Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
14.5.1999
 Generel tilfredshed hos Benetton
 Panis på vej tilbage
 Optimisme hos BAR
 Eddie Jordan som sportsambasadør
 UK GP til Brands Hatch
 Bernie køber Paul Ricard banen
 Ny næse til McLaren
 Ikke så blødt
 Blandet fornøjelse for Jordan
 Langsomme kørere - part 164
 Overhalingsproblemet igen - igen
 
13.5.1999
 McLaren i problemer?
 Salo vil gerne have et sæde
 Alain Prost bekymret
 Alesi skuffet
 Motor-topmøde i morgen
 Odds for Monaco Grand Prix 1999
 Schumacher tilfreds
 McLaren gik forkert
 Stewart-racer ikke helt neutral
 Ron Dennis støtter Coulthard
 Det var en kørerfejl
 Bernie er sur på amerkanerne
 Hvepsen i lodret fald ?
 2. frie træning
 Schumacher hurtigst
 Irvine hurtigst
 Schumacher selvsikker
 McLaren og Monaco
 

Hop til top14.5.1999

Generel tilfredshed hos Benetton

Benetton husker stadig deres storhedstid i Monaco, da Michael Schumacher i 1994 og 1995 var totalt dominerende. I øjeblikket slås teamet for at hænge på i toppen - og det har allerede i år vist sig at være meget svært. Det fæstet lid til at Fisichella kan klare sig godt i løbet - og torsdagens frie træning viste at italieneren er godt kørende i Monaco eftersom han var 5. hurtigst. "Vi arbejde på et set-up til banen og jeg er rimelig tilfreds med den måde bilen er. Det eneste problem er at raceren understyrer i nogle sving og er ret nervøs på vej ud af svingene," siger Fisichella og mener at teamet har fundet en måde at forbedre raceren på. Også Alexander Wurz havde lignende problemer. "Raceren føltes ret god på banen i dag (torsdag). I den anden sektion fik vi løst det problem jeg tidligere havde haft med gearkassen. Vi er blot ramt af en smule understyring når man går ind i svinget og overstyring når jeg trykker på speederen," fortæller østrigeren der ikke rigtig er kommet i gang i denne sæson.

Samtidig var det også weekenden hvor teamet udvidede deres interesser til også at omfatte Formel 3000. Efter mange rygter blev det bekræftet at Benetton vil støtte Team Astromega - og især for at give støtte til Justin Wilson. Teamets to racere vil blive farvet i Benettons farver - ligesom eksempelvis West Competition der er McLarens F3000-team. Den anden racer bliver også støttet - den køres af Gonzalo Rodriguez fra Uruguay. "Det er en stor mulighed for Benetton. Teamet er ivrige efter at finde kørere med potentiale til at nå Formel 1," fortæller Rocco Benetton om teamet beslutning til at udvide til klassen under Formel 1. Adskillige Formel 1-teams er nu repræsenteret som samarbejdspartere med et team i Formel 3000 - en klasse der er blevet meget populær. I den forbindelse kan det nævnes at Jason Watt starter i anden række - sidste år lå han som bekendt til at vinde løbet inden et møde med barrieren i Casino-svinget brast hans drømme om at være den første i det internationale Formel 3000 til at vinde et løb i Monaco.

BB  


Hop til top
Panis på vej tilbage

Efter Olivier Panis' alvorlige ulykke i Canada i 1997 har franskmanden haft meget svært i Formel 1, blandt andet fordi Jarno Trulli i mellemtiden har vist sig at være en rigtig god kører. Men nu er han ved at vende tilbage til topformen - og det sker på den bane der til dato har givet ham hans eneste Formel 1-sejr. "Vi har haft en lang, men god dags arbejde. Under ledelse af Alain Prost startede jeg den første træning om morgenen roligt med at lære banen at kende og så angribe mere hårdt i den sidste del af dagen," siger Panis. Han koncentrerede sig, som alle andre Formel 1-kørere, om at finde et godt set-up - og det lykkedes da han blev nummer 3 og endda slog kørere som Irvine og Coulthard. "At sætte den 3. bedste tid er meget godt, men vi kan ikke stoppe her. Vi skal stadig arbejde med understyringsproblemet og gøre fremskridt før vi tager lørdagens kvalifikation," slutter han. Panis har i år fået et enkelt point - og kan med lidt held måske hente yderligere point i det lille fyrstendømme.
BB  


Hop til top
Optimisme hos BAR

Det er meget sjældent at pressen møder en deprimeret Craig Pollock, manden der må kunne få alt - fra den russiske økonomi til manglen på dansk sommervejr- til at se positivt ud. Men det var heller ikke noget at være trist over hos BAR efter torsdagens fri træning var ovre. Kort sagt så var det teamets bedste fri træning nogensinde, som Jacques Villeneuve udtrykte det. Han lå som den niende bedste, niogtres hundrededele efter reserve-teammate Mika Salo. Pollock sagde: "Begge kørere gjorde et utrolig godt stykke arbejde taget i betragtning at det var BARs første besøg på Monte Carlos bane. At slutte åbningsdagen med alle fire biler intakte er ekstremt vigtigt på en så udfordrende bane. Det er meget opmuntrende at se både Jacques og Mika i top 10. Det er endnu et bevis på at teamet bevæger sig i den rigtige retning."

De to kørere er ligeledes optimistiske: Salo fortæller at dagen forløb problemløst og at for hver omgang blev bilen bedre og bedre. Han roser den nye overflade på de lige strækninger, der tillader at køre meget hurtigere, fordi den er mere jævn. Det er hans plan at give den 100% til kvalifikationen. Villeneuve er lidt mere afdæmpet: "På denne bane er vi nødt til at forbedre vores fart en smule eftersom vi var omkring et sekund efter de hurtigste, men kan vi det, skulle vi kunne klare det ganske godt".

Teamet testede sidste uge på den smalle Nogaro-bane, hvor de fik løst nogle problemer med stabiliten og arbejdede videre med set-up'ene fra kvalifikationen på Imola. På baggrund af de gode resultater herfra, er hele teamet forventningsfulde til løbet, forlyder det.

CBA  


Hop til top
Eddie Jordan som sportsambasadør

En bankuddannelse kan føre til meget - især hvis man stopper i tide ! Spørg blot Tom K og Eddie Jordan ! Sidstnævnte kan nu udover titlen af Formel 1 teamboss også smykke sig med titlen af ambasadør for sporten. Eddie takkede ja tak, da han blev spurgt af den irske sportsminister Jim MCDaid, og hans opgave vil være at bringe internationale sportsbegivenheder til Irland, der allerede er kommet et godt stykke på vejen med åbningsetappen af Tour de France i sidste år, og golfturneringen mellem USA og Europa, Ryders Cup, i år.

Eddie er naturligvis beæret og gav i Monaco følgende kommentar til udnævnelsen: "Det er en stor ære for mig og en rolle, som jeg vil nyde. Vi har før prøvet, at højne Irlands image på sportsområdet gennem den irske baggrund i Jordan teamet. Ydermere opmuntrer udnævnelsen teamet - det er en anerkendelse af, hvad vi allerede har opnået."

KLH  


Hop til top
UK GP til Brands Hatch

Bernie Ecclestone offentliggjorde i et interview d.d., at Brands Hatch banen har tegnet en eksklusiv aftale med Formula One Administration Limited om værtsskabet for det engelske Grand Prix fra år 2002. Brands Hatch har været vært for de engelske Grand Prix'er, og senest afholdt løb i midten af firserne, inden man helt overgik til afholde GP'erne på Silverstone.

Brands Hatch ledende medarbejder, Nicola Foulstone, bekræfter den femårige aftale med Bernie Ecclestone's organisation, der indebærer provision til en 220 mill. kr's ombygning og modernisering af banen. "Jeg er lettet over at have sikret Grand Prix racing i England efter år 2001. Jeg ser frem til at få det største og mest succesfyldte Grand Prix nogensinde" udtalte Foulston.

Blandt kørerne vakte nyheden ikke udelt begejstring. Engelske Damon Hill var blandt de første kritikere: "Brands er alt for snæver til et moderne Formel 1 løb og vil være næsten umulig at overhale på." Mon ikke der bliver rådet bod på dette med den kraftige kapitalindsprøjtning?

Datoen for Uncle Bernies retræte fra Formel 1 sporten begynder at snævre sig ind med nyhederne om Brands Hatch og overtagelsen af Paul Ricard banen. Skal vi ikke gætte på den 31. januar 2001?

KLH  


Hop til top
Bernie køber Paul Ricard banen

I en pressemeddelelse bekræfter Formel 1 bossen Bernie Ecclestone at have købt Paul Ricard banen i det sydlige Frankrig. Papirerne er underskrevet i denne weekend i Monaco med overtagelse fra sæsonens slutning. Paul Ricard banen, der indtil slutningen af firserne var vært for det franske Grand Prix, har været forsømt gennem de sidste 30 år; men med overtagelsen er der banet vej for nye investeringer og modernisering.

Og mon ikke der er lagt op til en generhvervelse af Grand Prix rettighederne til banen, og at den for kedsomhed ofte udskældte Magny Cours bliver vist vintervejen, så snart Paul Ricard er blevet moderniseret.

KLH  


Hop til top
Ny næse til McLaren

Det skulle nu være ganske vist, at McLaren designeren Adrian Newey har begået en ny genistreg og konstrueret en ny og meget anderledes forvinge/ næse til Sølvpilene. Forstadier til den nye vinge har været vist i udenlandske magasiner, tegnet af den berømte italienske Formel 1 techno-guru: Giorgio Piola. Desværre er der copyright på illustrationerne og vi er afskåret fra at bringe dem her.

Tegningerne viser den for aerodynamikken vigtigste enkeltdel på en Formel 1 racer, nye vinge/ næse, som en dobbeltdækker i den maksimale bredde, ophængt i et enkelt punkt i en meget dykket og afstumpet næse, der slutter 20-25 cm fra vingernes forkant. Konstruktionen giver optimalt areal for down-forcen at virke på; men vil uden tvivl skabe en masse turbulenser og luftmodstand længere tilbage på bilen. Vingen er derfor også i første omgang kun tænkt til anvendelse på High Down-force baner som Monaco og Hungaro, hvor luftmodstand og dermed hastigheden på langsiderne betyder mindre.

Smag og behag er individuel; men de færreste vil sige at den nye næse/ frontvinge er pæn. Så grim efter undertegnedes mening, at hvis den skulle vise sig at leve op til forventningerne og trenden bredder sig til de andre F1 teams, vil der være en god chance for at "Uncle Bernie" forbyder den på grund af uskønhed som med X-vingerne/ "tørrestativerne" i 1998.

Tyske DSF bekræftede i gårsdagens livetransmission fra træningen, at McLaren er på vej med vingen; men at den ikke kunne indsættes i Monaco, da den ikke har gennemgået de obligatoriske chrash test.

KLH  


Hop til top
Ikke så blødt

Eneleverandøren af dæk i denne sæson, Bridgestone, har også til Monaco medbragt dæk i 2 hårdhedsgrader( compounds ). Men i modsætning til de 3 første løb, hvor mulighederne var blødt og medium, er mulighederne i Monaco: blødt og ekstra blødt. Næsten alle teams havde muligheden for at prøve den ekstra bløde, der dog for de flestes vedkommende bare skabte en masse understyring og tidlig nedslidning af fordækkene. Alle kørere, der prøvede det bløde dæk berettede om bedre balance i bilen. Men ligemeget - det er et faktum at det ekstra bløde dæk giver bedre omgangstider inden for et meget smalt spillerum. Dette vil sandsynligvis få indflydelse i kvalifikationen på lørdag, hvor det må formodes at banens tilstand har ændret sig væsentligt, specielt med henvisning til værdien af gummiafsmitningen på asfaltoverfladen.

De enkelte teams dækvalg er ikke umiddelbart tilgængeligt. Man skulle jo nødigt forære konkurrenterne nogle billige stik, men en raceringeniør fra en af teamsene, der afprøvede de ekstra bløde dæk har følgende kommentar:

"Som forventet, var det svært at finde en god balance med de ekstra bløde dæk. Vi havde for meget understyring og fandt det umuligt at finde det fornødne greb i forenden, trods det at vi arbejdede hårdt på at løse problemet. Vi besluttede os for det bløde dæk. Det forbedrede balancen en hel del, skønt det må siges at vi på det tidspunkt havde udført adskillige ændringer på opsætningen. Vi tror at noget af forbedringen i balancen skyldtes ændringen i dækvalget og noget som følge af de justeringer vi udførte på grundlag af morgenes erfaringer med de ekstra bløde. Hvis det bløde dæk viser sig at være mere holdbart lørdag morgen, vil det være det logiske valg til løbet."

Og fra en der anvendte det bløde dæk.

"Vi prøvede begge typer dæk i dag med bare den ene af vore kørere, og i vort tilfælde tror vi det ekstra bløde dæk vil vise sig at være for skrøbeligt under løbskonditioner. Faktisk arbejder det bløde dæk ekstremt godt her i Monaco, mens det var svært at finde tilstrækkelig balance i vor bil med de ekstra bløde."

KLH  


Hop til top
Blandet fornøjelse for Jordan

Heldet var på Damon Hills side i torsdagens træning - men Heinz-Harald Frentzen fik ødelagt meget af hans træning fordi han var ved at ramle sammen med en anden racer... "Jeg fik en rigtig god start i dag. Vi var konkurrencedygtige lige indtil slutningen af afdelingen," siger Damon Hill, der flere var den der satte de hurtigste tider - og lå godt efter den første træning. "Vi ved hvorfor vi sluttede nede på 11. pladsen så jeg har al mulig grund til at være optimistisk og tro at vi er konkurrencedygtige igen på lørdag. Jeg ser frem til kvalifikationen," konkluderer Damon Hill der havde pole position på banen i 1995. Derimod havde Frentzen sine problemer at slås med. "Morgenens træning gik meget godt og vi ser ud til at være gode på denne bane. Uheldigvis gennemførte jeg kun en omgang i den anden træning. Jeg kørte tæt på en Prost da den pludselig kørte langsomt og jeg gjorde alt for at undgå den - og tabte raceren i den forbindelse. Heldigvis er skaden ikke så stor, men det er en skam at miste så meget tid på banen," siger en ærgerlig Frentzen.
BB  


Hop til top
Langsomme kørere - part 164

Den uendelige historie om hvordan en hurtigere kører skal overhale en langsommere kører fortsætter. Vi er nu nået til afsnit jeg-ved-ikke-hvad. Alain Prost vil imidlertid ikke forsvare sine farver i debatten, selvom Oliver Panis var en af de implicerede parter i den meget omtalte situation med overhaling af langsommere kørere på Imola. "I denne forbindelse vil jeg ikke forsvarer min kører. Jeg vil gerne være objektiv og jeg talte til Olivier på nøjagtig samme måde som når en af mine kørere er en omgang efter," siger Alain Prost da han blev spurgt om hvad hans holdning er til den igangværende debat. "Jeg fortalte ham mange gange over radioen at lade Coulthard komme forbi. Som jeg ser det var det ikke godt nok, men om han (Olivier) mener det samme kan jeg ikke sige," fortsætter han. Panis har overfor sin teamchef fortalt at han følte der var et stort hul mellem de to kørere - samtidig med at han kæmpede med Fisichella. Som det kunne ses på TV var Ron Dennis på vej til Prost-garagen under løbet - og efter løbet gav Alain Prost en undskyldning til McLaren-bossen. "Olivier gjorde det rigtige, selvom det måske lige var på grænsen. Jeg mener dog ikke at Coulthard tabte løbet på grund af det," konkluderer han.
BB  


Hop til top
Overhalingsproblemet igen - igen

David Coulthard har åbenbart ikke glemt nederlaget til Michael Schumacher på Imola endnu. Ved afslutningen på den frie træningen til Monacos Grand prix fyrede han endnu en bredside af mod "efternølerne" Oliver Panis og Pedro Diniz, der havde opholdt ham på Imola - og benyttede samtidig lejligheden til at give Schumacher kritik.

"Overalt hører jeg, at Ferrari vandt takket være en fantastisk strategi og enestående kørsel af Michael Schumacher. Det var bare ikke sådan - vi havde den rigtige strategi" udtalte David Coulthard og fortsatte kokrød i hovedet: "Michael havde aldrig vundet løbet, hvis jeg ikke var blevet hængende bag nogle biler. Sådanne aktioner skal der sættes ind overfor."

Kørerne havde oprindeligt planlagt at drøfte "overhalingsproblemet" på deres møde i Monacos; men det "fiser sandsynligvis ud i sandet", da FIA chefen Max Mosley allerede har tilkendegivet, at det ikke vil give anledning til ændring af reglementet.

McLaren chefen Ron Dennis kan derimod ikke forstå det. "Ansvaret ligger til dels ved køreren der sættes med en omgang, og dels ved teamet. Jeg står ved: Jeg synes ikke det var sportsligt, hvad der skete på Imola." Ron beskyldte herefter Michael Schumacher for at være hensynsløs når nogle skulle sættes tilbage med en omgang: "Man skal ikke spøge med ham, når det gælder overhalinger." Men Dennis er sikker: "at også Michael Schumacher i fremtiden endnu en gang vil få problemer med "efternølerne".

Trods det tror han dog ikke at Diniz eller Panis bevidst havde modarbejdet Coulthard eller McLaren - "Men hvad der skete, var ikke rigtig" fastslog Ron Dennis.

KLH  


 

Hop til top13.5.1999

McLaren i problemer?

Der blev talt meget i Monaco om de to McLaren-racere - hvor var de henne under den første træning? Som feltets måske bedste racer måtte man jo forvente at de var med fremme, men der var store problemer for teamet. Mika Hakkinen fortæller at hans racer ikke var den mest velkørende i Formel 1. "Under morgenens første træning havde vi nogle særiøse problemer med bilens balance. Jeg var virkelig bekymret fordi jeg kunne ikke få raceren i den retning som jeg gerne ville," fortæller Hakkinen - det er i givet fald første gang i et par år at McLaren-raceren ikke er veloplagt fra første færd. "Vi foretog nogle ændringer til den anden træning, ingeniørerne foretog nogle geniale forandringer på ophænget, og jeg var i stand til at få vejgreb både for og bag, hvilket satte mig i stand til at presse hårdt på," beretter Hakkinen og glæder sig over at han alligvel kunne få en god tid. Både han og teamet troede i første omgang at det blot var banen der var skyld i problemerne, hvis den var en smule beskidt, men noget inden i træningen fandt teamet ud af at det var raceren der var noget galt med. Teamet ærgrede sig efter træningen over at have spildt en time - det kan koste i den anden ende.
BB  


Hop til top
Salo vil gerne have et sæde

Efter at finske Mika Salo igen er kommet tilbage til Formel 1 er han blevet et varmt emne. Der bliver stillet meget direkte spørgsmål til finnens fremtid og hvorfor han valgte at forlade Arrows blot få dage før løbet i Australien begyndte. Da han blev stillet spørgsmålet om hvad der skete i den forbindelse siger han: "Vi har aftalt ikke at tale om det. Men det var min beslutning at rejse," siger han om hvorfor han ikke er Formel 1-kører for Arrows. Samtidig sættes han stadig i forbindelse med testarbejde for Honda og håber at han kan få et job der. "Jeg planlagde ikke at køre i år, men efter Imola og nu her, kan jeg huske hvor sjovt det er," siger Salo og gør opmærksom på at han gerne vil have et sæde hvis der er nogen der står og mangler en kører. Salo vil naturligvis gå efter at gøre det godt for BAR. "Jeg ved at det kan være mit sidste løb så jeg har intet at miste. Så jeg kan lave en stor fejl, men under alle omstændigheder har jeg ikke noget job til det næste løb," filosoferer han. Det ventes at Ricardo Zonta med stor sandsynlighed igen er tilbage som andenkører i det næste løb i Barcelona.

En arbejdsløs Formel 1-kører - vil gerne have have arbejde så hurtigt som muligt!

BB  


Hop til top
Alain Prost bekymret

Franskmanden havde ellers en hel del at glæde sig over i dag. Olivier Panis kørte sig til en 3. plads i dagens træning, og Jarno Trulli klarede sig også godt. "Selvom vi er tilfredse med dagens præstation, vil det blive ret svært at holde vores position på lørdag," siger Alain Prost om forventningerne til resten af weekenden. 1999 er starten på en ny tid for Prost, efter den katastrofale 1998-sæson. Selvom der kun står et point noteret til Prost i år er der mere i vente. "Vi har arbejdet hårdt siden sidste år. Men der er to måder at se det på. Set på resultaterne er et point ikke nok, men potentialet både i raceren og teamet får det til at se godt ud - specielt til næste år," fortsætter han. Samtidig har det været fremme at samarbejdet med Peugeot er ved at smuldre og at Prost skulle have været med i kampen om et muligt samarbejde med Honda - det samarbejde som BAR sandsynligvis får glæde af. Motoren er alt for stor og yder ikke nok. Det bekymrer derfor Alain Prost at Peugeot har gang i en masse projekter og nu satser på rally-VM. "Jeg var bekymret, og jeg fortalte Peugeot med det samme om min bekymring. Men jeg må se det fra den positive side og om det er godt for Peugeot. I Formel 1 handler det mest om teknologi og firmaet image, mens det i rally mere drejer sig om en gengivelse af kvaliteten af firmaet produkter," fortæller Prost og tilføjer at han da gerne ser at Peugeot gør det godt i rally-VM. De var i hvertfald med fremme i det seneste rallyløb - så måske er der succes i vente for Peugeot dér i stedet for i Formel 1? Det ventes at Prost finder en ny motorleverandør fra år 2000.
BB  


Hop til top
Alesi skuffet

Efter dagens træning var Jean Alesi meget skuffet over udfaldet af dagens frie træninger. Det så eller meget godt ud på et tidspunkt - alligevel sluttede feltets mest rutinerede kører som nummer 15. Inden sæsonen begyndte forventede Alesi noget stort med Sauber-raceren, men indtil videre er det blot blevet til det ene point som Alesi fik hevet hjem for 14 dage siden på Imola. "Det er sandt at jeg er blevet skuffet. Måske forventede Pedro og jeg at have en bedre racer i år, men vi skal arbejde meget med en hel del ting," beretter Alesi. "Problemet består i at baghjulene hopper ret meget når der bremses. Jeg har derudover ret meget understyring og det gør bilen meget langsom. Det var sådan på Imola og siden da har vi ikke rigtig fået testet noget. Der er forbedringer på vej, men vi har dem endnu ikke," siger Jean Alesi. Teamet testede dog mellem Imola og Monaco på den smalle Nogaro-bane, men det var mere for at være klar til Monaco, og der blev ikke arbejdet for at finde forandringer på raceren.
BB  


Hop til top
Motor-topmøde i morgen

Det ventes at alle topfolk fra de forskellige motorleverandører vil holde et topmøde for at diskutere udviklingen af motorer i fremtiden. Det kommer efter at der er flere der ønsker at V10 skal være standard. Det er især det økonomiske aspekt som har fået leverandørerne til at overveje forslaget. Hvert år bliver der brugt adskillige millioner kroner for at forbedre og øge motorernes præstation, og med et fast reglement kan omkostningerne til dette minimeres. Blandt andet har Ferrari og Arrows overvejet at begynde at udvikle en V12'er, og Williams kommende partner BMW er måske også på vej med en V12'er.
BB  


Hop til top
Odds for Monaco Grand Prix 1999

Så er de første odds for løbet på søndsag kommet frem, disse er baseret på dagens to frie træninger, og kan nemt ændre sig i løbet af lørdagens to frie træninger samt ikke mindst selve kvalifikationen. Men det er dog alligevel interessant at se hvordan bookmakerne de ser på racet allerede nu.
KørerVinderI top 3
Michael Schumacher2,251,25
Mika Hakkinen2,751,35
David Coulthard4,001,60
Alex Zanardi25,005,00
Eddie Irvine8,002,40
Ralf Schumacher20,004,00
Jacques Villeneuve25,005,00
Giancarlo Fisichella20,004,00
Alexander Wurz25,005,00
Damon Hill20,004,00
Heinz-Harald Frentzen15,003,20
AN  


Hop til top
Schumacher tilfreds

Den tredobbelte Monaco vinder, Michael Schumacher, var og kunne med rette også være mere end tilfreds med resultatet af de første frie træninger. "Det har været meget sjovt, fordi opsætningen i dag var perfekt lige fra begyndelsen. Vi er langt videre end vi var på samme tidspunkt sidste år. Det var en dejlig følelse at kunne følge med Sølvpilene lige fra første dag" :sagde Michael Schumacher, der undervejs mistede 15 minutters træningstid, som følge af en reparation på forhjulsophænget. "Dagens rækkefølge er fra mit synspunkt også realistisk for den afsluttende træning" sluttede tyskeren.
KLH  


Hop til top
McLaren gik forkert

Hos McLaren noterer man at dagens træning var fyldt med masser af action - og teamet var i en uvant rolle. Ingen af teamets kørere var hurtigst! Mika Hakkinen var toer mens David Coulthard blot blev nummer seks, men skotten havde problemer med at finde et tilfredsstillende set-up. "Ser man på vores tider i den første træning var denne morgen noget skuffende, men vi var i stand til at forbedre ting på vores racer. Som et resultat af det var alt bedre i den anden time, min præstation blev forbedret og jeg er tilfreds med det arbejde vi udførte," siger Mika Hakkinen efter en andenplads på førstedagen i Monaco. "Det var en regulær første dag ved et grand prix - forsøg at finde en vej rundt på banen og gå gennem arbejdet med set-up'et," beretter David Coulthard som var en smule småskadet efter venskabskampen i tirsdags. Ron Dennis samler trådene sammen med følgende kommentar: "Vi følte os mere sikre om eftermiddagen. Vores set-up til morgen var forkert men heldigvis fik vi hurtigt identificeret problemet og tiderne om eftermiddagen viser dette. Desværre spildte vil morgenen hvilket berørte det samlede resultat, men det skulle ikke berører lørdagens kvalifikation."
BB  


Hop til top
Stewart-racer ikke helt neutral

Stewart sluttede førstedagen med Rubens Barrichello som bedste mand. Brasilianeren sluttede som nummer 7. Der blev arbejdet hårdt for at finde det bedste set-up til løbet og vælge det rigtige dæk. Efter 32 omgange i Monaco havde Barrichello denne kommentar: "Jeg er tilfreds med dagen. Jeg måtte kæmpe med trafik mod slutningen af den sidste session og brugte 95% af tiden på at finde et godt set-up til løbet. Jeg mener at vi stadig har et problem med overstyring i sving der tages med 'normal' fart, men jeg er sikker på at vi vil have løst det inden lørdagens kvalifikation." Holdkammeraten, Johnny Herbert kørte 31 omgange - og var 3 tiendedele efter Barrichello. Herbert siger om torsdagens træning: "Jeg havde ikke noget reelt problem andet end en masse understyring til morgen. Vi ændrede bilen til den anden session og forsøge at reducere understyringen men gik for vidt. Det er sådan med Monaco at alt hvad man behøver er balance og for at være helt ærlig så har vi ikke fundet det perfekte set-up men vi ved hvordan det kan forbedres inden kvalifikationen." Stewart-raceren var ved sæsonsstarten meget neutal, men begge kørere slås med henholdsvis over- og understyring. Hos den stærke mand i Stewart-Ford, Neil Ressler er der tilfredshed med dagen. "Dagens præstation i træning virker lovende. Vi erfarede ingen mekaniske problemer og efter den seneste test på Nogaro er vi sikre på en god holdbarhed i løbet. I både kvalifikation og løb planlægger vi at anvende de højere omdrejningen i Ford Cosworth CR-1 motoren som vi anvendte på Nogaro med succes," siger Ressler.
BB  


Hop til top
Ron Dennis støtter Coulthard

Efter at debatten om de langsommere køreres indflydelse er blever rejst af David Coulthard er der flere der støtter op om forslaget til at ændre reglementet så det bliver nemmere at komme forbi. Ron Dennis støtter sin kører 100%. På spørgsmål om hvor problemet ligger retter han en kritik af kommnikationen fra teamet til kørerne. "Ansvaret ligger enten hos den kører der bliver overhalet eller også hos manageren eller ingeniører som er ansvarlig for kommunikationen i den givne situation med køreren," siger Ron Dennis og mener at det der skete i løbet i Imola ikke var i sportens ånd. Derudover er der det tilbagevendende problem efter overhalingen. "Hvis en kører overhaler rimelig rent vil han miste tid fordi dækkene bliver beskidte og bilen vil køre dårligt i et par sving som et resultat af det," siger Ron Dennis om en overhalings anatomi.

Michael Schumacher har ligeledes foreslået at der gøres mere ud af at bruge det blå flag rigtig - og på den samme måde overalt i verden. Endnu en mulighed kunne være at uddele flere bøder til de kørere der spærrer over flere omgange for en hurtigere kører. Coulthard er enig - straffen er ikke hård nok. "Der skulle være personlige bøder, enten ved at tage point eller penge fra deres pengepung. Det er den eneste måde at en kører kan reagere," siger Coulthard. Rubens Barrichello bemærker at han unde løbet på Imola fik stukket det blå flag i hovedet adskillige gange - uden at der var en kører der ville overhale ham i lang tid. Debatten vil sandsynligvis fortsætte i flere uger - men det ventes at tingene vil blive diskuteret blandt kørerne og hos FIA.

BB  


Hop til top
Det var en kørerfejl

Rygterne ville vide at det måske var et mekaniske problem der fik Mika Hakkinen til at smadre sin racer ind i muren på start/mål-langsiden på Imola for godt 14 dage siden, men Ron Dennis afviser at Mika Hakkinens uheld på Imola skydtes et problem med McLaren-raceren. Teamet har gennemgået alt for at finde ud af om det måske kunne have været en fejl. "Men intet har vist sig. Det var en kørerfejl og Mika var hurtig til at indrømme det. Som jeg sagde på det tidspunkt så begår Mika ikke mange fejl og der har været værre tidspunkter hvor han kunne have fejle, som for eksempel hvis der var sket noget på Suzuka sidste år," siger Ron Dennis og betragter derfor kørerfejlen som af mindre vigtighed på nuværende tidspunkt.
BB  


Hop til top
Bernie er sur på amerkanerne

Tidligere på ugen kom det frem at der var sat en foreløbig dato på det kommende amerikanske grand prix. Tony George som er bagmanden bag det kommende projekt med Formel 1 på Indianapolis har fortalt at løbet bliver afholdt den 24. september - det er ikke en udtalelse som Bernie Ecclestone er glad for. Han vil helst arbejde for at løbet kan køres i juni måned fordi man i så fald kan lægge det cirka samtidig med at der køres i Canada - det vil gøre de fleste teams glade sådan at de ikke skal udenfor Europa alt for mange gange til blot et enkelt løb hist og her. På den anden side er der også problemer for amerikanerne. De skal presse det ind imellem deres nationale serier som der også er stor tilslutning til. Løbet bliver afholdt på en del af de legendariske kurver plus en bane der ligger i indercirklen.
BB  


Hop til top
Hvepsen i lodret fald ?

Med Formel 1 cirkusets indtog i Monaco er der samtidig blevet varmet op under rygtesmedens kedler. Alle promis' samlet og alle ivrige efter at gøre sig vigtige med det sidste nye sladder. Det skulle således være ganske vist, at Honda har lagt deres egen Formel 1 team i år 2000 på køl, og slået pjalterne sammen med BAR teamet, der i følge tyske DSF skulle være så ivrige efter at komme af Supertec motoren, at de er parat til at betale en bod på 100 mill. kr. for brud på kontrakten til Flavio Briatore.

Dette lader det store spørgsmål stå åben: Hvad så med Jordan ? Får de kun en andenrangs Mugen kundemotor næste år eller må de til at betale for den aldrene Supertec motoren ? I så fald kan der forudsiges et næsten lodret fald ned gennem rækkerne for "den gule hveps", der har haft meget at takke Honda motoren for gennem de sidste par år.

Hondas lure pasen og læggen beslag på de sidste pladser i løbsserien har ikke givet anledning til ros i de højere formel 1 kredse. McLaren teambossen Ron Dennis undrer sig meget over Hondas beslutsomhed og skulle således have udtalt til det engelske motorsportsblad F1 To-day: "Jeg troede ikke, at en multinationalt virksomhed opførte sig sådan. Deres beslutning er forkert og uden værdighed" . Han bakkes op mrs. Formel 1: Bernie Ecclestone, der med udtalelsen: " Det er ikke en god stil" lægger sig tæt op af Rons udtalelse.

Aftalen med Honda skulle i følge de højeste BAR kredse være et faktum, og Formel 1 verdenen venter således nu kun på, at Honda meddeler, at de har opgivet deres selvstændige comeback og vil holde sig til at være motorleverandør.

KLH  


Hop til top
2. frie træning

For første gang i sæsonen ses bilerne i en high down force aerodynamisk pakke, der kunne byde Den Røde Barons Fokker Tri-plan parole. Stejle vinger og masser af Gurney flaps ! McLaren har fået en ny frontvinge. Ikke den revolutionære nye dobbeltdækker med afstumpet næse; men en videreudvikling af den eksisterende med mere areal inde omkring selve chasseet.

Da der var udsigt til regn, var der trængsel på banen fra første minut. De fleste kører i boks igen: men blandt andet Toranusuke Tagaki fortsætter med et "near bye " i chikanen efter tunnelen. Han vælger nødudgangen, hvor han staller motoren og slut for ham i den 2. Frie træning.

Heinz Harald gør numret efter ! For tidlig på gassen ud af den sidste havne chikane Baghjulet ind i inderbarrieren i La Rascasse ! Farvel og tak til ham efter knapt fem minutter med en elendig tid til følge !

Lidt efter kommer Hakkinen på banen med et angreb på Irvines bedste fra første frie træning. Hurtigste mellemtid i 1. Sektor. Der dog sættes over styr i trafikken.

Schumacher kommer på banen; men er lidt for tidlig på gassen i Ste. Devote og må slække af med en ødelagt omgang til følge.

Ca. 1/3 inde i sessionen gør Mika Hakkinen klar til et angreb, der efter nogle lovende mellemtider spoleres af Eddie Irvine på en meget langsom ud lap.

Alexander Wurz kommer for hurtigt ind i Loews kurven, rammer kantstenen i kurvens ydre; men det lykkedes at få bilen i gang igen og humpe tilbage til boksen. Dette spolerer samtidig Hakkinens nye forsøg; men bliver på banen og gør et nyt forsøg, der ca. halvvejs i sessionen giver en nye bedste tid på 1.23,163. Den skulle få lov til at blive stående indtil de sidste minutter

Det er tydeligt at racerne har problemer med understyring som følge af den fjerde rille i fordækkene. Således er det tydeligt at se i udgangen af den første havne chikane ind i Tabac kurven at de fleste ligesom laver en kunstpause indtil hastigheden og dermed downforcen på frontvingen er bygget op.

Herefter følger forsøg fra de enkelte teams med små uheld til følge. Bl. a. sætter Jarno Trulli raceren i barrieren i Ste Devote kurven og Giancarlo Fisichella har også nærkontakt.

Hakkinen kommer ud igen og får endnu en gang den hurtige omgang spoleret af Oliver Panis. På næste omgang overdrejer han motoren på vej op til chikanen, blå røg ud af motoren, der dog overlever det kiksede gearskifte og han kommer med kun 0,022 sekund meget tæt på sin egen bedste tid.

I de allersidste minutter kommer Monaco Streetfighteren Michael Schumacher på banen og det lykkedes ham at sætte sessionens bedste tid på 1.22,718 og han slutter dermed at have distanceret Hakkinen med 0,391 sek. Pæn afstand; men det bør tages med i betragtning at banen er blevet hurtigere efterhånden som racerne har fået smidt lidt gummi på asfaltoverfladen.

Klik på " resultat baren " til venstre og læs de øvrige tider fra Monacos anden frie træning.

KLH  


Hop til top
Schumacher hurtigst

Michael Schumacher sluttede som den hurtigste mand i dagens træning - tiden 1 minut 22,536 sekund var lige det hurtigere end Mika Hakkinen, der i den anden træning var gjorde mere væsen af sig. Schumacher hev den bedste tid hjem i allersidste sekund. Irvine kunne ikke holde dampen oppe og sluttede førstedagen som nummer 4. Dagens overraskelse står Olivier Panis for. Han kørte sig til en flot 3. plads. Franskmanden har tidligere vundet i Monaco i 1996. De to BAR-racere ligger også meget godt - de knytter især forhåbningerne til Mika Salo. Damon Hill kunne heller ikke være med fremme - han sluttede som nummer 11. Værre gik det for Frentzen der fik problemer med raceren. Flere kørere ramte barrierne - men ingen racer blev alvorligt beskadiget.

Du finder resultatet under menuen af samme navn. Vi følger naturligvis op på dagens begivenheder i løbet af dagen.

BB  


Hop til top
Irvine hurtigst

Eddie Irvine satte den hurtigste tid i dagnes første tidskørsel foran Michael Schumacher. Endvidere var Damon Hill meget stærkt kørende og satte den tredjebedste tid. Også Alessandro Zanardi er begyndt at vise sig - placering som nummer 5. Derimod var begge McLaren-racere meget langt efter Irvine. Hakkinen var således over 2 sekunder efter ireren på en 11. plads og værre gik det for Coulthard - blot nummer 14. Begge kørere har dog mulighed for at forbedre deres tider i den afdeling der begynder om godt en halv time. Ralf Schumacher fik ikke sat en god tid da han fik problemer - han sluttede som nr. 22. Marc Gene kan som nybegynder godt få problemer med banen - på trods af at han kørte flest omgange af alle var han 7,5 sekunder efter Irvine!

Du kan finde resultatet under rubrikken af sammen navn.

BB  


Hop til top
Schumacher selvsikker

Efter at Michael Schumacher vandt på Imola har Ferrari-teamet kørt sig til en plads som favorit til at vinde løbet i Monaco. Tre gange har Michael Schumacher vundet løbet og det har gjort løbet til et af tyskerens favoritløb. "På den mentale side er Monaco nok det hårdeste. Der er næppe et stykke på banen hvor man kan slappe af - man skal være totalt koncentreret hele tiden. Med næsten ingen afkørselsmuligheder kan den mindste fejl ende i en ulykke," siger Schumacher. Tyskeren peger på at overhalingsmulighederne er meget små - og derfor er kvalifikationen meget vigtig. Sidste år måtte tyskeren erfare hvor svært det kan være at overhale - Alexander Wurz var ikke lige med på at give masser af plads. "Det er en bane hvor man aldrig skal give op. Selvom man bliver hindret af nogle problemer og kører i den bagerste del af feltet, kan det betale sig at presse fordi der kan være sket en masse når det ternede flag kommer - så kan man være i pointene," siger Eddie Irvine der ligger nummer 2 i VM efter sin holdkammerat.

Michael Schumacher er endda meget sikker på at det bliver ham der vinder - hvis han skulle sætte penge på hvem der vinder Monaco vil han sætte dem på: Michael Schumacher. For lige at understrege det yderligere ville han også sætte penge på at han også tager VM i år. McLaren er fortsat bedre, men det gør ikke det helt store i Monaco. "Køreren kan gøre forskellen så bilen betyder ikke det helt store," siger Schumacher der går efter hans 4. sejr på banen.

BB  


Hop til top
McLaren og Monaco

Monaco har været et meget succesfyldt løb for McLaren. I 1966 var det banen hvor teamets grundlægger, newzealænderen deltog i det første løb i den racer der bar hans eget navn. 11 gange har det været en McLaren-kører der har vundet, senest sidste år da Hakkinen vandt. "Jeg anser min sejr i Monaco sidste år som en af mine bedste præstationer. Koncentrationsniveauet som er nødvendigt for at køre rundt på den smalle bane, er umådelig stort - selv den mindste fejl kan betyde afslutningen på løbet," siger Mika Hakkinen. Ron Dennis fortæller hvad der kan give en sejr i det der betegnes som juvelen i Formel 1: "Monaco er et af de mest svære løb at vinde fordi det kræver høj koncentration - både fra teamet og kørerne." McLaren er blandt favoritterne til at vinde løbet, og specielt Mika Hakkinen har tidligere vist sig godt kørende i Monaco.
BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk