Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
25.7.2010
 Tysklands GP - de hurtigste omgange
 
24.7.2010
 Tysklands GP - kvalifikation
 Tysklands GP - 3. fri træning
 Monacos Grand Prix ikke ude, men...
 

Hop til top25.7.2010

Tysklands GP - de hurtigste omgange

Selv om det var Ferrari der kørte sejren hjem på Hockenheim banen i forbindelse med det tyske Grand Prix, så var det ikke deres biler der var de absolut hurtigste. Det var køreren på tredjepladsen, Sebastian Vettel, der på løbets allersidste omgang, kørte løbets hurtigste tid. De 2 Ferrari kørere havde ellers indtil da været dem der satte de hurtigste tider løbet igennem.

De hurtigste omgange:
Pos Kører Team Omg Tid Diff
1. Sebastian Vettel Red Bull-Renault 67 1:15.824
2. Fernando Alonso Ferrari 66 1:15.880 0.056
3. Felipe Massa Ferrari 66 1:16.097 0.273
4. Jenson Button McLaren-Mercedes 65 1:16.451 0.627
5. Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 65 1:16.503 0.679
6. Pedro de la Rosa Sauber-Ferrari 61 1:16.527 0.703
7. Vitantonio Liuzzi Force India-Mercedes 64 1:16.596 0.772
8. Nico Rosberg Mercedes 66 1:16.609 0.785
9. Mark Webber Red Bull-Renault 57 1:16.678 0.854
10. Adrian Sutil Force India-Mercedes 65 1:16.687 0.863
11. Nico Hulkenberg Williams-Cosworth 61 1:16.836 1.012
12. Jaime Alguersuari Toro Rosso-Ferrari 66 1:16.971 1.147
13. Rubens Barrichello Williams-Cosworth 63 1:17.029 1.205
14. Michael Schumacher Mercedes 66 1:17.088 1.264
15. Kamui Kobayashi Sauber-Ferrari 63 1:17.100 1.276
16. Robert Kubica Renault 62 1:17.166 1.342
17. Vitaly Petrov Renault 62 1:17.198 1.374
18. Timo Glock Virgin-Cosworth 62 1:18.211 2.387
19. Heikki Kovalainen Lotus-Cosworth 51 1:20.664 4.840
20. Lucas di Grassi Virgin-Cosworth 49 1:20.703 4.879
21. Bruno Senna HRT-Cosworth 57 1:20.861 5.037
22. Sakon Yamamoto HRT-Cosworth 16 1:23.541 7.717
23. Jarno Trulli Lotus-Cosworth 2 2:14.452 58.628

PDL  


 

Hop til top24.7.2010

Tysklands GP - kvalifikation

Kvalifikation forud for morgendagens Grand Prix på Hockenheim banen, indeholdt både dramatik og spænding. Dramatikken opstod i Q1 da Vitantonio Liuzzi i sin Force India racer kom på den forkerte side af kerbkanten, hvor der stadig var vådt, og hvorefter bilen kom i spin og bragede ind i pitmuren. Heldigvis skete der kun materiel skade.
I Q3 var der spænding på om pole, da Sebastian Vettel og Fernando skulle finde ud om placeringerne.

Q1 havde dramatikken, Q2 havde elementet hvor en tysker slog den anden ud, og Q3 havde den tætteste afgørelse i mands minde. Det var i korte træk sådan kvalifikationen forløb på Hockenheim.

Q1 var kun 4,5 minut gammel da der kom rødt flag. Vitantonio Liuzzi kom ud over kerbkanten med bilen i udgangen af sidste sving. Det skulle han ikke have gjort, da der stadig var temmelig fugtig der. Han var allerede på gassen med det resultat at bilen spandt rundt, forsatte tværs og banen og ramlede ind i den første del af pitmuren, hvor der ingen sikring er. Liuzzi var uskadt, men kom selvfølgelig til det obligatoriske lægetjek. Bortset fra noget ømhed, led han ingen skade. Derimod er der overarbejde til mekanikerne der skal genopbygge bilen.

Ud af Q1 røg de forventede langsomste teams. I Q2 afgjorde en forskel på kun 8/1000 sekund at det var Michael Schumacher der ikke kunne forsætte til Q3. De 2 x gange Nico var begge hurtigere end den tidligere verdensmester som faktisk får sin dårligste startplacering nogensinde i et tysk Grand Prix.

Q3 blev afgjort i de absolut sidste sekunder og med den næsten mindst mulige margin. Fernando Alonso havde tidligere sat en ganske god tid, men efter at alle havde været inde til det sidste dækskifte, skulle det hele afgøres. Det startede med at Sebastian Vettel satte sin absolut hurtigste tid, men lige efter kørte de to Ferrari biler ud. De var inden da rykket en anelse ned ad listen efter at konkurrenterne havde sat deres hurtigste tider. Men deres indbyrdes parløb gav næsten det forventede resultat, men også kun næsten.

Da de kørte over målstregen for sidste gang, var det med en minimal margin til Sebastian Vettel. Tyskeren sikrede sig pole med en forskel til Fernando Alonso på kun 2/1000 sekund og med et halvt sekund til Felipe Massa. Sebastian Vettels teamkollega blev nr. 4.

Begge Williams biler opnåede at komme med i Q3 og er dermed det af de Cosworth motoriserede teams, der har klaret sig bedst. Både i dagens kvalifikation, men også generelt henover sæsonen. Nedtur for di Grassi der ikke fik noteret nogen tid, grundet gearkasse-problemer. Adrian Sutil får en deklassering på 5 placeringer grundet gearkasseskift.

Resultatet af kvalifikationen:
Pos # Kører Team Q1 Q2 Q3 Omg
1 5 Sebastian Vettel RBR-Renault 1:15.152 1:14.249 1:13.791 22
2 8 Fernando Alonso Ferrari 1:14.808 1:14.081 1:13.793 22
3 7 Felipe Massa Ferrari 1:15.216 1:14.478 1:14.290 24
4 6 Mark Webber RBR-Renault 1:15.334 1:14.340 1:14.347 25
5 1 Jenson Button McLaren-Mercedes 1:15.823 1:14.716 1:14.427 23
6 2 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 1:15.505 1:14.488 1:14.566 20
7 11 Robert Kubica Renault 1:15.736 1:14.835 1:15.079 23
8 9 Rubens Barrichello Williams-Cosworth 1:16.398 1:14.698 1:15.109 25
9 4 Nico Rosberg Mercedes GP 1:16.178 1:15.018 1:15.179 25
10 10 Nico Hulkenberg Williams-Cosworth 1:16.387 1:14.943 1:15.339 22
11 3 Michael Schumacher Mercedes GP 1:16.084 1:15.026 18
12 23 Kamui Kobayashi BMW Sauber-Ferrari 1:15.951 1:15.084 12
13 12 Vitaly Petrov Renault 1:16.521 1:15.307 17
14 14 Adrian Sutil Force India-Mercedes 1:16.220 1:15.467 16
15 22 Pedro de la Rosa BMW Sauber-Ferrari 1:16.450 1:15.550 11
16 17 Jaime Alguersuari STR-Ferrari 1:16.664 1:15.588 14
17 16 Sebastien Buemi STR-Ferrari 1:16.029 1:15.974 15
18 18 Jarno Trulli Lotus-Cosworth 1:17.583 12
19 19 Heikki Kovalainen Lotus-Cosworth 1:18.300 11
20 24 Timo Glock Virgin-Cosworth 1:18.343 6
21 21 Bruno Senna HRT-Cosworth 1:18.592 10
22 15 Vitantonio Liuzzi Force India-Mercedes 1:18.952 3
23 20 Sakon Yamamoto HRT-Cosworth 1:19.844 11
24 25 Lucas di Grassi Virgin-Cosworth Ingen tid 1

PDL  


Hop til top
Tysklands GP - 3. fri træning

Dagens fri træning på Hockenheim banen for Formel 1 kørerne forud for Tysklands Grand Prix blev afviklet i let regnvejr, på en banen der ikke rigtig nåede at tørre op på noget tidspunkt. Red Bull køreren Sebastian Vettel viste sig som hurtigste mand under de tricky forhold, den eneste som bare tilnærmelsesvis kunne true ham var Ferrari køreren Fernando Alonso der var 0,284 sekund langsommere.

Vettels forspring ned til kørerne på 3., 4. og 5. pladserne var på hele 0,6 0,7 og 0,9 sekund, alle de øvrige kørere var mere end et sekund efter den hurtige Red Bull kører.

Tiderne fra 3. fri træning:
Plac.KørerTeamTidOmg.
1Sebastian VettelRed Bull1:15,10318
2Fernando AlonsoFerrari1:15,38721
3Mark WebberRed Bull1:15,70816
4Felipe MassaFerrari1:15,85420
5Nico RosbergMercedes GP1:16,04620
6Lewis HamiltonMcLaren1:16,20713
7Michael SchumacherMercedes GP1:16,47316
8Rubens BarrichelloWilliams1:16,48123
9Robert KubicaRenault1:16,64620
10Nicolas HülkenbergWilliams1:16,74317
11Kamui KobayashiSauber1:16,88219
12Sebastian BuemiToro Rosso1:16,99021
13Jenson ButtonMcLaren1:17,03715
14Vitaly PetrovRenault1:17,14820
15Pedro de la RosaSauber1:17,22019
16Jaime AlguersuariToro Rosso1:17,34121
17Vitantonio LiuzziForce India1:17,53822
18Heikki KovalainenLotus1:19,19311
19Jarno TrulliLotus1:19,60710
20Bruno SennaHispania1:20,5339
21Sakon YamamotoHispania1:21,53814
22Luca de GrassiVirgin1:23,44410
23Timo GlockVirgin1:23,8737
24Adrian SutilForce Indiano time2

AN  


Hop til top
Monacos Grand Prix ikke ude, men...

Bernie Ecclestones planer om at droppe et eller flere af de europæiske Formel 1 Grand Prixer til fordel for flere uden for Europa, har været meget debatteret. Et af de omtalte Grand Prixer, det i Monaco, er tilsyneladende en kandidat til at ryge.
Bernie Ecclestone siger dog at det sandsynligvis ikke ryger ud, men bliver nødt til at betale mere for at være med.

Et Grand Prix som er enten elsket eller hadet, er Monacos Grand Prix. Pr. tradition er løbet med på Formel 1 kalenderen, men mange synes efterhånden at Grand Prixet byder på mindre og mindre race. Et af debatpunkterne er overhalingsmuligheder, som vel nærmest er ikke-eksisterende. Den sportslige værdi er ikke ret stor. Grand Prixet er dog altid garanti for et stort opbud af prominente og celebre gæster fra hele verdenen og hører vel egentlig til på kalenderen. Men hvem ved hvad disse personligheder kan bidrage med til Formel 1 sporten?

Bernie Ecclestone er kommet i det negative søgelys for sine holdninger og udtalelser igen. Især efter at Monaco er blevet nævnt med en mulig exit fra Formel 1 kalenderen. Men hvad siger arrangørerne selv til den meget omtale? Jo, de har valgt at meddele at man forhandler med Bernie Ecclestone men også at man ikke vel udtale sig yderligere før der forelægger et resultat af forhandlingerne.

Automobilklubben i Monaco som er arrangører af Formel 1 Grand Prixet, ryger dermed ikke med på den mediestorm som er rejst. Dermed går de heller ikke med på den for Bernie Ecclestone sædvanlige taktik i medierne for at stresse forhandlingsforløbet. Det værste scenarie for Monaco vil uanset Automobilklubbens holdning udadtil, være at man ikke forsætter på kalenderen på fast basis. Vil Automobilklubben og Monaco miste det kæmpe fasionable show som løber af stabelen i forbindelse med Grand Prixet?

FIA, som ikke har blander sig i FOAs/Bernie Ecclestones forretninger, har via løbsrotationen i World Rallye Championship, allerede haft Rally Monte Carlo ude af WRC kalenderen et par gange. At der så køres rally i fyrstendømmet alligevel er helt anden sag. Det er dog ikke helt på niveau med det som FIA WRC kan præstere og tiltrække.

Bernie Ecclestone vil gerne have flere penge ud af arrangørerne af Formel 1 Grand Prixet i Monaco, men er de interesseret i det? En masse kommercielle overvejelser skal granskes i den kommende tid, og forhandles med supremo Bernie Ecclestone.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk