Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
20.5.1999
 BAR dropper Supertec
 Barcelona - dag 2
 Er flagene på vej ud?
 Barcelona vil vise niveauet
 McLaren forrest
 
19.5.1999
 Team Ecclestone?
 Silverstone går over til fjenden
 Coulthard færdig?
 

Hop til top20.5.1999

BAR dropper Supertec

Det er nu helt officielt at BAR har valgt at droppe de meget kritiserede Supertec-motorer. Teamet og Supertec har i fællesskab officiel meddelelt at de ikke vil forlænge kontrakten til også at omfatte et samarbejde i år 2000 - hvilket oprindeligt var planlagt. Grunden til splittelsen - forskellige langtsigtede mål... "Vi har været meget tilfredse med motoren, men den aftale som vi havde med Supertec tillod os ikke at udvikle en langtids-strategi og vi mente at vi ikke kunne finde en løsning på dette spørgsmål," siger Craig Pollock. Der blev derfor tale om en 'gensidig' aftale om at forlade hinanden - BAR sandsynligvis til Honda...

BAR kommer med stor sandsynlighed til at betale for at slippe ud af kontrakten med Supertec, i en tid hvor teamet ikke går stille med dørene om at økonomien er ret belastet - men begge parter håber at beslutningen ikke vil ødelægge forholdet i resten af sæsonen. Bossen hos Supertec siger om bruddet: "BAR og Supertec har meget klart en god medvirken. Alligevel har vi begge fundet ud af at vores fremtidsstrategi vil være forskellig på nogle punkter. Jeg ønsker den alt held i fremtiden," var ordene fra Flavio Briatore som på nuværende tidspunkt eventuelt kun har Benetton tilbage i folden fra år 2000. Det får dog ikke den tidligere Benetton-boss til at pakke sammen. "Heldigvis har vi et godt produkt og et par af Formel 1-teams'ene har udtrykt interesse i at sikre sig Supertec-motorerne," fortsætter han. Det med et godt produkt er der vist et par teams der dog ikke er helt enige i... Det ventes at blandt andet Arrows og Minardi vil være interesseret - hvis de kan betale den skyhøje pris for motorerne. Endvidere har der på det seneste været rygter om at Supertec kan være en part i det 12. team som efter alt at dømme skal erstatte Hondas plads.

'Hør her, Flavio - Honda er meget bedre...'

Det kommer omend som noget af en bombe at BAR og Supertec allerede efter det fjerde løb i sæsonen er blevet 'trætte' af hinanden og allerede har underskrevet 'skilsmissen'. Det kan kun være fordi BAR har en ny motorpartner klar i kulissen, som kan opfylde BARs ønske om en langsigtet strategi - og mon ikke den nye motor hedder Honda? Teamet vil inden for kort tid offentliggøre hvem der bliver leverandør fra år 2000.

BB  


Hop til top
Barcelona - dag 2

Testen på Barcelona fortsatte igen i dag - med David Coulthard som hurtigste mand. Tiderne som vi har fået fra banen er givet af Jordan - men som det kan ses af tiderne ligger de lidt for tæt på hinanden - det vil sige at tiderne sandsynligvis ikke er helt præcise (det er lidt underligt at alle kører tider uden at sætte en tid på en eller anden tiendedel af et sekund...) Om ikke andet ligger Mika Salo godt med, mens Ferrari har haft problemer - hans motor brændte sammen. Testen blev til dels ødelagt af et kraftigt regnvejr og kun få kørere var på banen efter frokosttid. Testen fortsætter i morgen - det bliver den sidste dag.

Tiderne fra Barcelona, torsdag den 20. maj 1999:

KørerTeamTid
David CoulthardMcLaren1:22,06
Mika SaloBAR1:22,09
Mika HakkinenMcLaren1:23,03
Ralf SchumacherWilliams1:23,04
Michael SchumacherFerrari1:23,04
Alessandro ZanardiWilliams1:23,05
Jos VerstappenHonda1:23,05
Heinz-Harald FrentzenJordan1:23,07
Olivier PanisProst1:23,08
Jean Alesi
BB  


Hop til top
Er flagene på vej ud?

Flere kørere mener at det måske er ved at være på tide at droppe det nuværende flagsystem - med gule og blå flag. De sidste par år har det været nævnt at man kunne have et centralt system - så der ikke opstod forskellige fejl ude på banen hos de mange marshalls. Ifølge Frentzen er det et problem at kommunikationen mellem kører og team ikke altid er det bedste - og det samme gør sig gældende for de forskellige flag som kørerne bliver vist. Han foreslår at der i stedet kommer lysdioder i raceren som giver kørerne direkte signal - derved bliver det meget mere effektivt. Men flere teams er ikke helt med på ideen - der er i forvejen masser af lysshow nede i cockpittet så det vil måske forvirre endnu mere.
BB  


Hop til top
Barcelona vil vise niveauet

For McLaren vil løbet i Barcelona blive et nøgleløb. Ifølge David Coulthard er det her at den sande styrke vil vise sig. Han er sikker på at de vil være hurtigst, "men hvis vi ikke er det, så har vi et stort problem," siger skotten. Teamet er sikker på at banens layout vil passe godt til McLaren-raceren, der er en mellemting mellem en hurtig bane og en krævende bane for aerodynamikken. Ferrari har som oftest vist sig at være bedst på langsomme baner - blandt andet Monaco. Ron Dennis har indstillet sig på at situationen i år er væsentlig dårligere end sidste år. Teamchefen mener at det vil svinge frem og tilbage igennem hele sæsonen - helt til det sidste løb!
BB  


Hop til top
McLaren forrest

Der har været afholdt stortest på Barcelona-banen, hvilket er meget belejligt inden det spanske grand prix løbet af stabelen den 30. maj. Alle teams tester på banen, og selvom der indtil videre ikke har været mange oplysninger fra banen er de to McLaren-racere på den første dag i front. Mika Hakkinen satte den bedste tid foran sin holdkammerat, Coulthard. Overraskende var Ralf Schumacher helt fremme på tredjepladsen med Salo på samme tid - de to Ferrari-kørere noget efter... Bemærk at det er uofficielle tider - der vil sandsynligvis komme nogle mere præcise tider i løbet af dagen.

Tiderne fra Barcelona, onsdag den 19. maj 1999:

BB  


 

Hop til top19.5.1999

Team Ecclestone?

Hvis Honda vælger at lade deres plads som det 12. og sidste team i Formel 1 stå åben, har der været rygter om at andre måske vil overtage den sidste plads som har været reserevert til den japanske bilgigant. Honda skulle være mest interesseret i at levere motorer - hvor BAR skulle blive deres førstevalg. Men Bernie Ecclestone fastholder at der fra år 2000 bliver et 12. team - dog uden at løfte sløret om Honda virkelig har besluttet sig for at føre Formel 1-drømmen ud i virkeligheden. Formel 1's stærkeste mand blander endda sin egen rolle ind i billedet: "Det ser ud til at der bliver 12 teams i år 2000. Det er længe siden at jeg solgte mit team," siger han og henviser til sin tid som ejer af det nu lukkede Brabham-team. Køen er lang - men måske kan Ecclestone være fristet til at forsøge sig igen. Men det er meget usikkert i hvilken kontekst dette er taget ud af - og der foreligger intet konkret. Rygterne vil vide at Ecclestone i givet fald vil købe det som Honda allerede har udviklet eller også vil Supertec købe ind ved et eventuelt 'ophørsudsalg' hos Honda, eftersom Briatores firma kan få problemer med at afsætte motorer til næste sæson.
BB  


Hop til top
Silverstone går over til fjenden

Efter at Brands Hatch har fået rettighederne til at afholde det britiske grand prix fra år 2002, efter der har været en stor krig mellem ejerne af Brands Hatch og Silverstone. Eftersom banen nær Northamptonshire fra år 2002 står uden en stor begivenhed vil de imidlertid stadig søge at få topmotorsport til banen. Det kan meget vel blive Formel 1 og Bernie Ecclestones værste fjende ChampCar-serien der indtager Silverstone - hvilket kan være lidt af et afsæt for ChampCar så serien også når ud til resten af Europa og bliver en alvorlig konkurrent til Formel 1.
BB  


Hop til top
Coulthard færdig?

Efter at David Coulthard blot har fået seks point på kontoen indtil videre, gættes der på at skottens dage hos McLaren måske er ved at være talte. Godt nok har Coulthard været offer for mange tekniske problemer, men som vi også kunne berette her på formel-1.dk fik skotten ikke den store ros for andenpladsen på Imola. Blandt andet var Norbert Haug efter Coulthard og fortalte åbenlyst at han mente at Coulthard sagtens kunne køre mere aggressivt. Skotten har efter løbet på Imola indrømmet at han tog den mere med ro efter at han så Mika Hakkinens ødelagte racer i muren - han ville ikke lave en kørerfejl. Han understreger at det at han var lidt mere forsigtig ikke var skyld i at han blev nummer to... Igen i Monaco: "Jeg kørte meget forsigtigt. Jeg har til at begynde med passet på dækkene. Når jeg senere lå godt i løbet, ville jeg have presset," siger skotten om hans strategi for det netop overståede løb i Monaco. Derfor kan man spørge sig selv om det er den rette attitude - endda for en kører der gerne ville være verdensmester i år...

Nogle gætter på at Nick Heidfeld måske er på vej ind i teamet fordi Coulthard ikke rigtig har gjort noget indtryk. Den unge tysker kører Formel 3000 og er teamets testkører, men det har aldrig været Ron Dennis' politik at lade helt unge kørere få en fast plads i teamet, så spørgsmålet er om Ron Dennis mener at Heidfeld er moden nok til Formel 1 - i hvert fald har Mercedes også interesser i en tysk kører. Dog har Jürgen Hubbert, chef i Daimler-Chrysler koncernen sagt at man efter nederlaget i Monaco ikke kan pege fingre af kørerne. "Vi har de bedste vi kan få og som vi vil have," siger han - alligevel peger han på at Heidfeld kan blive den næste store tyske kører, og selvom Mercedes helst ville have tyske kørere, må de imidlertid tænke på deres image i resten af verden.

'Hvorfor kører Coulthard ikke lidt hurtigere?'

Om ikke andet skal David Coulthard til at tage sig sammen - han gør ikke noget indtryk ved at køre stille og roligt. Spørgsmålet er om de stærke McLaren-racere nærmest har været en sovepude - kørte man stille og roligt kunne man alligevel hente en andenplads... Det kan efterhånden kun være Mika Hakkinen som teamet satser på i år, så skottens mål om at gå efter VM er for alvor blevet begravet.

BB  


 

Hop til topCopyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk

KørerTeamTidOmg.
Mika HakkinenMcLaren1:23,66 15
David CoulthardMcLaren1:23,8044
Ralf SchumacherWilliams1:23,9439
Mika SaloBAR1:23,9437
Jos VerstappenHonda1:24,2559
Eddie IrvineFerrari1:24,3623
Rubens BarrichelloStewart1:24,5343
Heinz-Harald FrentzenJordan