Valmor Sport, der er arrangør af Europas Grand Prix i Valencia, havde gjort et stort stykke lobbyarbejde, for at få løbet flyttet fra sidst i august til sidst i juli.
Men i følge den nye kalender (eller rettere udkastet til den nye kalender), er løbet igen sat til sidst i august.
Bliver Europas Grand Prix flyttet fra den 28. august, er der dog mest der tyder på at løbet som tidligere vil blive kørt i juni, så man undgår de meget høje temperature i område i juli og august, samtidig med at løbet i juni vil ligge udenfor den spanske industriferie.
2011 kalenderen som den ser ud lige nu:
Dato | Løb |
13. marts | Bahrains Grand Prix |
27. marts | Australiens Grand Prix |
3. april | Malaysias Grand Prix |
17. april | Kina s Grand Prix |
24. april | Syd Koreas Grand Prix |
15. maj | Spaniens Grand Prix |
29. maj | Monacos Grand Prix |
12. juni | Canadas Grand Prix |
26. juni | Tyrkiets Grand Prix |
10. juli | Englands Grand Prix |
24. juli | Tysklands Grand Prix |
31. juli | Ungarns Grand Prix |
21. august | Belgiens Grand Prix |
28. august | Europas Grand Prix |
11. september | Italiens Grand Prix |
25. september | Singapores Grand Prix |
9. oktober | Indiens Grand Prix |
23. oktober | Japans Grand Prix |
30. oktober | Brasiliens Grand Prix |
13. november | Abu Dhabis Grand Prix |
Husk nu på at denne kalender ikke er den endelige, selvom den sikkert er meget tæt på, så vent lige lidt med at tage ferie og købe billetter til de enkelte løb til kalenderen er blevet godkendt.
Den endelige Formel 1 kalender for 2011 forventes tidligst at foreligge i slutningen af september eller i starten af oktober - efter kalender mødet mellem FIA og World Motor Sport Council - nogle gange er vi næsten nået hen til årsskiftet, inden alle kalender forhandlingerne er afsluttet.
Ferrari leverer forsat motorer til Toro Rosso teamet også i næste sæson. Det betyder for Toro Rosso at man også skal bruge KERS systemet, og det er der en grund til.
Grunden til at Toro Rosso skal bruge KERS systemet i næste sæson, er egentlig ganske simpel. Ferrari leverer i næste sæson kun motorer med KERS. Det betyder at der kommer ændringer i både de fysiske og elektriske specifikationer, og Ferrari giver ikke mulighed for alternativer.
Hvis den kalender som 'sport1' er kommet i besiddelse af holder stik, bliver der sæsonstart den 13. marts i Bahrain.
Herefter ligger det fast at Koreas Grand Prix skal køres i april, i stedet for som i år i oktober.
Nyt løb bliver Indiens Grand Prix, som forventes afholdt den 9. oktober.
4 løb tidligt på sæsonen bliver 'back-to-back' løb, altså afholdt i weekender lige efter hinanden, noget som nok skal give teamne store logistik problemer!
Efter løbet i Syd Korea bliver der tre ugers pause inden der skal køres i Barcelona, som start på den europæiske sæson.
Igen i den europæiske del af sæsonen er er et par løb i træk, det bliver Tysklands Grand Prix på Nürburgring og Ungarns Grand Prix sidst i juli, og igen sidst i august med Belgiens Grand Prix og Europa Grand Prix på Valencia banen i Spanien.
Den fire ugers lange sommerpause som teamne og ikke mindst teampersonalet har kæmpet så hårdt for, bliver i 2011 kortet ned til tre uger.
Yderligere en stor logistik opgave får teamne i slutningen af oktober, hvor der først skal køres i Japan, og derefter i Brasilien - igen her er der lagt op til at det skal være to på hinanden følgende weekender!
Sæsonen afsluttes den 13. november i Abu Dhabi.
Foreløbige løbsdatoer:
Dato | Løb |
13. marts | Bahrains Grand Prix |
27. marts | Australiens Grand Prix |
29. maj | Monacos Grand Prix |
9. oktober | Indiens Grand Prix |
13. november | Abu Dhabis Grand Prix |
Som det kan ses, er det kun få datoer der er offentliggjort indtil nu, og de skal alle tages med et stort forbehold, de eneste af dem der allerede er bekræftet fra FIA / FOM side er Australien og Monaco!