Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
3.5.1999
 Blandede følelser i McLaren
 Arrows nedtællingen opklaret
 Lamborghini vender tilbage
 
2.5.1999
 Zanardi snydt
 3 i træk for Jordan
 Surt show for BAR
 Hakkinen: ´Min fejl´
 Kulde hos Ferrari
 Dedikerer 3. plads til Senna
 Kun Ford til Stewart
 Strategi forbliver ukendt
 Coulthard vred
 Schumachers 34. sejr
 

Hop til top3.5.1999

Blandede følelser i McLaren

Der var bestemt ikke rosende ord til overs for David Coulthard for gårsdagens præstation. Hverken fra teamejer Ron Dennis eller Nobert Haug.

Ron Dennis, der på diplomatisk vis bakkede op om sin kører ved at indgive protester mod andre køreres manglende forståelse for det blå flag, kunne under interviewet med RTL's Kai Ebele ikke helt holde syren tilbage og der slap et " men David gjorde en fejl ..." ud mellem sidebenene. Han kan her meget vel have hentydet til den overbremsning David havde på den 42. tyvende omgang, der flatspottede det nye venstre fordæk, og dermed spolerede hans chancer for effektivt at overhale "back-markerne" og sætte Schumacher under pres.

Eller ligger der "en lille orm og gnaver" ? Kørte David taktisk for at sikre sig andenpladsen herefter, minimere pointtabet til holdkammeraten og holde sin egen person inde i kampen om VM? Noget kunne tyde på det med Nobert Haugs udtalelse: " Men jeg tror, han kunne godt have kørt noget agressiver - presset noget mere på".

Helt anderledes tilgivende var han overfor Mika Hakkinens afkørsel: " Han kørte ind i betonmuren. I fagsprog siger man: Han kørte tør for talent. Mika kørefejl er ham tilgivet. Han har hele tiden gjort et godt stykke arbejde, så sker sådanne fejl ind imellem. Han har undskyldt til teamet. Vi har oftere sørget for at noget gik i stykker hos ham".

KLH  


Hop til top
Arrows nedtællingen opklaret

Der er blevet gættet livligt den seneste tid på, hvad nedtællingen på siden af Arrows bilerne varslede ! Var det en ny stor sponsor ? En ny model ? og da rygtet om Lambourghini begyndte at lyde, troede man det for sikkert at vanen tro ville Arrows indkalde til en pressekonference om torsdagen før Grand Prixet ! Torsdagen oprandt og tælleren gik på 0 uden der skete mere ! Havde Arrows folkene forregnet sig ?

Næh, det havde de ikke. I fredags gik tælleren som ved en raketopsendelse på "t-minus" og forklaringen fulgte fra den nye kapitalindskyder, Prins Malik Ado Ibrahim. Hele showet omkring nedtællingen havde haft til hensigt at henlede medieverdenens opmærksomheden på lancering af et nyt mærke, der efter fabrikantens ønske stort set kan sættes i forbindelse med hvad som helst. Fordelen for fabrikanten ved at anvende "t-minus" mærket, er den uden videre vil nyde godt af Prins Malik's verdensomspændende marketingsfirma og uden ekstra omkostninger blive markedsført på siden af Arrows bilerne.

Således forlyder det at Lambourghini vil udsende "t-minus" udgave af Diablo'en, og der snarest vil blive lanceret en ny energidrik med mærket på.

Man må sige at seancen har været veltilrettelagt og virket meget overbevisende ! Hvem havde regnet med at man ville beholde det nuværende design et helt år sammen med Tagakis grønne hjelm ?

KLH  


Hop til top
Lamborghini vender tilbage

Alle har i de sidste dage spændt ventet på at Arrows skal offentliggøre nyheden om at Lamborghini skal levere motorer til teamet i den nærmeste fremtid. Lamborghini er nu ejet af Audi der overtog mærket fra Chrysler sidste sommer. Chrysler var ikke interesseret i F1, eftersom de også - via Daimler - ejer Mercedes. Apropos dette har Audi/Lamborghini lidt samme position som Mercedes/Ilmor: nemlig at hvis motoren er en fiasko er er forbindelsen til Audi ikke særlig tydelig. Hvis motoren derimod er succesfuld er det let at gå ind og gøre opmærksom på forbindelsen og eventuelt give den en navneændring. Lamborghini leverede motorer til Lola, Lotus, Ligier Minardi og Larrouse i årene 1989 til 1993, med det bedste resultat i '90 med en 3. plads. I en enkelt sæson, 1991, fantes Lamborghini-teamet Modena, men bedre kendt som Lambo. I debutløbet opnåede teamet en 7. plads, men ellers kvalificerede det sig kun til 10 af sæsonens 16 løb.
CBA  


 

Hop til top2.5.1999

Zanardi snydt

Det så længe ud til at Alessandro Zanardi ville profitere af Johnny Herberts exit, men uheldet ramte igen den dobbelte Champ Car-mester - endda rigtig hårdt. "Det er virkelig synd. Jeg havde en ret dårlig start men jeg følte at raceren havde en god balance," beretter Zanardi. "Min weekend var på vej mod en lykkelig slutning da jeg var på syvendepladsen og der kun var to omgange igen og Herberts motor brød sammen foran mig. Jeg troede ikke der var så meget olie på banen og da jeg kørte over olien kunne jeg ikke undgå at spinde af banen," fortæller en ærgerlig Zanardi der stadig kun har scoret ét eneste point i hele Formel 1-karrieren. Hans holdkammerat Ralf Schumacher udgik halvvejs i løbet fra femte position med en ødelagt motor. "Vi er skuffede specielt for Alex som var så tæt på mål og måske kunne have fået point. Men vi kommer stærkt tilbage til det næste løb om to uger i Monte Carlo," forsikrer teamchef Frank Williams.
BB  


Hop til top
3 i træk for Jordan

Det var tredje løb i træk i 1999 at Jordan kommer hjem med point hvilket fortsat stiver selvtilliden af hos det britiske team. Damon Hill gennemførte for første gang i år et løb og hentede en fjerdeplads til teamet. Heinz-Harald Frentzen kunne med lidt held have taget tredjepladsen men tyskeren måtte udgå efter at være spundet i olien efter Eddie Irvines motoreksplosion. "Dette resultat var meget vigtigt for mig - det har ikke alene givet mig nogle point men har også givet mig muligheden for at kende raceren godt i løbsforhold," siger Damon Hill. Englænderen mener at han måske kunne have fået tredjepladsen, men "med alle de langsomme kører og det at skulle lade Michael Schumacher komme forbi, gjorde at jeg ikke kunne fange ham," siger briten om hans forspildte mulighed for at overhale Rubens Barrichello. Mens Hill kunne glæde sig over at være kommet på pointtavlen var Frentzen skuffet: "Det der skete i dag var meget skuffende da jeg havde en god mulighed for at slutte på podiet igen eller i det mindste for at score point," siger tyskeren. Om sit uheld siger han: "Disse uheld finder sted i Formel 1 og det er så meget uheldigt at marshalls ikke var hurtige nok til at reagere og give mig tegn om faren," fortsætter han og langer ud efter banens marshalls der også fra andre kørere har fået en hård medfart. Eddie Jordan var glad for at Damon Hill fik ram på pointene og selvom begge kørere ikke fik point var "det samlet en meget positiv dag for teamet," konkluderer Eddie Jordan.
BB  


Hop til top
Surt show for BAR

Skuffelserne var ikke til at overse hos BAR. Efter en usædvanlig præstation med Villeneuves femteplads sluttede håbet om et godt resultat på startgridens femte position - BAR-raceren kørte ikke en meter af dette års San Marino grand prix. "Det er meget skuffende for teamet. Der var arbejdet så meget med det men det er tydeligt for alle at selvom vi viste godt potentiale, så var holdbarheden der ikke," fortæller Craig Pollock med stor ærgrelse. Teamet har endnu ikke lokaliseret problemet men teamet formoder at det var styringen af gearkassen der blev ødelagt i sekunderne op til starten. "Jeg ved ikke hvad der egentlig skete - der var ingen advarsel," fortæller en ligeså skuffet Villeneuve. "Motoren kørte og der var ikke noget problem med gearkassens elektronik så jeg troede jeg kunne køre. Men der skete ikke noget så jeg måtte slukke motoren," fortsætter han. Canadieren var naturligvis frustreret over at en god præstation i kvalifikationen ikke udmøntede sig i et bedre resultat.

Hvis man så kunne glæde sig over lidt, så lykkedes det Mika Salo at blive klassificeret som nummer 7 - men han fuldførte ikke løbet. "På den sidste omgang, da jeg bremsede ved det sidste sving, døde motoren og jeg kørte ind i pit og det var det," siger Salo der var stand-in i dette løb. Hvorvidt finnen også kører det kommende løb vil tiden vise. Ricardo Zonta kan måske nå at blive klar til løbet i de snævre gader i Monaco om 14 dage, men Salo bliver holdt som reserve til løbet.

BB  


Hop til top
Hakkinen: ´Min fejl´

Det hører til sjældenhederne: en kører der indrømmer at han begik en fejl. Men Mika Hakkinen tager hele skylden for hans noget pinlige exit i den sidste chikane før start-mål. Efter 17 omgange i front blev en mulig vinderchance spoleret. "Vi kørere er mærkelige. Vi vil aldrig selv tage skylden men det ser ud til at virkelig var min fejl," indrømmer finnen ærligt. Han pressede simpelthen for hårdt på for at udbygge sin i forvejen rimelig komfortable føring, men måtte altså parkere sin ødelagte McLaren ødelagte overfor pitmuren og se hans måske skarpeste konkurrent til VM-titlen, Michael Schumacher løbe med laurbærrene. Hakkinen vil dog ikke tænke videre over uheldet og ser frem til at gøre det godt i Monaco hvor han tidligere har vist stærk kørsel. Hos Mercedes var man kede af at finnens løb sluttede i en mur langs Imola-banen. Ifølge Norbert Haug viste finne virkelig klasse de første 17 omgange han var med i løbet: "Han har hele tiden kørt godt og kan også lave en sådan kørerfejl," siger Haug og fortæller at finnen har undskyld fejlen overfor teamet og det er blevet accepteret - det kan ske for enhver.
BB  


Hop til top
Kulde hos Ferrari

Der var ellers lidt at varme sig på efter dagens sejr, men forholdet mellem Eddie Irvine og Michael Schumacher er siden irerens sejr i Melbourne kølnet. Selv benægter de begge at de ikke taler sammen, men ikke desto mindre har der været talt med store bogstaver de to kørere imellem i denne weekend. Der opstod uenighed om hvorvidt det var nødvendigt at mødes til et møde om sikkerhed og da Irvine ikke var meget stemt for det fortalte Schumacher simpelthen at ireren var en stor idiot. Andre rygter siger at Irvine har kommenteret den tyske fotomodel, Claudia Schiffer og kaldt hende tyk som en grise... Jamen dog.
BB  


Hop til top
Dedikerer 3. plads til Senna

Det var første gang siden Monaco 1997 at Rubens Barrichello fandt vej til podiet. Brasilianeren dedikerede sit resultat til sin afdøde landsmand, Ayrton Senna der døde fem år tidligere netop på denne bane. "Jeg er mener at dette er stedet hvor mit liv blev ændret," erindrer Barrichello og fastslår at resultatet i dag kan være et slags vendepunkt for ham selv. Ayrton Senna betød meget for Barrichello og der er ingen tvivl om at hans dødsfald har berørt et, på det tidspunkt, ungt og uerfarent talent som Rubens. Samtidig glæder Barrichello sig over at være i en konkurrencedygtig vogn, også selvom han ikke kan følge de to bedste racere, McLaren og Ferrari. "Men vi er da de bedste af resten," glæder han sig over og håber naturligvis at de fortsat kan forbedre sig.
BB  


Hop til top
Kun Ford til Stewart

Dagene hvor man kan købe en brugt Ford-motor er slut. Ford har valgt at indsnævre kundekredsen til kun at omfatte teamets nuværende samarbejdspartner, Stewart fra og med år 2000. Der har været mange rygter om muligheden for et comeback hos Benetton, men med denne udmeldelse så tidligt i sæsonen bør det lægge låg på de rygter. Ford og Stewart har indtil videre i denne sæson været en overraskende stærk pakke og for ikke at forvirre og bruge tid på mindre teams stopper salget af de brugte motorer. "Ved at koncentrere alle vore kræfter på et team, betyder at vi kan fokusere mere klart på vores største mål: at vinde løb og VM," siger Martin Whitaker om Fords prioritering fra år 2000. Det vil især berøre det lille Minardi-team der anvender Fords aflagte motorer og det italienske team skal nu ud og finde andre motorer til næste år, hvilket kan blive særdeles besværligt og kan afmatte en i forvejen dårlig økonomi.
BB  


Hop til top
Strategi forbliver ukendt

David Coulthard var ikke videre åbenmundet på dagens pressekonference om hvorvidt hans holdkammerat havde planlagt den samme strategi som skotten. "Det får vi aldrig at vide. Det er klart at jeg ikke vil fortælle en af teamets hemmeligheder og du ved at jeg var på en et-stop strategi," siger Coulthard om den sag. Men sådan som Mika Hakkinen trak fra resten af feltet er det ikke usandsynligt at finnen gik efter at stoppe to gange for benzin og friske Bridgestone-dæk.
BB  


Hop til top
Coulthard vred

På den ene side var David Coulthard glad for i det mindste at få sæsonens første point ved sin andenplads - men han ville helst have været manden der betrådte det øverste trin. De skyldige for at det ikke lykkedes? Olivier Panis, Pedro Diniz og Giancarlo Fisichella! De spærrede efter hans mening lige lidt for kraftigt og de manglende 4-5 sekunder han var efter Michael Schumacher efter dennes andet pitstop, kostede ham sejren. Skotten har sammen med sit team indberettiget kørerne for FIA for deres dårlige kørsel. Derfor var Coulthard meget skuffet hvilket også kunne ses på podiet. Han takker dog Michael Schumacher for at han sørgede for at han ikke blevet pebet ud da han modtog sit trofæ - der er flere italienere der ikke har tilgivet skotten for det famøse sammenstød på Spa sidste år.
BB  


Hop til top
Schumachers 34. sejr

For første gang i 16 år var det en Ferrari-kører der stod øverst på podiet til stor glæde for de italienske tifosis. Det var Patrick Tambay der i 1983 stod for den seneste Ferrari-sejr. Samtidig var det også første gang at Ferrari kunne slå McLaren i regulær kamp i 1999 og dermed er tyskerens VM-chancer forbedret. "Efter så lang tid uden en sejr var det en god følelse at opfylde de mange fans ønsker efter alle pinslerne i begyndelsen af sæsonen," beretter Schumacher. Hans Ferrari kørte hele dagen optimalt hvilket naturligvis var udslagsgivende for sejren. Samtidig var det også en sejr der blev vundet på taktik og den rette 'læsning' af trafikken på banen. "Ross Brawn tager den endelige beslutning og vi snakkede lidt om det, men jeg overlod valget til ham," fortæller Schumacher om den store engelske strateg hos Ferrari og som det viste sig var det ideelt med to stop i den sidste halvdel af løbet. Michael Schumacher fører nu VM og er også en af topfavoritterne til løbet i Monaco om 14 dage.
BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk