Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
5.5.1999
 Salo kører også Monaco for BAR
 Planken ud ?
 
3.5.1999
 Blandede følelser i McLaren
 Arrows nedtællingen opklaret
 Lamborghini vender tilbage
 

Hop til top5.5.1999

Salo kører også Monaco for BAR

I en pressemeddelelse modtaget fra British American Racing bekræfter de, at Monaco specialisten finske Mika Salo også vil være stand-in for den skadede Ricardo Zonta ved det næste Grand Prix samt ved den forestående test på Nogaro banen sammen med Jacques Villeneuve den 7.-8. Maj.

De beskadigede ledbånd i Ricardo Zontas fod heller godt; men er stadigt ikke stærke nok til en deltagelse i det Monogaske Grand Prix. BAR teamet og teamchef Craig Pollock udtrykker deres medfølelse : "Vi ønsker selvfølgelig at se ham snarest mulig i bilen; men det er en væsentlig ting på dette tidspunkt at han ikke skal bekymre sig om beslutningen om, hvornår han skal starte igen. Hans doktorer fortalte ham, at det ikke ville hjælpe hans helbredelse hvis han kørte i Monaco, og det accepterede han umiddelbart."

Måske er BAR teamet alligevel ikke så kede af at have 32 årige Mika Salo, der nærmest er kendt og frygtet som Monaco specialist, som erstatning for Ricardo Zonta. Craig Pollock udtaler: "Mika gjorde et fremragende job for teamet på Imola, og ved testene på Jerez ugen for inden San Marinos Grand Prix, og vi er yderst tilfredse, at han endnu en gang vil erstatte Ricardo."

Salo, der sluttede femmer i 1997 i Tyrell og firer i Arrows sidste år, siger selv herom: "Jeg ved ikke selv hvorfor, jeg det er lykkedes at køre så godt i Monaco de sidste par år. Men jeg elsker atmosfæren gennem Grand Prix weekenden , og jeg nyder præcisionen og koncentrationen som så krævende en bybane kalder på, så måske er det bare fordi jeg er i stand til at føle afslappelse i noget lignende en "intet-at-tabe" følelse. Lige meget hvad, så ser jeg frem til at køre for British American Racing endnu en gang. Som vi viste i San Marinos Grand Prix har bilen et stort potentiale og Monaco fuld af overraskelser. Det ville fint for teamet at få de første points."

KLH  


Hop til top
Planken ud ?

Omkostninger i Formel 1 for at få den hurtigste racer kender få eller ingen grænser. Således går de sidst nye rygter, at McLaren har valgt at flytte noget af den nødvendige ballast for at nå mindstevægten inkl. fører på 600 kg, udenfor cockpittet og ned som en del af den flade træbund for at få et lavere tyngdepunkt.

Træpladen under bunden på bilerne blev oprindeligt indført for at mindske down-forcen på bilerne ved at holde minimums frihøjden på 50 mm indtakt, også under løb. Efter et løb bliver træpladen kontrolmålt og i ingen af de 6 kontrolpunkte må tykkelsen være under 9 mm.

Normalt ligger tyngdepunktet ca. 250 over asfalten; men ved at udhule træpladen på oversiden og fylde hulrummet ud med metallet Tungsten, er det i følge rygterne lykkedes McLaren, Ferrari og måske også Williams at flytte tyngdepunktet omkring 1 mm nedad, hvilket skulle give en fordel på ca. 1/ 10 sekund.

Flere af de små teams har protesteret over dette nye tiltag. De mener at tidsgevinsten ikke står mål med omkostningerne, der ligger mellem 0,7 og 1,1 mill gode danske kroner.

KLH  


 

Hop til top3.5.1999

Blandede følelser i McLaren

Der var bestemt ikke rosende ord til overs for David Coulthard for gårsdagens præstation. Hverken fra teamejer Ron Dennis eller Nobert Haug.

Ron Dennis, der på diplomatisk vis bakkede op om sin kører ved at indgive protester mod andre køreres manglende forståelse for det blå flag, kunne under interviewet med RTL's Kai Ebele ikke helt holde syren tilbage og der slap et " men David gjorde en fejl ..." ud mellem sidebenene. Han kan her meget vel have hentydet til den overbremsning David havde på den 42. tyvende omgang, der flatspottede det nye venstre fordæk, og dermed spolerede hans chancer for effektivt at overhale "back-markerne" og sætte Schumacher under pres.

Eller ligger der "en lille orm og gnaver" ? Kørte David taktisk for at sikre sig andenpladsen herefter, minimere pointtabet til holdkammeraten og holde sin egen person inde i kampen om VM? Noget kunne tyde på det med Nobert Haugs udtalelse: " Men jeg tror, han kunne godt have kørt noget agressiver - presset noget mere på".

Helt anderledes tilgivende var han overfor Mika Hakkinens afkørsel: " Han kørte ind i betonmuren. I fagsprog siger man: Han kørte tør for talent. Mika kørefejl er ham tilgivet. Han har hele tiden gjort et godt stykke arbejde, så sker sådanne fejl ind imellem. Han har undskyldt til teamet. Vi har oftere sørget for at noget gik i stykker hos ham".

KLH  


Hop til top
Arrows nedtællingen opklaret

Der er blevet gættet livligt den seneste tid på, hvad nedtællingen på siden af Arrows bilerne varslede ! Var det en ny stor sponsor ? En ny model ? og da rygtet om Lambourghini begyndte at lyde, troede man det for sikkert at vanen tro ville Arrows indkalde til en pressekonference om torsdagen før Grand Prixet ! Torsdagen oprandt og tælleren gik på 0 uden der skete mere ! Havde Arrows folkene forregnet sig ?

Næh, det havde de ikke. I fredags gik tælleren som ved en raketopsendelse på "t-minus" og forklaringen fulgte fra den nye kapitalindskyder, Prins Malik Ado Ibrahim. Hele showet omkring nedtællingen havde haft til hensigt at henlede medieverdenens opmærksomheden på lancering af et nyt mærke, der efter fabrikantens ønske stort set kan sættes i forbindelse med hvad som helst. Fordelen for fabrikanten ved at anvende "t-minus" mærket, er den uden videre vil nyde godt af Prins Malik's verdensomspændende marketingsfirma og uden ekstra omkostninger blive markedsført på siden af Arrows bilerne.

Således forlyder det at Lambourghini vil udsende "t-minus" udgave af Diablo'en, og der snarest vil blive lanceret en ny energidrik med mærket på.

Man må sige at seancen har været veltilrettelagt og virket meget overbevisende ! Hvem havde regnet med at man ville beholde det nuværende design et helt år sammen med Tagakis grønne hjelm ?

KLH  


Hop til top
Lamborghini vender tilbage

Alle har i de sidste dage spændt ventet på at Arrows skal offentliggøre nyheden om at Lamborghini skal levere motorer til teamet i den nærmeste fremtid. Lamborghini er nu ejet af Audi der overtog mærket fra Chrysler sidste sommer. Chrysler var ikke interesseret i F1, eftersom de også - via Daimler - ejer Mercedes. Apropos dette har Audi/Lamborghini lidt samme position som Mercedes/Ilmor: nemlig at hvis motoren er en fiasko er er forbindelsen til Audi ikke særlig tydelig. Hvis motoren derimod er succesfuld er det let at gå ind og gøre opmærksom på forbindelsen og eventuelt give den en navneændring. Lamborghini leverede motorer til Lola, Lotus, Ligier Minardi og Larrouse i årene 1989 til 1993, med det bedste resultat i '90 med en 3. plads. I en enkelt sæson, 1991, fantes Lamborghini-teamet Modena, men bedre kendt som Lambo. I debutløbet opnåede teamet en 7. plads, men ellers kvalificerede det sig kun til 10 af sæsonens 16 løb.
CBA  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk