Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
10.5.1999
 Overtager Toyota Minardi?
 
9.5.1999
 Watt forhandler om test
 Villeneuve på vej væk?
 Jordans forventninger
 Formel 1-fodbold
 

Hop til top10.5.1999

Overtager Toyota Minardi?

Den japanske bilproducent Toyota har længe gjort sig klar til at træde ind i Formel 1-sporten. Den oprindelige plan hed engang i 2003-4, men nu afslører Roger Penske der står for den amerikanske handel med Toyota at det kunne ske allerede i 2002. Der har længe været rygter om at Toyota ville ind og overtage et team: Jordan, Stewart og Benetton har alle nævnt i den sammenhæng, men de benægter alle sammen at have været kontaktet af Toyota. Denne gang virker det dog også mere sandsynligt: "Jeg kan bekræfte at der forhandles med Minardi" siger Penske og forsætter: "Jeg forventer at aftalen snart bliver afsluttet. Toyotas ankomst vil helt sikkert være positivt for Formel 1." Toyota er nød til at overtage et allerede eksisterende f1-team, for der må kun være 12 teams i f1 ifølge FIA. Honda har jo som bekendt lagt billet ind på nr. 12. Minardi har ikke ønsket at udtale sig.
CBA  


 

Hop til top9.5.1999

Watt forhandler om test

Under sidste weekends Formel 1-løb på Imola var også den næstbedste Formel-serie til stede. Det internationale Formel 3000-mesterskab bliver kørt sideløbende med de europæiske grand prix'er. Jason Watt, der i år kører for Super Nova efter at Team Den Blå Avis har påbegyndt et samarbejde med Williams-teamet og deres brasilianske talenter, brugte anledningen til at tale kontrakt med Arrows. Danskeren havde ellers ikke en af de bedste weekender da han allerede på anden omgang kørte af banen i et sammenstød. Ikke desto mindre blev der diskuteret en mulig test hos Arrows - især efter at teamets storaktionær, prins Ibrahim vil forsøge at få en farvet kører i Formel 1. Der blev ikke aftalt noget endeligt, men Ibrahim vil gerne se ham køre for teamet - måske allerede efter løbet i Monaco. Det vil i givet fald være første gang at Jason får en chance i Formel 1-racer.
BB  


Hop til top
Villeneuve på vej væk?

Teamet med de store ambitioner og forventninger om noget stort meget tidligt i teamets historie mister måske deres topkører - og teamet er endda villig til at lade ham forlade teamet. Nu er det gået op for Craig Pollock at det kan have lange udsigter med sejre til teamet, og Craig Pollock vil ikke udelukke at Jacques Villeneuve vælger at finde et andet team. "Hvorfor skulle han blive? Han er en stor kører og må tænke over sin egen karriere. Hvis jeg skal være helt ærlig vil jeg endda forslå ham at forlade teamet," siger Craig Pollock. Teamets racere har indtil videre ikke givet den store succes - men teamet har kun kørt 3 løb. På den anden side har Jacques Villeneuve ikke lyst til at køre for mange år i dårlige racere - han gjorde det i 1997 og 1998 hos Williams og fik ikke sejre og i 1999 er det ikke sandsynligt at han vender tilbage til pladsen øverst på podiet.

'Vil du have et godt råd Jacques? Forlad BAR!'

Samtidig sidder frustrationerne uden på Villeneuves kørerdragt i øjeblikket. Under kvalifikationen på Interlagos var han vred - og da hans racer ikke kørte en meter i løbet på Imola efter en fornem kvalifikation var det kun naturligt at Villeneuve ikke var i det morsomme hjørne. Craig Pollock har også selv mærket hvordan at deres store ord inden sæsonen er blevet modtaget i Formel 1-depoterne. "Når man fornemmer at man bliver gjort til grin når man går gennem pitten så er det meget hårdt," fortæller Pollock der har mærket at Janteloven også er en del af Formel 1-sporten - men trods de store grin og smil i depoterne over BARs store problemer vil han ikke give op. Deres hån vil ikke få ham til at stoppe! Selvom teamet ikke har vundet fra dag 1 skal man imidlertid ikke afskrive teamet helt - i det mindste til at score point. I forhold til Stewart i 1997 klarer de sig rimelig godt. Så håbet lever endnu.

BB  


Hop til top
Jordans forventninger

For Eddie Jordan bliver løbet i Monaco 1999 helt forskelligt fra sidste års løb. Teamet har gjort så store forandringer at teamet nu tilhører den absolutte top i Formel 1. Sidste års løb i det lille fyrstendømme betegner Jordan som den værste weekend i teamets historie... De to kørere lå helt tilbage som nummer 15 og 16 - Ralf Schumacher udgik mens Hill sluttede på en anonym 8. plads. "Det var en forfærdelig weekend lige foran familien, sponsorer og venner," husker Eddie Jordan. Men det havde også gode sider. "Det var faktisk fantastisk for det sparkede mig i gang. Jeg indså at hvis ikke der blev foretaget nogle ændringer ville teamet falde ned i en dårligere division," fortæller Jordan.

For at teamet kan få et godt resultat har de ikke fundet mange nye tekniske landvindinger, men har arbejdet for at gøre racerne mere stabile. Kørerne kender også banen godt - Frentzen bor i Monaco, mens Damon Hill har kendt til Monaco siden han var knægt. "Min første erindring af Monaco grand prix'et var at se det på TV i 1969. Jeg var otte år og legede i haven da min mor kaldte på mig og sagde 'kom og se far vinde Monacos grand prix'. Det var hans femte sejr men den første som jeg kan huske," erindrer Damon Hill der ikke har været i stand til at gentage faderens bedrift - han lå dog til sejren i 1996 men måtte udgå med en ødelagt motor. Teamet ser frem til en ny weekend med point i det mest prestigefyldte løb i kalenderen.

BB  


Hop til top
Formel 1-fodbold

I forbindelse med løbet i Monaco vil der blive spillet en fodboldkamp i Monaco torsdag aften. Formålet med kampen er at indsamle penge til børn i nød. Det ene hold vil bestå af kendte personer anført af prins Albert af Monaco, tidligere fodboldspillere og Formel 1-kørere. Det andet hold består udelukkende at kørere fra Formel 1-feltet. Interessen har været enorm så der stilles med meget store hold, så for at alle kan komme på banen bliver der lavet løbende udskiftninger. Blandt andet skal Mika Hakkinen og Michael Schumacher spille på samme hold. Til dem der er interesseret vil kampen blive sendt dirkete på Eurosport kl. 18:30.
BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk