Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
21.5.1999
 BAR og Honda går sammen
 
20.5.1999
 BAR dropper Supertec
 Barcelona - dag 2
 Er flagene på vej ud?
 Barcelona vil vise niveauet
 McLaren forrest
 

Hop til top21.5.1999

BAR og Honda går sammen

I går meddelte BAR at de stopper samarbejdet med Supertec med udgangen af denne sæson. I dag meddelte teamet så at de fra næste sæson indleder et større samarbejde med Honda. British American Racing og Honda vil ikke kun samarbejde om udvikling af motorer, men Honda's research og design afdeling vil deltage aktivt, sammen med BAR, om udvikling af fremtidige chassis'er til teamet. "Det er meget spændende nyt at Honda har besluttet sig for at vende tilbage til Formel 1 som partner med British American Racing" udtaler en tilfreds BAR direktør Craig Pollock. "Det er en virksomhed med en glorværdig historie inden for motorsport, og I kan være sikre på at sammen vil BAR og Honda skrive nye kapitler til Formel 1 historiebøgerne i årene fremover." Aftalen lyder i første omgang på 3 år.
MBP  


 

Hop til top20.5.1999

BAR dropper Supertec

Det er nu helt officielt at BAR har valgt at droppe de meget kritiserede Supertec-motorer. Teamet og Supertec har i fællesskab officiel meddelelt at de ikke vil forlænge kontrakten til også at omfatte et samarbejde i år 2000 - hvilket oprindeligt var planlagt. Grunden til splittelsen - forskellige langtsigtede mål... "Vi har været meget tilfredse med motoren, men den aftale som vi havde med Supertec tillod os ikke at udvikle en langtids-strategi og vi mente at vi ikke kunne finde en løsning på dette spørgsmål," siger Craig Pollock. Der blev derfor tale om en 'gensidig' aftale om at forlade hinanden - BAR sandsynligvis til Honda...

BAR kommer med stor sandsynlighed til at betale for at slippe ud af kontrakten med Supertec, i en tid hvor teamet ikke går stille med dørene om at økonomien er ret belastet - men begge parter håber at beslutningen ikke vil ødelægge forholdet i resten af sæsonen. Bossen hos Supertec siger om bruddet: "BAR og Supertec har meget klart en god medvirken. Alligevel har vi begge fundet ud af at vores fremtidsstrategi vil være forskellig på nogle punkter. Jeg ønsker den alt held i fremtiden," var ordene fra Flavio Briatore som på nuværende tidspunkt eventuelt kun har Benetton tilbage i folden fra år 2000. Det får dog ikke den tidligere Benetton-boss til at pakke sammen. "Heldigvis har vi et godt produkt og et par af Formel 1-teams'ene har udtrykt interesse i at sikre sig Supertec-motorerne," fortsætter han. Det med et godt produkt er der vist et par teams der dog ikke er helt enige i... Det ventes at blandt andet Arrows og Minardi vil være interesseret - hvis de kan betale den skyhøje pris for motorerne. Endvidere har der på det seneste været rygter om at Supertec kan være en part i det 12. team som efter alt at dømme skal erstatte Hondas plads.

'Hør her, Flavio - Honda er meget bedre...'

Det kommer omend som noget af en bombe at BAR og Supertec allerede efter det fjerde løb i sæsonen er blevet 'trætte' af hinanden og allerede har underskrevet 'skilsmissen'. Det kan kun være fordi BAR har en ny motorpartner klar i kulissen, som kan opfylde BARs ønske om en langsigtet strategi - og mon ikke den nye motor hedder Honda? Teamet vil inden for kort tid offentliggøre hvem der bliver leverandør fra år 2000.

BB  


Hop til top
Barcelona - dag 2

Testen på Barcelona fortsatte igen i dag - med David Coulthard som hurtigste mand. Tiderne som vi har fået fra banen er givet af Jordan - men som det kan ses af tiderne ligger de lidt for tæt på hinanden - det vil sige at tiderne sandsynligvis ikke er helt præcise (det er lidt underligt at alle kører tider uden at sætte en tid på en eller anden tiendedel af et sekund...) Om ikke andet ligger Mika Salo godt med, mens Ferrari har haft problemer - hans motor brændte sammen. Testen blev til dels ødelagt af et kraftigt regnvejr og kun få kørere var på banen efter frokosttid. Testen fortsætter i morgen - det bliver den sidste dag.

Tiderne fra Barcelona, torsdag den 20. maj 1999:

KørerTeamTid
David CoulthardMcLaren1:22,06
Mika SaloBAR1:22,09
Mika HakkinenMcLaren1:23,03
Ralf SchumacherWilliams1:23,04
Michael SchumacherFerrari1:23,04
Alessandro ZanardiWilliams1:23,05
Jos VerstappenHonda1:23,05
Heinz-Harald FrentzenJordan1:23,07
Olivier PanisProst1:23,08
Jean Alesi
BB  


Hop til top
Er flagene på vej ud?

Flere kørere mener at det måske er ved at være på tide at droppe det nuværende flagsystem - med gule og blå flag. De sidste par år har det været nævnt at man kunne have et centralt system - så der ikke opstod forskellige fejl ude på banen hos de mange marshalls. Ifølge Frentzen er det et problem at kommunikationen mellem kører og team ikke altid er det bedste - og det samme gør sig gældende for de forskellige flag som kørerne bliver vist. Han foreslår at der i stedet kommer lysdioder i raceren som giver kørerne direkte signal - derved bliver det meget mere effektivt. Men flere teams er ikke helt med på ideen - der er i forvejen masser af lysshow nede i cockpittet så det vil måske forvirre endnu mere.
BB  


Hop til top
Barcelona vil vise niveauet

For McLaren vil løbet i Barcelona blive et nøgleløb. Ifølge David Coulthard er det her at den sande styrke vil vise sig. Han er sikker på at de vil være hurtigst, "men hvis vi ikke er det, så har vi et stort problem," siger skotten. Teamet er sikker på at banens layout vil passe godt til McLaren-raceren, der er en mellemting mellem en hurtig bane og en krævende bane for aerodynamikken. Ferrari har som oftest vist sig at være bedst på langsomme baner - blandt andet Monaco. Ron Dennis har indstillet sig på at situationen i år er væsentlig dårligere end sidste år. Teamchefen mener at det vil svinge frem og tilbage igennem hele sæsonen - helt til det sidste løb!
BB  


Hop til top
McLaren forrest

Der har været afholdt stortest på Barcelona-banen, hvilket er meget belejligt inden det spanske grand prix løbet af stabelen den 30. maj. Alle teams tester på banen, og selvom der indtil videre ikke har været mange oplysninger fra banen er de to McLaren-racere på den første dag i front. Mika Hakkinen satte den bedste tid foran sin holdkammerat, Coulthard. Overraskende var Ralf Schumacher helt fremme på tredjepladsen med Salo på samme tid - de to Ferrari-kørere noget efter... Bemærk at det er uofficielle tider - der vil sandsynligvis komme nogle mere præcise tider i løbet af dagen.

Tiderne fra Barcelona, onsdag den 19. maj 1999:

BB  


 

Hop til topCopyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk

KørerTeamTidOmg.
Mika HakkinenMcLaren1:23,66 15
David CoulthardMcLaren1:23,8044
Ralf SchumacherWilliams1:23,9439
Mika SaloBAR1:23,9437
Jos VerstappenHonda1:24,2559
Eddie IrvineFerrari1:24,3623
Rubens BarrichelloStewart1:24,5343
Heinz-Harald FrentzenJordan