En rapport fra banens stewards, siger at der på Barichello’s bil havde monteret bundplanken, på ulovlig vis.
De skruer som man havde fastgjort planken med var for lange, hvilket stewards har kommet til den konklusion, at de ville være til fare for andre hvis de faldt af.
'Det så, så let ud, men sandheden er at bilen er meget svær og køre,' siger han lige efter han har vundet løbet. 'Jeg håber at ingeniørerne og designerne kan finde mere hastighed i bilen. Jeg håber kun at det er spørgsmål om tid, før vi føre VM.'
'Jeg mener at der er meget mere at hente ud af både bil og motor, og vi vil arbejde hårdet på at finde de til, lige til udgangen af denne sæson.'
Häkkinen's kommentarer har efter sigende ryste bosserne hos McLaren. De mener at den fart der var i bilen i starten af løbet, hvilket var 1 sek. Eller hurtigere pr. Omgang hurtigere end de andre på dette tidspunkt, er hvad man kan forvente af MP4/14 chassiset.
Den samme kilde skulde have udtalt at Spanien var en ”NEM” bane for McLaren, hvilket gjorde at de vandt.
Utroligt men sandt: Villeneuve foran de to Ferrari'er!
"Jeg tror det var en af Jacques bedste kørsler i meget lang tid," siger Craig Pollock efter at det var lykkedes hans team at kile sig ind imellem Formel 1's to største teams, McLaren og Ferrari. Samtidig benyttede han lejligheden til at sige tak for Salos hjælp - han fik for første gang en BAR-racer igennem løbet. Hans plads overtages af teamets faste kører, Ricardo Zonta i det canadiske grand prix.
Hakkinen var aldrig truet - han sikrede sig den anden sejr i år
Igen måtte David Coulthard stå i skyggen af Hakkinen, men han fik det optimale ud af løbet - en andenplads. "Jeg fik en god start på løbet og i den første del af løbet gik godt, med undtagelse af det faktum at jeg led lidt af overstyring. Jeg fortalte det over radioen og de justerede dæktrykket for at modvirke det, men faktisk gav ændringen understyring," fortæller Coulthard. Det var først efter det andet pit-stop at det igen kørte. "Det tredje sæt var meget bedre og jeg var i stand til at presse hårdt på igen og få noget afstand mellem Michael og mig selv," siger skotten.
Hos ledelsen var der naturligvis tilfredshed. "Det var en tilfredstillende slutning på en besværlig weekend," konkluderer Ron Dennis og var glad for at teamet viste sig stærke i løbet, i stedet for at have sat nogle stærke tider under træningen. Norbert Haug hæftede sig ved at alt klappe perfekt: "Strategien var rigtig, farten og disciplinen hos både Mika og David var perfekt," siger Mercedes-bossen og var glad for at de slog begge Ferrari-kørere og kom tilbage i kampen for at forsvare begge VM-titler.
Eddie Irvine vil sandsynligvis forsøge at få udviklet en ny del til sin racer - en stereoradio! Løbet var simpelthen så kedeligt at han var ved at falde i søvn... "Jeg kom godt afsted, men jeg havde for meget hjulspin. Jeg blev overrasket over det manglende træk. Ved at være på den snavsede side af banen var helt sikkert ingen hjælp," siger Irvine efter at være gået fra 2. pladsen ned til 5. pladsen på de første meter. "Coulthard var meget tæt på og bremsede meget tidligere end jeg forventede, så jeg måtte også bremse hvilket tillod Villeneuve at komme forbi," siger han videre - og foreslår at man ikke i fremtiden tester på banen lige før løbet. "Det giver kun et kedeligt løb," slutter han.
Jean Todt, teamchefen vidste at det ville blive svært at vinde løbet. "Starten lagde grunden til resultater da Villeneuve kom op på 3. pladsen i det første sving - foran begge Ferrari'er. De 24 omgange efter ham gav os ikke mulighed for at udnytte vores strategi på den måde vi havde ønsket," siger den lille franskmand og mener ligesom Schumacher at de små marginaler ikke var på deres side, eftersom de blev hindret af en Arrows-kører der var på vej i pit samtidig med tyskeren. "Bilerne var holdbare og vi må nu se frem og arbejde på at forbedre vores præstation i kvalifikationen," siger Todt og ser på de positive sider af løbet.
![]() | |||
Placering | Kører | Team | Point |
![]() | |||
1 | Michael Schumacher | Ferrari | 30 |
2 | Mika Hakkinen | McLaren | 24 |
3 | Eddie Irvine | Ferrari | 21 |
![]() | |||
4 | Heinz-Harald Frentzen | Jordan | 13 |
5 | David Coulthard | McLaren | 12 |
6 | Ralf Schumacher | Williams | 9 |
![]() | |||
7 | Giancarlo Fisichella | Benetton | 7 |
8 | Rubens Barrichello | Stewart | 6 |
9 | Damon Hill | Jordan | AN Det kan blive dækkene der kommer til at spille en afgørende rolle når vinderen af løbet skal findes. Bridgestone har udpeget 'Medium'-dækket som det bedste under de givne forhold, eftersom det passer bedst til de varme forhold, og eftersom der er stor sandsynlighed for at løbet bliver kørt i solskin bør det være de teams der satser på medium-dæk der ligger bedst til. Det kan blive svært for kørere som Alesi og Villeneuve der skulle køre med de bløde dæk at følge med de forreste. Men hos Ferrari skal man også i gang med at udtænke en genial strategi - de to kørere kører på de bløde dæk (efter hvad flere kilder vil vide!) mens deres nærmeste konkurrent McLaren skulle være på de hårdere dæk, men intet er naturligvis sikkert, eftersom de to teams holder kortene meget tæt ind til kroppen. Jean Todt sagde i går at det "løbet bliver meget hårdt og strategi vil spille en endnu større rolle end tidligere." Det er
naturligvis svært at sige om det skyldes at de fire første kørere ligger tæt på hinanden, eller om de to Ferrari-kørere skal have en speciel taktik som sætter dem i stand til at komme forbi de to McLaren-racere. Det ventes dog at Ferrari vil forsøge sig med en strategi der også ville passe hvis de kørte med de hårdere dæk. Eftersom banen er meget krævende for dækkene ventes det at køreren mindst skal have to stop. Men vi er naturligvis meget klogere når løbet er kørt!BB Det var lidt af en sensation at Eddie Irvine formåede at slå sin stærke holdkammerat i lørdagens kvalifikation, og Irvine var naturligvis lykkelig for resultatet. "Jeg er meget glad for at starte fra den første række på grid'en. Det er fantastisk. Raceren har haft god balance hele weekenden," siger en
lykkelig Irvine der kunne sidde i pitten de sidste minutter og se Hakkinen tage pole position lige med nød og næppe. Irvine troede ikke på muligheden for et godt resultat: "På min bedste omgang lavede
jeg en fejl i midt-sektionen. Jeg kørte alle mine forsøg tidligt eftersom jeg følte at banen blev langsommere," fortsætter ireren der endnu ikke har fået en pole position i Formel 1-karrieren. Hans
strategi for løbet er klart - op i front og så vinde det! Michael Schumacher måtte se sig henvist til 4. pladsen. "Min racer var i meget god balance til morgen, men af en eller anden grund, hvilket vi nu vil undersøge, var den ikke så god i kvalifikationen," siger tyskeren der var lidt skuffet over ikke at være helt i front. Han bevarer dog optimismen til løbet - og stor ros til Irvine: "Eddie fandt et bedre set-up i dag og kørte rigtig godt." BB For 15. gang i karrieren holder Mika Hakkinen forrest når Formel 1-løbet i Spanien bliver sat i gang. Det er femte gang i denne sæson at finnen sætter pole position - ud af fem mulige! "Jeg tror at
grunden til at jeg er på pole skyldes at ingeniørerne udførte et godt stykke arbejde for endelig at opnå balancen i raceren som jeg ønskede," siger Hakkinen efter at han i sidste øjeblik fik presset sig op på førstepladsen. Finnen var noget overrasket over at han var hurtigere end sin holdkammerat. "David har været meget hurtigere end jeg var til morgen og det er en af de gode ting ved at have David som holdkammerat. Vi arbejder sammen og på grund af dette var vi i stand til at finde et set-up som satte mig i stand til at tage pole position i dag," beretter Hakkinen.
Hakkinen var glad for samarbejdet med Coulthard Hans holdkammerat sluttede som nummer 3, men med en meget lille afstand op til Hakkinen. "Jeg var hurtigst i mit andet forsøg da jeg på de to sidste fik noget understyring," siger skotten og er glad for at han kan starte på den rene side af griden, lige bag Hakkinen. De to bosser hos McLaren var også meget tilfredse: "Dagens pole var hårdt arbejde og jeg er sikker på at teamet vil finde et endnu bedre set-up til i morgen," siger Norbert Haug og roser Hakkinen for den store præstation det er at sætte 5 pole positions i træk. BB Jacques Villeneuve fortsætter med at gøre det godt i kvalifikationen - således opnåede han en 6. plads til dette års spanske grand prix. "Jeg er glad for mine tider, selvom jeg mistede 45 minutter til
morgen efter at have haft et problem med benzinen. Det var en skam eftersom raceren er hurtig og jeg tror at vi kunne have været tættere på fronten hvis vi havde kørt lidt mere," siger Villeneuve der
kører på de bløde dæk, hvilket også har indflydelse på strategien og canadieren placering på grid'en. ![]() Mika Salo kører med de hårde dæk og satte en tid der rakte til 16. pladsen. "Jeg er lidt skuffet, da min tid fra i morges var hurtigere - godt til 10 pladsen. Vi har været rimelig glade for racerens balance, men selvfølgelig da banen blev varmet op måtte vi lave flere ændringer hvilket forstyrrede min rytme," siger Salo der kører sit sidste løb for BAR, eftersom Ricardo Zonta har fået grønt lys til at køre i Canada. BB Rubens Barrichello måtte inkassere den dårligste placering i år - en 7. plads! Brasilianeren havde en del problemer med sin racer og kørte en del af omgangene i sin reserve-racer inden han på de sidste
omgange igen havde sin racer klar. "Der skete en hel masse for mig under kvalifikationen så jeg er rimelig glad for 7. pladsen. Jeg skiftede til reservebilen til mit andet forsøg fordi der var en vibration, men fordi raceren var sat op til Johnny havde jeg svært ved at vænne mig til speeder-pedalen. Jeg vendte tilbage til min egen racer og måtte give alt jeg kunne for at komme op gennem stillingen," siger Barrichello og roser folkene i teamet for godt arbejde - han forventer at der igen kommer point hjem i dagens løb. Næsten som man plejer kunne man finde Johnny Herbert længere tilbage - denne gang som nummer 14. Der er ingen tvivl om at Herbert er ved at føle frustrationer over at være sat så langt tilbage. "Jeg følte jeg havde lavet en stor forbedring fra i går og jeg var meget komfortabel i raceren under kvalifikationen, så det var skuffende at jeg ikke sluttede længere fremme på grid'en. Jeg gætter på at det var fordi jeg ikke fik den bedste sektortider til en hel omgang," siger Herbert der under sit sidste forsøg fik fremvist gule flag og dermed mistede et forsøg. "Jeg gjorde det svært for mig selv i løbet ved at starte hvor jeg gør. Jeg skal nu fokusere på at køre stabilt og håbe at min løbsstrategi virker godt, fordi tiderne var meget tætte," fortsætter briten. BB Jean Alesi var rigtig godt med i kvalifikationen og satte tidligt den hurtigste tid der holdt i godt en halv time - mens banen var rimelig kold og måske var hurtigst. "Det var første gang at vi fik 100% ud af racerens potentiale," siger franskmanden efter kvalifikationen der gav en overraskende femteplads. Som det kunne ses på TV var Alesi på vej til at køre sin sidste hurtige omgang, men den
blev ødelagt efter at motoren 'døede'. Hans holdkammerat Pedro Diniz starter som nummer 12.BB Der var ikke de helt store overraskelser her ved morgenens warm-up, som Häkkinen vandt..
Det eneste team som må sige farvel til begge biler under denne session, var BAR, hvor Villeneuve satte bilen i græsset efter bare 5. Min, og Salo måtte aflevere bilen med en stor hvid røgsky kommende ud af bagenden, så det tegner ikke så godt for dem. Den sidste session før det det virkeligt går løs, startede med at stort set alle biler kom ud af boksen da warm-up’en startede, hvorefter de næsten alle sammen vendt tilbage til pitten, uden at have fuldført en omg. Det er der ikke noget mærkeligt, men at Schumacher gjorde dette 3 gange i træk, tyder på at de har lidt problemer med at finde det helt rigtige set-up til ferrarien. De fleste teams forsøgte sig med flere justeringer her til morgen, men ude at finde det helt rigtige, det som jeg ser som det helt typiske problem her på Barcelona banen, er at man godt kan få bilen til at løbe hurtigt i den første sektor, men at man taber det hele og lidt til på anden sektor, så hvem mon har fundet den helt rigtige kombination af fart og downforce til eftermiddagens løbe her i Barcelona. HVJ ![]() ![]()
|