Q2 Q3 Omg
1 5 Sebastian Vettel RBR-Renault 1:15.152 1:14.249 1:13.791 22
2 8 Fernando Alonso Ferrari 1:14.808 1:14.081 1:13.793 22
3 7 Felipe Massa Ferrari 1:15.216 1:14.478 1:14.290 24
4 6 Mark Webber RBR-Renault 1:15.334 1:14.340 1:14.347 25
5 1 Jenson Button McLaren-Mercedes 1:15.823 1:14.716 1:14.427 23
6 2 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 1:15.505 1:14.488 1:14.566 20
7 11 Robert Kubica Renault 1:15.736 1:14.835 1:15.079 23
8 9 Rubens Barrichello Williams-Cosworth 1:16.398 1:14.698 1:15.109 25
9 4 Nico Rosberg Mercedes GP 1:16.178 1:15.018 1:15.179 25
10 10 Nico Hulkenberg Williams-Cosworth 1:16.387 1:14.943 1:15.339 22
11 3 Michael Schumacher Mercedes GP 1:16.084 1:15.026 18
12 23 Kamui Kobayashi BMW Sauber-Ferrari 1:15.951 1:15.084 12
13 12 Vitaly Petrov Renault 1:16.521 1:15.307 17
14 14 Adrian Sutil Force India-Mercedes 1:16.220 1:15.467 16
15 22 Pedro de la Rosa BMW Sauber-Ferrari 1:16.450 1:15.550 11
16 17 Jaime Alguersuari STR-Ferrari 1:16.664 1:15.588 14
17 16 Sebastien Buemi STR-Ferrari 1:16.029 1:15.974 15
18 18 Jarno Trulli Lotus-Cosworth 1:17.583 12
19 19 Heikki Kovalainen Lotus-Cosworth 1:18.300 11
20 24 Timo Glock Virgin-Cosworth 1:18.343 6
21 21 Bruno Senna HRT-Cosworth 1:18.592 10
22 15 Vitantonio Liuzzi Force India-Mercedes 1:18.952 3
23 20 Sakon Yamamoto HRT-Cosworth 1:19.844 11
24 25 Lucas di Grassi Virgin-Cosworth Ingen tid 1

PDL  


Hop til top
Tysklands GP - 3. fri træning

Dagens fri træning på Hockenheim banen for Formel 1 kørerne forud for Tysklands Grand Prix blev afviklet i let regnvejr, på en banen der ikke rigtig nåede at tørre op på noget tidspunkt. Red Bull køreren Sebastian Vettel viste sig som hurtigste mand under de tricky forhold, den eneste som bare tilnærmelsesvis kunne true ham var Ferrari køreren Fernando Alonso der var 0,284 sekund langsommere.

Vettels forspring ned til kørerne på 3., 4. og 5. pladserne var på hele 0,6 0,7 og 0,9 sekund, alle de øvrige kørere var mere end et sekund efter den hurtige Red Bull kører.

Tiderne fra 3. fri træning:
Plac.KørerTeamTidOmg.
1Sebastian VettelRed Bull1:15,10318
2Fernando AlonsoFerrari1:15,38721
3Mark WebberRed Bull1:15,70816
4Felipe MassaFerrari1:15,85420
5Nico RosbergMercedes GP1:16,04620
6Lewis HamiltonMcLaren1:16,20713
7Michael SchumacherMercedes GP1:16,47316
8Rubens BarrichelloWilliams1:16,48123
9Robert KubicaRenault1:16,64620
10Nicolas HülkenbergWilliams1:16,74317
11Kamui KobayashiSauber1:16,88219
12Sebastian BuemiToro Rosso1:16,99021
13Jenson ButtonMcLaren1:17,03715
14Vitaly PetrovRenault1:17,14820
15Pedro de la RosaSauber1:17,22019
16Jaime AlguersuariToro Rosso1:17,34121
17Vitantonio LiuzziForce India1:17,53822
18Heikki KovalainenLotus1:19,19311
19Jarno TrulliLotus1:19,60710
20Bruno SennaHispania1:20,5339
21Sakon YamamotoHispania1:21,53814
22Luca de GrassiVirgin1:23,44410
23Timo GlockVirgin1:23,8737
24Adrian SutilForce Indiano time2

AN  


Hop til top
Monacos Grand Prix ikke ude, men...

Bernie Ecclestones planer om at droppe et eller flere af de europæiske Formel 1 Grand Prixer til fordel for flere uden for Europa, har været meget debatteret. Et af de omtalte Grand Prixer, det i Monaco, er tilsyneladende en kandidat til at ryge.
Bernie Ecclestone siger dog at det sandsynligvis ikke ryger ud, men bliver nødt til at betale mere for at være med.

Et Grand Prix som er enten elsket eller hadet, er Monacos Grand Prix. Pr. tradition er løbet med på Formel 1 kalenderen, men mange synes efterhånden at Grand Prixet byder på mindre og mindre race. Et af debatpunkterne er overhalingsmuligheder, som vel nærmest er ikke-eksisterende. Den sportslige værdi er ikke ret stor. Grand Prixet er dog altid garanti for et stort opbud af prominente og celebre gæster fra hele verdenen og hører vel egentlig til på kalenderen. Men hvem ved hvad disse personligheder kan bidrage med til Formel 1 sporten?

Bernie Ecclestone er kommet i det negative søgelys for sine holdninger og udtalelser igen. Især efter at Monaco er blevet nævnt med en mulig exit fra Formel 1 kalenderen. Men hvad siger arrangørerne selv til den meget omtale? Jo, de har valgt at meddele at man forhandler med Bernie Ecclestone men også at man ikke vel udtale sig yderligere før der forelægger et resultat af forhandlingerne.

Automobilklubben i Monaco som er arrangører af Formel 1 Grand Prixet, ryger dermed ikke med på den mediestorm som er rejst. Dermed går de heller ikke med på den for Bernie Ecclestone sædvanlige taktik i medierne for at stresse forhandlingsforløbet. Det værste scenarie for Monaco vil uanset Automobilklubbens holdning udadtil, være at man ikke forsætter på kalenderen på fast basis. Vil Automobilklubben og Monaco miste det kæmpe fasionable show som løber af stabelen i forbindelse med Grand Prixet?

FIA, som ikke har blander sig i FOAs/Bernie Ecclestones forretninger, har via løbsrotationen i World Rallye Championship, allerede haft Rally Monte Carlo ude af WRC kalenderen et par gange. At der så køres rally i fyrstendømmet alligevel er helt anden sag. Det er dog ikke helt på niveau med det som FIA WRC kan præstere og tiltrække.

Bernie Ecclestone vil gerne have flere penge ud af arrangørerne af Formel 1 Grand Prixet i Monaco, men er de interesseret i det? En masse kommercielle overvejelser skal granskes i den kommende tid, og forhandles med supremo Bernie Ecclestone.

PDL  


 

Hop til top23.7.2010

Nyt partnerskab på vej i Formel 1

Flere internetsider beretter om et nyt samarbejde, hvor det økonomisk og sportsligt trængte Hispania Racing Team og Toyota skal samarbejde. I hvert fald på den tekniske side. Hispania Racing Team har for længst afbrudt samarbejdet med Dallara, der har bygget chassiset til denne sæson. Og nu mangler der tilsyneladende kun en pose penge, før kontrakten bliver underskrevet.

Dallara røg ud på grund af diverse kontraktbrud, og tilsyneladende andre ting som offentligheden ikke er gjort bekendt med. Det har tvunget HRT til at se sig om efter en anden leverandør. Det viser sig at man har forhandlet med Toyota gennem længere tid, og at man tilsyneladende kun skal finde de sidste penge før en kontrakt kan underskrives.


Kommer HRT med Toyota bil i næste sæson?
(Foto: Hispania F1)

HRT teamet er i den situation samtidigt med at man ikke har en ny bil på tegnebrættet til 2011 sæsonen, at man ikke nogen egentligt ingeniør afdeling, ligesom der heller ikke er nogen decideret teknisk ledelse. Geoff Willis er der godt nok, men han er "kun" tilknyttet som konsulent i øjeblikket. Det har fået teamet til at se sig om efter en samarbejdspartner, og her er valget faldet på Toyota, som tilsyneladende er klar til et samarbejde. Toyota har arbejdstegningerne til en 2010 racer liggende, samt det kontraktlige ansatte personale. Toyota teamets TF110 racer blev aldrig bygget, da Toyota ledelsen valgte at trække teamet fra Formel 1.

Toyota er set have annoncer i diverse motorsportsmagasiner hvor man søger kvalificeret personale, så noget må være i gang i Köln. Og sammen med faciliteterne i Köln er det for så vidt en perfekt samarbejdspartner for HRT. Nu mangler kun pengene.

PDL  


Hop til top
Tysklands GP - tidligere vindere på Hockenheim

Tysklands Grand Prix har været på Formel 1 kalenderen næsten siden starten i 1950, og har været afviklet på flere forskellige baner, hvor af de mest kendte nok er Nürburgring og Hockenheim.
Hockenheim banen lægger denne weekend asfalt til Tysklands Grand Prix 2010, og det bliver 33. gang at banen hoster et Formel 1 Grand Prix løb.

Det første Formel 1 Grand Prix løb på Hockenheim banen blev kørt i 1970, et løb som blev vundet af Lotus køreren Jochen Rindt.
Herefter var der en pause frem til 1977 hvor det andet Formel 1 Grand Prix blev kørt på Hockenheim, det løb vandt Niki Lauda i en Ferrari.

I perioden 1977 og frem til 2006 har Hockenheim banen været en fast bestanddel af Formel 1 kalenderen, efter 2006 har banen skiftedes med Nürburgring om afholdelsen af Tysklands Grand Prix.

Den mest vindende Formel 1 kører på Hockenheim banen er 'hjemmebanekøreren' Michael Schumacher, der vandt løbet i 1995, 2002, 2004 samt 2006.
Den første sejr vandt Michael Schumacher i en Benetton racer, mens det tre øvrige sejre alle faldt i hans periode hos Ferrari teamet.

Tidligere vindere på Hockenheim:
1970 Jochen Rindt Lotus-Ford
1977 Niki Lauda Ferrari
1978 Mario Andretti Lotus-Ford
1979 Alan Jones Williams-Ford
1980 Jacques Laffite Ligier
1981 Nélson Piquet Brabham-Ford
1982 Patrick Tambay Ferrari
1983 René Arnoux Ferrari
1984 Alain Prost McLaren-TAG
1985 Michele Alboreto Ferrari
1986 Nélson Piquet Williams-Honda
1987 Nélson Piquet Williams-Honda
1988 Ayrton Senna McLaren-Honda
1989 Ayrton Senna McLaren-Honda
1990 Ayrton Senna McLaren-Honda
1991 Nigel Mansell Williams-Renault
1992 Nigel Mansell Williams-Renault
1993 Alain Prost Williams-Renault
1994 Gerhard Berger Ferrari
1995 Michael Schumacher Benetton-Renault
1996 Damon Hill Williams-Renault
1997 Gerhard Berger Benetton-Renault
1998 Mika Häkkinen McLaren-Mercedes
1999 Eddie Irvine Ferrari
2000 Rubens Barrichello Ferrari
2001 Ralf Schumacher Williams-BMW
2002 Michael Schumacher Ferrari
2003 Juan Pablo Montoya Williams-BMW
2004 Michael Schumacher Ferrari
2005 Fernando Alonso Renault
2006 Michael Schumacher Ferrari
2008 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes

AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk