Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
17.5.1999
 Frentzen fortsat på toppen
 Benetton nupper point
 Coulthard: ´Jeg giver ikke op´
 Kommer Honda tilbage til F1 ?
 Stewart tæt på
 Monaco gav ikke jackpot
 Fantastisk weekend for Ferrari
 Schumacher sætter rekord
 McLaren i arbejdstøjet
 
16.5.1999
 Dobbelt Ferrari sejr i Monaco
 TV warm-up
 McLaren halvvejs til sejr
 Gene en dyr herre
 Whiting ubesluttet
 Ferrari forrest
 

Hop til top17.5.1999

Frentzen fortsat på toppen

Det ligner årets køb - Heinz-Harald Frentzen har vist sig at være Jordans bedste mand. Damon Hill har indtil videre ikke rigtigt fået gang i sin sæson og løbet i Monaco var ikke den tidligere verdenmesters allerbedste. Frentzens 4. plads kom i hus efter at teamet kunne komme forbi Rubens Barrichello efter en god strategi. Dermed vant han løbet om at blive 'best of the rest'. Samtidig gav det teamet yderligere tre point - og faktisk har teamet ikke langt op til de stærke McLaren-racere... Samtidig ligger Frentzen helt fremme som nummer 4 i VM - blot ét point efter den regerende verdensmester. "Jeg er meget glad for teamet og mig selv," siger tyskeren. Han holdt sig hele tiden til at det ville blive en kamp mod Barrichello. "Jeg forventede ikke at jeg var i stand til at overhale ham, så vi besluttede os til at jeg skulle være tæt på ham og så vinde tid når han foretog sit pit-stop. Da han kørte i pit var jeg i stand til at trække fra, og det sene pit-stop gjorde at jeg kom forbi ham," siger Frentzen der mod slutningen af løbet kom tæt på Mika Hakkinen, men kom ikke for alvor tæt på.

Jordan fik en 4. plads i det klassiske løb i Monaco

Damon Hill havde en meget frusterende weekend. Han påtog sig imidlertid hele ansvaret for uheldet. "Uheldet var mig fejl. Jeg var simpelthen for ambitiøs. Når man starter som nr. 17 blev jeg nødt til at være aggresiv med min strategi og jeg besluttede at gå efter to stop, så jeg måtte forsøge at overhale. Ralf forsvarede hans linie så jeg kan ikke beskylde ham overhovedet. Min weekend gik ikke så godt - det skulle den ikke," siger Damon Hill.

Eddie Jordan kunne igen være glad for flere point og en god indsats. "Heinz-Harald gjorde igen et fantastisk stykke arbejde. Han var besluttet på at gøre det godt og han så meget overbevisende ud, specielt i den anden halvdel af løbet da hans satte nogle flotte omgangstider," glæder Jordan sig og peger på at strategien også havde indflydelse på resultatet - og samtidig konsoliderer resultatet teamets 3. plads i konstruktørernes VM - en plads som de går efter i år.

BB  


Hop til top
Benetton nupper point

Med en 5. og 6. plads fik Benetton-teamet, der i øjeblikket er nede i lidt af en krise, lidt håb. Begge kørere gennemførte og Fisichella fik en flot 5. plads efter at Barrichello var udgået. Samtidig holdt Alexander Wurz sin racer på banen og kom hjem i mål på sjettepladsen - dermed sikrede teamet sig 3 værdigfulde point. "På denne bane havde jeg håbet på en bedre placering end en 5. plads, men efter et så hårdt løb på en så svær bane, er jeg rimelig glad for resultatet," siger Fisichella der i 1998 blev nummer to - og hvilket viser at teamet er faldet langt ned. Wurz kunne notere sig for sit første point i år. "Jeg havde ikke en god start og mistede en plads til Zanardi. Han var virkelig langsom og holdt mig tilbage i ret mange omgang, men så begik han en fejl og jeg kunne overhale ham," beretter Wurz. Den lange østriger var meget glad for det ene point og mener at det samlede resultat for teamet var ret godt.

Teamchefen havde også rosende ord til præstationen. "Endnu et utroligt stykke arbejde af teamet. Vi havde problemer i kvalifikationen så resultater var endnu mere tilfredsstillende taget i betragtning at vi startede fra femte startrække," siger Rocco Benetton og glæder sig over flere point og at Wurz fik point efter en uheldig sæsonstart.

BB  


Hop til top
Coulthard: ´Jeg giver ikke op´

David Coulthard udgik for 3. Gang af et formel 1 Grand Prix her i 1999 sæsonen. På 37. omgang gav hans gearkasse op og han måtte udgå.

'Jeg har ikke haft denne her fejl på bilen før, jeg synes ellers at jeg har haft alle mulige fejl på denne her bil,' udtaler Coulthard.

'men dette her får mig ikke til at give op, jeg bliver ved med at kæmpe,' siger Coulthard. 'Det er meget tidligt på sæsonen endnu, så der kan nå at ske meget inde vi når til vejs ende.'

'Selvfølgeligt er jeg skuffet, men det bedste jeg kan gøre er at se på det positive som jeg kan finde fra den forgangende weekend, og jeg tror stadig meget på mig selv og synes at det kørte godt for mig indtil gearkasse sagde stop. Det var lidt uheldigt at jeg fik lavet en dårlig start, men jeg ville ikke presse Eddie mere, med den risiko at jeg kunne blive presset op i muren.

'Jeg kørte lidt mit eget løb, og håbede på at lykken ville tilsmile mig, men det skete desværre ikke. Det startede med at jeg havde nogle problemer med at skifte gear på bilen og teamet sagde at jeg skulle begynde at køre længere ud i gearne i et forsø på at undgå de hop som bilen lavede når jeg skiftede gear.'

'Jeg lavede faktisk ikke så dårlig start, men Eddie’s var bare bedre. Jeg bryder mig selvfølgeligt ikke om at blive brændt af i starten, men jeg bliver nok nød til at indrømme at Ferrari’en havde bedre mekanisk traction end vi havde.'

HVJ  


Hop til top
Kommer Honda tilbage til F1 ?

Der er meget divergerende information om Honda kommer tilbage til formel 1 eller ej. Den Japanske bilproducent skulle efter sigende komme tilbage til Formel 1 i næste sæson med sit helt eget team, men de planer siges nu t være skrinlagt, på grund af at Harvey Postlethwaite’s død – og formodentligt også på grund af de uforudsete høje omkostninger. Denne nyhed kom for første gang på banen for to uger siden da den Engelske presse hævdede at Honda skal leverer motorer til BAR teamet næste år.

Nyheden kom som en bombe for de fleste, inkl. FOA som havde holdt den 12 og dermed sidste plads åben til Honda. "Det er ikke den opførsel man forventer fra et multinationalt firma," har Ron Dennis udtalt til medierne. også Bernie Ecclestone har også udtalt sig om Honda sagen "Ikke særligt elegant".

Rygtet siger at FIA har været på besøg ude i Japan, hos Honda, i skikkelse af Max Mosley, som skulle have haft et møde med Honda for at få en afklaring på om der kommer eller ikke kommer et rent Honda team næste år. Det er dog uklart her i skrivende stund om dette møde har givet en afklaring på denne sag.

Der har gået rygter i paddocken i Monaco, om at kontrakten mellem Honda og BAR skulle være skrevet færdig i den forgangende weekend, og at det officielle samarbejde skal offentliggøres ved det kommende grand prix i Barcelona. SuperTec motoren som BAR idag køre med bliver formodentligt overtaget af Sauber eller Minardi.

HVJ  


Hop til top
Stewart tæt på

Rubens Barrichello var tæt på endnu en stærk præstation, men blev i sit løb nr. 100 snydt for en femteplads. "Det er synd at mit løb sluttede som det gjorde fordi Monaco vitterlig er svært at overhale på og jeg er sikker på at jeg ville kunne holde min 5. plads til slut. Raceren kørte rimelig godt, men jeg var ikke i stand til at være konstant efter mit pit-stop. Jeg var så tæt på, blot 5 omgange fra slut, hvilket er en skam," siger Rubens Barrichello der udgik efter at ophænget brød sammen. Det samme problem gjorde sig gældende for Johnny Herbert - som nærmest suger alt uheldet til sig. "Det ville have været rart at gennemføre mit første løb i sæsonen men sådan skulle det desværre ikke være. Jeg havde en rigtig god start, kom forbi Mika Salo og med lidt mere træk kunne jeg have vundet to pladser," siger Herbert der siden skiftet til Stewart har været ramt af det samme uheld og er den 3. kører der ikke er i stand til at følge Rubens Barrichello. Herbert siger om sit exit: "Der var ikke nogen advarsel overhovedet. Jeg kom ud af Casino-pladsen og et eller andet opgav i bagophænget," siger Herbert der var heldig ikke at smadre sin racer da hans racer brød sammen. "Det er skuffende at blive snydt for to yderligere point i mesterskabet. Bilen og motoren var holdbar hele weekenden indtil der opstod ophængsproblemer i løbet," siger Paul Stewart og roser sine kørere for et solidt løb, men teamet må tage tomhændet hjem.
BB  


Hop til top
Monaco gav ikke jackpot

BAR satsede på at hente et rigtig godt resultat i Monaco - men teamets kørere nåede kun cirka halvvejs igennem det hårde løb. Craig Pollock siger om løbet i Monaco: "Efter at have haft så god en weekende helt indtil warm-up'en, er jeg meget skuffet for teamet og alle på fabrikken fordi vores forventninger var så høje da vi vidste at vi havde en god racer til Monaco," siger teamchefen og hæfter sig ved at Villeneuve kørte nogle hurtige tider i løbet. "Det er meget frustrerende når man ikke gennemfører løbet med nogen af bilerne pågrund af holdbarhed eller uheld. Jeg skal indrømme at jeg er meget skuffet over at vi ikke er i stand til at tilbyde en holdbar bil til Jacques," fortsætter Pollock.

"Vi besluttede at starte med de bløde dæk som viste sig at være et godt valg da bilen kørte rigtig godt. Omgang efter omgang blev den bedre og hurtigere. Da jeg kom ud af tunnelen og bremsede, kunne jeg mærke at der var et eller andet galt bag i vognen og det var det," siger Villeneuve og der var tale om en eller anden form for hydraulisk eller olielækage. Mika Salo udgik efter at være kørt i muren efter at han pressede sig selv og sin racer til det yderste. "Jeg kæmpede stadig med Jean Alesi lige da jeg kom til Loews-hårnålen følte jeg at pedalen var meget blød. Uheldigvis var der ikke andet jeg kunne gøre end at forvente at køre direkte ind i muren," beretter finnen. Teamet oplyser endvidere at Ricardo Zonta ikke bliver klar til løbet i Barcelona efter at en lægeundersøgelse har vist at han endnu skal holde et hvil inden han kan fortsætte hos BAR. Teamet fortsætter derfor med Salo som stand-in i det kommende løb.

BB  


Hop til top
Fantastisk weekend for Ferrari

Der stod Ferrari på det hele - totalt dominans af Ferrari i løbet. På intet tidspunkt mistede Michael Schumacher grebet om sejren og samtidig formåede Eddie Irvine at give teamet en fantastisk dobbeltsejr i Monaco. "I går sagde jeg at det ikke betød noget hvem der havde pole. I dag så vi en demonstration af overlegenhed fra to utrolige kørere såvel fra bilerne og teamet. Vi var dominerende fra start til slut," siger en lykkelig Luca di Montezemolo der kunne notere sig et større vendepunkt i Ferraris historie.

Løbets vinder var også lykkelig: "Ferrari som nummer 1 og 2 i Monaco som er et unikt løb i kalenderen, er det bedste der kan opnås i Formel 1. Ved at få den bedste start gjorde det muligt at tilpasse vores planlagte strategi. Jeg skulle presse hårdt på før mit første pit-stop for at få et stort forspring. Efter det var det muligt at tage det roligt og få raceren hjem," siger Michael Schumacher efter hans 4. sejr i Monaco. Samtidig takkede han de andre kørere for deres respekt af det blå flag - det gik betydeligt bedre end i andre løb.

Eddie Irvine viste også meget stærk kørsel og fik en andenplads. "At kvalificere sig godt her er vigtigt men at have en god racer er mindst lige så vigtigt og min racer var god i dag. Jeg skulle forbi Coulthard i starten, ellers ville han have sinket mig," siger Irvine der også ligger rigtig godt til i VM-stillingen. Irvine havde dog lidt problemer med sin racer og beklagede sig over at den hoppede lidt, som om dæktrykket ikke var optimalt i den første del af løbet.

"Det er fantastisk. Alt gik godt for os hele weekenden," jubler Jean Todt. "Monaco er en hård bane for os, men alt gik godt. Vi kan glæde os over resultatet indtil i morgen tidlig, fordi vi der allerede skal tænke på det kommende løb som bliver meget hårdt," sagde Todt efter løbet. Ifølge teamchefen er det især samarbejdet med Bridgestone der har forbedret Ferrari-racerne - og så ville Jean Todt fejre det store resultat. Dog vil ingen hos Ferrari indrømme at de nu vil være dominerende i nogle af de kommende løb. Eksempelvis er Barcelona-banen meget svær, og teamet forventer ikke at være de hurtigste der, men vil bruge mange timer til tests for at blive klar til løbet i Spanien. Der skal arbejdes på forbedret aerodynamik til det løb.

BB  


Hop til top
Schumacher sætter rekord

Michael Schumacher satte rekord da han noterede sig for sin 16. sejr i en Ferrari-racer. Dermed slog han en tidligere storkører for Ferrari, Niki Lauda af pinden som den mest vindende i Ferraris historie. "At være Ferrari-kører er noget specielt. At vinde med Ferrari er endnu mere specielt og at være den mest succesfulde Ferrari-kører er noget jeg sikkert kun vil værdsætte når jeg stopper og ser tilbage på min karriere," siger Michael Schumacher efter sejren i Monaco.

De 5 mest vindende for Ferrari:

KørerSejre
Michael Schumacher16
Niki Lauda15
Alberto Ascari13
Jacky Ickx6
Gilles Villeneuve6

BB  


Hop til top
McLaren i arbejdstøjet

Monaco 1999 vil helt sikkert ikke være det grand prix som McLaren-teamet vil gøre meget ud af i deres historiebøger - slået meget klart af Ferrari og sat i en helt ny situation: Langt efter i begge VM og det er nu dem der skal arbejde for at hente ind på Ferrari. "Ikke ligefrem en tilfredsstillende slutning på en besværlig weekend. David var ramt af en olielækage i gearkassen som var årsag til at han udgik. Mika havde et problem med forhjulsophænget meget tidligt i løbet som var årsag til at bilens styring var forskellig, hvilket gjorde det umuligt at vise det sande potentiale i raceren. På trods af det gjorde han det meget flot," siger Ron Dennis og ærgrer sig over at det var raceren der gjorde det besværligt for teamet virkelig at vise at McLaren-racerne ikke var helt så dårlige som de så ud. Den anden stærke mand i teamet, Nobert Haug var efter omstændighederne tilfreds med en 3. plads: "En 3. plads var det bedste vi kunne få, når man tænker på Mikas ophængsproblemer og de 20 sekunder han mistede i Mirabeau da han ramte olien på banen. Vi vil arbejde hårdt for at få et bedre resultat i Barcelona hvor vi vil teste næste uge før det spanske grand prix," siger Mercedes-bossen.

Mika Hakkinen gav også sin forklaring på hvorfor han ikke fik det bedste resultat i weekendens løb. "Pole position er her i Monaco en stor fordel, som jeg arbejdede hårdt for, men uheldigvis var jeg ikke i stand til at anvende det. Jeg fik en virkelig dårlig start med alt for meget hjulspind. Under løbet blev jeg ramt af en skiftende styring, med en meget tung styring som sikkert betyder at jeg havde en eller anden form for fejl i fronten. Alligevel pressede jeg hårdt på, hvilket gav mig nogle store øjeblikke, og til sidst gik jeg efter pointene for en 3. plads," siger Mika Hakkinen.

David Coulthard havde ikke den bedste weekend - han var ramt af tekniske problemer og havde ligesom Hakkinen ikke den bedste start. "Da jeg begyndte at få problemer med gearvalget og teamet fortalte mig at gearkassen havde mistet olietryk og bad mig om at køre i pit, hvilet var det rigtige at gøre eftersom en teknisk fejl var uundgåelig," beretter Coulthard der efterhånden må se sine forhåbninger om at blive verdensmester i 1999 forsvinde efter løbet i Monaco.

BB  


 

Hop til top16.5.1999

Dobbelt Ferrari sejr i Monaco

Efter at der i dag var kørt de 78 omgange som Monaco Grand Prix går over, så var det Ferrari der kom ud af det som de store vindere. Ferrari teamet førte fra start til mål, og i den sidste halvdel af løbet endda med Ferrari både på første og anden pladsen. Det blev Michael Schumacher der vandt løbet, og Eddie Irvine der kom ind på en flot anden plads.

Med sejren idag, hans 35. ialt og hans 16. for Ferrari, er Michael Schumacher nu den mest vindende Ferrari kører nogen sinde.
Samtidig er det hans sejr nr. 4 i Monaco, han har tidligere vundet i 1994, 1995 samt 1997.
I 1994 og 1995 var det for Benetton og i 1997 for Ferrari.

Dagens flotte resultat øger Ferrari teamets føring i konstruktørenes mesterskab. de har nu 60 point, McLaren på 2. pladsen har 24 point og Jordan på 3. pladsen har 19 point.

I kørenes mesterskab er stillingen i top 6 nu følgende:

1 Michael Schumacher 36 point.
2 Eddie Irvine 24 point
3 Mika Hakkinen 18 point.
4 Heinz-Harald Frentzen 16 point.
5 Giancarlo Fisichella 9 point.
6 Ralf Schumacher 7 point.

Men man skal huske på at kun en fjrededel af sæsonen er overstået på nuværende tidspunkt, så der kan stadig nå at ske meget med stillingen i de to mesterskaber.

Det bliver meget spændende at se hvor jævnbyrdige teamene bliver i Spanien, for på Circuit de Catalunya der er der mere brug for flere hestekræfter, og det kan give McLaren teamet en fordel.
Vi får se!

AN  


Hop til top
TV warm-up

Som bekendt blev der spillet en venskabskamp i tirsdags mellem et hold bestående af Formel 1-kørere og et hold bestående af forskellige stjerne fra andre sportsgrene. Hvis du ikke fik set den live på Eurosport kan du eventuelt varme op inden løbet i Monaco ved at gense kampen i et sammendrag på Eurosport. Det er programsat til at blive vist mellem kl. 13:00 og 14:00.
BB  


Hop til top
McLaren halvvejs til sejr

Efter at McLaren spolerede det der kunne ligne en stor Ferrari-triumf var der stor glæde i McLaren-lejren. "At få pole i Monaco er næsten som at vinde et grand prix. Weekenden begyndte rigtig dårligt, men vi har fået samlet tingene og fik det rigtige resultat. Dagens kørsel var en utrolig præstation fra både Mika og David og jeg er meget tilfreds for hele teamet," siger en glad Ron Dennis. Norbert Haug var tydeligvis også meget tilfreds - hvilket seerne kunne se på TV da RTLs interviewer bad om en kommentar. McLaren viste at de var i stand til holde hovedet koldt til det sidste. "Mika kørte en fantomomgang for at få pole og David fik 3. pladsen sekunder efter. Dette er igen et bevis for mig at vores kørere, udfører et perfekt arbejde selv når de er under pres," siger Mercedes-bossen.

Naturligvis var Hakkinen meget tilfreds med at sætte pole: "Kvalifikationen var utrolig. Ingeniørerne og mekanikerne arbejdede virkelig hårdt for at udvikle raceren igennem sessionen - de udførte et utroligt arbejde for at gøre raceren hurtigere og at slå alle tider på den sidste omgang var glimrende," jubler Hakkinen der for 4. gang ud af fire mulige starter som den første. Coulthard var mere tilfreds end skuffet - skotten har haft mange problemer i weekenden og kunne være glad for sin tredjeplads som blev hentet i de allersidste sekunder.

BB  


Hop til top
Gene en dyr herre

To gange kunne man se Marc Gene splitte sin racer totalt fra hinanden. Første gang var han dog uden skyld - bagvingen faldt simpelthen af mens han var på vej ud af tunnellen og dermed var al aerodynamik og vejgreb forsvundet da han var på vej til at bremse til den efterfølgende chikane. Minardi-raceren blev smadret og Gene vendte tilbage til pitten for at bruge en anden racer. Den formåede han også at smadre, men denne gang var det hans egen skyld. En ung kører der skal ud og vise at han sagtens kan sætte gode tider er ikke altid lige den bedste kombination i Monaco. Med al for stor fart kunne han se den anden racer bliver smadret ind i barrieren i Tabac-svinget. Så Minardi-mekanikerne har sikkert haft en ualmindelig travl nat... Selv siger Gene om kvalifikationen: "Jeg er meget skuffet. I det første uheld skete der noget som ikke er helt klart for mig endnu (det der viste sig at være en løs bagvinge). I chikanen var min racer ude af kontrol og jeg smadrede den i barrieren. Jeg tror det er det største uheld jeg har været ude for indtil videre. Jeg skiftede til reservebilen og forbedrede min tid. Men jeg lavede en fejl og spandt af i Tabac. En meget uheldig dag," siger Gene der starter som nummer 22 og sidste mand.
BB  


Hop til top
Whiting ubesluttet

FIA's tekniske delegerede Charlie Whiting har endnu ikke besluttet om han vil takke ja til Benneton's tilbud at blive teknisk chef der. Rundt om i paddock'en er der mange som håber Whiting siger nej; F1 bossen Bernie Ecclestone udtaler at "Vi vil savne ham som gale, men hvis han beslutter sig for at gå, så er det hvad han vil gøre." Charlie Whiting er ansvarlig for den tekniske og sikkerhedsmæssige kontrol af vognene. Han har fri adgang til software mm. i vognene, og mange teams frygter at han vil tage deres små hemmeligheder med til Benneton. Whiting meddeler at han snart vil beslutte sig.
MBP  


Hop til top
Ferrari forrest

I morgenens warm-up mellem kl 9:30 og 10:00 satte Michael Schumacher den hurtigste tid, mens hans holdkammerat, Eddie Irvine var toer. Efter dem lå de to McLaren-kørere med Hakkinen som hurtigst hos McLaren. Overraskende var Damon Hill fremme på 5. pladsen, hvilket giver lidt håb om et godt løb selv om han må starte langt tilbage på grid'en. Takagi var en lille tur i barrieren men reddede sin racer fra at blive smadret. Dog måtte Alessandro Zanardi i de sidste minutter parkere sin Williams i Casino-svinget.

Det er værd at bemærke at både McLaren og Ferrari skulle køre på de hårdst mulige dæk i Monaco og derfor kan det kun være benzinmængden og antallet af pitstops der kan variere når man skal se på det måske vigtigste element i det forestående løb, nemlig taktikken. Man skal naturligvis passe på at man ikke lægger for meget i tiderne - i de sidste minutter kunne Hakkinen ikke forbedre sin tid eftersom der blev viftet med gule flag. Det bliver om ikke andet meget spændende at se hvem der holder hovedet koldt og udtænke den bedste strategi.

Du finder resultatet af warm-up'en på siden af samme navn.

BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk