Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
1.5.1999
 Imola er en kikset bane
 Mosley: Grænsen er nået
 Irvine hindret af gule flag
 Løbet afgøres i pitten
 Ingen problemer hos Stewart
 Zanardi på rette kurs
 Sauber runder løb nr. 100
 Endnu en sponsor til Jordan
 Stor tilfredshed hos BAR
 ´En af mine bedste!´
 Schumacher skuffet
 Villeneuve husker Ratzenberger
 Kvalifikationen på Imola
 Sladder fra Imola
 Zanardi som en dieselmotor!
 Jordan afviser rygter
 FTT er kun ekstraudstyr
 Hakkinen igen i pole
 3. og 4. frie træning
 
30.4.1999
 Tilfredshed med 1-2
 Ferrari-dreamteam i år 2000?
 Stewart med hårde dæk?
 Hvad er det største mareridt?
 Ny Jordan-sponsor
 2. fri træning
 Ændringer hos Ferrari
 Silverstone sælges ikke
 1. frie træning, til Imola Grand Prix
 

Hop til top1.5.1999

Imola er en kikset bane

Heinz-Harald Frentzen var ikke ovenud tilfreds med sin 7. plads i dagens kvalifikation. Det var især Imola-banen der fik en del af skylden. "Den passer simpelthen ikke til vor tid," raser den ellers rolige Frentzen. Tyskeren har især problemer med at affinde sig med de mange chikaner der rundt om på banen. Chikanerne blev lavet efter de to dødsfald i 1994 og siden da har banen fået gentagende kritik fra kørerne - den er for kedelig og alt for hård ved racerne i forhold til det tidligere layout. Frentzen havde især problemer med bagakselen efter at han havde ramt den mod en af chikanerne hvilket ødelagde ophænget under kvalifikationen og tyskeren måtte forsøge sig i reservebilen. På trods af at den ikke var sat ordentligt op formåede han ikke desto mindre at få hevet en 7. plads ud af Jordan raceren. Det er også værd at bemærke at det var på Imola at Frentzen vandt sin første Formel 1-sejr så helt kikset kan banen nu heller ikke være...

Ifølge denne herre skulle Imola-banen været ret kikset...

BB  


Hop til top
Mosley: Grænsen er nået

Kampen for at sikre at Formel 1 bliver endnu mere sikkert for kørerne fortsætter hvis det står til FIAs præsident Max Mosley. Samtidig erkender han at man nu har sikret Formel 1 så meget som det på nuværende tidspunkt er muligt. Selvom Ratzenbergers og Sennas død blev markeret ved at det nu var fem år siden er Formel 1 fortsat en farlig sport - og det vil den altid være. "Vi har været i stand til at reducere mulighederne for et dødsfald eller alvorlige kvæstelser, men vi har ikke fjernet dem. Vi kan aldrig gøre det sikkert," siger Mosley, der selv har været foregangsmand for at højne sikkerheden i Formel 1. Han sammenligner Formel 1 med andre farlige sporsgrene hvor det også kan gå alvorlig galt. "Men man må forsøge at reducere faren ved noget så det er acceptabelt. Man må få sætte det i de rigtige proportioner, og det mener jeg at vi har gjort," og dermed bør der lukkes for flere indgreb i Formel 1 der påberåber sig at det gøres i sikkerhedens navn. Mosley mener dog ikke at FIA har overreageret efter den tragiske weekend i 1994 - hvis de havde ladet stå til var flere måske døde. Man kan så undre sig over at der først skulle to døde kørere til før FIA begyndte at sætte fokus på sikkerhed fra og med 1994.
BB  


Hop til top
Irvine hindret af gule flag

Den førende i VM-tabellen regner stadig med at han kan gøre en god figur og som anført i vores korte nyheder fra Imola har Irvine stor tiltro til sig selv. Han fik en meget stærk fjerdeplads i kvalifikationen og kan med et godt resultat stadig være med fremme blandt de forreste i VM-tabellen inden Formel 1-feltet begiver sig til Monaco. Irvine var dog ked af at han ikke kunne give 100%. "Jeg mistede halvdelen af mine hurtige omgange på grund af gule flag og under de forhold er det svært at forbedre sig," klager han. Han anvendte for første gang den nye frontvinge og han var meget begejstret eftersom den forbedrede bilens præstation. Samtidig kunne han, ligesom Michael Schumacher, glæde sig over at teamet nu ligger meget tæt på de to McLaren-racere hvilket lover godt for løbet søndag eftermiddag.
BB  


Hop til top
Løbet afgøres i pitten

Ifølge den tidligere Formel 1-verdensmester, Nika Lauda bliver det ikke på banen at afgørelsen på dette års grand prix på Imola skal afgøres. Den østrigske verdensmester synes at kvalifikationen lægger op til close race når de røde lamper slukkes i morgen kl 14:00. Han vurderer McLaren og Ferrari til på nuværende tidspunkt at være omtrent lige gode og derfor bliver det pitstoppene der bliver den sprængende faktor i afgørelsen af løbet. McLaren-Mercedes har efter Laudas vurdering en lille fordel når det kommer til hvor meget benzin der skal anvendes da der er mindre tørstige end Ferraris motorer. Ved løbet på Interlagos så vi hvordan at Mika Hakkinen var i stand til at vinde vigtige sekunder efter at han havde ligget efter Michael Schumacher. "Racerne og kørerne bliver hårdt belastet her. Det er virkelig en grand prix-bane. I morgen vil det vise sig hvem der har den bedste pakke," siger Niki Lauda. Banen er især meget hård ved bremserne der som oftest lider hårdt under belastningerne.
BB  


Hop til top
Ingen problemer hos Stewart

Efter fredagens træningstider kunne man forvente en stærk Stewart-indsats, men det var kun Rubens Barrichello der var med fremme. Brasilianeren sluttede som nummer 6 i dagens kvalifikation. "Jeg var ret aggresiv på min sidste omgang som var fyldt med uheld. Jeg ramte kantstene rimelig hårdt i Rivazza og så blev omgangen yderligere ødelagt af en langsommere bil," siger en ærgerlig Barrichello. Han forventer dog at hente point, såfremt raceren står distancen.

Johnny Herbert kom til at lide af et underligt problem - raceren ville simpelthen ikke køre de samme tider som om formiddagen. "Det er svært at forstå, fordi raceren føltes rigtig god. Jeg vil dog sige at jeg ved lidt mere om racerens karakteristik - jeg vil tro at jeg ikke anvendte den information særlig godt i eftermiddags," fortæller Herbert. Ligesom Barrichello er han dog optimistisk og håber på et stærkt løb.

BB  


Hop til top
Zanardi på rette kurs

Alessandro Zanardi fik endelig rettet op på den halvskidte sæsonstart og er på vej til at komme frem i rækkerne. Det lykkedes i dag at få en tiendeplads og samtidig lå Zanardi tæt på teamets fortiden stærkt kørende Ralf Schumacher. "Jeg er meget glad for at vi endelig fik en god dag siden begyndelsen af sæsonen. For at være helt ærlig så havde vi lidt problemer til morgen i den frie træning men kvalifikationen var meget tilfredstillende," siger en glad Zanardi. Han håber at holde samme form i morgen. Ralf Schumacher fik det bedste ud af raceren, men var dog lidt skuffet. "Jeg forventede et noget bedre resultat efter gårsdagens tider, men ikke desto mindre ser jeg frem til at gøre det godt i morgendagens løb og jeg håber at jeg kan score point igen ligesom i de to første løb," siger Ralf Schumacher der starter som nummer 9.

Mens der var lidt positiv respons på dagens resultat var Patrick Head skuffet - hvilket han stort set er uanset om teamet hjemfører en 1-2 sejr... "Vi troede det var muligt at ligge lidt længere fremme selvom det er meget tæt på det niveau vi er på." Teamet vil natten over arbejde for at finde forbedringer så begge racere kan slutte løbet i pointene. Det bliver hårdt arbejde...

BB  


Hop til top
Sauber runder løb nr. 100

Det er nu over seks år siden at Peter Sauber og hans team der bærer hans navn blev en del af Formel 1-sporten. Peter Sauber begyndte i det små som alle andre teams og arbejdede sig op gennem klasserne. Det var især samarbejdet med Mercedes der fik Sauber helt frem i toppen af motorsport. De stod bag flere forsøg i Le Mans og vandt med 'Sølvpilene' i 1988. Danske John Nielsen kender også til Sauber - det var i en af deres racere at han i 1985 havde den store ulykke under træningen. Da Mercedes mistede interessen for sportscar-løbene forsøgte Peter Sauber allerede i 1991 at gøre et Formel 1-team klar. Men Mercedes var ikke med på ideen og derfor blev det Ilmor, der har relation til Mercedes, der kom med i stedet.

I 1993 indsatte teamet så deres racere og scorede faktisk allerede point i det første løb på Kyalami - tag lige den BAR... I 1994 kunne man så officielt præsentere et comeback - Mercedes var nu en officielt en del af Sauber, men reelt var det stadig Ilmor der lavede arbejdet. Året var meget problemfyldt især på grund af Karl Wendlingers alvorlige ulykke i Monaco. Mercedes indledte derefter et samarbejde med McLaren og da Benetton valgte at købe sig til Renault-motorerne da Briatore købte Ligier, stod Ford uden et team at placere deres motorer i. Det virkede derfor meget fornuftigt at Ford og Sauber slog sig sammen og 1995 blev en rimelig god sæson for teamet. Ford valgte at satse på en udvikling af en V10-motor i stedet for den tidligere V8-succesmotor. Derfor blev 1996 et meget tyndt år - og Sauber blev i realiteten kun anvendt som et testteam for Fords kommende samarbejdspartner, Stewart.

I 1997 lykkedes det at hente Ferraris aflagte motorer til teamet og de blev opkaldt efter et malaysisk oliefirma, Petronas. Men adskillige kørerrotationer bevirkede at sæsonen var noget tynd - dog var Johnny Herbert stærkt kørende. Det lykkedes i 1998 at få Jean Alesi til teamet og han overtog Herberts plads som nummer 1 i teamet - og i 1999 bliver de to racere kørt af Alesi og Diniz.

Teamet bærer præg af at være et middelteam - de kommer i pointene, men har ikke mulighederne for at være med helt fremme. Tilgengæld har de aldrig haft en kanonsæson eller en decideret elendig sæson og kan stadig holde de langsommere team bag sig. Men det er ikke det som Formel 1 går ud på! Der er ingen tvivl om at Sauber godt kan køre yderligere 100 løb - men jeg er sikker på at der vil blive skrevet det samme til den tid: 'Et stabilt middelhold og så hellere ikke mere.'

BB  


Hop til top
Endnu en sponsor til Jordan

Jordan har i flere sæsoner haft rekorden for de fleste klisermærker på deres to racere og igen i år er de ved at gentage bedriften. Efter at teamet har indgået en sponsorkontrakt med et amerikansk telekommunikationsfirma vil endnu en sponsor være med på Jordan-racerene. Det er Arrows teamets tidligere hovedsponsor, Zepter, producent af køkkenudstyr (!), der får en plads på Jordan-racerne. Det er især teamets gode resultater der har fået så mange sponsorer til at vælge Jordan - og hvad kan det ikke nå at blive til med sponsorer i år? Der er stadig ledig reklameplads på Jordan-raceren hvis du lige står og mangler lidt reklame for dig selv...
BB  


Hop til top
Stor tilfredshed hos BAR

Efter den sensationelle femteplads kan Jacques Villeneuve endelig glæde sig over et godt resultat. I den forrige kvalifikation på Interlagos var canadieren meget frustreret men på Imola ser det ud til at BAR er på rette vej. "Det er længe siden jeg har faft så god en kvalifikationsomgang. Jeg er meget tilfreds fordi det er første gang siden starten af sæsonen at vi har kunnet presse raceren uden at tage for mange chancer. Jeg kunne hele tiden presse den hårdere og hårdere og raceren reagerede godt fordi vi har et meget godt set-up," fortæller Villeneuve. Forventningerne til løbet? "Gutterne foran mig er klart hurtigere, men generelt har vi været bedre i løbet end i kvalifikationen. Så lad os håbe at vi vil være det i morgen og slutte løbet godt," forudser canadieren.

Derimod havde Mika Salo en meget hård dag som stand-in for Ricardo Zonta. Finnen måtte køre kvalifikationen i reserveraceren som var sat op til Villeneuve, "som for mig har en meget svært kørestil," fortæller Salo. Han bevarer dog optimismen: "Jeg er vant til at starte i den bagerste ende af grid'en, så jeg håber at få et godt løb og et godt resultat."

Selvfølgelig kunne man igen finde Craig Pollock i det store humør: "Vi var en lille smule bekymrede efter morgenens første træning, men ingeniørernes arbejde og kørerne har været enestående," siger Pollock, og håber at raceren kan holde hele vejen hjem. Teamet anvendte i dag en nyligt udviklet Supertec-motor (A-spec), som fungerede rigtig godt i Villeneuves BAR-racer.

BB  


Hop til top
´En af mine bedste!´

Efter at have sat pole position var Mika Hakkinen en lykkelig mand. Han har tidligere haft et noget anstrengt forhold til kvalifikationen på Imola. I 1996 var han henvist til 11. pladsen - et godt stykke efter David Coulthard, 1997 som nummer 8 og sidste år 'kun' som nummer to efter Coulthard. Men denne gang lykkedes det ham at komme helt i front. "Det var en af mine bedste kvalifikationer i min karriere. Jeg har aldrig været i stand til at kvalificere mig godt på denne bane de sidste par år så jeg er yderst tilfreds," siger Hakkinen om årets tredje pole i lige så mange forsøg. David Coulthard viste sidste år at Imola var en bane der passer skotten meget godt. Hakkinen forventer ikke at det bliver ren walk-over i morgen. "Det bliver et hårdt løb og jeg bliver nødt til at presse hårdt på for at holde de andre bag mig," fortæller Hakkinen.
BB  


Hop til top
Schumacher skuffet

På trods af en stærk tredjeplads var Michael Schumacher skuffet over at han ikke var kommet lige det skridt videre og fik slået de to McLaren-racere. Ferrari har forbedret sig markant eftersom de har været i stand til at skære afstanden til McLaren ned til kun 2/10 af et sekund. "Jeg er frusteret fordi jeg kunne have kørt en hurtigere omgang. Men jeg er rimelig glad for at afstanden op til McLaren og er optimistisk til løbet," siger Schumacher. Tyskeren var flere gange under de to McLaren-køreres tider, men mistede i enkelte sving nogle tiendedele fordi han satsede mere end 100% - og derfor måtte han 'nøjes' med 3. pladsen. "Der var et par sektorer som var gode på mit andet forsøg, men jeg kunne ikke forbedre dem på mit tredje forsøg og mistede en eller to tiendedele," siger en noget skuffet Schumacher.
BB  


Hop til top
Villeneuve husker Ratzenberger

I disse dage hvor det store fokus mest er rettet mod Ayrton Senna og hans dødsfald den 1. maj 1994, forsøger Jacques Villeneuve at henlede lidt af opmærksomheden på det andet dødsoffer i weekenden på Imola i 1994. "Formel 1 gik i chok fordi Senna døde og besluttede at der skulle ske noget. Men de glemte at der en anden også døde og det irriterer mig," siger den rebelske Villeneuve og berunder det med at han ikke selv kendte Senna - andet end som en stor kører. Villeneuve og Ratzenberger kendte hinanden fra tiden i den japanske Formel 3 - "Ratzenberger var en af mine venner, så hans dødsfald berørte mig mere end Sennas," siger Villeneuve.
BB  


Hop til top
Kvalifikationen på Imola

Hvis du missede kvalifikationen i TV er du gået glip af sæsonens mest spændende kvalifikation. Det var måske ikke lige det indtryk man fik i de første 10 minutter - ikke en eneste bil på banen. Det var Luca Badoer der i sin Minardi var den første der startede showet da han efter 10-11 minutters passivitet satte gang i kvalifikationen. Senere fulgte de to Sauber-racere og Johnny Herbert viste at han ville gøre noget ved hans præstation under kvalifikationen - desværre slog det ikke rigtig til i dag - blot en 12. plads godt 8/10-dele efter Barrichello... Husk det nu Paul, når du skal ud og pege fingre og skrive fyresedler... Efter 25 minutter var stillingen som følger:
Zanardi - Herbert - Villeneuve - Alesi - Panis - Diniz

Men på dette tidspunkt havde de 'store' ikke været i aktion. Men i minutterne efter skiftede føringen flere gange - Villeneuve var flyvende i sin BAR-racer og var på et tidspunkt forrest. Første mand blandt de store teams var Eddie Irvine og han satte bedste tid - den holdt imidlertid kun i 7-8 sekunder inden Mika Hakkinen overtog førstepladsen. Efter en lille halv time kom også Coulthard og Michael Schumacer på banen - skotten et lille stykke efter Hakkinen. Michael Schumacher var virkelig på grænsen og det så længe ud til at han kunne komme op på førstepladsen, men da han et par gange kørte ud over kantstene missede han muligheden. Så efter at den første runde var kørt var stillingen som følger:
Hakkinen - Coulthard - M. Schumacher - Irvine - Barrichello - R. Schumacher

Villeneuve kommer op på 5. pladsen og viser at han er meget stærkt kørende. Han slutter på 5. pladsen og er dagens største overraskelse - flot at BAR allerede i sit tredje løb kan kvalificere sig i top-6. Teamet har indset at deres store forventninger og mål om sejre var alt for provokerende, men nu ser det ud til at teamet er ved at være på rette spor. Derimod havde Mika Salo det svært - blot nummer 19.

Dagens mand på Imola: Jacques Villeneuve

I de sidste 10-15 minutter er der hård kamp om føringen og det lykkes David Coulthard at presse sig op på pole med Michael Schumacher som toer. Mika Hakkinen svarer igen og sætter pole med en margin på 0,075 sekund ned til Coulthard. I de sidste sekunder kommer de tre forreste på banen og når at komme ud på den sidste omgang ti sekunder inden klokken slår 14:00 - Michael Schumacher forbedrer ikke sin tid. Det gør David Coulthard imidlertid og var 0,021 sekund foran ved den anden mellemtid - men sluttede 0,022 sekund efter i stedet - og Mika Hakkinen kunne holde pole. Hakkinen droppede sin sidste omgang og sluttede i garagen med endnu en pole position.

Der var stor glæde hos McLaren - det var lykkedes at holde den 'røde udfordrer' bag sig. Også hos Ferrari vejrer man forår i Formel 1 - Michael Schumacher som nummer 3, blot 0,176 sekunder efter Hakkinen. Med lidt held kunne det lige så godt have været tyskeren der havde fået den bedste udgangsposition. Der er derfor lagt op til et spændende løb i morgen - kan Michael Schumacher slå skår i McLaren-dominansen?

BB  


Hop til top
Sladder fra Imola

Som sædvanlig summer det så meget af rygter i Grand Prix-weekenden, at det næsten er ved at overdøve motorerne. Her kommer listen over samtaleemnerne fra San Marino:

Første nyhed er Ferraris nye forvinge. Den blev første gang testet i torsdags på teamets private bane, Fiorano. Fredag sammenlignde Michael Schumacher den nye med den gamle og erklærede sig tilfreds med resultatet. I dag er det så Eddie Irvines tur til at prøve forbedringen.

Samme Eddie Irvine har dog ikke lade sig gå på af, at intet i teamet har ændret sig siden hans sejr i Melbourne. Faktisk er han så selvsikker, at han har spillet 5.000 pund på, at han kan tage til Monaco som leder af verdensmesterskabet.

Benetton-køreren Giancarlo Fisichella blev som bekendt far i sidste uge da hans kæreste Luna fødte en lille pige, der kommer til at hedde Carlotta.

Jacques Villeneuves vigende hårpragt har endnu engang skiftet hårfarve. Nu er canadieren igen blevet blondine, efter en lang periode med hans naturlige mørke farve. Rygtet siger, at det for at få hans reserve holdkammerat og ven Mika Salo til at føle sig mere hjemme.

Men ellers ventede der BAR en skuffelse op til dette GP. Deres nye motorhjem blev ikke klar til week-enden, eftersom der kun var to firmaer i England der var istand til at farvelægge den enorme bus, og selv ikke BARs mange rare pengesedler kunne hjælpe dem foran i køen. Indtil vide må de klare sig med den gamle Tyrrell-bus i nyt liberi. Til Spaniens GP i slutningen af denne måned, skulle de til gengæld være klar til at gøre de andre teams grønne af misundelse: "Magic Million Bus"'en er den største og mest luksuriøse af sin slags og har kostet omkring 2-4 millioner pund.

I modsætning til BAR syntes Mika Hakkinen ikke at pengene hænger på træerne. Da den italienske presse spurgte om hvor meget finnen fik i løn, svarede han: "Alle kørere syntes de for lidt i løn". Mika tjener ca. £86,000 om ugen. Vi lader billedet stå et øjeblik...

CBA  


Hop til top
Zanardi som en dieselmotor!

Der var italiener-dag ved fredagens officielle pressemøde, hvor også Alessandro Zanardi deltog. Spørgsmålene kredsede meget om hans problemer med at vænne sig til Formel 1 efter flere år i amerikansk motorsport. På trods af de mange tekniske vanskelighed og en svag motor tager Zanardi dog en del af skylden på sine skuldre. "Fra starten af sæsonen har jeg nogengange været to sekunder efter pole og med en så stor afstand kan man ikke udelukkende skyde skylden på motoren for dens manglende præstation," siger Zanardi og mener at Supertec har fået for meget dårlig omtale - de arbejder hårdt for at vinde det tabte tilbage. Han er dog ikke ked af at have vendt tilbage til Formel 1, men indtil videre har det ikke været en dans på roser. "Men jeg må ikke lægge for meget pres på mig selv ved at forvente alt for meget," siger Zanardi om de store forventninger både han selv og resten af motorsportsverden har til Zanardi.

Fredagen kunne give lidt optimisme hos italieneren efter at han sluttede som nummer seks og lørdagens kvalifikation havde italieneren som nummer 10, forholdvis tæt på sin holdkammerat, Ralf Schumacher. Det er især manglende omgange på banen der har gjort det svært for Zanardi. "Men i dag (fredag) var jeg som en dieselmotor: Jeg skal lige varmes op og på den første omgang ser jeg mig omkring. På den anden eller tredje omgang kører jeg hurtigere, og til sidst når jeg har kørt mange omgange kan jeg få det bedste ud af raceren," siger Zanardi om hvornår han er god. Han har tidligere været vant til at der skulle sættes én god omgang da han kørte i USA, men dengang havde han en optimal racer - det har han ikke i dag. Alessandro Zanardi mangler fortsat at score et point i år - totalt han han blot scoret ét point i de 27 løb han har været med i...

BB  


Hop til top
Jordan afviser rygter

Rygterne om at Damon Hill stopper efter denne sæson afvises af hans teamchef, Eddie Jordan. "Det er i hvertfald ikke noget han har nævnt overfor mig," siger Jordan og er utilfreds med de mange rygter som britisk motorspresse har sat igang. Der forhandles ikke med Eddie Irvine. De to har kun mødtes efter at ireren vandt sæsonpremieren i Melbourne for at ønske ham tillykke med den første sejr. Samtidig ønskede Eddie Jordan ikke at kommentere rygterne om at BAR har sikret sig Honda-motorer til næste år. Jordan er i den situation at deres nuværende kontrakt med Mugen-Honda udløber. "Det samme blad (Autosport) er fuld af spekulationer i denne uge om at et eller andet er blevet sikret mellem Honda og et andet team. Jeg ved ikke noget, og er sikkert også den sidste der burde spørges om det. Under alle omstændigheder vil jeg ikke svare på spørgsmålet," siger en noget utilfreds Eddie Jordan. Ikke desto mindre er der en fare for at Jordan skal ud og finde en ny motorleverandør, men meget afhænger af Hondas fremtidsplaner.
BB  


Hop til top
FTT er kun ekstraudstyr

Benettons nyudviklede FTT-bremsesystem har ikke fået teamet til at tage stormskridt frem mod toppen af Formel 1. Ginacarlo Fisichella fortalte fredag at "jeg føler mig mere sikker under nedbremsninger når jeg bruger FTT." Ved forskellige tests har det vist sig at systemet ikke gør den store forskel, eftersom tider sat med FTT ligger med tæt på de tider som der bliver sat uden brug af systemet. Men Fisichella vil fortsat bruge det eftersom det giver ham en vis tryghed - så mon ikke FTT blot får betegnelsen 'dyrt ekstraudstyr'? Det var i hvertfald ikke med til at hjælpe i kvalifikationen... Endvidere fortalt italieneren at teamet slås med forskellige problemer med deres racere - det har især vist sig at være meget svært at finde et godt set-up, efter at han har måtte bruge tid på at reperare raceren blandt andet efter en mindre afkørsel fredag. Det bliver sandsynligvis ikke bedre efter dagens elendige kvalifikation.
BB  


Hop til top
Hakkinen igen i pole

Lørdagens kvalifikation blev vundet af Mika Hakkinen der igen starter i pole position foran David Coulthard. Der var hård kamp om de tre forreste pladser, og med lidt held kunne alle tre kørere have fået den bedste udgangsposition. Dagens overraskelse i dag var Jacques Villeneuve med sin femteplads. formel-1.dk kommer senere med yderlige nyheder og baggrund efter lørdagens kvalifikation.

Du kan finde resultatet af kvalifikationen under vores resultat-side.

BB  


Hop til top
3. og 4. frie træning

De sidste træningssessions før det for alvor gælder blev kørt her til morgen. Den tredje træning havde igen Mika Hakkinen som hurtigste mand, dog tæt forfulgt af Michael Schumacher hos Ferrari. David Coulthard var henvist til tredjepladsen. Meget overraskende var det kun få tusindedele der skilte de tre forreste, hvilket kunne give forhåbning om close-race og en spændende kvalifikation. Derimod var der et stort hul på over et sekund ned til resten af feltet, anført af Ralf Schumacher. De to Stewarts lå foran de to Jordan-racere, hvilket må være tilfredsstillende for Stewart-teamet. Af de mere skuffende resultater var det især kedeligt at se Jacques Villeneuve drøne ned igennem feltet - i den tredje træning var han blot nummer 17.

Under den fjerde træning satte David Coulthard op for dampen og pressede sig foran sin holdkammerat. Også Eddie Irvine fandt yderligere tiendedele og lagde sig op i nærheden af Michael Schumacher. Ralf Schumacher måtte se sig passeret af begge Stewart-racere og sluttede derfor lørdagens træning som nummer 7. Det var meget interessant at se at de var en tendens til at hver team to hver sin startrække. Eksempelvis de seks første: McLaren - Ferrari - Stewart. Der er lagt op til en spændende kvalifikation: Kan Coulthard for første gang i år slå sin holdkammerat, eller kan Michael Schumacher kile sig forrest.

Du kan finde dagens resultater på vores resultatside.

BB  


 

Hop til top30.4.1999

Tilfredshed med 1-2

Hos McLaren var der generel tilfredshed med dagens frie træninger, hvor begge kørere kom igennem det planlagte program. Mika Hakkinen satte dagens hurtigste tid - 1:28,467, og hans holdkammerat David Coulthard var 0,138 sekund efter på andenpladsen. "Det var den varmeste dag i år og det har været interessant at arbejde med bilen under disse forhold. Det har været godt at se hvordan dækkene arbejde under disse temperaturer og vi har arbejdet hårdt for at forbedre bilens styring gennem begge træningssessions. Jeg ser frem til morgendagens træning og kvalifikation," siger Hakkinen om fredagens træning.

Mens Hakkinen havde en forholdsvis problemfri fredag havde Coulthard dog lidt at slås med. Der var problemer med en generator i skottens racer, hvilket kostede noget tid i garagen. "Ingen af bilerne er optimeret, men vi går i den rigtige retning og det hele handler mest om lørdag eftermiddag," siger Ron Dennis om dagens træninger, og teamet liner op til at gentage sidste års bedrift hvor David Coulthard vandt.

BB  


Hop til top
Ferrari-dreamteam i år 2000?

Rygterne om den kommende år 2000 line-up er allerede godt i gang. Som tidligere beskrevet på formel-1.dk er det især placeringen af Ferraris andenkører til næste år der kan skabe forskydninger i kørernes arbejdspladser. Seneste rygter går på at David Coulthard vil være den foretrukkende andenkører ved siden af Michael Schumacher til næste år. Den skotske kører har især stået i skyggen af Mika Hakkinen og vil måske forlade teamet af denne grund. Ferrari vil især være på udkig efter en stærk og habil kører der sandsynligvis vil få en lidt anden jobbeskrivelse end den som Eddie Irvine har på nuværende tidspunkt. Nika Lauda har flere gange peget på at Michael Schumacher mangler en der kan lægge ham under et konstant pres for at få tyskeren til at yde sit allerbedste.

Skotten var et varmt emne i 1995 til det ledige sæde da Ferrari valgte at begynde forfra i 1996, men teamet valgte i stedet at satse på Irvine. Nu har skotten måske chancen for at slutte sig til Formel 1's mest prestigefyldte team. Michael Schumacher og David Coulthard har haft et rimelig godt forhold til hinanden - der var dog lige en kort historie med et sammenstød på Spa sidste år der lagde deres venskab på is i nogle uger... Andre emner til sæde nummer 2 hos Ferrari er de to italienske kørere, Fisichella og Trulli men 1990'ernes måske mest elskede Ferrari-kører, Jean Alesi kan måske blive fristet af et tilbud om at vende tilbage, og han har tillige et godt forhold til Michael Schumacher.

Ferrari har især bygget deres racer op omkring Michael Schumacher og det er ham der udfører stort set alt testarbejde. Jean Alesi og David Coulthard er vant til at være spidskandidater i deres team og kræver at de har det bedste materiel eller som minimum det samme som deres holdkammerat. Ferrari skal derfor ændre taktik, sådan at de to kørere bliver ligeværdige - men spørgsmålet er om en kører med ambitioner kan vende sig til at få beskeden om at det er altså Michael Schumacher der satses på. Derfor står Eddie Irvine og for så vidt også nogle af de unge kørere fra mindre teams meget stærkt. Irvine har hele tiden vist sig at være loyal mod Schumacher, og har i flere tilfælde vist sig at være totalt selvudslettende. Jarno Trulli kan måske udfylde lidt af den samme rolle - han er ung og vil måske sætte ambitionerne lavere hvis han kan få lov til at køre for Ferrari - det fornemmeste team for en racerkører. Så 'Silly Season' er allerede begyndt - så tidligt som i april måned... Hvad kan det ikke nå at blive til inden sæsonen slutter?

BB  


Hop til top
Stewart med hårde dæk?

Ud fra dagens tider kan det ikke udelukkes at Stewart har valgt at anvende de hårdere dæk i denne weekend. Nu er det imidlertid lidt af en påstand, men i og med teamets to kørere lå langt tilbage - Rubens Barrichello som nummer 9 og Johnny Herbert som nummer 18 - kan det være en lille indikation. Teamet kan dog stadig nå at ændre holdning til valg af dæk inden lørdagens kvalifikation begynder. "Jeg tror, taget forholdene i betragtning, at vi ligger rigtig godt efter den første dag. Det bliver svært at komme i top-6 i kvalifikationen, men det er ikke umuligt at vi kan finde den rette balance," siger Barrichello efter at han havde kørt 28 omgange på Imola, arbejdende for at finde det rette set-up til løbet. Derimod fortsætter de sædvanelige problemer for Stewarts andenkører. Johnny Herbert havde problemer med motoren og benzintilførslen, hvilket hindrede ham i at anvende de to timers træning optimalt. Om ikke andet bliver det spændende at se om teamet denne gang satser på de hårde dæk og naturligvis også hvad de andre teams har valgt at satse på. Et gæt kunne være at BAR og Williams har fået gode tider eftersom de har satset på de blødere dæk og derfor kommer til at skulle anvende flere pitstops i søndagens løb.
BB  


Hop til top
Hvad er det største mareridt?

Dette spørgsmål blev stillet til to af Formel 1-sportens unge helte hos Benetton. Alexander Wurz mener at det værste der kan ske er at udgå af et løb på grund af tekniske problemer. Men hans mest skræmmende øjeblik var det store massesammenstød på Spa sidste år. Wurz har ellers en hel del store uheld på kontoen, blandt andet hans to store saltomotaler i det canadiske grand prix sidste år. For Giancarlo Fisichella var det et mareridt at han i løbet på Hochenheim i 1996 måtte se sine chancer for sejr forsvinde. Dengang lå til at tage hans og Jordans første sejr, men måtte udgå da hans dæk punkterede da han kørte et godt stykke over 300 km./t.
BB  


Hop til top
Ny Jordan-sponsor

De gode resultater i sæsonens to første løb har fået sponsorer til at rette fokus mod Jordan-teamet. Igennem de sidste par måneder er utallige firmaer der beskæftiger sig med telekommunikation blev sponsorer for nogle af de store teams. Det er netop også den type firma der har indgået en sponsoraftale med Jordan. Det amerikanske Lucent Technologies vil i de kommende tre år have et samarbejde med Jordan, hvor firmaet blev overbevist om at det er en klog satsning efter at Jordan har sluttet de to foregående løb på podiet.
BB  


Hop til top
2. fri træning

Under dagens anden frie træning blev der ikke rykket ret meget rundt på positionerne. Häkkinen er stadig dagens hurtigste mand, dog formåede han ikke at forbedre sin tid fra den første session.

Michael Schumacher forbedrede heller ikke sin tid fra dagens første træning, men det skyldes formodentligt at han måtte kæmpe med mekaniske problemer under denne træning

HAKKINEN McLaren Mercedes 1:28,467
COULTHARD McLaren Mercedes 1:28,605
IRVINE Ferrari 1:29,046
HILL Jordan Mugen-Hond 1:29,452
M.SCHUMACHER Ferrari 1:29,534
ZANARDI Williams Supertec 1:29,614

Der er måske et lille tegn på at BAR har fået styr på nogle af stumperne. I hvertfald lykkedes det for Villeneuve at være dagen 8. hurtigste mand, kun 1.298 sek. efter Häkkinen.

1998 fredags træningen:

Mika Hakkinen McLaren-Mercedes 1:27,617
David Coulthard McLaren-Mercedes 1:27,940
Michael Schumacher Ferrari 1:28,088
Jacques Villeneuve Williams-Mecachrome 1:28,644
Ralf Schumacher Jordan-Mugen 1:28,891

Som det kan ses her er Häkkinen omkr. 8/10-dele af et sekund langsommere i år end han var sidste år under fredags træningen - om man skal lægge noget i det er utroligt svært at sige.

Coulthard kørte sidste år 1:25,973 under kvalifikationen og den tid er der godt nok langt ned til, så vi må nok forvente at kvalifikations tiderne ikke kommer helt derned i år.

Alle tider fra fredagens 2. Træning kan du finde på resultatsiden

Det kan iøvrig her til sidst næves at der blev kørt kvalifikation til første afdeligt af årets F3000 mesterskab i går, her på samme bane. Max Wilson var hurtigste mand, med tiden 1:39.092. Danske Jason Watt var 6. hurtigst med tiden 1:39.522, som er omkring et ½ sek. langsommere end pole tiden. Men det er meget morsom at betragte denne serie som er lige under Formel 1. De er over 10 sek. langsommere pr. omgang !!!

HVJ  


Hop til top
Ændringer hos Ferrari

Tidligt torsdag morgen kørte Ferraris Michael Schumacher shakedown (forklares nærmere i FAQ) på det tredie F399 chassis, der vil blive benyttet ved denne weekends San Marino Grand Prix. Det er dog ikke sansynligt at dette tiltag er nok til at eliminere McLarens forspring, fordi man her venter på at få den reviderede Ferrari motor med i bilen. Det er dog sikkert at den nye frontvinge, hvis den holder hvad den lovede ved tests i vindtunnelen, vil give Ferrari mere downforce, hvilket kan vise sig at blive vigtigt på Imolas snoede bane med de mange chikaner.
 
Frontvingen har en anden form end den tidligere. Den er lidt højere på midten og ligner en pil der peger opad med flapper. Schumacher kørte 15 omgange med den nye vinge og genneførte 7 øvelsesstarter. Torsdag aften rejste Schumacher til Imola for at være klar til træningssessionerne her til morgen. Her blev det da også indikeret at forbedringen tilyneladende ikke er tilstrækkelig til at lukke hullet til McLaren omend en marginal forbedring i forskellen mellem McLaren og Ferrari kunne anes.
 
En ny motor skulle ifølge Formel-1.dk's informationer være baseret på cylinderbelægninger af aluminium-berylium, der skulle betyde nedsat friktion. Ferrari har dog tidligere protesteret mod McLarens brug af dette stof begrundet med den helbredsrisiko der er ved brugen af materialet, men det afholder dem tilsyneladende ikke fra selv at teste materialet. FIA har selv undersøgt materialet og detforventes at blive forbudt fra næste år.
 
Selvom Ferrari ikke udtaler sig, indikerer vores kilde at motoren fejlede allerede på første omgang. Dette har så medført spekulationer om at Ferrari vil gøre brug af en modificeret motor i denne week-end, omend kun ved kvalifikationen, men dette vides endnu ikke med sikkerhed.
 
HAL  


Hop til top
Silverstone sælges ikke

Efter en afstemning i British Racing Drivers Club (BRDC) blev det sidste fredag enstemmingt vedtaget at Silvestone, beliggende i Northamptinshire, ikke er til salg. Silverstone ejes altså fortsat af BRDC, der måske ikke har den store financielle success, men det forsøges nu ændret. BRDC President Lord Hesketh's forslag om at kommercialisere Silverstone's faciliteter blev accepteret af 2/3 af de 834 medlemmer af BRDC.
 
Der har ellers længe verseret rygter om at Brands Hatch kunne få lov at overtage det Britiske Grand Prix, hvis BRDC solgte Silverstonebanen, til andre end Nicola Foulston, der ejer Brands Hatch Leisure. Det menes, at hvis Foulston havde fået lov til at købe Silverstone, havde hun allerede en aftale i stand med Bernie Ecclestone om at videreføre det Britiske GP. I den nuværende kontrakt mellem Silverstone og FOA stå der nemlig, at hvis banen får ny ejer, skal rettighederne til det Britiske GP genforhandles.
 
Det nye selskab "Silverstone Curcuits Group", der blev resultatet af førnævnte afstemning om forslaget fra Lord Hesketh, betyder at selskabet skal bygge et luksushotel og et teknologicenter på den jord som klubben ejer, og at selskabet vil udleje banen til forskellige begivenheder. Dette giver forhåbentligt et mere solidt økonomisk fundament til banen. "BRDC ønsker at bevare kontrollen med det vigtigeste motorsports-aktiv i landet" har Hesketh sagt i en udtalelse, "Der var solidaritet om at Silverstone ikke skulle sælges".
 
Foulston har dog ikke tabt modet af den grund. "Det er ikke enden men begyndelsen" sagde hun, "Vi planlægger at fremlægge grundlaget for vores tilbud til de enkelte medlemmer i løbet af maj, og vil formalisere vores tilbud til dem i løbet af sommeren.
 
Tiden vil så vise om den lidet afholdte dame vil få succes med sit fortsæt. Det var hende der kaldte de frivillge Marshalls der giver til motorsporten, nærmere end at tage for "anorakker, der leder efter 10 minutters ære".
 
HAL  


Hop til top
1. frie træning, til Imola Grand Prix

Så kom Formel 1 feltet endelig til Europa, og den første frie træning er netop kørt færdig, på Autodromo Enzo e Dino Ferrari (Imola). Denne første session var uden den store dramatik, og ikke helt uventet var Häkkinen hurtigst med tiden 1:28.467 efterfulgt af holdkameraten David Coulthard som var 0.751 sek. ffter. De næste to var Ferrari kørerne Irvine & Schumacher, som var henholdsvis 0.914 & 1.067 sek. Efter Häkkinen.

Der er dog stadig langt ned til Coulthards pole-tid fra 1998, som hed 1:25.793. Men mon ikke der vil blive skruet op for blusset til næste session, så vi kan danne os en indtryk af, om det er muligt at slå den tid i år

Alle resultater kan iøvrig ses på vores resultatside.

HVJ  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk