Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
19.5.1999
 Team Ecclestone?
 Silverstone går over til fjenden
 Coulthard færdig?
 
18.5.1999
 Welcome Mr. Bean
 Schumacher maner til besindelse
 Salo skal køre på Barcelona
 McLaren´s nye sponsor
 Schumacher giver Häkkinen grund til bekymring
 Formel 1 kommer til Zandvoort
 Tiden løber ud for de langsomste
 Den perfekte weekend
 

Hop til top19.5.1999

Team Ecclestone?

Hvis Honda vælger at lade deres plads som det 12. og sidste team i Formel 1 stå åben, har der været rygter om at andre måske vil overtage den sidste plads som har været reserevert til den japanske bilgigant. Honda skulle være mest interesseret i at levere motorer - hvor BAR skulle blive deres førstevalg. Men Bernie Ecclestone fastholder at der fra år 2000 bliver et 12. team - dog uden at løfte sløret om Honda virkelig har besluttet sig for at føre Formel 1-drømmen ud i virkeligheden. Formel 1's stærkeste mand blander endda sin egen rolle ind i billedet: "Det ser ud til at der bliver 12 teams i år 2000. Det er længe siden at jeg solgte mit team," siger han og henviser til sin tid som ejer af det nu lukkede Brabham-team. Køen er lang - men måske kan Ecclestone være fristet til at forsøge sig igen. Men det er meget usikkert i hvilken kontekst dette er taget ud af - og der foreligger intet konkret. Rygterne vil vide at Ecclestone i givet fald vil købe det som Honda allerede har udviklet eller også vil Supertec købe ind ved et eventuelt 'ophørsudsalg' hos Honda, eftersom Briatores firma kan få problemer med at afsætte motorer til næste sæson.
BB  


Hop til top
Silverstone går over til fjenden

Efter at Brands Hatch har fået rettighederne til at afholde det britiske grand prix fra år 2002, efter der har været en stor krig mellem ejerne af Brands Hatch og Silverstone. Eftersom banen nær Northamptonshire fra år 2002 står uden en stor begivenhed vil de imidlertid stadig søge at få topmotorsport til banen. Det kan meget vel blive Formel 1 og Bernie Ecclestones værste fjende ChampCar-serien der indtager Silverstone - hvilket kan være lidt af et afsæt for ChampCar så serien også når ud til resten af Europa og bliver en alvorlig konkurrent til Formel 1.
BB  


Hop til top
Coulthard færdig?

Efter at David Coulthard blot har fået seks point på kontoen indtil videre, gættes der på at skottens dage hos McLaren måske er ved at være talte. Godt nok har Coulthard været offer for mange tekniske problemer, men som vi også kunne berette her på formel-1.dk fik skotten ikke den store ros for andenpladsen på Imola. Blandt andet var Norbert Haug efter Coulthard og fortalte åbenlyst at han mente at Coulthard sagtens kunne køre mere aggressivt. Skotten har efter løbet på Imola indrømmet at han tog den mere med ro efter at han så Mika Hakkinens ødelagte racer i muren - han ville ikke lave en kørerfejl. Han understreger at det at han var lidt mere forsigtig ikke var skyld i at han blev nummer to... Igen i Monaco: "Jeg kørte meget forsigtigt. Jeg har til at begynde med passet på dækkene. Når jeg senere lå godt i løbet, ville jeg have presset," siger skotten om hans strategi for det netop overståede løb i Monaco. Derfor kan man spørge sig selv om det er den rette attitude - endda for en kører der gerne ville være verdensmester i år...

Nogle gætter på at Nick Heidfeld måske er på vej ind i teamet fordi Coulthard ikke rigtig har gjort noget indtryk. Den unge tysker kører Formel 3000 og er teamets testkører, men det har aldrig været Ron Dennis' politik at lade helt unge kørere få en fast plads i teamet, så spørgsmålet er om Ron Dennis mener at Heidfeld er moden nok til Formel 1 - i hvert fald har Mercedes også interesser i en tysk kører. Dog har Jürgen Hubbert, chef i Daimler-Chrysler koncernen sagt at man efter nederlaget i Monaco ikke kan pege fingre af kørerne. "Vi har de bedste vi kan få og som vi vil have," siger han - alligevel peger han på at Heidfeld kan blive den næste store tyske kører, og selvom Mercedes helst ville have tyske kørere, må de imidlertid tænke på deres image i resten af verden.

'Hvorfor kører Coulthard ikke lidt hurtigere?'

Om ikke andet skal David Coulthard til at tage sig sammen - han gør ikke noget indtryk ved at køre stille og roligt. Spørgsmålet er om de stærke McLaren-racere nærmest har været en sovepude - kørte man stille og roligt kunne man alligevel hente en andenplads... Det kan efterhånden kun være Mika Hakkinen som teamet satser på i år, så skottens mål om at gå efter VM er for alvor blevet begravet.

BB  


 

Hop til top18.5.1999

Welcome Mr. Bean

Meget kan man sige om Alessandro Zanardis comeback - han har ikke været særlig markant selvom han kom til Formel 1 fra ChampCars med store resultatet i bagagen, men ikke desto forsøger han at se det fra den muntre side. "Jeg føler mig som Mr. Bean," siger Zanardi der åbenbart er på vej til at skifte navn fra Mr. Donout til Mr. Bean... Hvorfor var han så langt efter Michael Schumacher? "Tro det eller lad være - sædet brød sammen," smågriner italieneren. Det var som han siger en sort dag - selvom det var en af de sjovere! "Mit sæde brød sammen i den allerførste del af løbet og jeg følte at jeg flød rundt i cockpittet. Jeg lavede adskillige fejl på grund af dette - det var et stort problem," siger Zanardi. Dette havde indflydelse på hans kørestil - han havde problemer med at få ram på pedalerne. Vi foreslår at han får Mr. Bean indlemmet i teamet så han kan styre sin racer med et snoresystem og en gulvskrubbe...

Zanardi overvejer om han hellere skulle spille Mr. Bean!

BB  


Hop til top
Schumacher maner til besindelse

De mange Ferrari-fans har stadig armene i vejret efter dobbeltsejren i Monaco - men Michael Schumacher forsøger at holde fødderne på jorden. Tyskeren vil holde et vågent øje med hvordan Mika Hakkinen klarer sig - han har efter Schumachers vurdering en klar fordel på den kommende bane i Barcelona. Den mest vindende Ferrari-kører igennem tiderne (men stadig uden en VM tittel for Ferrari...) anser de næste par løb som svære for teamet. "Vi bliver måske toer eller treer i de næste par løb og vi vil miste vores fordel, men derefter kommer vi til et par baner hvor vi er stærkere," siger Schumacher og hentyder til Barcelona og banen i Canada. I tidligere sæsoner har Schumacher vist at han er godt kørende på Magny-Cours, så mon ikke det er her han forventer at Ferrari igen kan gøre sig gældende? Modsat er Hakkinen nu tvinget til at trække i arbejdstøjet - han er et godt stykke efter Schumacher i VM-stillingen...
BB  


Hop til top
Salo skal køre på Barcelona

Salo, som har været stand-in for Zonta i de sidste to løb, er også at finde i BAR-raceren når der køres løb i Spanien, om knap 14 dage. British American Racing annoncerede dette efter Grand Prix'et i Monaco. Zonta er ikke klar til at komme tilbage i bilen endnu, siger teamet.

Zonta er blevet undersøgt af en FIA læge, som siger at Zonta ikke bliver klar til løbet på Barcelona den 30. maj.

HVJ  


Hop til top
McLaren´s nye sponsor

Eidos Interactive - en af verden førende producenter af spil til PC & Playstation er blevet officel sponsor for McLaren, fra og med Monaco Grand Prix.

Som Official Partner til West McLaren Mercedes, vil du kunne se Eidos logo på Mika Hakkinen og David Coulthards kørerdragter. Selvom ingen af kørerne udseendesmæssigt kan sammenlignes med Eidos figuren Lara Croft, fra det meget populære spil 'Tomb Raider', kan Mika Hakkinens succes i formel 1 måske bruges af Eidos.

Eidos laver spil til både PlayStation PC'er. De har en strategi der siger at de skal lave de spil mede det bedste gameplay på markedet. De har kontorer i London, Paris, Hamburg, Tokyo, San Francisco og Singapore.

Charles Cornwall, fra Eidos siger "Dette nye partnerskab med West McLaren Mercedes håber vi på bliver givtigt for begge".

"Vi er meget glade for det samarbejde som vi har fået i stand med Eidos Interactive," siger Ron Dennis. "McLaren arbejder efter en meget høj kaviltets standard, med stor opmærksomhed for de små detaljer. Det er helt klart for mig at Eidos arbejder efter samme principper som os, og jeg har en fornemmelse af at samarbejdet bliver positivt for begge parter".

Der forlyder ikke noget om at der skulle komme en ny sublim Formel 1 simulator fra Eidos. Men det er efterhånden også svært at se hvad der skulle kunne forbedres på simulatorer. Men måske kommer der et 'Tomb Raider RACING' med Lara Croft som racerkører???

HVJ  


Hop til top
Schumacher giver Häkkinen grund til bekymring

Mika Häkkinen er efterhånden en smule bekymret, over den føring Michael Schumacher har fået så tidligt på sæsonen.

Han udtalte sig om dette efter at have scoret en 3. plads i Monaco Grand Prix, bag Schumacher & Irvine, begge i Ferrari.

Häkkinen er nu 12 point bag efter Schumacher.

Häkkinen blev spurgt om han var forbavset over Ferrari's hurtighed, hvortil han siger "Nej". Han blev så spurgt om det bekymrede ham, og her tøvede han heller ikke med at svare "Ja".

'Det gode ved min situation er at vi kun er i starten af denne sæson. Der er derfor mange løb endnu, og heldigvis også på mange forskellige banetyper. Jeg ser meget optimistisk på fremtiden.'

Banen i Monaco passede perfekt til Ferrari'en, ifølge Irvine, hvorimod den bane som der skal køres på om knapt 14 dage(Barcelona) passer bedre til den hurtige og langbenede McLaren. 'Jeg tror ikke at vi kan lave samme nummer, når vi kommer til Spanien,' siger Irvine.
'Monaco er en meget speciel bane, hvor high-end speed ikke er så afgørende.
'McLaren har stadig den den bedste top-end-power hvilket betyder at de er væsentligt hurtigere end os på lange lige strækninger. Her i Monaco betød det jo ingenting, men i Barcelona er det noget andet. Så vi vil derfor forsøge os med nogle nye stumper på bilen'.

'Det I så i Monaco var at vi virkeligt har en vel afbalanceret bil, men at vi stadig mangler lidt på den aerodynamiske side.'

Ron Dennis siger, 'Vi tager ikke fra Monaco med et stor smil om munden, men vi tager alligevel til Barcelona, hvor vi vil forsøge at vende billedet.'

HVJ  


Hop til top
Formel 1 kommer til Zandvoort

Williams Formel 1 teamet vil endnu en gang komme og vise deres biler på Zandvoort-banen. Søndag den 5. september, kommer Alex Zanardi og Ralf Schumacher køre i hver deres Williams FW21 20 omgange rundt på banen. Denne F1 demonstration er en del af den Internationale Euroraces weekend, som også vil vise andre former for race på denne banen.

Zandvoort-banen blev renoveret over den forgangende vinter, i et forsøg på igen at gøre denne bane i stand til at afholde internationale racerløb, inkl. F1 løb. Men FIA's sikkerheds repræsentant Roland Bruynseraede var ikke helt tilfreds med den nye bane, og kunne derfor ikke udstede kategori 1 licensen, som giver ret til at afholde formel 1 løb. Zandvoort banen fik dog licens således at de kan afholde løb op til Formel 3000, og der må også godt afholdes F1 demonstrationer.

Demonstrationen er kommet i hus, som et samarbejde mellem Winfield & Zandvoort. I 1997 var det Jacques Villeneuve og Heinz Harald Frentzen som kørte en opvisning på den hollandske bane, men dengang måtte de ikke køre fuld gas og opvisningen blev kørt i 1996 biler. Denne gang kommer Williams med to FW21'er som er 1999 udgaven og takke være den nye licens, må bilerne køre fuld gas, hvilket betyder at de kommer på omkr. 320 km/t på start/mål strækningen.

HVJ  


Hop til top
Tiden løber ud for de langsomste

Der er lavet en regel i formel 1 så det bliver muligt at straffe en chauffør (som ligger lang tilbage i feltet) hvis han spærrer for en af de førende biler. Det bliver sådan at den "langsomme" chauffør får et fast defineret tidsinterval til at slippe den førende bil forbi. Denne regel er blevet indført efter en kontrovers som er opstået under San Marino Grand Prix.

McLaren's David Coulthard har hævdet at det var Olivier Panis der kostede ham sejren på Imola.

Den regel der nu bliver indført er sådan, at den langsom kørende skal flytte sig for den hurtige bil efter vedkommende har set maksimalt tre blå flag.
Hvis flagene bliver ignoreret, vil chaufføren blive tildelt en 10-sekunders stop-go straf.

Reglen blev vedtaget under et møde som blev afholdt i Monaco i den forgangende weekend, og bliver modtaget med glæde af de fleste chauffører.

Michael Schumacher udtaler, 'Denne regel har allerede eksisteret i et stykke tid - og bliver ikke brugt særligt effektivt. Det skal simpelthen være sådan at den langsomme bil flyttes med det samme.'

Coulthard siger at han hellere så at chaufførerne fik en "professionel" straf hver gang en eller anden chauffør lå og spærrede. 'Ram dem økonomisk' tilføjer Coulthard.

HVJ  


Hop til top
Den perfekte weekend

For Ross Brawn vil en Ferrari-sejr i Barcelona være en af ingredienserne i en perfekt uge. Samme uge bliver der, også i Barcelona, spillet finale i Champions League mellem Bayern München og Manchester United den 26. maj hvor Formel 1-løbet køres et par dage efter. Ross Brawn holder med de røde fra Manchester (tilfældigt sammenfald???). Han fortæller at hans sekretær er Bayern-fan, så der bliver stukket rigeligt til hinanden - og Brawn håber at komme på arbejde mandag med to sejre - Ferrari på banen og Manchester United i fodbold. Godt valg, Ross...
BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk