Flere teams har ytret sig til Bernie Ecclestone om forholdende på Interlagos banen i Brasilien. De er efterhånden mere end utidssvarende ifølge flere teams. Kritikken er steget gennem de seneste sæsoner. Og nu har Bernie Ecclestone reageret.
Bernie Ecclestone har kontaktet baneejerne og promotoren af det brasilianske Grand Prix og underrettet dem om at der er kommet klager og at der bør ske noget. Selv siger Bernie Ecclestone at forholdene er de værste på den nuværende Formel 1 kalender.
Det lader dog til at brasilianerne får en rimelig lang snor i Bernie Ecclestone termologi. Først og fremmest fordi kontrakten om det brasilianske Grand Prix først udløber i 2015, men også fordi Brasilien skal være vært for både fodbold VM i 2014 og for de olympiske lege i 2016. Håbet fra Bernie Ecclestones side er at der også falder penge af til at forbedre Interlagos faciliteterne.
De brasilianske tilskuere vil blive yderst utilfredse hvis deres Formel 1 Grand Prix forsvinder. De er yderst passionerede sportsfans i Brasilien. Også når det drejer sig om Formel 1. Det lader dog ikke til at påvirke Bernie Ecclestone ret meget. Faciliteterne skal have en vis standard som ikke bliver mindre efterhånden som niveauet på de nyeste baner og kommende baner er meget højt.
Det skal gøres mere atraktivt for unge kørere at gå Formel 3 vejen når målet er Formel 1. Det er i hvert fald et af de punkter der er sluppet ud om hvad der skal diskuteres på det kommende møde hos FIA og World Counsil of Motorsport.
Især FIA præsident Jean Todt ser gerne at man går den vej. Det kunne blandt andet ske ved at lave en international Formel 3 serie der blandt andet skal have de kendte Formel 3 løb i Monaco, Formel 3 Master og Macua løbene på kalenderen.
Udover at lave en større serie der dækker flere store løb, skal deltagerne i denne serie også have lettere adgang til at erhverve sig F1 superlicensen ved deltagelsen i serien.
Det er hvad der for så vidt er kommet frem. Spørgsmål dukker selvfølgelig frem i sådan en tanke. Hvad med de eksisterende serier? Både den engelske og den tyske serie rangerer højt, mens Formel 3 Euro serien har tabt terræn i de seneste år, især hvad gælder deltagerantal. Men da det er den mest udbredte geografisk, kunne det være oplagt at udbygge den.
FIA kan også komme til at træde andre over tæerne ved denne handling. GP2 og GP3 serierne regnes i øjeblikket for de klasser hvor man kan køre sig til et sæde i Formel 1. Disse klasser er ikke FIA mesterskaber, men kører efter FIAs regulativer og deltager ved de europæiske Formel 1 løb som supportklasser.
Andy Soucek forlader ifølge især spanske medier Virgin Racing for at finde et sæde hos et andet team. Flere medier skriver at han har forladt teamet, men det er endnu ikke officielt bekræftet. Grunden til bruddet her godt midtvejs i sæsonen er, at Virgin Racing endnu ikke har gjort brug af spanieren.
Andy Soucek
(Foto: FIA F2)
Andy Soucek er mere end skuffet over at trods at han bragte et ukendt antal sponsorkroner med til teamet, er han overhovedet ikke blevet brugt af teamet endnu. I stedet forlyder det at han søger sæde hos et andet team. Lykkedes det ikke for Andy Soucek som er forsvarende Formel 2 mester, er alternativet Grand Prix 2 klassen.
Angiveligt er Andy Soucek tæt på en aftale med et endnu ikke oplyst team. Det forventes at en afale er på plads inden det belgiske Formel 1 Grand Prix om godt 2 uger.
Internt i Mercedes organisationen har der været sat mange penge af til projektet som skulle føre Mercedes helt til tops. Indtil videre har det kun været deres 'kunde-team', McLaren som har taget sejre i denne sæson. På kørersiden har man også været ude med det store checkhæfte for blandt andet at tage Michael Schumacher tilbage. Men alle anstrengelser i denne sæson har kun givet skuffende resultater.
Teamet har allerede nu pakket ned for udviklingen af raceren til denne sæson og i stedet begyndt at kigge på raceren for 2011. Og selvom det ikke er blevet til de lovede sejre, så bekræfter Norbert Haug at Mercedes ikke har tænkt sig at forlade sporten. "Vi har skåret ned i budgettet og er stadig med i Formel 1 hvor andre har forladt sporten. Vi mener stadig det er en god investering, selvom resultaterne ikke har været gode," erkender Haug.
Netop fordi Mercedes og Brawn teamet tidligere har været mestre, så forventer han at titler og sejre nok skal komme. "Det vigtigste er at vi bliver sammen og det er vores hensigt. Jeg ved at teamet har potentialet til at gøre det bedre. I øjeblikket er vi ikke stærke nok, men jeg er sikker på at indenfor kort tid kan vi indhente det," lover Nobert Haug.
Nico Rosberg ligger til som den bedste Mercedes kører med 94 point på en 7. plads, mens Michael Schumacher blot har fået 38 point på kontoen og ligger langt efter på en 9. plads. I konstruktørernes mesterskab har Mercedes GP 4. pladsen - 26 point foran Renault.