Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
7.5.1999
 BAR satser på de gamle rotter
 Farverne får Ferrari forbi
 Planøkonomi i Formel 1?
 Skår i Prost-samarbejde
 Renault vender tilbage til formel 1
 
5.5.1999
 Salo kører også Monaco for BAR
 Planken ud ?
 

Hop til top7.5.1999

BAR satser på de gamle rotter

BAR vil for første gang køre i Monacos smalle gader i næste uge - og eftersom teamet er ungt og har mange unge folk bliver det meget vigtigt for BAR at det er 'de gamle' der fører an i forsøget på at hente det første point - eller i det mindst at gennemføre det første løb. Manden som der især skal øse af sin erfaring er Greg Field. Selv siger han om prædikatet som 'gammel': "Jeg ved ikke rigtig hvad jeg føler ved at blive kategoriseret som 'gammel rotte', men jeg tror at jeg må indrømme at jeg efter at have arbejde ved næsten 200 grand prix har været en eller to gange i Monaco," spøger han. Field glæder sig til løbet - det er den eneste gang i sæsonen at der er så mange prominente til løbet. "Men jeg kan ikke komme i tanke om et andet løb hvor fans har mulighed for at komme så tæt på teamets folk," fortæller han om den nærhed der kendetegner løbet i Monaco. Men nærheden har også sine skyggesider: der er mange der forsøger at komme til billigt souvenir ved at stjæle forskellige ting i depoterne.

Teamet håber at de kan fortsætte den gode form fra Imola - en god kvalifikation og så få raceren igennem løbet... Derfor vil teamet teste på Nogaro for at finde frem til et godt set-up - og som bekendt kører man med maksimal vinge, både på front- og bagvinger. Samtidig er banen meget barsk for raceren - mange dele bliver slidt ned. Banen er mindst lige så barsk for kørerne. Det kræver masser af koncentration. "Det er ingen tvivl om at Monaco er et meget uheldigt sted ved kørerfejl. Ram en barriere og chancerne for at du vil smadre en bid af raceren," forsætter Field. Samtidig stilles der forventninger til at Salo gør det godt i Monaco. Finnen har tidligere vist blændende kørsel, mens Villeneuve ikke har Monaco som sin favoritbane. Blandt andet husker han især den kloge spekulation i 1997 hvor teamet startede på slics mens regnen silede ned... Det bliver spændende at se om teamet har en racer der kan producere masser af downforce - den svage Supertec motor bliver ikke afgørende for BAR-racerens præstation.

BB  


Hop til top
Farverne får Ferrari forbi

Så kom der også en videnskabelig/psykologisk forklaring på hvorfor Michael Schumacher kunne komme så godt forbi de langsommere kørere. Farven! En konsulent har forklaret at det simpelthen er den røde farver der gør at de andre kørere hellere vil trække ind til siden! Han forklarer at øjet har tendens til at fange en markant farve, blandt andet den røde som signalere at det er en farlig. Som bekendt kører Coulthard i en grå racer - det kan øjnene ikke lide! Med andre ord udsender Michael Schumacher og Ferrari budskabet: 'Jeg VIL forbi!' Så fik også det på plads...
BB  


Hop til top
Planøkonomi i Formel 1?

Udviklingen i Formel 1 er enorm. Hvert år bliver der brugt adskillige millioner kroner for at udvikle nye og bedre dele. På det seneste har de rige teams hele tiden forsøgt at gøre de forskellige dele lettere, mere modstandsdygtige eller mere smidige. Ofte skal der anvendes meget dyrt materiale - og der går et års tid, så har alle i Formel 1 de samme komponenter - og så står alle lige igen, indtil et team finder endnu en bedre ide - og så kan historien ellers begynde forfra. Der går rygter om at man vil sætte sig til forhandlingsbordet og forsøge at skære ned på udviklingen i Formel 1 - eller i det mindste på udgifterne så de holdes på et realistisk niveau... Men hvem skal dømme om det er realistisk at lave en komponent i et materiale der koster adskillige millioner kroner - blot for en lille dims? Udvikling i Formel 1 hører også med til sporten - FIA kunne gøre det lettere ved ikke at ændre reglementet konstant - det koster nemlig også de mindre teams mange millioner kroner!
BB  


Hop til top
Skår i Prost-samarbejde

Efter det franske dreamteam blev en realitet i 1997 har Prost-Peugeot ikke fået den ventede succes. Nu vil teamchef Alain Prost måske bryde den nuværende kontrakt der løber indtil sæsonen i år 2002. Motoren lever efter sigende ikke op til den nuværende standard i Formel 1, den er mindst 15-20 kilo for tung og så har Alain Prost efter sigende også holdt møder med Honda om en mulig kontrakt, men har måske mistet muligheden eftersom BAR står som nummer 1 til at få leveret motorer af Honda. Prost-teamet har tidligere haft kontakt til Honda da teamet anvendte Mugen-motorerne før skiftet til Peugeot. Teamet vil ikke længere finde sig i at andre teams får stærkere og bedre motorer, mens Peugeot er den bedste af de gamle motorer... I forskellige udtalelser har Prost givet lidt rum for at der er noget om snakken. Han tænker på fremtiden og det er meget nødvendigt med en kompakt og lille motor for at gøre sig gældende - og det er ikke noget som Peugeot lever op til i øjeblikket... Hvis der ikke kommer succes vil Peugeot måske overveje at trække sig ud af Formel 1 - samarbejdet med McLaren, Jordan og siden Prost har indtil videre ikke givet en eneste sejr...
BB  


Hop til top
Renault vender tilbage til formel 1

Det forventes at Renault vender tilbage til formel 1 sporten i 2001, som motor leverandør. Renault trak sig ud af formel 1 med udgangen af 1997 sæsonen, efter at have domineret sporten i en del år, sammen med Williams. Renault's motorer har dog stadig været at finde i formel 1 efter 1997, dog under navnene Mecachrome og SuperTec men disse mangler dog den udvikling og dermed power som vi kender fra andre producenter og det siges at de nævnte motorer har omkr. 50 hk mindre end de førende motorer.

Siden Renault forlod formel 1, har de været involveret i at designe fly motorer, og i at bygge den voldsomme Renault Clio V6 Sport som skal køre race rund omkr. I Europa i denne sæson. Bl.a. kan den opleves som forløb til 24 timers Le mans løbet i Frankrig, i juni måned. Clio Sport'en har en 300 hk 3-litre V6 motor, og er i øvrigt efterfølgeren til den populære Renault 5 Turbo.

Med Honda og BMW's tilbagevenden til formel 1, og den øgede effekt hos Ford, Mercedes og Ferrari er Renault nød til at vende tilbage til formel 1, eller bede om at få tryukket deres motorer helt tilbage fra sporten. Renault sport's tekniske direktør John, siger at han er meget interesseret i at vende tilbage til formel 1 som motor leverandør, men han er nød til at overbevis direktionen hos Renault om at det er en god idé.

der forlyder allerede rygter om at Benetton skal køre med den nye Renault motor. Dette er selvfølgeligt blevet forstærket efter Ford sidste søndag sagde at de kun vil leverer motorer til Stewart indtil udgangen af næste sæson.

HVJ  


 

Hop til top5.5.1999

Salo kører også Monaco for BAR

I en pressemeddelelse modtaget fra British American Racing bekræfter de, at Monaco specialisten finske Mika Salo også vil være stand-in for den skadede Ricardo Zonta ved det næste Grand Prix samt ved den forestående test på Nogaro banen sammen med Jacques Villeneuve den 7.-8. Maj.

De beskadigede ledbånd i Ricardo Zontas fod heller godt; men er stadigt ikke stærke nok til en deltagelse i det Monogaske Grand Prix. BAR teamet og teamchef Craig Pollock udtrykker deres medfølelse : "Vi ønsker selvfølgelig at se ham snarest mulig i bilen; men det er en væsentlig ting på dette tidspunkt at han ikke skal bekymre sig om beslutningen om, hvornår han skal starte igen. Hans doktorer fortalte ham, at det ikke ville hjælpe hans helbredelse hvis han kørte i Monaco, og det accepterede han umiddelbart."

Måske er BAR teamet alligevel ikke så kede af at have 32 årige Mika Salo, der nærmest er kendt og frygtet som Monaco specialist, som erstatning for Ricardo Zonta. Craig Pollock udtaler: "Mika gjorde et fremragende job for teamet på Imola, og ved testene på Jerez ugen for inden San Marinos Grand Prix, og vi er yderst tilfredse, at han endnu en gang vil erstatte Ricardo."

Salo, der sluttede femmer i 1997 i Tyrell og firer i Arrows sidste år, siger selv herom: "Jeg ved ikke selv hvorfor, jeg det er lykkedes at køre så godt i Monaco de sidste par år. Men jeg elsker atmosfæren gennem Grand Prix weekenden , og jeg nyder præcisionen og koncentrationen som så krævende en bybane kalder på, så måske er det bare fordi jeg er i stand til at føle afslappelse i noget lignende en "intet-at-tabe" følelse. Lige meget hvad, så ser jeg frem til at køre for British American Racing endnu en gang. Som vi viste i San Marinos Grand Prix har bilen et stort potentiale og Monaco fuld af overraskelser. Det ville fint for teamet at få de første points."

KLH  


Hop til top
Planken ud ?

Omkostninger i Formel 1 for at få den hurtigste racer kender få eller ingen grænser. Således går de sidst nye rygter, at McLaren har valgt at flytte noget af den nødvendige ballast for at nå mindstevægten inkl. fører på 600 kg, udenfor cockpittet og ned som en del af den flade træbund for at få et lavere tyngdepunkt.

Træpladen under bunden på bilerne blev oprindeligt indført for at mindske down-forcen på bilerne ved at holde minimums frihøjden på 50 mm indtakt, også under løb. Efter et løb bliver træpladen kontrolmålt og i ingen af de 6 kontrolpunkte må tykkelsen være under 9 mm.

Normalt ligger tyngdepunktet ca. 250 over asfalten; men ved at udhule træpladen på oversiden og fylde hulrummet ud med metallet Tungsten, er det i følge rygterne lykkedes McLaren, Ferrari og måske også Williams at flytte tyngdepunktet omkring 1 mm nedad, hvilket skulle give en fordel på ca. 1/ 10 sekund.

Flere af de små teams har protesteret over dette nye tiltag. De mener at tidsgevinsten ikke står mål med omkostningerne, der ligger mellem 0,7 og 1,1 mill gode danske kroner.

KLH  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk